Ik kom dit topic pas net tegen, maar omdat dit mijn favoriete attractie binnen de Efteling is, wil ik hier ook even mijn toevoeging aan geven.
De vliegende hollander is wat mij betreft een bijna perfecte attractie: het heeft de theming, het heeft de show, en het heeft de thrill. Natuurlijk is het onder die drie niet een perfecte balans, maar het laat wel goed zien wat de Efteling nou heel goed kan: een mediocre achtbaan omtoveren tot een echte beleving.
Het begint natuurlijk in de wachtrij al, waar je meteen in de griezelige sferen gedompeld wordt in Huize Willem van der Decken. Het gaafste detail hier vind ik nog steeds dat de shows van de Woonkamer en Bibliotheek én de smokkelgang samengeknoopt worden door middel van de spiegel waarin Willem op z'n tijd verschijnt. Zo zien wij in de smokkelgang de geest van Willem naar achteren bewegen terwijl hij zijn verwensing schreeuwt, waarna hij uitkomt bij de spiegel en roept: "Ick zal Vaeren!". maar ook wanneer Catharina's klaagzang begint, reageert Willem erop in de spiegel door zijn verhaal te vertellen, precies wanneer Catharina stil is, net alsof hun twee aan het discussiëren zijn. Fantastisch!!
Dan natuurlijk de andere ruimtes die opbouwen naar de haven, waar wij door het magazijn van de bar gaan, de prachtige bar zelf, en natuurlijk de opslag voor de zeevaarders. Terwijl wij dus door deze ruimtes lopen, krijgen wij al een blik op de prachtige haven door de verschillende ramen in de wachtrij, het hoogtepunt van de wachtrij! het is niet normaal hoe mooi de haven is: prachtige façades met uithangborden, een paar wimpels en kleine verborgen details overal. Ook zien wij bijvoorbeeld de bar waar wij zojuist door zijn gelopen terug in deze gevels.
De wachtrij zelf nadert voor mij perfectie en ik vind het nooit een straf om binnen te wachten. Het liefste staat hier een rij van zo'n 30 minuten, want dan maak je sowieso heel de show van de eerste drie ruimtes mee! natuurlijk zou ik het liefste wat veranderingen hier zien, zoals lampen die meer weg hebben van vuur enzo, maar helaas is het mij goed duidelijk geworden tijdens de vele storingen dat veel van de lampen ook dienen als werkverlichting, waardoor dit waarschijnlijk niet mogelijk is. Ook zou het tof zijn om een mooie sterrenhemel op de haven te hebben, om nog meer te verkopen dat wij midden in de nacht in die haven staan. dit is toch niet zo moeilijk Efteling?
Dan de rit zelf natuurlijk. Die eerste scéne, de vaart buitengaats, is een fantastische scéne die écht verkoopt dat je langs twee gigantische VOC schepen naar buiten aan het varen bent. met de lekkende emmer en de schommelende net met waren is er ook precies genoeg beweging om het effect te geven dat er mensen op deze schepen aan het werk zijn. Schitterend gedaan!
Daarna gaan we door naar de Open Zee. Hier zijn jammer genoeg alleen wat kleine lampen te zien die een sterrenhemel moeten voorstellen. Dit vind ik zelf de minste scéne van heel de attractie, maar helaas kunnen ze er ook weinig mee aangezien hier het onderhoudsspoor naast zit en er dus veel ruimte open moet blijven. Jammer! ik zie hier graag nog een relief van een ver weg gelegen stadje ergens aan de zijkant en een iets betere sterrenhemel.
Dan komen we aan bij de mistbank. Dit vind ik ook een erg goede scéne die héél goed de spanning opbouw voor wat er zo aan staat te komen. De mist is ook een goed voorteken dat er storm op komst is. zoek maar eens op. 😉 Deze scéne zou je amper meer kunnen verbeteren, al zou ik het tof vinden om hier al wat wrakstukken te zien verschijnen in de mist, alsof je dus al ín het scheepskerkhof bent waar je zometeen in terecht komt.
Dan natuurlijk de verbeterde Encounter scéne. Fan-ta-stisch! de doemende boegbeelden die zo dicht bij je boot hangen dat je ze bijna kunt aanraken, met de diepe staren en boze blikken. waarna kort daarna ook weer een ster van de show opdoemt: De Vliegende Hollander zelf! met het gloeiende boegbeeld in de vorm van een leeuw voorop, de rode lampen in de boeg zelf, en de misteffecten wordt je precies genoeg afgeleid om niet te beseffen dat je omhoog bent gegaan en je klaar wordt gemaakt om het diepe in te vallen!
Dan natuurlijk de lifthill. je komt tot stilstand met een klap, wat eigenlijk wel toepasselijk ruig is voor wat je net hebt meegemaakt. Je komt oog in oog te staan met Willem zelf. Voordat je het weet verandert Willem in een schedel en begin je met de tocht naar boven met doemende muziek op de achtergrond. normaal zag je Willem dan nog bij het roer staan van zijn schip, maar dit effect is al sinds begin 2023 uitgeschakeld, wat ik enorm zonde vind. sowieso merk ik dat de lift wel wat TLC mag gebruiken. het voelt nog niet helemaal kloppend voor wat eigenlijk de climax zou moeten zijn voordat je het echte achtbaangedeelte in gaat. Ik hoop stiekem nog steeds dat hier nog eens wat geld en liefde tegenaan wordt gegooid, net zoals ze hebben gedaan bij de Encounter scéne.
Dan de achtbaanrit zelf. Het is een leuk maar niet super thrilling ritje, wat het precies goed maakt voor de hele familie. Wat mij betreft hoeft dit niet aangepast te worden. Wel zou ik de foto veranderen. Je hebt nu een overbelichte foto van 1 á 2 personen, maar wat zeker tof zou zijn is als je een goede foto had van héél de boot! EDEWA!! en dan natuurlijk de bekende splash. Heerlijk einde van heel de rit, ook al mag het van mij net iets natter in de zomermaanden! Hierna "zink"je het water in en vaar je rustig terug naar de haven, wat een mooie tijd is om even bij te komen van wat je net hebt meegemaakt! Wat wél een groot nadeel is, is dat je recht terug komt op de haven. Hierdoor komt er namelijk veel meer licht binnen, waardoor de illusie van nacht snel verbroken wordt, vooral als er een bootje in het water splasht en het wit van die splash het licht naar binnen weerkaatst. Eigenlijk hadden ze het gebouw al moeten plaatsen waar je de hoek om gaat om naar binnen te komen, of de hoek waarmee je het gebouw in gaat wat haakser op de haven. Ik denk alleen niet dat dat rendabel genoeg is om nu nog aan te passen.
Al met al is deze attractie echt een topper die zeker Efteling waardig is. En natuurlijk heeft de rit wat dingen die beter kunnen, maar dat hebben toppers als Fata Morgana en bijvoorbeeld verschillende Disney attracties ook. De Efteling heeft hier echt hun hart en ziel in gestoken en dat is goed te merken. Als ze ooit deze attractie moeten slopen voor iets nieuws, moeten ze écht een spirituele successer op deze attractie bouwen, die nóg beter is dan dat het nu al is.