Echt kantelt die kamer? Dat moeten ze echt maken, dat zou zo gaaf zijn. Heb ik ook een beetje met de fabelvis. De scène is best wel een beetje stil zonder dat hij beweegt.
De Vliegende Hollander mag er wel uit
Anoniempje misschien is het vloeken in de kerk, disney gebruikt schermen in attracties. Efteling fans houden daarvan niet zo van, maar zou dat in sommige gevallen beter zijn voor Efteling dat ze dat ook meer van schermen gebruiken?
Olaf
oh boy alsjeblieft niet, haalt best veel originaliteit weg naar mijn mening. schermen zoals bij de baron in de eerste ruimte zijn prima en een toevoeging
Anoniempje de kantelkamer (met de lasers) kantelt nog gewoon. De schatkamer (met djinn) beweegt eigenlijk doordat djinn de pilaren beweegt. Dat effect is er al heel lang niet meer, maar volgens mij is dat bewust stil gezet in verband met de constructie van het decor.
- Bijgewerkt
De kantelkamer staat inmiddels ook al geruime tijd stil en de lasers doen het al veel langer niet goed genoeg.
Wat dat betreft hoop ik echt op de opknapbeurt waar al een tijd geruchten over gaan, hopelijk vanaf januari of iets dergelijks.
Mark die lazers werken wel, de mist is weg, waardoor je de lazers niet ziet
Jeroen_uit_tilburg die lazers werken wel, de mist is weg, waardoor je de lazers niet ziet
Weet ik, daarom ook de tekst dat ze het niet goed genoeg doen. Het effect is er niet.
- Bijgewerkt
Je hebt het niet over Villa Volta?
Bijzonder, dan heb ik de afgelopen weken/maanden andere ritten Fata ervaren. Enkel afgelopen week er niet in geweest, zou ie dan nét gerepareerd zijn?
Enfin, we wijken wel heel erg af van het onderwerp.
Wat betreft de Vliegende Hollander: zelf de bouw intensief gevolgd. Sterker, het was dé reden om mee te kunnen praten over de bouw, om me aan te melden op TP in januari 2005 en de daarmee het vliegwiel van mij voor de hobby.
De bouw dus intensief gevolgd en de vele geruchten en concepts van de eerdere versies -soms met terugwerkende kracht- meegekregen. Het “wat als” gevoel herken ik dus ook, want dat leefde toch wel enorm. De impact van deze attractie was echt enorm, vergeet dat niet, na al die stille jaren na Vogelrok (want Pandadroom en Theater zag toch niemand als volwaardige attracties) eindelijk weer een grootse uitbreiding in het park. De verwachtingen waren torenhoog.
De Pythonsessies aan het hek (want ook die kreeg in de periode treinen van Kumbak) gingen ook grotendeels over de bouw van DVH, tijdens meetings op de zomeravonden of in de pub op de eerste Engelandreis; DVH en Kumbak en Mack die af was gevallen waren het gesprek van de dag.
We zijn met een clubje begin 2006 nog eens langs het kantoor in Stein gereden toen we in de buurt waren.
Vele discussies gingen over het thema wat met het vrijkomen van meer bouwfoto’s en concepten steeds duidelijker werd, eerlijk gezegd heb ik het exterieur en de omgeving altijd prachtig gevonden en was daar niet kritisch op. De techniek en inrichting van het gebouw boeide mij veel meer.
Je kan de teleurstelling na al die “Buzz” van een jaar uitstel wel voorstellen. Ook de teleurstelling over het feit dat het een lompe Kumbak baan was in plaats van die prachtige nieuwe echt varende Mack watercoaster was tijdens de bouw al groot, zeker door alle technische problemen.
Daarnaast viel de rit binnen de eerste tijd na opening gewoon tegen, al heel gauw had je last van geen perfecte ritten. Lampen in de boot defect, de mist niet aanwezig, watergordijnscene die vaak haperde met die belachelijke slechte projectie (waar Piraten in Bataviastad wel een scherpe had, weet ik ook die discussie nog wel).
En dan vooral die zwaar tegenvallende lifthill scene zonder watervallen en vallende boegbeelden en pas na een update jaar/jaren later een gek spookhuis effect.
En ook de capaciteit was om te huilen die eerste jaren, vanaf de deur dat je het huis betreed was de wachttijd nog 45 minuten. Nu sta je daar 15-20 min.
Maar inmiddels draait de attractie soepel, vind ik de nieuwe encounter scene echt stukken beter en ben ik de attractie erg gaan waarderen en sla ik hem liever niet over. Dat hij zo’n publiekslieveling is heeft ook bij mij de ervaring positief veranderd en zure bijsmaak van wat er allemaal niet gebouwd is ver naar de achtergrond geduwd.
Zouden ze de open zee scène nog een update geven, want die vind ik nog steeds net te kaal, dan mag hij van mij in de huidige vorm wel blijven staan.
Natuurlijk heerst er na 20 jaar ergens nog een “wat als” gevoel dus mocht het park toch los willen gaan;
- Kumbak eruit, Mack er in
- Hal bijbouwen achter de attractie (nog wel meer bos plat)
- Meer scènes om de spanningsopbouw naar de ontmoeting met het spookschip te verlengen
- Spectaculairdere vloek of ontsnapping
- Veel langere vlucht of achtbaandeel, waarbij de Baron nu in de weg zit dus meer naar achter het gebouw. Hier staat dan wel de uitbreiding van de hal dus creatief zijn met de hal camoufleren met duinen of iets dergelijks.
- Tenslotte onder de uitbreiding van het gebouw het Keldergewelf restaurant realiseren waar ooit concepts van verschenen. Al bleek dat later allicht voor uitrijk te zijn geweest.
Een goed sitdown restaurant op die plek kan prima naast alle het snelle hap geweld.
Maar misschien al die miljoenen toch maar in een nieuwe Python steken, want eigenlijk vind ik die verbouwing de grootste miskleun in Ruigrijk en is daar nog veel meer potentie en slim ruimte gebruik met het veld erachter verloren gegaan.
Maar dat, lieve kinderen, dat is weer een ander verhaal…
Wat mij betreft is dat beter dan de vis fil stilstaat. Zolang het er niet cartoon uitziet mogen ze wat mij betreft daar meer mee experimenteren. De animatie van pardoes in de kamer met de foto vindt ik best wel leuk gedaan. Wat mij betreft mogen ze dat ook bij de fabelvis proberen!
Japio Het attractiegebouw schept de setting waarin het verhaal zich afspeelt en wat ons vertrekpunt is. In het geval van De Vliegende Hollander moet dat het Amsterdam van de Gouden Eeuw zijn (en daar neemt de Efteling al een loopje met de geschiedschrijving).
Waarom moet het in Amsterdam zijn, heb ik iets gemist in het Eftelingse verhaal? De VOC had ook in Zeeland een grote afdeling met eigen kantoren en ze had er zelfs een eigen werf. Na het hoofdkwartier in Amsterdam was de Zeeuwse tak de belangrijkste.
Maar is het dan zo belangrijk dat de Efteling dingen zo uiterst realistisch neer moet zetten? Het blijft nog altijd een sprookjespark hè
- Bijgewerkt
Jacko Maar is het dan zo belangrijk dat de Efteling dingen zo uiterst realistisch neer moet zetten? Het blijft nog altijd een sprookjespark hè
Dat is wel een van de uitgangspunten van goede storytelling, ja. Een setting creëren waarbinnen het verhaal zich kan afspelen. Andersom zien we in het park talloze, wat mij betreft betere voorbeelden, van waar het wél goed gebeurt. Dat deed des te meer de vraag oproepen; waarom deze keuze? Fata Morgana, Baron 1898 en nu bijvoorbeeld Danse Macabre. Allemaal voorbeelden van prima attractiegebouwen zonder zulke simpele opsmuk, maar wel met sprookjesachtige of zo u wil Eftelingse uitstraling. Dat gaat meer om de manier waarop het wordt gebouwd, wát er wordt gebouwd moet inderdaad gewoon kloppen. Zeker in een tijd waarin meer en meer attracties en attractieparken thema, verhaal en beleving steeds professioneler door gaan voeren, is het belangrijk om je eigen handtekening te koesteren, zeker als die zo uniek en succesvol is als die Eftelingse handtekening die we tegenwoordig gelukkig bij de grote uitbreidingen wel terugzien, maar die in het eerste decenium van deze eeuw even zoek leek.
Mark miljoenen toch maar in een nieuwe Python steken, want eigenlijk vind ik die verbouwing de grootste miskleun in Ruigrijk
Rond 2018 leek het nog een prima keuze om de Python 1 op 1 na te bouwen, omdat omringende parken niet verder waren dan een Dwervelwind of Dizz. Maar in de jaren na Baron1898 kreeg zo'n beetje ieder ander park rond de Efteling een supermoderne coaster erbij, waardoor de Python nu opeens weinig bijzonder meer is.
Ruubje inderdaad, waar de Efteling vroeger nog behoorlijk voorop liep qua vernieuwingen, is het ondertussen al vele jaren zo dat ze juist enorm moeten inhalen, omdat veel parken al minstens gelijk lopen of zelfs al beter zijn qua overall aanbod.
The_Bullgod Ruubje inderdaad, waar de Efteling vroeger nog behoorlijk voorop liep qua vernieuwingen, is het ondertussen al vele jaren zo dat ze juist enorm moeten inhalen, omdat veel parken al minstens gelijk lopen of zelfs al beter zijn qua overall aanbod.
Dat geldt misschien voor superachtbanen of thrill attracties. Qua overall aanbod heeft de Efteling de juiste mix voor de belangrijkste doelgroep: families.
- Bijgewerkt
Progress Qua overall aanbod heeft de Efteling de juiste mix voor de belangrijkste doelgroep: families.
Toch is dat heel wat anders dan dat ik bedoel. Het mag wel de juiste mix zijn, maar ze lopen daar nergens voorop, terwijl ze dat vroeger wel gedaan hebben. Zelfs met familie attracties, blijven ze achter de rest aan lopen.
Dans Macabre is voor het eerst sinds vele jaren, eindelijk weer een ride waarmee ze voorop kunnen lopen. Maar kunnen ze dat ook vol blijven houden?
- Bijgewerkt
Ruubje Rond 2018 leek het nog een prima keuze om de Python 1 op 1 na te bouwen,
Ook toen was ik er in de discussies al fel tegen.
Hoe kan je anno 2018 een 40 jaar oud en daarmee zwaar gedateerd ontwerp willen hergebruiken? Met daarnaast het gemis van het creëren van een heel gebied rondom de attractie door het veld achter de Python erbij te benutten.
Gezien die investering in 2018 zal de Python helaas nog wel even blijven, maar hier had gewoon een Intamin/Mack launch coaster als Python 2.0 terug moeten komen.
Maar slaan ze dan hun geld stuk op het herbouwen van een attractie in Ruigrijk, dan voor mij liever de Python als DVH. Die laatste bied mij echt veel meer plezier.
The_Bullgod Het mag wel de juiste mix zijn, maar ze lopen daar nergens voorop
Ik vind juist dat ze voorop lopen in darkrides en thematisatie. Juist die details vind ik echt heel sterk.
Alleen daardoor kan het soms wel ten koste gaan van de attractie zelf.
- Bijgewerkt
Mark Gezien die investering in 2018 zal de Python helaas nog wel even blijven, maar hier had gewoon een Intamin/Mack launch coaster als Python 2.0 terug moeten komen.
Ik verwacht dat deze snelle achtbaan er nog wel een keer gaat komen. Ik denk dat je onderschat welke waarde de Python heeft voor de Efteling en haar bezoekers. Ook merk ik nu ook met kinderen die niet veel durven dat een Vliegende Hollander nog best te doen is, en dat ze nu nadenken over de Python. Maar een écht grote en snelle achtbaan zouden ze nooit doen. Het hoeft niet altijd hoger en sneller te zijn, vooral niet voor een familiepark. Dus de Python vervangen voor een snellere versie is wat mij betreft geen goed idee. Het is wel een goed idee om deze snelle achtbaan toe te voegen als aanvulling.
Terugkomend op de stelling: ik heb de bouw van de Vliegende Hollander ook erg intensief gevolgd. Dit was eigenlijk de tweede attractie die je online goed kon volgen na Vogel Rok. Door alle uitgelekte plannen en de technische problemen was het eindresultaat nogal teleurstellend. Tevens was dit de eerste attractie na Droomvlucht met een écht darkride-gedeelte dus dan in het logisch dat er een hoog verwachtingspatroon is. Ook ik was teleurgesteld in het eindproduct als liefhebber. Nu is het nog steeds niet mijn favoriete attractie maar zie ik wel de meerwaarde van deze attractie voor de bezoekers van de Efteling: rijk gedecoreerd en is redelijk familie-vriendelijk. Wat mij betreft zo min mogelijk doen aan de huidige vorm en ergens rond 2040 eens opnieuw bekijken hoe die dan erbij staat.