laprikantan Progress ik bedoelde meer dat directeuren die controversieler zijn, ook al is dat de intentie van de bestuur, sneller de laan uit worden gewipt. En gemiddeld is dat rond de vijf jaar.

Maar kun je dat wel zo stellen? Bart de Boer kwam in conflict met de stichting, maar voor een ander voorbeeld moet je terug naar Ruud de Clercq in 1988… bijna veertig jaar geleden dus.

Ruubje Een paar (technische) hoogstandjes waar we maar kort van konden genieten:
De vleugels van de zes zwanen
De fabelvis van Symbolica
De vallende Fabulaboom
Echt vliegen in Droomvlucht zonder stellages
De tuin van Assepoester
Unieke bob-achtbaan
De vaargeul-vrije Dvh
De bewegingen, vuur en water van de Jedd-draak
De kantelkamer en schuddende Djinn

Dit vind ik een interessant rijtje. Voeg daar het verdwijnen van het vuureffect bij Aquanura aan toe. Gisteren reageerde ik in het parkeertopic op @RoelRoel die van mening was dat het afwerkingsniveau best in orde was in de Efteling. Jouw opsomming geeft voor mij aan dat dit niet zo is. Dit soort details baart mij bij bedrijfsvoering zorgen, want eigenlijk is het gebrek aan zorg voor attracties.
Zo ook de sterrenhemel in het station, c.q. de haven, van de Vliegende Hollander. Meen me te herinneren dat die ooit aanwezig was.

Wat de Vliegende Hollander: een ritsysteem, gebouwd door een bedrijf dat het wel kan, zou wellicht een essentieel verschil kunnen maken.

De vliegende Hollander is ansich een mooie attractie, alleen vindt ik het darkride gedeelte te kort (om het goed te begrijpen wat er nu eigenlijk gebeurt). voor je het weet zit je al op de lifthill. Verder is wat mij betreft het aankoppelen op de ketting van de lifthill storend. Voor mij is de attractie dus ook nog niet aan vervanging toe.
    Ik vraag mij af of de ketting niet vervangen kan worden door een LSM lancering, op die manier zouden de boten schokloos naar boven kunnen. Of als de boten te zwaar zijn met LSM elementen de boot op de kettingsnelheid kan worden gebracht voor een schokloze koppeling.

Eduard Ruubje Een paar (technische) hoogstandjes waar we maar kort van konden genieten:
    De vleugels van de zes zwanen
    De fabelvis van Symbolica
    De vallende Fabulaboom
    Echt vliegen in Droomvlucht zonder stellages
    De tuin van Assepoester
    Unieke bob-achtbaan
    De vaargeul-vrije Dvh
    De bewegingen, vuur en water van de Jedd-draak
    De kantelkamer en schuddende Djinn

-Vleugels worden as we speak aangepakt
    -de Vallende Fabula boom valt gewoon?
    -Die stellages zijn vanwege opgelegde veiligheidsregels.
    -De Bob hebben ze god weet hoe lang aan de beademing gehouden

R013 de tuin van Assepoester is ook geen technisch iets, maar gewoon het feit dat ze ervoor hebben gekozen De Zes Zwanen die ruimte te geven. Dat is imo niet zo gek. En vaargeul-vrije DVH is nog een zeer nette oplossing tov andere opties. Ja, het is gedaan omdat ze vaak bij die ketting moeten zijn, maar eens in de zoveel tijd had vijver anders nog leeg gemoeten dus wel een mooie oplossing.

De fabelvis en kantelkamer zijn inderdaad wel effecten die het niet meer doen zoals beoogd.

Anoniempje oh sorry, ik bedoelde de schatkamer. De kantelkamer is de eennalaatste scene in Fata Morgana, met de lasers. Die kamer kantelt.

Japio

Echt kantelt die kamer? Dat moeten ze echt maken, dat zou zo gaaf zijn. Heb ik ook een beetje met de fabelvis. De scène is best wel een beetje stil zonder dat hij beweegt.

Anoniempje misschien is het vloeken in de kerk, disney gebruikt schermen in attracties. Efteling fans houden daarvan niet zo van, maar zou dat in sommige gevallen beter zijn voor Efteling dat ze dat ook meer van schermen gebruiken?

Olaf
              oh boy alsjeblieft niet, haalt best veel originaliteit weg naar mijn mening. schermen zoals bij de baron in de eerste ruimte zijn prima en een toevoeging

Anoniempje de kantelkamer (met de lasers) kantelt nog gewoon. De schatkamer (met djinn) beweegt eigenlijk doordat djinn de pilaren beweegt. Dat effect is er al heel lang niet meer, maar volgens mij is dat bewust stil gezet in verband met de constructie van het decor.

De kantelkamer staat inmiddels ook al geruime tijd stil en de lasers doen het al veel langer niet goed genoeg.

Wat dat betreft hoop ik echt op de opknapbeurt waar al een tijd geruchten over gaan, hopelijk vanaf januari of iets dergelijks.

Jeroen_uit_tilburg die lazers werken wel, de mist is weg, waardoor je de lazers niet ziet

Weet ik, daarom ook de tekst dat ze het niet goed genoeg doen. Het effect is er niet.

Eduard Zo ook de sterrenhemel in het station, c.q. de haven, van de Vliegende Hollander. Meen me te herinneren dat die ooit aanwezig was.

Die is er nooit geweest omdat het dak dan juist zichtbaarder werd. Iets waar de focus niet op hoeft te liggen.

Mark vorige week kantelde hij nog braaf hoor

Je hebt het niet over Villa Volta? 😜😂
                Bijzonder, dan heb ik de afgelopen weken/maanden andere ritten Fata ervaren. Enkel afgelopen week er niet in geweest, zou ie dan nét gerepareerd zijn?

Enfin, we wijken wel heel erg af van het onderwerp.
                Wat betreft de Vliegende Hollander: zelf de bouw intensief gevolgd. Sterker, het was dé reden om mee te kunnen praten over de bouw, om me aan te melden op TP in januari 2005 en de daarmee het vliegwiel van mij voor de hobby.

De bouw dus intensief gevolgd en de vele geruchten en concepts van de eerdere versies -soms met terugwerkende kracht- meegekregen. Het “wat als” gevoel herken ik dus ook, want dat leefde toch wel enorm. De impact van deze attractie was echt enorm, vergeet dat niet, na al die stille jaren na Vogelrok (want Pandadroom en Theater zag toch niemand als volwaardige attracties) eindelijk weer een grootse uitbreiding in het park. De verwachtingen waren torenhoog.

De Pythonsessies aan het hek (want ook die kreeg in de periode treinen van Kumbak) gingen ook grotendeels over de bouw van DVH, tijdens meetings op de zomeravonden of in de pub op de eerste Engelandreis; DVH en Kumbak en Mack die af was gevallen waren het gesprek van de dag.
                We zijn met een clubje begin 2006 nog eens langs het kantoor in Stein gereden toen we in de buurt waren.

Vele discussies gingen over het thema wat met het vrijkomen van meer bouwfoto’s en concepten steeds duidelijker werd, eerlijk gezegd heb ik het exterieur en de omgeving altijd prachtig gevonden en was daar niet kritisch op. De techniek en inrichting van het gebouw boeide mij veel meer.

Je kan de teleurstelling na al die “Buzz” van een jaar uitstel wel voorstellen. Ook de teleurstelling over het feit dat het een lompe Kumbak baan was in plaats van die prachtige nieuwe echt varende Mack watercoaster was tijdens de bouw al groot, zeker door alle technische problemen.
                Daarnaast viel de rit binnen de eerste tijd na opening gewoon tegen, al heel gauw had je last van geen perfecte ritten. Lampen in de boot defect, de mist niet aanwezig, watergordijnscene die vaak haperde met die belachelijke slechte projectie (waar Piraten in Bataviastad wel een scherpe had, weet ik ook die discussie nog wel).
                En dan vooral die zwaar tegenvallende lifthill scene zonder watervallen en vallende boegbeelden en pas na een update jaar/jaren later een gek spookhuis effect.

En ook de capaciteit was om te huilen die eerste jaren, vanaf de deur dat je het huis betreed was de wachttijd nog 45 minuten. Nu sta je daar 15-20 min.

Maar inmiddels draait de attractie soepel, vind ik de nieuwe encounter scene echt stukken beter en ben ik de attractie erg gaan waarderen en sla ik hem liever niet over. Dat hij zo’n publiekslieveling is heeft ook bij mij de ervaring positief veranderd en zure bijsmaak van wat er allemaal niet gebouwd is ver naar de achtergrond geduwd.
                Zouden ze de open zee scène nog een update geven, want die vind ik nog steeds net te kaal, dan mag hij van mij in de huidige vorm wel blijven staan.

Natuurlijk heerst er na 20 jaar ergens nog een “wat als” gevoel dus mocht het park toch los willen gaan;

• Kumbak eruit, Mack er in
                • Hal bijbouwen achter de attractie (nog wel meer bos plat)
                • Meer scènes om de spanningsopbouw naar de ontmoeting met het spookschip te verlengen
                • Spectaculairdere vloek of ontsnapping
                • Veel langere vlucht of achtbaandeel, waarbij de Baron nu in de weg zit dus meer naar achter het gebouw. Hier staat dan wel de uitbreiding van de hal dus creatief zijn met de hal camoufleren met duinen of iets dergelijks.
                • Tenslotte onder de uitbreiding van het gebouw het Keldergewelf restaurant realiseren waar ooit concepts van verschenen. Al bleek dat later allicht voor uitrijk te zijn geweest.
                  Een goed sitdown restaurant op die plek kan prima naast alle het snelle hap geweld.

Maar misschien al die miljoenen toch maar in een nieuwe Python steken, want eigenlijk vind ik die verbouwing de grootste miskleun in Ruigrijk en is daar nog veel meer potentie en slim ruimte gebruik met het veld erachter verloren gegaan.

Maar dat, lieve kinderen, dat is weer een ander verhaal…

Olaf

Wat mij betreft is dat beter dan de vis fil stilstaat. Zolang het er niet cartoon uitziet mogen ze wat mij betreft daar meer mee experimenteren. De animatie van pardoes in de kamer met de foto vindt ik best wel leuk gedaan. Wat mij betreft mogen ze dat ook bij de fabelvis proberen!

Japio Het attractiegebouw schept de setting waarin het verhaal zich afspeelt en wat ons vertrekpunt is. In het geval van De Vliegende Hollander moet dat het Amsterdam van de Gouden Eeuw zijn (en daar neemt de Efteling al een loopje met de geschiedschrijving).

Waarom moet het in Amsterdam zijn, heb ik iets gemist in het Eftelingse verhaal? De VOC had ook in Zeeland een grote afdeling met eigen kantoren en ze had er zelfs een eigen werf. Na het hoofdkwartier in Amsterdam was de Zeeuwse tak de belangrijkste.
                  Maar is het dan zo belangrijk dat de Efteling dingen zo uiterst realistisch neer moet zetten? Het blijft nog altijd een sprookjespark hè 😉

Jacko Maar is het dan zo belangrijk dat de Efteling dingen zo uiterst realistisch neer moet zetten? Het blijft nog altijd een sprookjespark hè 😉

Dat is wel een van de uitgangspunten van goede storytelling, ja. Een setting creëren waarbinnen het verhaal zich kan afspelen. Andersom zien we in het park talloze, wat mij betreft betere voorbeelden, van waar het wél goed gebeurt. Dat deed des te meer de vraag oproepen; waarom deze keuze? Fata Morgana, Baron 1898 en nu bijvoorbeeld Danse Macabre. Allemaal voorbeelden van prima attractiegebouwen zonder zulke simpele opsmuk, maar wel met sprookjesachtige of zo u wil Eftelingse uitstraling. Dat gaat meer om de manier waarop het wordt gebouwd, wát er wordt gebouwd moet inderdaad gewoon kloppen. Zeker in een tijd waarin meer en meer attracties en attractieparken thema, verhaal en beleving steeds professioneler door gaan voeren, is het belangrijk om je eigen handtekening te koesteren, zeker als die zo uniek en succesvol is als die Eftelingse handtekening die we tegenwoordig gelukkig bij de grote uitbreidingen wel terugzien, maar die in het eerste decenium van deze eeuw even zoek leek.