Je hebt het niet over Villa Volta? 😜😂
Bijzonder, dan heb ik de afgelopen weken/maanden andere ritten Fata ervaren. Enkel afgelopen week er niet in geweest, zou ie dan nét gerepareerd zijn?
Enfin, we wijken wel heel erg af van het onderwerp.
Wat betreft de Vliegende Hollander: zelf de bouw intensief gevolgd. Sterker, het was dé reden om mee te kunnen praten over de bouw, om me aan te melden op TP in januari 2005 en de daarmee het vliegwiel van mij voor de hobby.
De bouw dus intensief gevolgd en de vele geruchten en concepts van de eerdere versies -soms met terugwerkende kracht- meegekregen. Het “wat als” gevoel herken ik dus ook, want dat leefde toch wel enorm. De impact van deze attractie was echt enorm, vergeet dat niet, na al die stille jaren na Vogelrok (want Pandadroom en Theater zag toch niemand als volwaardige attracties) eindelijk weer een grootse uitbreiding in het park. De verwachtingen waren torenhoog.
De Pythonsessies aan het hek (want ook die kreeg in de periode treinen van Kumbak) gingen ook grotendeels over de bouw van DVH, tijdens meetings op de zomeravonden of in de pub op de eerste Engelandreis; DVH en Kumbak en Mack die af was gevallen waren het gesprek van de dag.
We zijn met een clubje begin 2006 nog eens langs het kantoor in Stein gereden toen we in de buurt waren.
Vele discussies gingen over het thema wat met het vrijkomen van meer bouwfoto’s en concepten steeds duidelijker werd, eerlijk gezegd heb ik het exterieur en de omgeving altijd prachtig gevonden en was daar niet kritisch op. De techniek en inrichting van het gebouw boeide mij veel meer.
Je kan de teleurstelling na al die “Buzz” van een jaar uitstel wel voorstellen. Ook de teleurstelling over het feit dat het een lompe Kumbak baan was in plaats van die prachtige nieuwe echt varende Mack watercoaster was tijdens de bouw al groot, zeker door alle technische problemen.
Daarnaast viel de rit binnen de eerste tijd na opening gewoon tegen, al heel gauw had je last van geen perfecte ritten. Lampen in de boot defect, de mist niet aanwezig, watergordijnscene die vaak haperde met die belachelijke slechte projectie (waar Piraten in Bataviastad wel een scherpe had, weet ik ook die discussie nog wel).
En dan vooral die zwaar tegenvallende lifthill scene zonder watervallen en vallende boegbeelden en pas na een update jaar/jaren later een gek spookhuis effect.
En ook de capaciteit was om te huilen die eerste jaren, vanaf de deur dat je het huis betreed was de wachttijd nog 45 minuten. Nu sta je daar 15-20 min.
Maar inmiddels draait de attractie soepel, vind ik de nieuwe encounter scene echt stukken beter en ben ik de attractie erg gaan waarderen en sla ik hem liever niet over. Dat hij zo’n publiekslieveling is heeft ook bij mij de ervaring positief veranderd en zure bijsmaak van wat er allemaal niet gebouwd is ver naar de achtergrond geduwd.
Zouden ze de open zee scène nog een update geven, want die vind ik nog steeds net te kaal, dan mag hij van mij in de huidige vorm wel blijven staan.
Natuurlijk heerst er na 20 jaar ergens nog een “wat als” gevoel dus mocht het park toch los willen gaan;
- Kumbak eruit, Mack er in
- Hal bijbouwen achter de attractie (nog wel meer bos plat)
- Meer scènes om de spanningsopbouw naar de ontmoeting met het spookschip te verlengen
- Spectaculairdere vloek of ontsnapping
- Veel langere vlucht of achtbaandeel, waarbij de Baron nu in de weg zit dus meer naar achter het gebouw. Hier staat dan wel de uitbreiding van de hal dus creatief zijn met de hal camoufleren met duinen of iets dergelijks.
- Tenslotte onder de uitbreiding van het gebouw het Keldergewelf restaurant realiseren waar ooit concepts van verschenen. Al bleek dat later allicht voor uitrijk te zijn geweest.
Een goed sitdown restaurant op die plek kan prima naast alle het snelle hap geweld.
Maar misschien al die miljoenen toch maar in een nieuwe Python steken, want eigenlijk vind ik die verbouwing de grootste miskleun in Ruigrijk en is daar nog veel meer potentie en slim ruimte gebruik met het veld erachter verloren gegaan.
Maar dat, lieve kinderen, dat is weer een ander verhaal…