Goh. Ik was eigenlijk in het begin iets minder enthousiast. Laat ik positief beginnen. Wat is het fijn dat de Efteling met dit hele project echt een stap vooruit lijkt te zijn gestapt. Als het gaat om beleving, afwerking en liefde. Dit project ademt zoveel passie en dat voel je. Maar het gaat om de rit, en die is niet af. En ook dat voel je.
Ik kan er kort over zijn, het is een rommeltje en de kijkrichtingen kloppen niet. De belichting is nog niet goed en na de zeer krachtige opening is het daarna wat rommelig. Van saai tot totale chaos. Waar kijk ik naar? Waar moet ik naar kijken? Wat zie ik nu? In een goede darkride wordt je geleid in het verhaal en wordt je onbewust getrokken naar de volgende scene. Hier is het nog niet zo. En dat is jammer. Want ik zou het nu een 8/10 geven. Terwijl eigenlijk je voelt dat dit een 10/10 kan zijn. In alle vormen is het namelijk in basis echt briljant.
Het ritsysteem maakt overigens wel echt een vervelend kabaal. Dat mag echt als grootste minpunt worden gezien. Voor de rest wat nitpicking dingetjes. Maar dat doet een beetje af aan de totale beleving. Het is gewoon allemaal wel heel goed.