Quefox_ Ik ben 24 en heb Ruigrijk in theorie zien veranderen, maar ik kan me amper herinneren hoe Ruigrijk er voor 2010 uit zag.
Ik herinner me voor mezelf een bezoek aan de Efteling in 2011. Ik weet niet hoe lang het toen geleden was dat ik niet in het park was geweest, maar het was sowieso "al even". Ik herinner me een laatste bezoek als kind ergens in 2002 of 2003, want de PandaDroom was er toen ook al - ik was toen ongeveer 11 of 12. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik in de tussentijd geen één keer gegaan ben, maar: er was in elk geval véél veranderd toen ik er in 2010-2011 weer was.
Ik weet nog dat er plots een gigantisch treinstation aan de Polka Marina stond. Bonk. En er was een "nieuwe achtbaan", en er was nòg een "nieuwe achtbaan". Allebei vet. Raveleijn was nét nieuw, of was nog nét niet open. Ik wist nog dat daar héél vroeger de parkingang was - daar had ik foto's en video's van, van toen ik begin jaren '90 als klein jongetje met het gezin naar de Efteling ging.
Assepoester was nieuw. Ik zag online dat mensen daar kritiek op hadden. De Vliegende Hollander was nieuw. Daar hadden mensen blijkbaar kritiek op. Joris en de Draak was nieuw - daar hadden mensen blijkbaar... nou ja, je snapt het wel, hé? Ik zocht het toen wat op online en blijkbaar deed Karel Willemen echt àlles fout. De herinrichting van het horecapuntje aan de Piraña kon écht niet door de beugel voor veel mensen, herinner ik me nog.
Enfin, ik schrijf dit alles om te zeggen wat de nieuwigheid was die mij tijdens dat bezoek het meest dwarszat: de animatronic van Vrouw Holle. Weet ik veel wààrom, maar die vond ik totaal overbodig. Een paar jaar geleden kom ik te weten dat dàt huisje er al van in het prille begin staat, maar écht waar, in 2011 zag ik dat logge hutje met een animatronic en dacht ik: "hè? maar het sprookje van Vrouw Holle stond er toch al? Dat is die put! Wat ga je nu NOG een vrouw Holle toevoegen?! Moet dat sneeuw voorstellen?! Waarom staat hier nu een huis zo pal in de weg?!"
Ik heb er nog steeds niks mee.
Om maar te zeggen: al de rest viel dus wel mee, vond ik.