Tim merkte bij mezelf op dat ik de eerste jaren steeds teleurgesteld uit Symbolica kwam omdat ik wist wat de grandeur van Hartenhof had kunnen zijn.

Dit heb ik nooit begrepen onder de fans. Die gigantische tribune vervoersmiddelen hadden toch nooit de intimiteit en mooie sets kunnen opleveren die we nu hebben? Dat was weer een gevalletje uniek vervoersmiddel waar al het geld naar toe ging waardoor de aankleding tegen zou vallen (DVH) vaak in storing zou liggen (Droomvlucht en DVH) en de fans echt op het exterieur en de wachtrij na een flut darkride hadden gehad (DVH). Men heeft Hartenhof echt veel te mooi gemaakt in hun hoofden, net zoals men misschien wel heeft gedaan met het originele DVH idee. Nee, volgens mij moeten we heel blij zijn met Symbolica.

Na oplevering is deze attractie ook wel volledig afgebrand alsof de Hunnen aan de poort stonden. Het bleek Karel Willemen te zijn maar dat was net zo erg.

Aurelius Ik vermoed dat in beiden vooral de jongere garde doorklinkt en daarmee worden de flapdrollerige woorden van Robert-Jaap Jansen wellicht onbedoeld maar helaas waar: "Het staat in de Efteling, dus het is ook wel Efteling."

Dat laatste is natuurlijk een beetje veel van het goede, maar in zekere zin heb je wel gelijk. Je moet ook niet vergeten dat veel jongere Efteling fans met een andere Efteling zijn opgegroeid dan de oudere fans met meer levenservaring. Ik ben 24 en heb Ruigrijk in theorie zien veranderen, maar ik kan me amper herinneren hoe Ruigrijk er voor 2010 uit zag. Hetzelfde geldt voor het Ton van de Venplein, ik zou me echt niet meer voor de geest kunnen halen hoe het er uitzag voor de komst van Raveleijn.

En zo kan ik me dus eigenlijk ook geen Efteling meer voorstellen zonder de Vliegende Hollander. Ondanks dat de attractie zijn tekortkomingen heeft, en zeker niet een van mijn favorieten is, is het voor mij zeker wel een Eftelingse attractie.

Maar om mijn eigen sentiment even aan de kant te zetten en te reageren op de OP: voor een Efteling telt in grote lijnen gewoon de bezoekerswaardering. Zoals velen al hebben gezegd, dat zit bij de Vliegende Hollander wel snor. Qua onderhoud zal het ongetwijfeld wat kosten, maar dat hebben ze er klaarblijkelijk wel voor over. Als ik Fons zijn functie had, zou ik ook niet na 17 jaar draaien een attractie al willen sluiten. De levensduur is stukken langer.

DVH had in ieder geval de wachtrij. Dát was de attractie. De rest kan gestolen worden. Er zijn wat jaren er doorheen gegaan voordat ik hem weer eens gedaan heb en eigenlijk is de rit binnen wel OK. Wanneer je naa buiten komt heeft wat mij betreft geen waarde, want dan ben ik al aan het wachten totdat je weer uit coaster kan.

Als ik dus lees dat er ieder jaar wel miljoenen aan onderhoud zit, zou ik het zo snel mogelijk slopen en er niets voor in de plaats zetten. Eerst maar eens goed nadenken wat je er echt voor in de plaats zet.

Quefox_ Ik ben 24 en heb Ruigrijk in theorie zien veranderen, maar ik kan me amper herinneren hoe Ruigrijk er voor 2010 uit zag.

Ik herinner me voor mezelf een bezoek aan de Efteling in 2011. Ik weet niet hoe lang het toen geleden was dat ik niet in het park was geweest, maar het was sowieso "al even". Ik herinner me een laatste bezoek als kind ergens in 2002 of 2003, want de PandaDroom was er toen ook al - ik was toen ongeveer 11 of 12. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik in de tussentijd geen één keer gegaan ben, maar: er was in elk geval véél veranderd toen ik er in 2010-2011 weer was.

Ik weet nog dat er plots een gigantisch treinstation aan de Polka Marina stond. Bonk. En er was een "nieuwe achtbaan", en er was nòg een "nieuwe achtbaan". Allebei vet. Raveleijn was nét nieuw, of was nog nét niet open. Ik wist nog dat daar héél vroeger de parkingang was - daar had ik foto's en video's van, van toen ik begin jaren '90 als klein jongetje met het gezin naar de Efteling ging.

Assepoester was nieuw. Ik zag online dat mensen daar kritiek op hadden. De Vliegende Hollander was nieuw. Daar hadden mensen blijkbaar kritiek op. Joris en de Draak was nieuw - daar hadden mensen blijkbaar... nou ja, je snapt het wel, hé? Ik zocht het toen wat op online en blijkbaar deed Karel Willemen echt àlles fout. De herinrichting van het horecapuntje aan de Piraña kon écht niet door de beugel voor veel mensen, herinner ik me nog.

Enfin, ik schrijf dit alles om te zeggen wat de nieuwigheid was die mij tijdens dat bezoek het meest dwarszat: de animatronic van Vrouw Holle. Weet ik veel wààrom, maar die vond ik totaal overbodig. Een paar jaar geleden kom ik te weten dat dàt huisje er al van in het prille begin staat, maar écht waar, in 2011 zag ik dat logge hutje met een animatronic en dacht ik: "hè? maar het sprookje van Vrouw Holle stond er toch al? Dat is die put! Wat ga je nu NOG een vrouw Holle toevoegen?! Moet dat sneeuw voorstellen?! Waarom staat hier nu een huis zo pal in de weg?!"

Ik heb er nog steeds niks mee.

Om maar te zeggen: al de rest viel dus wel mee, vond ik.

Die hele ‘what if’ word ook gewoon geromaniseerd. We zullen nooit exact weten wat er echt moest komen maar geschrapt zijn op de vallende beelden op de lift na. Ik ben zelf 32 en heb de hele bouw net als vele anderen hier intensief gevolgd. Ik ben ook niet vies van een bootgevel of een wachtrij door een huis zonder deuren en trap , klinkt allemaal leuk maar met de beperkte oppervlakte hebben ze echt wat knappe kunstjes uitgehaald om het passend te krijgen.

Welke extra scenes zouden er dan kunnen komen

bogtrotter Je slaat wel echt de spijker op de kop, nagenoeg alles wat de Efteling neerzet wordt door fans neergesabeld alsof het door amateurs gedaan wordt. Niet dat alles perse opgehemeld hoeft te worden, maar zo hard als dat soms door Eftelingfans (hooligans) gedaan wordt hoeft soms ook niet. Natuurlijk is het leuk om een What if scenario te bedenken, maar dat kan ook met de mooiste attracties ter wereld, zoals Rise of the Resistance en Flight of Passage. Uiteindelijk is het toch weer een storm in een glas water en valt het toch allemaal wel mee.

Maar weer ontopic, het idee van @Michael om van het station een a la restaurant te maken is toch eigenlijk wel briljant. Misschien ook wel met een vlonderterras op de plek waar nu de boten naar binnen rijden. En de kaart valt ook leuk over te speculeren, lekker bourgondisch dineren met gerechten als een haxe, een hele wijting in zoutdeeg of een mooie zeevruchtenschaal met oesters, scheermessen, Oosterscheldekreeft, kokkels en mosselen 😋

Aurelius
        ik heb de bouw en het hele proces hiervan niet meegemaakt, ik ben ook pas sinds afgelopen jaar abonnee en woon niet dichtbij de Efteling.
        Maar een log flume klinkt in mijn oren toch minder leuk dan de achtbaan zoals ie nu is

En ik heb het gebouw altijd al prachtig gevonden

Idd de ride aan de binnenkant en het vage foto moment VOOR de splash vind ik wel een interessante keuze

Trouwens, iedereen heeft het over de 'what if' situatie. Zijn hier toevallig illustraties oid van te vinden? Dan heb ik een beter beeld van de dingen waar mensen zo zuur om worden

kraakstoel Het enige wat ik zelf zo snel heb kunnen vinden staat op de pagina van Eftepedia, maar ook dat lijken me echt voorontwerpen en nog niets concreets.

Er wordt op die pagina wel gesproken over een theoretisch budget dat dubbel zo hoog uitdraaide als wat men kon veroorloven. Ik kan begrijpen dat je dan schertsend zou kunnen zeggen 'als je twintig jaar later elk jaar een miljoen kwijt bent aan onderhoud, dan zit je al aan dat dubbele budget'!, maar goed, hoeveel issues er eveneens met het "oorspronkelijke" idee geweest zouden zijn, weet niemand.

EDIT: Op de website van Eftelist staat een krantenartikel uit 2005, toen er nét met de bouw begonnen was, waarin Jaap en Ilona uitdrukken dat er al wel iets bekend was over het ontwerp, maar toch nog niet veel:

”We zijn natuurlijk liefhebbers, maar op internet zie je vaak dat er kritiekloos wordt gekeken naar wat De Efteling doet. Wij geven ook regelmatig kritisch commentaar. Door bezuinigen verdwijnt vaak veel van het oorspronkelijke idee van een attractie. Vooral aan de buitenkant en het decor wordt vaak minder geld uitgegeven dan vooraf de bedoeling was. De Vogel Rok was in zijn oorspronkelijke idee veel spectaculairder qua thematisering. Aan de buitenkant kun je dat nog goed zien. Er was een prachtig dak gepland maar nu zie je een simpele rieten bedekking. Ook bij de PandaDroom is zichtbaar aan de buitenkant bezuinigd. Wij vinden dat als liefhebbers van het thematische gedeelte van de attracties altijd heel jammer. Een mooie afwerking is belangrijk voor ons. We hopen daarom ook dat bij deze nieuwe attractie de oorspronkelijke plannen gehandhaafd blijven, maar we horen al dat er waarschijnlijk wederom bezuinigd wordt op het ontwerp. Wij vinden dat jammer omdat het volgens ons wel weer eens tijd wordt voor De Efteling om groot uit te pakken met een goed afgewerkte attractie. Als je een beperkt budget hebt, moet je keuzes maken. Je kunt er voor kiezen om het sprookjesbos elke keer een beetje uit breiden, maar ik zou nu volledig voor De Vliegende Hollander gaan.”

kraakstoel Er zou na het station een grote haven scene komen. Daarna zou je de polders in varen waar iemand je tegemoet zou komen in een roeiboot en je zou waarschuwen voor het spookschip. Nog wat verder zouden er twee figuren in de schemer zitten te vissen met een lantaarn en ook nog iets tegen je zeggen, om vervolgens bij een sluis uit te komen. Deze zou je dan omhoog stuwen om daarna met een splash op open zee te komen, in de verte zie je een stadje zodat het echt lijkt dat je aan het wegvaren bent van de bewoonde wereld. Vervolgens de mist en encounter scene zoals hij was.

Na de encounter zou je nog een splash maken en een scene in de onderwereld hebben. Met scheepswrakken etc. Beetje wat er laatst nog is toegevoegd in de scene voor de encounter denk ik. Met nog projecties van bemanningsleden van de Hollander naast je boot. Om vervolgens met een lift de toren in gebracht te worden.

Je kan ook door de omvang van de toren zien dat dit ooit de bedoeling was, en dat die slurf/stortkoker er later uit een noodgreep aan is geplakt.

Wat dit allemaal gekost zou hebben heb ik geen idee van, en of het uberhaupt realistisch was. Het had naar mijn mening wel een sfeervollere ride opgeleverd dan die paar donkere scenes die het nu zijn. Daar bouwde in de oude plannen alles naar op, nu zit je er binnen 5 seconde middenin.

Met animatronics erbij zou het absoluut een andere attractie geworden zijn. Of dat per se beter zou zijn geweest, vind ik dan moeilijk om te zeggen. Een visser die iets naar een bezoeker roept, waarschijnlijk één keer in het Nederlands en dan één keer in het Engels, voor de internationale bezoeker, dat komt de beleving ook niet noodzakelijk ten goede. Anderzijds spreekt Van der Decken gelukkig ook enkel in het Nederlands, en zingen de Witte Wieven gelukkig ook in het Nederlands. De animatronic van de Baron daarentegen (en die van Pardoes en O.J. eigenlijk ook) bekoren me minder. Ze zouden de show moeten stelen, maar bewegen niet zo smooth als je zou verwachten én er is iets anders gaande in de ruimte waardoor je er niet mee bezig bent. Dat zou natuurlijk in een attractie wel anders zijn, dus misschien, misschien zou een prevelende visser wel wat hebben toegevoegd, maar zoals de beleving nù opgebouwd is, is dat een uitsparing die ik volledig begrijp.

Sowieso zitten er wel ideeën in die heel vet waren geweest. Dat gevoel van met een splash de zee op te dobberen (bv. een bootje dat op een draaischijf zijwaarts draait en dan meteen ook een paar graden opzij kantelt alsof er een zware rukwind opzet) zou bijvoorbeeld wél heel gaaf zijn. Ook langer in het spookschip zelf zitten, en daar echt omhoog rijzen met een lift, projecties en wrakhout in de toren... Een iets langere climax voordat je "ontsnapt" in het achtbaangedeelte, zeg maar. Nu dreigt Van der Decken met het 'eeuwige varen', maar dat varen is juist dàn voorbij.

Marco Je slaat wel echt de spijker op de kop, nagenoeg alles wat de Efteling neerzet wordt door fans neergesabeld alsof het door amateurs gedaan wordt. Niet dat alles perse opgehemeld hoeft te worden, maar zo hard als dat soms door Eftelingfans (hooligans) gedaan wordt hoeft soms ook niet.

Kleine kanttekening hierbij; ik was ook een actieve fan ten tijde van De Vliegende Hollander. De kritiek die hierop kwam, en op andere zaken, werd wel onderbouwt door stevige argumenten. De 'wat is Eftelings' discussie werd toen nog actiever gevoerd dan nu (omdat er ook meer noodzaak was, mening)
            Toen is het stigma 'de fans die zeuren' wel ontstaan, maar dat is in mijn ogen dan ook onterecht. Stilistisch wijkt DVH af van het klassieke Efteling palet. Als je dat niet erg vindt hoef je niet te discussiëren, degenen die dat wel jammer vonden beargumenteerden dat. Maar los daarvan zijn er bij de bouw van DVH/Station de Oost ook een hoop knullige fouten gemaakt waardoor we ondertussen versneld afscheid hebben genomen van Pegasus en Polka Marina.

• msnguy heeft hierop gereageerd.

Misschien gaat dit ook om perfectie.

Er zijn maar 3 perfecte gebieden in de Efteling.

Volk van Laaf, AP Plein en het sprookjesbos.

En zelfs die zijn niet perfect / kennen wat gebreken of slordigheden.

De hele rest van het park heeft leuke elementen, maar die zijn allemaal ook weer direct omgeven door imperfecties.

Japio een hoop knullige fouten

Met deze woorden vat je de hele bouw van DVH samen. Is het daardoor een slechte attracite? Voor Truus uit Delft niet. Voor iedereen die actief was in de Eftelingwereld in 2006-2010 wel. Die hadden via MSN wel de gelekte plannen van DVH gekregen van mede-Eftelingfans. Op een gegeven moment ging zelfs de volledige soundscaping van DVH rond over het digitale chatsysteem (inclusief de stemmen van Willem van der Decken en Catharina zonder achtergrondmuziek). Vrijwel iedereen wist toen wat DVH had kunnen worden en wat er weg was bezuinigd. DVH hangt van fouten samen: de locatie, het te kleine gebouw, de verkeerde keuze van het ritsysteem door een onervaren bouwer, de hoge onderhoudskosten, de noodzakelijke wijzigingen vanaf de eerste tests, de verkeerde berekeningen van de baan (herinneren jullie nog het rode bootje wat niet door de horseshoe kwam?!) en het verkeerd ingeschatte budget/bezuinigingen.

DVH is dus op alle vlakken een mislukking geweest buiten de wachtrij om. Daarmee was het in mijn ogen een grotere mislukking dan Pandadroom/Fabula, maar het grote publiek houdt er van. Waarom zou je het dan slopen? De onderhoudskosten neemt de Efteling voor lief. Voor mijn gevoel mogen ze DVH wel slopen en hetgeen er neer zetten wat in 2006 op de planning stond (in modernere vorm). Dan heb je meteen ook een reden om de Game Gallery en Nest! te slopen en een écht mooi nautisch/VOC themagebied te maken in Ruigrijk met DVH, Station de Oost en de Halve Maen!

Die knullige fouten hebben weinig te maken met hoe de attractie uiteindelijk heeft uitgepakt. De keuzes die gemaakt zijn dan, in wat we uiteindelijk beleven.

De pest is dat het ontwerpteam vanaf begin deze eeuw tot aan dik 2018 een beetje paniekvoetbal leek met het komen en gaan van verschillende ontwerpers zonder dat er een mooie cohesie te vinden was. Pas sinds en aantal jaar heb je een stabiel team zitten daar, en dat is te merken aan de latere projecten. Je kan veel zeggen over Max & Moritz, maar het gebied staat wel goed nu. Net als Danse Macabre die nu onder weg is en het plein voor Symbolica (inclusief Symbolica). Knullige fouten die voorkomen hadden kunnen worden als Olaf Vugts niet gezegd had dat hij geen nieuwe Ton van de Ven wilde hebben en zo ook Michiel den Dulk in dienst had kunnen houden. Moet je eens voorstellen hoe het dan had kunnen zijn, What if?

Marco Olaf Vugts op de plek waar hij zat is een grote fout geweest, al vindt hij zelf natuurlijk van niet… kuch biografie geschreven door schoonzus kuch

Helaas is het wel zo dat ontwerpers in den beginne best toffe attracties verzinnen. Zie o.a. het stukje wat hierboven staat over DVH. Als dan een directie begint te bezuinigen, zoals in het tijdperk van der Zijl zo vaak ging, en er van al je plannen nog drie zwarte scenes overblijven krijg je als ontwerper helaas alle stront over je heen.

Wat een verademing was dat toen van der Zijl weg ging destijds. Die man kwam ook met het idee slechts iedere 7 (!!!!) jaar een nieuwe grote attractie te bouwen.

Piet_Verdriet

ja dit was inderdaad prachtig geweest allemaal, ik geef het toe!
                  niet alle ideeën, maar vooral dat er wat vissers in de schemer zitten was prachtig geweest. zie al helemaal voor me hoe het een soort fata morgana goes evil was geworden