Ik heb het bouwen van de Vliegende Hollander destijds niet actief meegemaakt, dus alle grootse wegbezuinigde plannen heb ik pas later, achteraf, leren kennen. Intussen wordt er véél meer gedeeld over attracties in aanbouw, maar ik vind 't wel een interessant punt dat dit de eerste keer was dat er voor veel mensen zoveel geweten was op voorhand.

Ik heb het effect van varen in het donker altijd vrij overtuigend gevonden. Toen ik foto's zag met de werkverlichting aan stond ik echt te kijken van hoe klein die ruimtes daadwerkelijk zijn. Ja, de darkride is 'kort', maar ik vind de ervaring wel sterk die illusie geven van de wijde zee, waar je echt niks ziet en geen flauw idee hebt waar je bent en hoe lang het gaat duren voor je iets tegenkomt. Ik kan me de originele plannen moeilijk voorstellen in combinatie met de huidige rit.

Het écht grootste problemen zit, en heeft altijd gezeten, in die KumbaK-baan, maar ook dat vind ik eigenlijk een interessant stukje coastergeschiedenis. Een leuk weetje over de baan, zelfs al maakt het de baan zelf er niet beter op. Om gelijkaardige redenen heb ik ook een zwak voor de Python; zo'n typische Vekoma/Arrow coaster heeft naar mijn gevoel wel waarde (zelfs al zouden velen zeggen dat hij niet uniek is en daarom niet echt bijzonder of noemenswaardig). Maar die eenvoudige, ouderwetse 'heftige baan', die heb ik nog wel graag.

Ik vind het bijvoorbeeld wel een leuk idee om een Indisch/Indonesisch sausje door te trekken naar de Python (en naar het veldje ernaast dat mogelijk doorgang naar Strookrijk gaat geven?) Dat het koloniale qua thema voor gezeur kan zorgen, daar kan ik inkomen, maar het belangrijke is in dat geval om het niet te verheerlijken. Juist daarom misschien wel goed om de 'inheemse' cultuur ook te verwerken, en niet enkel bij het VOC-thema en het koloniale station te blijven. Je hebt er allerlei 'handel'-thema's, waardoor Joris en Python allebei een beetje uit de toon beginnen vallen.

Anyway - dat is weer een ander onderwerp ("Moet de Python ooit een thema krijgen of is het daar al lang te laat voor?").

Qua 'actief de bouw meemaken', was voor mij de eerste attractie het toenmalige Hartenhof. Dààr blijf ik toch vaak nog denken aan wat het 'had kunnen zijn'. Maar ook daar wordt Symbolica gewaardeerd (zelfs door mij!) Ik kan me dus wel inbeelden dat iedereen op die manier z'n eigen attractie heeft waar het potentieel jammerlijk verloren is gegaan.

pretparkgekkie05-10
Ben het redelijk eens met wat jij allemaal zegt. Persoonlijk zou ik iets eerder weer naar binnen willen zodat het echt helemaal nacht lijkt in het station en je nog meer in het verhaal wordt opgeslokt.
Dan zou je het laatste deel ook andere bochten kunnen geven voor varen maar je zou ook nog wel de huidige track kunnen behouden.

Ben trouwens ook geen fan van hoe de Mack water coaster track eruit ziet en denk dat het bij DVH heel slecht uit de verf zou komen.

    EdwinL

    Zouden ze in plaats van een lifthill geen lift kunnen maken. Beter voor de capaciteit en bespaart klachten. Persoonlijk vindt ik het wel lachen het klappen maar ik zou het wel snappen als het veranderd.

    De vliegende hollander vindt ik echt een icon. Dat heb ik meer dan ik het bij de bob had. Het zou zo zonde zijn als ze het verwijderen. Verander dan je zicht naar fabula.

    Joris en de draak vindt ik misschien wel de beste achtbaan van de efteling. Voor de capaciteit, zouden ze wel een unload station kunnen maken of de gordel eruit kunnen halen. Kwa thema, mag het station wat mij betreft een kasteel worden met een grote voorshow waar het lijkt alsof je op het plein staat en de koning je toe spreekt. (Net als het verfilmde verhaal).

    Ik vind het wel aardig om te lezen dat De Vliegende Hollander bij zovelen zo hoog in hun favorietenlijstje staat, maar ‘t verbaast me tegelijkertijd dat de stelling waarmee dit topic begon zoveel stekelige reacties oproept. Ik vermoed dat in beiden vooral de jongere garde doorklinkt en daarmee worden de flapdrollerige woorden van Robert-Jaap Jansen wellicht onbedoeld maar helaas waar: "Het staat in de Efteling, dus het is ook wel Efteling."

    Voor het gros van diegenen die de bouw bewust hebben meegemaakt - moi inclus - blijft De Vliegende Hollander toch altijd de grote what if-attractie. Het verhaal is in de kern geweldig en past de Efteling als hoeder van sprookjes, sagen en legenden als gegoten, maar er zijn tijdens het ontwerp en de bouw enkele ónbegrijpelijke keuzes gemaakt die van de attractie een stilistisch lelijke en technisch onbehouwen prut hebben gemaakt. Van de noodlot tartende drang om in natuurlijk water te splashen, de onbedwingbare wil om van die splash een moment te maken om oma op de foto te zetten (dat vervolgens door niemand ooit benut wordt), de eigenwijze keuze voor Kumbak en het ríjden op open zee als hinderlijk resultaat daarvan tot de creatief armoedige herhaling van bootgevels en leeuwenbeelden, het onevenwichtige gebouw met enorme toren en onooglijke slurf en de nagenoeg volledig lege fabriekshal die door moet gaan voor darkride: De Vliegende Hollander had in zowat elk opzicht beter kunnen en móéten zijn dan ieders favoriete debacle dat nu aan en in de Kanovijver staat. What if

    Als ik zou mogen dromen, dan zou ik het verhaal en het concept van de attractie zeker behouden, maar dan wel met de nodige aanpassingen. Ik zou Kumbak eruit knikkeren, het achtbaangedeelte eraf knippen en Mack vragen om een Supersplash of Intamin om een (launched) log flume met verticale lift. Vervolgens de sloopkogel door de lifthill-slurf, bootgevels en leeuwenbeelden, een bestelling voor een handvol animatronics in de haven- en hellescènes en de aanvaring met het spookship zoals-ie oorspronkelijk bedoeld was, strik erom en klaar is De Vliegende Hollander 2.0. What if

      Aurelius de onbedwingbare wil om van die splash een moment te maken om oma op de foto te zetten (dat vervolgens door niemand ooit benut wordt),

      Dat lijkt me zelfs vrij onmogelijk door de plaatsing van de horeca en de draaihoek van de splash...
      Zelf was ik nog net geen fan toen DVH werd gebouwd, maar ik vind kijken vanuit 'what if' een beetje dubbel. De oorspronkelijke plannen waren ook wel erg ambitieus. Ik merkte bij mezelf op dat ik de eerste jaren steeds teleurgesteld uit Symbolica kwam omdat ik wist wat de grandeur van Hartenhof had kunnen zijn.

        Aurelius Voor het gros van diegenen die de bouw bewust hebben meegemaakt - moi inclus - blijft De Vliegende Hollander toch altijd de grote what if-attractie.

        Ik ben ook zo’n persoon. De goede oude tijd om vanuit Pegasus de bouw te kunnen volgen of het moeten doen met foto’s vanuit buiten het park tijdens de winter sluiting. Wat een tijd.

        Tegelijkertijd zijn we allemaal besmet met de papegaaien van die tijd die over elkaar heen vielen om deze attractie af te vallen. Dit gebeurd overigens nog steeds (Symbolica). Ik heb het idee dat die stormvloed aan negativiteit een vertekend beeld heeft opgeleverd voor de mensen zoals jij en ik die de bouw gevolgd hebben en weten wat het had kunnen zijn. Vooral op jongere leeftijd wordt je mening dan enorm beïnvloed. Dat sentiment blijft hangen.

        Dit bewijzen de jongere generaties van nu en de internationale gasten wel, die DVH steevast in hun top 3 zet of zelfs op nummer 1. Zonder voorkennis en zonder zure papegaaien en met een frisse blik kun je deze attractie blijkbaar veel meer waarderen. Het is mij dan ook gelukt om die negatieve stroom van weleer af te schudden en ik moet zeggen, ik kan den Hollander nu ook een stuk meer waarderen dan toen ik nog in het zure Eftelist sentiment hing (met alle respect).

        Juist het feit dat een tot het bot uitgeklede DVH nog steeds zo hoog gewaardeerd is, geeft aan hoeveel potentie de attractie had en wat voor een echte wereldtopper het had kunnen zijn. De Efteling mist die donkere thrill darkride en dit had hem kunnen zijn.

        Wil niet zeggen dat dit

        Aurelius tot de creatief armoedige herhaling van bootgevels en leeuwenbeelden, het onevenwichtige gebouw met enorme toren en onooglijke slurf en de nagenoeg volledig lege fabriekshal die door moet gaan voor darkride: De Vliegende Hollander had in zowat elk opzicht beter kunnen en móéten zijn

        genegeerd moet worden. De bootgevels, de honderden leeuwen, Willems huis die geen deuren kent en dus geen keuken, toilet of trap naar boven heeft, zijn van die dingen die anders hadden gemoeten. Ik heb het geaccepteerd zoals het is en kan er daardoor weer van genieten, maar juist de potentie die het had blijft zeer doen.

        Maar goed. De Efteling heeft met Vogel Rok, PandaDroom en DVH een tijd van armoe gehad, net zoals we die met M&M en Nest! ook weer even gehad hebben. Helaas is dat een golfbeweging die zo nu en dan weer schade weet aan te richten in het park. Gelukkig staan er ook parels zoals Baron 1898 tegenover die het evenwicht proberen te houden.

        Tim merkte bij mezelf op dat ik de eerste jaren steeds teleurgesteld uit Symbolica kwam omdat ik wist wat de grandeur van Hartenhof had kunnen zijn.

        Dit heb ik nooit begrepen onder de fans. Die gigantische tribune vervoersmiddelen hadden toch nooit de intimiteit en mooie sets kunnen opleveren die we nu hebben? Dat was weer een gevalletje uniek vervoersmiddel waar al het geld naar toe ging waardoor de aankleding tegen zou vallen (DVH) vaak in storing zou liggen (Droomvlucht en DVH) en de fans echt op het exterieur en de wachtrij na een flut darkride hadden gehad (DVH). Men heeft Hartenhof echt veel te mooi gemaakt in hun hoofden, net zoals men misschien wel heeft gedaan met het originele DVH idee. Nee, volgens mij moeten we heel blij zijn met Symbolica.

        Na oplevering is deze attractie ook wel volledig afgebrand alsof de Hunnen aan de poort stonden. Het bleek Karel Willemen te zijn maar dat was net zo erg.

        Aurelius Ik vermoed dat in beiden vooral de jongere garde doorklinkt en daarmee worden de flapdrollerige woorden van Robert-Jaap Jansen wellicht onbedoeld maar helaas waar: "Het staat in de Efteling, dus het is ook wel Efteling."

        Dat laatste is natuurlijk een beetje veel van het goede, maar in zekere zin heb je wel gelijk. Je moet ook niet vergeten dat veel jongere Efteling fans met een andere Efteling zijn opgegroeid dan de oudere fans met meer levenservaring. Ik ben 24 en heb Ruigrijk in theorie zien veranderen, maar ik kan me amper herinneren hoe Ruigrijk er voor 2010 uit zag. Hetzelfde geldt voor het Ton van de Venplein, ik zou me echt niet meer voor de geest kunnen halen hoe het er uitzag voor de komst van Raveleijn.

        En zo kan ik me dus eigenlijk ook geen Efteling meer voorstellen zonder de Vliegende Hollander. Ondanks dat de attractie zijn tekortkomingen heeft, en zeker niet een van mijn favorieten is, is het voor mij zeker wel een Eftelingse attractie.

        Maar om mijn eigen sentiment even aan de kant te zetten en te reageren op de OP: voor een Efteling telt in grote lijnen gewoon de bezoekerswaardering. Zoals velen al hebben gezegd, dat zit bij de Vliegende Hollander wel snor. Qua onderhoud zal het ongetwijfeld wat kosten, maar dat hebben ze er klaarblijkelijk wel voor over. Als ik Fons zijn functie had, zou ik ook niet na 17 jaar draaien een attractie al willen sluiten. De levensduur is stukken langer.

          DVH had in ieder geval de wachtrij. Dát was de attractie. De rest kan gestolen worden. Er zijn wat jaren er doorheen gegaan voordat ik hem weer eens gedaan heb en eigenlijk is de rit binnen wel OK. Wanneer je naa buiten komt heeft wat mij betreft geen waarde, want dan ben ik al aan het wachten totdat je weer uit coaster kan.

          Als ik dus lees dat er ieder jaar wel miljoenen aan onderhoud zit, zou ik het zo snel mogelijk slopen en er niets voor in de plaats zetten. Eerst maar eens goed nadenken wat je er echt voor in de plaats zet.

          Quefox_ Ik ben 24 en heb Ruigrijk in theorie zien veranderen, maar ik kan me amper herinneren hoe Ruigrijk er voor 2010 uit zag.

          Ik herinner me voor mezelf een bezoek aan de Efteling in 2011. Ik weet niet hoe lang het toen geleden was dat ik niet in het park was geweest, maar het was sowieso "al even". Ik herinner me een laatste bezoek als kind ergens in 2002 of 2003, want de PandaDroom was er toen ook al - ik was toen ongeveer 11 of 12. Ik kan me moeilijk voorstellen dat ik in de tussentijd geen één keer gegaan ben, maar: er was in elk geval véél veranderd toen ik er in 2010-2011 weer was.

          Ik weet nog dat er plots een gigantisch treinstation aan de Polka Marina stond. Bonk. En er was een "nieuwe achtbaan", en er was nòg een "nieuwe achtbaan". Allebei vet. Raveleijn was nét nieuw, of was nog nét niet open. Ik wist nog dat daar héél vroeger de parkingang was - daar had ik foto's en video's van, van toen ik begin jaren '90 als klein jongetje met het gezin naar de Efteling ging.

          Assepoester was nieuw. Ik zag online dat mensen daar kritiek op hadden. De Vliegende Hollander was nieuw. Daar hadden mensen blijkbaar kritiek op. Joris en de Draak was nieuw - daar hadden mensen blijkbaar... nou ja, je snapt het wel, hé? Ik zocht het toen wat op online en blijkbaar deed Karel Willemen echt àlles fout. De herinrichting van het horecapuntje aan de Piraña kon écht niet door de beugel voor veel mensen, herinner ik me nog.

          Enfin, ik schrijf dit alles om te zeggen wat de nieuwigheid was die mij tijdens dat bezoek het meest dwarszat: de animatronic van Vrouw Holle. Weet ik veel wààrom, maar die vond ik totaal overbodig. Een paar jaar geleden kom ik te weten dat dàt huisje er al van in het prille begin staat, maar écht waar, in 2011 zag ik dat logge hutje met een animatronic en dacht ik: "hè? maar het sprookje van Vrouw Holle stond er toch al? Dat is die put! Wat ga je nu NOG een vrouw Holle toevoegen?! Moet dat sneeuw voorstellen?! Waarom staat hier nu een huis zo pal in de weg?!"

          Ik heb er nog steeds niks mee.

          Om maar te zeggen: al de rest viel dus wel mee, vond ik.

            Die hele ‘what if’ word ook gewoon geromaniseerd. We zullen nooit exact weten wat er echt moest komen maar geschrapt zijn op de vallende beelden op de lift na. Ik ben zelf 32 en heb de hele bouw net als vele anderen hier intensief gevolgd. Ik ben ook niet vies van een bootgevel of een wachtrij door een huis zonder deuren en trap , klinkt allemaal leuk maar met de beperkte oppervlakte hebben ze echt wat knappe kunstjes uitgehaald om het passend te krijgen.

            Welke extra scenes zouden er dan kunnen komen

            bogtrotter Je slaat wel echt de spijker op de kop, nagenoeg alles wat de Efteling neerzet wordt door fans neergesabeld alsof het door amateurs gedaan wordt. Niet dat alles perse opgehemeld hoeft te worden, maar zo hard als dat soms door Eftelingfans (hooligans) gedaan wordt hoeft soms ook niet. Natuurlijk is het leuk om een What if scenario te bedenken, maar dat kan ook met de mooiste attracties ter wereld, zoals Rise of the Resistance en Flight of Passage. Uiteindelijk is het toch weer een storm in een glas water en valt het toch allemaal wel mee.

            Maar weer ontopic, het idee van @Michael om van het station een a la restaurant te maken is toch eigenlijk wel briljant. Misschien ook wel met een vlonderterras op de plek waar nu de boten naar binnen rijden. En de kaart valt ook leuk over te speculeren, lekker bourgondisch dineren met gerechten als een haxe, een hele wijting in zoutdeeg of een mooie zeevruchtenschaal met oesters, scheermessen, Oosterscheldekreeft, kokkels en mosselen 😋

              Aurelius
              ik heb de bouw en het hele proces hiervan niet meegemaakt, ik ben ook pas sinds afgelopen jaar abonnee en woon niet dichtbij de Efteling.
              Maar een log flume klinkt in mijn oren toch minder leuk dan de achtbaan zoals ie nu is

              En ik heb het gebouw altijd al prachtig gevonden

              Idd de ride aan de binnenkant en het vage foto moment VOOR de splash vind ik wel een interessante keuze

              Trouwens, iedereen heeft het over de 'what if' situatie. Zijn hier toevallig illustraties oid van te vinden? Dan heb ik een beter beeld van de dingen waar mensen zo zuur om worden

                kraakstoel Het enige wat ik zelf zo snel heb kunnen vinden staat op de pagina van Eftepedia, maar ook dat lijken me echt voorontwerpen en nog niets concreets.

                Er wordt op die pagina wel gesproken over een theoretisch budget dat dubbel zo hoog uitdraaide als wat men kon veroorloven. Ik kan begrijpen dat je dan schertsend zou kunnen zeggen 'als je twintig jaar later elk jaar een miljoen kwijt bent aan onderhoud, dan zit je al aan dat dubbele budget'!, maar goed, hoeveel issues er eveneens met het "oorspronkelijke" idee geweest zouden zijn, weet niemand.

                EDIT: Op de website van Eftelist staat een krantenartikel uit 2005, toen er nét met de bouw begonnen was, waarin Jaap en Ilona uitdrukken dat er al wel iets bekend was over het ontwerp, maar toch nog niet veel:

                ”We zijn natuurlijk liefhebbers, maar op internet zie je vaak dat er kritiekloos wordt gekeken naar wat De Efteling doet. Wij geven ook regelmatig kritisch commentaar. Door bezuinigen verdwijnt vaak veel van het oorspronkelijke idee van een attractie. Vooral aan de buitenkant en het decor wordt vaak minder geld uitgegeven dan vooraf de bedoeling was. De Vogel Rok was in zijn oorspronkelijke idee veel spectaculairder qua thematisering. Aan de buitenkant kun je dat nog goed zien. Er was een prachtig dak gepland maar nu zie je een simpele rieten bedekking. Ook bij de PandaDroom is zichtbaar aan de buitenkant bezuinigd. Wij vinden dat als liefhebbers van het thematische gedeelte van de attracties altijd heel jammer. Een mooie afwerking is belangrijk voor ons. We hopen daarom ook dat bij deze nieuwe attractie de oorspronkelijke plannen gehandhaafd blijven, maar we horen al dat er waarschijnlijk wederom bezuinigd wordt op het ontwerp. Wij vinden dat jammer omdat het volgens ons wel weer eens tijd wordt voor De Efteling om groot uit te pakken met een goed afgewerkte attractie. Als je een beperkt budget hebt, moet je keuzes maken. Je kunt er voor kiezen om het sprookjesbos elke keer een beetje uit breiden, maar ik zou nu volledig voor De Vliegende Hollander gaan.”

                kraakstoel Er zou na het station een grote haven scene komen. Daarna zou je de polders in varen waar iemand je tegemoet zou komen in een roeiboot en je zou waarschuwen voor het spookschip. Nog wat verder zouden er twee figuren in de schemer zitten te vissen met een lantaarn en ook nog iets tegen je zeggen, om vervolgens bij een sluis uit te komen. Deze zou je dan omhoog stuwen om daarna met een splash op open zee te komen, in de verte zie je een stadje zodat het echt lijkt dat je aan het wegvaren bent van de bewoonde wereld. Vervolgens de mist en encounter scene zoals hij was.

                Na de encounter zou je nog een splash maken en een scene in de onderwereld hebben. Met scheepswrakken etc. Beetje wat er laatst nog is toegevoegd in de scene voor de encounter denk ik. Met nog projecties van bemanningsleden van de Hollander naast je boot. Om vervolgens met een lift de toren in gebracht te worden.

                Je kan ook door de omvang van de toren zien dat dit ooit de bedoeling was, en dat die slurf/stortkoker er later uit een noodgreep aan is geplakt.

                Wat dit allemaal gekost zou hebben heb ik geen idee van, en of het uberhaupt realistisch was. Het had naar mijn mening wel een sfeervollere ride opgeleverd dan die paar donkere scenes die het nu zijn. Daar bouwde in de oude plannen alles naar op, nu zit je er binnen 5 seconde middenin.

                  Met animatronics erbij zou het absoluut een andere attractie geworden zijn. Of dat per se beter zou zijn geweest, vind ik dan moeilijk om te zeggen. Een visser die iets naar een bezoeker roept, waarschijnlijk één keer in het Nederlands en dan één keer in het Engels, voor de internationale bezoeker, dat komt de beleving ook niet noodzakelijk ten goede. Anderzijds spreekt Van der Decken gelukkig ook enkel in het Nederlands, en zingen de Witte Wieven gelukkig ook in het Nederlands. De animatronic van de Baron daarentegen (en die van Pardoes en O.J. eigenlijk ook) bekoren me minder. Ze zouden de show moeten stelen, maar bewegen niet zo smooth als je zou verwachten én er is iets anders gaande in de ruimte waardoor je er niet mee bezig bent. Dat zou natuurlijk in een attractie wel anders zijn, dus misschien, misschien zou een prevelende visser wel wat hebben toegevoegd, maar zoals de beleving nù opgebouwd is, is dat een uitsparing die ik volledig begrijp.

                  Sowieso zitten er wel ideeën in die heel vet waren geweest. Dat gevoel van met een splash de zee op te dobberen (bv. een bootje dat op een draaischijf zijwaarts draait en dan meteen ook een paar graden opzij kantelt alsof er een zware rukwind opzet) zou bijvoorbeeld wél heel gaaf zijn. Ook langer in het spookschip zelf zitten, en daar echt omhoog rijzen met een lift, projecties en wrakhout in de toren... Een iets langere climax voordat je "ontsnapt" in het achtbaangedeelte, zeg maar. Nu dreigt Van der Decken met het 'eeuwige varen', maar dat varen is juist dàn voorbij.

                  Marco Je slaat wel echt de spijker op de kop, nagenoeg alles wat de Efteling neerzet wordt door fans neergesabeld alsof het door amateurs gedaan wordt. Niet dat alles perse opgehemeld hoeft te worden, maar zo hard als dat soms door Eftelingfans (hooligans) gedaan wordt hoeft soms ook niet.

                  Kleine kanttekening hierbij; ik was ook een actieve fan ten tijde van De Vliegende Hollander. De kritiek die hierop kwam, en op andere zaken, werd wel onderbouwt door stevige argumenten. De 'wat is Eftelings' discussie werd toen nog actiever gevoerd dan nu (omdat er ook meer noodzaak was, mening)
                  Toen is het stigma 'de fans die zeuren' wel ontstaan, maar dat is in mijn ogen dan ook onterecht. Stilistisch wijkt DVH af van het klassieke Efteling palet. Als je dat niet erg vindt hoef je niet te discussiëren, degenen die dat wel jammer vonden beargumenteerden dat. Maar los daarvan zijn er bij de bouw van DVH/Station de Oost ook een hoop knullige fouten gemaakt waardoor we ondertussen versneld afscheid hebben genomen van Pegasus en Polka Marina.

                  • msnguy heeft hierop gereageerd.