Als je het mij vraagt zijn er meer dan genoeg pijnpunten in het park aan te pakken voordat je de vliegende hollander überhaupt aanraakt. Logischerwijs bijvoorbeeld kleuterhof en fabula, maar ook Python en carnaval festival kan ik missen als kiespijn .

Persoonlijk vind ik de bootdaken bij de voorgevel helemaal niet storend. Toont juist dat een showgebouw echt niet altijd fotorealistisch hoeft te zijn met hoe je zoiets in de ‘echte’ wereld zo tegenkomen mits dit het thema en de storytelling van de attractie bevordert. Dit geld wat mij betreft ook voor DMC

Geertmans maar in welk opzicht bevordert een voorgevel de storytelling? Het schreeuwt: "DEZE ATTRACTIE GAAT OVER EEN BOOT!", maar dat is niet waar storytelling over gaat. Het attractiegebouw schept de setting waarin het verhaal zich afspeelt en wat ons vertrekpunt is. In het geval van De Vliegende Hollander moet dat het Amsterdam van de Gouden Eeuw zijn (en daar neemt de Efteling al een loopje met de geschiedschrijving). Dat is een van de sterke punten van het verhaal, het speelt zich af in de echte wereld en geeft ons daarom de vraag; wat als het echt zo is?

In het geval van de voorgevels kun je nog fantaseren dat er ook pakhuizen met uitstekende gevels zijn en het geeft het gebouw een soort van diepte. Maar storytelling heeft het niets mee van doen. In andere ontwerpen van Karel Willemen uit die tijd blijkt ook een rare drang om maar geforceerd decor elementen te copy pasten. Gelukkig werd dat met de jaren wel minder.

Japio In het geval van De Vliegende Hollander moet dat het Amsterdam van de Gouden Eeuw zijn (en daar neemt de Efteling al een loopje met de geschiedschrijving). Dat is een van de sterke punten van het verhaal, het speelt zich af in de echte wereld en geeft ons daarom de vraag; wat als het echt zo is?

Het is sowieso een sage he, dus ‘geschiedschrijving’ lijkt me hier wat veel gevraagd. Overigens is in de meeste versies van het verhaal sprake van Terneuzen als vertrekhaven.

Progress dat bedoel ik met een loopje nemen. En het hele idee van sagen en legenden is dat ze in onze wereld spelen en dus echt gebeurd zouden kunnen zijn.

Bij Symbolica vind ik het juist andersom. Dat kasteel is nog best wel 'normaal' vormgegeven voor iets wat eigenlijk zelfs van een andere planeet zou moeten komen.

Progress ik bedoelde meer dat directeuren die controversieler zijn, ook al is dat de intentie van de bestuur, sneller de laan uit worden gewipt. En gemiddeld is dat rond de vijf jaar.

Japio ik snap wat je bedoelt en je hebt natuurlijk ook gelijk maar ik denk dat dit meer een luxeprobleem is. Als ik met niet-liefhebbers door het park loop hoor ik er vaak positieve opmerkingen over. Wat dat betreft heeft het ook meer karakter aan het gebouw. Het maakt het herkenbaar tegenover elk ander oud Hollands straatje die je in Nederland vind.

laprikantan Progress ik bedoelde meer dat directeuren die controversieler zijn, ook al is dat de intentie van de bestuur, sneller de laan uit worden gewipt. En gemiddeld is dat rond de vijf jaar.

Maar kun je dat wel zo stellen? Bart de Boer kwam in conflict met de stichting, maar voor een ander voorbeeld moet je terug naar Ruud de Clercq in 1988… bijna veertig jaar geleden dus.

Ruubje Een paar (technische) hoogstandjes waar we maar kort van konden genieten:
          De vleugels van de zes zwanen
          De fabelvis van Symbolica
          De vallende Fabulaboom
          Echt vliegen in Droomvlucht zonder stellages
          De tuin van Assepoester
          Unieke bob-achtbaan
          De vaargeul-vrije Dvh
          De bewegingen, vuur en water van de Jedd-draak
          De kantelkamer en schuddende Djinn

Dit vind ik een interessant rijtje. Voeg daar het verdwijnen van het vuureffect bij Aquanura aan toe. Gisteren reageerde ik in het parkeertopic op @RoelRoel die van mening was dat het afwerkingsniveau best in orde was in de Efteling. Jouw opsomming geeft voor mij aan dat dit niet zo is. Dit soort details baart mij bij bedrijfsvoering zorgen, want eigenlijk is het gebrek aan zorg voor attracties.
          Zo ook de sterrenhemel in het station, c.q. de haven, van de Vliegende Hollander. Meen me te herinneren dat die ooit aanwezig was.

Wat de Vliegende Hollander: een ritsysteem, gebouwd door een bedrijf dat het wel kan, zou wellicht een essentieel verschil kunnen maken.

De vliegende Hollander is ansich een mooie attractie, alleen vindt ik het darkride gedeelte te kort (om het goed te begrijpen wat er nu eigenlijk gebeurt). voor je het weet zit je al op de lifthill. Verder is wat mij betreft het aankoppelen op de ketting van de lifthill storend. Voor mij is de attractie dus ook nog niet aan vervanging toe.
            Ik vraag mij af of de ketting niet vervangen kan worden door een LSM lancering, op die manier zouden de boten schokloos naar boven kunnen. Of als de boten te zwaar zijn met LSM elementen de boot op de kettingsnelheid kan worden gebracht voor een schokloze koppeling.

Eduard Ruubje Een paar (technische) hoogstandjes waar we maar kort van konden genieten:
            De vleugels van de zes zwanen
            De fabelvis van Symbolica
            De vallende Fabulaboom
            Echt vliegen in Droomvlucht zonder stellages
            De tuin van Assepoester
            Unieke bob-achtbaan
            De vaargeul-vrije Dvh
            De bewegingen, vuur en water van de Jedd-draak
            De kantelkamer en schuddende Djinn

-Vleugels worden as we speak aangepakt
            -de Vallende Fabula boom valt gewoon?
            -Die stellages zijn vanwege opgelegde veiligheidsregels.
            -De Bob hebben ze god weet hoe lang aan de beademing gehouden

R013 de tuin van Assepoester is ook geen technisch iets, maar gewoon het feit dat ze ervoor hebben gekozen De Zes Zwanen die ruimte te geven. Dat is imo niet zo gek. En vaargeul-vrije DVH is nog een zeer nette oplossing tov andere opties. Ja, het is gedaan omdat ze vaak bij die ketting moeten zijn, maar eens in de zoveel tijd had vijver anders nog leeg gemoeten dus wel een mooie oplossing.

De fabelvis en kantelkamer zijn inderdaad wel effecten die het niet meer doen zoals beoogd.

Anoniempje oh sorry, ik bedoelde de schatkamer. De kantelkamer is de eennalaatste scene in Fata Morgana, met de lasers. Die kamer kantelt.

Japio

Echt kantelt die kamer? Dat moeten ze echt maken, dat zou zo gaaf zijn. Heb ik ook een beetje met de fabelvis. De scène is best wel een beetje stil zonder dat hij beweegt.

Anoniempje misschien is het vloeken in de kerk, disney gebruikt schermen in attracties. Efteling fans houden daarvan niet zo van, maar zou dat in sommige gevallen beter zijn voor Efteling dat ze dat ook meer van schermen gebruiken?

Olaf
                      oh boy alsjeblieft niet, haalt best veel originaliteit weg naar mijn mening. schermen zoals bij de baron in de eerste ruimte zijn prima en een toevoeging

Anoniempje de kantelkamer (met de lasers) kantelt nog gewoon. De schatkamer (met djinn) beweegt eigenlijk doordat djinn de pilaren beweegt. Dat effect is er al heel lang niet meer, maar volgens mij is dat bewust stil gezet in verband met de constructie van het decor.

De kantelkamer staat inmiddels ook al geruime tijd stil en de lasers doen het al veel langer niet goed genoeg.

Wat dat betreft hoop ik echt op de opknapbeurt waar al een tijd geruchten over gaan, hopelijk vanaf januari of iets dergelijks.

Jeroen_uit_tilburg die lazers werken wel, de mist is weg, waardoor je de lazers niet ziet

Weet ik, daarom ook de tekst dat ze het niet goed genoeg doen. Het effect is er niet.