Je hebt het niet over Villa Volta? 😜😂
Bijzonder, dan heb ik de afgelopen weken/maanden andere ritten Fata ervaren. Enkel afgelopen week er niet in geweest, zou ie dan nét gerepareerd zijn?

Enfin, we wijken wel heel erg af van het onderwerp.
Wat betreft de Vliegende Hollander: zelf de bouw intensief gevolgd. Sterker, het was dé reden om mee te kunnen praten over de bouw, om me aan te melden op TP in januari 2005 en de daarmee het vliegwiel van mij voor de hobby.

De bouw dus intensief gevolgd en de vele geruchten en concepts van de eerdere versies -soms met terugwerkende kracht- meegekregen. Het “wat als” gevoel herken ik dus ook, want dat leefde toch wel enorm. De impact van deze attractie was echt enorm, vergeet dat niet, na al die stille jaren na Vogelrok (want Pandadroom en Theater zag toch niemand als volwaardige attracties) eindelijk weer een grootse uitbreiding in het park. De verwachtingen waren torenhoog.

De Pythonsessies aan het hek (want ook die kreeg in de periode treinen van Kumbak) gingen ook grotendeels over de bouw van DVH, tijdens meetings op de zomeravonden of in de pub op de eerste Engelandreis; DVH en Kumbak en Mack die af was gevallen waren het gesprek van de dag.
We zijn met een clubje begin 2006 nog eens langs het kantoor in Stein gereden toen we in de buurt waren.

Vele discussies gingen over het thema wat met het vrijkomen van meer bouwfoto’s en concepten steeds duidelijker werd, eerlijk gezegd heb ik het exterieur en de omgeving altijd prachtig gevonden en was daar niet kritisch op. De techniek en inrichting van het gebouw boeide mij veel meer.

Je kan de teleurstelling na al die “Buzz” van een jaar uitstel wel voorstellen. Ook de teleurstelling over het feit dat het een lompe Kumbak baan was in plaats van die prachtige nieuwe echt varende Mack watercoaster was tijdens de bouw al groot, zeker door alle technische problemen.
Daarnaast viel de rit binnen de eerste tijd na opening gewoon tegen, al heel gauw had je last van geen perfecte ritten. Lampen in de boot defect, de mist niet aanwezig, watergordijnscene die vaak haperde met die belachelijke slechte projectie (waar Piraten in Bataviastad wel een scherpe had, weet ik ook die discussie nog wel).
En dan vooral die zwaar tegenvallende lifthill scene zonder watervallen en vallende boegbeelden en pas na een update jaar/jaren later een gek spookhuis effect.

En ook de capaciteit was om te huilen die eerste jaren, vanaf de deur dat je het huis betreed was de wachttijd nog 45 minuten. Nu sta je daar 15-20 min.

Maar inmiddels draait de attractie soepel, vind ik de nieuwe encounter scene echt stukken beter en ben ik de attractie erg gaan waarderen en sla ik hem liever niet over. Dat hij zo’n publiekslieveling is heeft ook bij mij de ervaring positief veranderd en zure bijsmaak van wat er allemaal niet gebouwd is ver naar de achtergrond geduwd.
Zouden ze de open zee scène nog een update geven, want die vind ik nog steeds net te kaal, dan mag hij van mij in de huidige vorm wel blijven staan.

Natuurlijk heerst er na 20 jaar ergens nog een “wat als” gevoel dus mocht het park toch los willen gaan;

  • Kumbak eruit, Mack er in
  • Hal bijbouwen achter de attractie (nog wel meer bos plat)
  • Meer scènes om de spanningsopbouw naar de ontmoeting met het spookschip te verlengen
  • Spectaculairdere vloek of ontsnapping
  • Veel langere vlucht of achtbaandeel, waarbij de Baron nu in de weg zit dus meer naar achter het gebouw. Hier staat dan wel de uitbreiding van de hal dus creatief zijn met de hal camoufleren met duinen of iets dergelijks.
  • Tenslotte onder de uitbreiding van het gebouw het Keldergewelf restaurant realiseren waar ooit concepts van verschenen. Al bleek dat later allicht voor uitrijk te zijn geweest.
    Een goed sitdown restaurant op die plek kan prima naast alle het snelle hap geweld.

Maar misschien al die miljoenen toch maar in een nieuwe Python steken, want eigenlijk vind ik die verbouwing de grootste miskleun in Ruigrijk en is daar nog veel meer potentie en slim ruimte gebruik met het veld erachter verloren gegaan.

Maar dat, lieve kinderen, dat is weer een ander verhaal…

    Olaf

    Wat mij betreft is dat beter dan de vis fil stilstaat. Zolang het er niet cartoon uitziet mogen ze wat mij betreft daar meer mee experimenteren. De animatie van pardoes in de kamer met de foto vindt ik best wel leuk gedaan. Wat mij betreft mogen ze dat ook bij de fabelvis proberen!

    Japio Het attractiegebouw schept de setting waarin het verhaal zich afspeelt en wat ons vertrekpunt is. In het geval van De Vliegende Hollander moet dat het Amsterdam van de Gouden Eeuw zijn (en daar neemt de Efteling al een loopje met de geschiedschrijving).

    Waarom moet het in Amsterdam zijn, heb ik iets gemist in het Eftelingse verhaal? De VOC had ook in Zeeland een grote afdeling met eigen kantoren en ze had er zelfs een eigen werf. Na het hoofdkwartier in Amsterdam was de Zeeuwse tak de belangrijkste.
    Maar is het dan zo belangrijk dat de Efteling dingen zo uiterst realistisch neer moet zetten? Het blijft nog altijd een sprookjespark hè 😉

      Jacko Maar is het dan zo belangrijk dat de Efteling dingen zo uiterst realistisch neer moet zetten? Het blijft nog altijd een sprookjespark hè 😉

      Dat is wel een van de uitgangspunten van goede storytelling, ja. Een setting creëren waarbinnen het verhaal zich kan afspelen. Andersom zien we in het park talloze, wat mij betreft betere voorbeelden, van waar het wél goed gebeurt. Dat deed des te meer de vraag oproepen; waarom deze keuze? Fata Morgana, Baron 1898 en nu bijvoorbeeld Danse Macabre. Allemaal voorbeelden van prima attractiegebouwen zonder zulke simpele opsmuk, maar wel met sprookjesachtige of zo u wil Eftelingse uitstraling. Dat gaat meer om de manier waarop het wordt gebouwd, wát er wordt gebouwd moet inderdaad gewoon kloppen. Zeker in een tijd waarin meer en meer attracties en attractieparken thema, verhaal en beleving steeds professioneler door gaan voeren, is het belangrijk om je eigen handtekening te koesteren, zeker als die zo uniek en succesvol is als die Eftelingse handtekening die we tegenwoordig gelukkig bij de grote uitbreidingen wel terugzien, maar die in het eerste decenium van deze eeuw even zoek leek.

      Mark miljoenen toch maar in een nieuwe Python steken, want eigenlijk vind ik die verbouwing de grootste miskleun in Ruigrijk

      Rond 2018 leek het nog een prima keuze om de Python 1 op 1 na te bouwen, omdat omringende parken niet verder waren dan een Dwervelwind of Dizz. Maar in de jaren na Baron1898 kreeg zo'n beetje ieder ander park rond de Efteling een supermoderne coaster erbij, waardoor de Python nu opeens weinig bijzonder meer is.

        Ruubje inderdaad, waar de Efteling vroeger nog behoorlijk voorop liep qua vernieuwingen, is het ondertussen al vele jaren zo dat ze juist enorm moeten inhalen, omdat veel parken al minstens gelijk lopen of zelfs al beter zijn qua overall aanbod.

          The_Bullgod Ruubje inderdaad, waar de Efteling vroeger nog behoorlijk voorop liep qua vernieuwingen, is het ondertussen al vele jaren zo dat ze juist enorm moeten inhalen, omdat veel parken al minstens gelijk lopen of zelfs al beter zijn qua overall aanbod.

          Dat geldt misschien voor superachtbanen of thrill attracties. Qua overall aanbod heeft de Efteling de juiste mix voor de belangrijkste doelgroep: families.

            Progress Qua overall aanbod heeft de Efteling de juiste mix voor de belangrijkste doelgroep: families.

            Toch is dat heel wat anders dan dat ik bedoel. Het mag wel de juiste mix zijn, maar ze lopen daar nergens voorop, terwijl ze dat vroeger wel gedaan hebben. Zelfs met familie attracties, blijven ze achter de rest aan lopen.
            Dans Macabre is voor het eerst sinds vele jaren, eindelijk weer een ride waarmee ze voorop kunnen lopen. Maar kunnen ze dat ook vol blijven houden?

              Ruubje Rond 2018 leek het nog een prima keuze om de Python 1 op 1 na te bouwen,

              Ook toen was ik er in de discussies al fel tegen.

              Hoe kan je anno 2018 een 40 jaar oud en daarmee zwaar gedateerd ontwerp willen hergebruiken? Met daarnaast het gemis van het creëren van een heel gebied rondom de attractie door het veld achter de Python erbij te benutten.

              Gezien die investering in 2018 zal de Python helaas nog wel even blijven, maar hier had gewoon een Intamin/Mack launch coaster als Python 2.0 terug moeten komen.

              Maar slaan ze dan hun geld stuk op het herbouwen van een attractie in Ruigrijk, dan voor mij liever de Python als DVH. Die laatste bied mij echt veel meer plezier.

              • ufx heeft hierop gereageerd.
              • Tim vindt dit leuk.

                The_Bullgod Het mag wel de juiste mix zijn, maar ze lopen daar nergens voorop

                Ik vind juist dat ze voorop lopen in darkrides en thematisatie. Juist die details vind ik echt heel sterk.
                Alleen daardoor kan het soms wel ten koste gaan van de attractie zelf.

                Mark Gezien die investering in 2018 zal de Python helaas nog wel even blijven, maar hier had gewoon een Intamin/Mack launch coaster als Python 2.0 terug moeten komen.

                Ik verwacht dat deze snelle achtbaan er nog wel een keer gaat komen. Ik denk dat je onderschat welke waarde de Python heeft voor de Efteling en haar bezoekers. Ook merk ik nu ook met kinderen die niet veel durven dat een Vliegende Hollander nog best te doen is, en dat ze nu nadenken over de Python. Maar een écht grote en snelle achtbaan zouden ze nooit doen. Het hoeft niet altijd hoger en sneller te zijn, vooral niet voor een familiepark. Dus de Python vervangen voor een snellere versie is wat mij betreft geen goed idee. Het is wel een goed idee om deze snelle achtbaan toe te voegen als aanvulling.

                Terugkomend op de stelling: ik heb de bouw van de Vliegende Hollander ook erg intensief gevolgd. Dit was eigenlijk de tweede attractie die je online goed kon volgen na Vogel Rok. Door alle uitgelekte plannen en de technische problemen was het eindresultaat nogal teleurstellend. Tevens was dit de eerste attractie na Droomvlucht met een écht darkride-gedeelte dus dan in het logisch dat er een hoog verwachtingspatroon is. Ook ik was teleurgesteld in het eindproduct als liefhebber. Nu is het nog steeds niet mijn favoriete attractie maar zie ik wel de meerwaarde van deze attractie voor de bezoekers van de Efteling: rijk gedecoreerd en is redelijk familie-vriendelijk. Wat mij betreft zo min mogelijk doen aan de huidige vorm en ergens rond 2040 eens opnieuw bekijken hoe die dan erbij staat.

                Persoonlijk denk ik dat er hier ook wel heel veel vanuit de eigen ik word gekeken, in plaats van vanuit de gemiddelde dagbezoeker.
                Ik was deze week voor het eerst in jaren weer in de Efteling. Samen met m'n vriendin en haar dochter, die beide nog nooit in de Efteling waren geweest. We waren er rond 10.30 uur en zijn tot sluitingstijd gebleven. Met enige moeite alle grote rides één keer (van de beide dubbele achtbanen steeds maar één gedaan en Symbolica twee keer) kunnen doen en hooguit de helft van het Sprookjesbos. De conclusie was dat we zeker nog eens weer heen moeten om de rest te doen/zien en de toppers nog eens te doen. Dat aanbod is dus niet zoveel mis mee.
                Ook de Python en De Vliegende Hollander werden enorm gewaardeerd.
                Uiteindelijk zijn niet de echte liefhebbers de doelgroep, maar de doorsnee bezoeker. En daarvoor is er heel veel te zien en te doen.

                The_Bullgod Zoals je zelf al aangeeft zijn ze op dit moment gewoon een attractie aan het bouwen die nog nergens anders te vinden is. Ik vind het eigenlijk helemaal niet erg dat ze voor klassieke darkrides als Symbolica blijven gaan. Daar onderscheiden ze zich nog steeds mee. Buiten Disney en in mindere mate Europa Park is er geen enkel park meer dat dat nog doet. En bij Disney wordt er ook steeds vaker gebruik gemaakt van schermen. Maar laten we reëel zijn, dat niveau heeft de Efteling niet in huis. Op het gebied van achtbanen ga je, mede door alle beperkingen, daar nooit meer iets als snelste, hoogste of weet ik veel vinden. Ik ben benieuwd waar je dan zelf aan zit te denken waarmee de Efteling zich nog zou kunnen onderscheiden. Eigenlijk kan ik nu maar 1 achtbaan bedenken die ook nog eens in de Efteling zou passen en dat is FLY. Daarna kom je voor de Efteling in de categorie multi launch en trucjes uit en laat dat nou net een projectje zijn dat Efteling ook op de planning had staan een jaar of 6 geleden. Daar hadden ze met dat ballanceer trucje wekkicht iets nieuws gehad.

                Maar goed we dwalen inderdaad af. Ik denk dat de Vliegende Hollander nog steeds een top 5 attractie is in de Efteling en zeker mensen die niet weten wat het had kunnen zijn, zijn zo goed als allemaal enorm positief over de attractie. En zolang dat zo is en de attractie nog niet op is, is het volgens mij geen discussie of de attractie wel of niet weg zou moeten.

                Mocht dat ooit wel het geval zijn, dan hoeft de attractie van mij niet herbouwd te worden zoals de Python. Hoewel ik het enigszins begrijp, zie ik dan toch liever iets nieuws. Dat geldt overigens ook voor de Python. Ik had daar ook liever een 2.0 versie van gezien en ook bij de Vliegende Hollander zou ik er geen enkel probleem mee hebben als er een 2.0 versie van de attractie zou komen. Dus met een groter darkride gedeelte. En volgens mij is daar dat rocking boat systeem prima voor. Mocht je daar nog een stuk achtbaan aan willen plakken dan vraag ik me af of Mack dan aan zou komen met die lompe watercoastertrack want dat hoeft van mij niet.

                Volgens mij werkt het Shanghai Pirates systeem een beetje op dezelfde manier en ik heb geen idee hoe het met het alleenrecht van Disney ligt, maar als dat niet meer het geval zou zijn, dan zou je misschien nog eens bij Sansei aan kunnen kloppen die volgens DRdb verantwoordelijk zijn voor het ride system. En aangezien die ook een achtbaanbouwer in hun portefuille hebben zitten zou dat gedeelte ook geen probleem moeten zijn.

                Dat mag van mij dan gewoon over de sage van de Vliegende Hollander blijven gaan. Dat zou dan van mij ook een uitgebreider gebied mogen worden met een hierboven genoemd table service restaurant en wellicht dan nog 1 of 2 andere attracties. De vraag is alleen of daar allemaal wel plaats voor is op de huidige plek.

                Ik zie DVH zeker niet gesloten worden, daarvoor is de attractie bij het reguliere publiek te geliefd. Thematisch gezien, en inmiddels ook operationeel gezien, is het allemaal wel voor elkaar.

                Het had alleen gewoon een minimaal 2x zo lange Mack water coaster moeten zijn. Een onbegrijpelijke keuze die ze toen gemaakt hebben, zoals die wel meer worden gemaakt bij de Efteling (kuch python herbouw). Nu is het wat het is, en heeft de reguliere bezoeker geen idee van 'wat had kunnen zijn'. En aangezien dat zo blijft, kan de attractie nog lang mee 🙂

                8 dagen later

                Ik kom dit topic pas net tegen, maar omdat dit mijn favoriete attractie binnen de Efteling is, wil ik hier ook even mijn toevoeging aan geven.

                De vliegende hollander is wat mij betreft een bijna perfecte attractie: het heeft de theming, het heeft de show, en het heeft de thrill. Natuurlijk is het onder die drie niet een perfecte balans, maar het laat wel goed zien wat de Efteling nou heel goed kan: een mediocre achtbaan omtoveren tot een echte beleving.

                Het begint natuurlijk in de wachtrij al, waar je meteen in de griezelige sferen gedompeld wordt in Huize Willem van der Decken. Het gaafste detail hier vind ik nog steeds dat de shows van de Woonkamer en Bibliotheek én de smokkelgang samengeknoopt worden door middel van de spiegel waarin Willem op z'n tijd verschijnt. Zo zien wij in de smokkelgang de geest van Willem naar achteren bewegen terwijl hij zijn verwensing schreeuwt, waarna hij uitkomt bij de spiegel en roept: "Ick zal Vaeren!". maar ook wanneer Catharina's klaagzang begint, reageert Willem erop in de spiegel door zijn verhaal te vertellen, precies wanneer Catharina stil is, net alsof hun twee aan het discussiëren zijn. Fantastisch!!

                Dan natuurlijk de andere ruimtes die opbouwen naar de haven, waar wij door het magazijn van de bar gaan, de prachtige bar zelf, en natuurlijk de opslag voor de zeevaarders. Terwijl wij dus door deze ruimtes lopen, krijgen wij al een blik op de prachtige haven door de verschillende ramen in de wachtrij, het hoogtepunt van de wachtrij! het is niet normaal hoe mooi de haven is: prachtige façades met uithangborden, een paar wimpels en kleine verborgen details overal. Ook zien wij bijvoorbeeld de bar waar wij zojuist door zijn gelopen terug in deze gevels.

                De wachtrij zelf nadert voor mij perfectie en ik vind het nooit een straf om binnen te wachten. Het liefste staat hier een rij van zo'n 30 minuten, want dan maak je sowieso heel de show van de eerste drie ruimtes mee! natuurlijk zou ik het liefste wat veranderingen hier zien, zoals lampen die meer weg hebben van vuur enzo, maar helaas is het mij goed duidelijk geworden tijdens de vele storingen dat veel van de lampen ook dienen als werkverlichting, waardoor dit waarschijnlijk niet mogelijk is. Ook zou het tof zijn om een mooie sterrenhemel op de haven te hebben, om nog meer te verkopen dat wij midden in de nacht in die haven staan. dit is toch niet zo moeilijk Efteling?

                Dan de rit zelf natuurlijk. Die eerste scéne, de vaart buitengaats, is een fantastische scéne die écht verkoopt dat je langs twee gigantische VOC schepen naar buiten aan het varen bent. met de lekkende emmer en de schommelende net met waren is er ook precies genoeg beweging om het effect te geven dat er mensen op deze schepen aan het werk zijn. Schitterend gedaan!
                Daarna gaan we door naar de Open Zee. Hier zijn jammer genoeg alleen wat kleine lampen te zien die een sterrenhemel moeten voorstellen. Dit vind ik zelf de minste scéne van heel de attractie, maar helaas kunnen ze er ook weinig mee aangezien hier het onderhoudsspoor naast zit en er dus veel ruimte open moet blijven. Jammer! ik zie hier graag nog een relief van een ver weg gelegen stadje ergens aan de zijkant en een iets betere sterrenhemel.

                Dan komen we aan bij de mistbank. Dit vind ik ook een erg goede scéne die héél goed de spanning opbouw voor wat er zo aan staat te komen. De mist is ook een goed voorteken dat er storm op komst is. zoek maar eens op. 😉 Deze scéne zou je amper meer kunnen verbeteren, al zou ik het tof vinden om hier al wat wrakstukken te zien verschijnen in de mist, alsof je dus al ín het scheepskerkhof bent waar je zometeen in terecht komt.

                Dan natuurlijk de verbeterde Encounter scéne. Fan-ta-stisch! de doemende boegbeelden die zo dicht bij je boot hangen dat je ze bijna kunt aanraken, met de diepe staren en boze blikken. waarna kort daarna ook weer een ster van de show opdoemt: De Vliegende Hollander zelf! met het gloeiende boegbeeld in de vorm van een leeuw voorop, de rode lampen in de boeg zelf, en de misteffecten wordt je precies genoeg afgeleid om niet te beseffen dat je omhoog bent gegaan en je klaar wordt gemaakt om het diepe in te vallen!

                Dan natuurlijk de lifthill. je komt tot stilstand met een klap, wat eigenlijk wel toepasselijk ruig is voor wat je net hebt meegemaakt. Je komt oog in oog te staan met Willem zelf. Voordat je het weet verandert Willem in een schedel en begin je met de tocht naar boven met doemende muziek op de achtergrond. normaal zag je Willem dan nog bij het roer staan van zijn schip, maar dit effect is al sinds begin 2023 uitgeschakeld, wat ik enorm zonde vind. sowieso merk ik dat de lift wel wat TLC mag gebruiken. het voelt nog niet helemaal kloppend voor wat eigenlijk de climax zou moeten zijn voordat je het echte achtbaangedeelte in gaat. Ik hoop stiekem nog steeds dat hier nog eens wat geld en liefde tegenaan wordt gegooid, net zoals ze hebben gedaan bij de Encounter scéne.

                Dan de achtbaanrit zelf. Het is een leuk maar niet super thrilling ritje, wat het precies goed maakt voor de hele familie. Wat mij betreft hoeft dit niet aangepast te worden. Wel zou ik de foto veranderen. Je hebt nu een overbelichte foto van 1 á 2 personen, maar wat zeker tof zou zijn is als je een goede foto had van héél de boot! EDEWA!! en dan natuurlijk de bekende splash. Heerlijk einde van heel de rit, ook al mag het van mij net iets natter in de zomermaanden! Hierna "zink"je het water in en vaar je rustig terug naar de haven, wat een mooie tijd is om even bij te komen van wat je net hebt meegemaakt! Wat wél een groot nadeel is, is dat je recht terug komt op de haven. Hierdoor komt er namelijk veel meer licht binnen, waardoor de illusie van nacht snel verbroken wordt, vooral als er een bootje in het water splasht en het wit van die splash het licht naar binnen weerkaatst. Eigenlijk hadden ze het gebouw al moeten plaatsen waar je de hoek om gaat om naar binnen te komen, of de hoek waarmee je het gebouw in gaat wat haakser op de haven. Ik denk alleen niet dat dat rendabel genoeg is om nu nog aan te passen.

                Al met al is deze attractie echt een topper die zeker Efteling waardig is. En natuurlijk heeft de rit wat dingen die beter kunnen, maar dat hebben toppers als Fata Morgana en bijvoorbeeld verschillende Disney attracties ook. De Efteling heeft hier echt hun hart en ziel in gestoken en dat is goed te merken. Als ze ooit deze attractie moeten slopen voor iets nieuws, moeten ze écht een spirituele successer op deze attractie bouwen, die nóg beter is dan dat het nu al is.

                R013 Blijf aub van mijn favoriete attractie in de Efteling af

                kraakstoel t is een prachtig ding en de toevoeging van de boegbeelden zijn prachtig

                fabelvisje De buitenkant is fraai, evenals de buitenruimte eromheen

                Liampie Het is geen Citizen Kane of Lawrence of Arabia

                Tim Heeft iemand toevallig recentelijk nog een enquête gehad van de Efteling?

                Mark Je hebt het niet over Villa Volta?

                Aurelius "Het staat in de Efteling, dus het is ook wel Efteling."

                Spookbootje Ik heb op heel dit topic maar één antwoord:

                Nee.

                Juist.