- Bijgewerkt
kraakstoel Het enige wat ik zelf zo snel heb kunnen vinden staat op de pagina van Eftepedia, maar ook dat lijken me echt voorontwerpen en nog niets concreets.
Er wordt op die pagina wel gesproken over een theoretisch budget dat dubbel zo hoog uitdraaide als wat men kon veroorloven. Ik kan begrijpen dat je dan schertsend zou kunnen zeggen 'als je twintig jaar later elk jaar een miljoen kwijt bent aan onderhoud, dan zit je al aan dat dubbele budget'!, maar goed, hoeveel issues er eveneens met het "oorspronkelijke" idee geweest zouden zijn, weet niemand.
EDIT: Op de website van Eftelist staat een krantenartikel uit 2005, toen er nét met de bouw begonnen was, waarin Jaap en Ilona uitdrukken dat er al wel iets bekend was over het ontwerp, maar toch nog niet veel:
”We zijn natuurlijk liefhebbers, maar op internet zie je vaak dat er kritiekloos wordt gekeken naar wat De Efteling doet. Wij geven ook regelmatig kritisch commentaar. Door bezuinigen verdwijnt vaak veel van het oorspronkelijke idee van een attractie. Vooral aan de buitenkant en het decor wordt vaak minder geld uitgegeven dan vooraf de bedoeling was. De Vogel Rok was in zijn oorspronkelijke idee veel spectaculairder qua thematisering. Aan de buitenkant kun je dat nog goed zien. Er was een prachtig dak gepland maar nu zie je een simpele rieten bedekking. Ook bij de PandaDroom is zichtbaar aan de buitenkant bezuinigd. Wij vinden dat als liefhebbers van het thematische gedeelte van de attracties altijd heel jammer. Een mooie afwerking is belangrijk voor ons. We hopen daarom ook dat bij deze nieuwe attractie de oorspronkelijke plannen gehandhaafd blijven, maar we horen al dat er waarschijnlijk wederom bezuinigd wordt op het ontwerp. Wij vinden dat jammer omdat het volgens ons wel weer eens tijd wordt voor De Efteling om groot uit te pakken met een goed afgewerkte attractie. Als je een beperkt budget hebt, moet je keuzes maken. Je kunt er voor kiezen om het sprookjesbos elke keer een beetje uit breiden, maar ik zou nu volledig voor De Vliegende Hollander gaan.”