Ik vind de Vliegende Hollander zoals deze er staat een best prima attractie, alleen is het overduidelijk dat het qua techniek niet het beste stukje in de Efteling is. Dan is het een beetje de vraag hoeveel geld je nog wil blijven investeren in onderhoud, en of het niet beter is om er iets mee te doen.
Persoonlijk ben ik zeer benieuwd hoe de nieuwe Mack Rocking Boat het gaat doen in Futuroscope, want dat is natuurlijk een doorontwikkeling van het patent wat ooit bedoeld was voor DVH. Mocht dit nou goed functioneren, zou ik het wel aannemelijk vinden dat de Efteling er ooit voor zou kiezen om alsnog het Kumbak systeem eruit te slopen en het nieuwe systeem terug in te zetten. Dan met wel nog twee aantal aanpassingen:
- Geen 45 graden lift maar na de drop afremmen en verticale lift.
- Het buitendeel significant verkorten, na de tunnel meteen weer terug naar links omhoog draaien, lichte drop en dan de laatste bocht naar links in de huidige splashbak
Door het Rocking Boat systeem kan het indoordeel nog wat dynamischer worden, zonder dat dit ten koste gaat van de huidige infrastructuur. Zo heb je met relatief weinig structurele aanpassingen aan het gebouw (alleen het deel na de drop binnen incl toren) het nieuwe systeem geïntegreerd en genoeg kansen gecreëerd om dusdanig veel toe te voegen om de investering te kunnen verantwoorden en weer te vermarkten als nieuwigheid.
En tot slot, in het vrijgekomen deel waar eerst de horseshoe stond kan een groot restaurant gebouwd worden, wat ik thematisch eerder dan weer aan zou sluiten bij de Baron maar in z'n architectuur een brug kan slaan tussen de mijnbouw en het nautische.