Sommige mensen hier zijn echt volledig doorgeslagen qua morele bezwaren. Als de mensheid anno 2024 zo snel op hun teentjes is getrapt, dan zie ik de toekomst van de mensheid erg triest in...

Ik parkeer op openbare parkeerplekken in de buurt van pretparken om geld te besparen. Zowel bij Bobbejaanland, Movie Park Germany, Walibi Belgium, Europa-Park (al parkeer ik daar vooral gewoon bij mijn slaapaccommodatie), Phantasialand, Toverland en Slagharen heb je prima openbare parkeerplekken in de buurt waar je gewoon gratis jouw auto neer mag zetten. Is dat asociaal? In mijn ogen niet, want anders zouden die plekken niet openbaar zijn! Parkeren op (semi-)illegale plekjes keur ik overigens wel af. Waarom doe ik dit? Deels om de parkeerkosten te drukken, maar bij veel parken ook om de uitrijdfiles te vermijden. Parken zoals Movie Park, Bobbejaanland en Walibi Belgium hebben op drukkere dagen uitrijdfiles van een uur die je kunt ontlopen door middel van een wandeling van 5-10 minuten.

Ik woon zelf in het centrum van Eindhoven, op een plek waar we (nog) geen parkeervergunning hebben. Onze straat staat tijdens wedstrijden van PSV en op drukke winkeldagen bomvol met auto's van mensen die niet in de wijk zelf hoeven te zijn. Is dit vervelend? Een beetje, maar je weet waar je gaat wonen en dat dit voor ongemakken kan zorgen op dit gebied. Als je in zo'n wijk woont, leer je vanzelf wel om te plannen of om jouw auto creatief weg te zetten. Wij krijgen nu wel een parkeervergunning, maar ook dat kun je wel begrijpen in deze situatie. Dit geldt ook voor bewoners bij pretparken. De "last" die ik in mijn wijk ervaar, vind ik dus heel logisch en er zullen genoeg buurtbewoners bij pretparken hetzelfde denken. Zo niet, dan moeten ze overwegen om ergens anders te gaan wonen. Een openbare parkeerplek heet niet voor niks openbaar, en mag door iedereen gebruikt worden.

    Eftelingpanda Wat een discussie weer....

    Het is heel simpel ALS er OPENBARE parkeerplekken zijn in de directe omgeving van het park mag je daar gewoon parkeren net als elke andere bezitter van een automobiel ongeacht de reden voor het parkeren, dat het moreel niet netjes zou zijn of dat de buurt dat niet leuk vind is een 2e....

    Zo werkt het niet. Als iets kan/mag, wil het niet zijn dat het de bedoeling is. Zie ook mijn vorige post.

    Als je naar Bobbejaanland gaat, wordt je geacht bij Bobbejaanland te parkeren. Niet in de aangrenzende woonwijk. In de straten die wat dichtbij liggen, staan overigens ook netjes borden met 'Parkeren niet toegestaan, uitgezonderd plaatselijk vervoer'. In Nederland zou dat zijn 'uitgezonderd bestemmingsverkeer'. Daar val je als parkbezoeker niet onder.

    timaz Zijn jullie een stel kleine kinderen ofzo? Erg kinderachtig dat een simpele vraag moet escaleren naar een nutteloze discussie. Uiteindelijk zijn er nog maar weinig mensen geweest die echt antwoord hebben gegeven op mijn vraag. Ik ben ook helemaal niet van plan op de straat in woonwijken te parkeren, ik heb het over gewone openbare parkeerplaatsen die hiervoor bedoeld zijn.
    Heb weinig ervaring met dit forum, maar als dit altijd zo gaat hier, kan ik er beter voor kiezen mijn vragen in het vervolg op andere pretparkforums te stellen...

    Zijn er "gewone" parkeerplaatsen: Nee. Parkeren 'op straat' in de directe omgeving van het park is niet toegestaan, dus dien je gebruik te maken van de parkeeropties die het park aanbiedt. Dat laat Google Maps ook wel zien trouwens.

    msnguy De "last" die ik in mijn wijk ervaar, vind ik dus heel logisch en er zullen genoeg buurtbewoners bij pretparken hetzelfde denken. Zo niet, dan moeten ze overwegen om ergens anders te gaan wonen

    Nu vergeet je één ding: vaak zijn de woonwijken er eerder dan de parken, en dat leidt vaak tot de discussie dat niet de bewoner zijn last dient op te lossen, maar dat de parken voor een oplossing dienen te zorgen om zo de omwonenden tevreden te houden. Een logisch verhaal.
    Gaat een persoon echter naast een bestaand park wonen, en dán klagen over problemen, heb je al minder poot om op te staan.

      Niek In Nederland zou dat zijn 'uitgezonderd bestemmingsverkeer'. Daar val je als parkbezoeker niet onder.

      Dat zijn vaak doorgaande of doodlopende wegen, parkeerplaatsen hebben deze aanduiding niet.

      Niek Als je naar Bobbejaanland gaat, wordt je geacht bij Bobbejaanland te parkeren. Niet in de aangrenzende woonwijk.

      Niet verplicht, iedereen mag zelf bepalen waar hij/zij de auto neerzet als er geen regels voor die plekken gelden. Uiteraard geldt dit niet voor plekken waar het echt niet mag.

      • Niek heeft hierop gereageerd.

        ArcovandenBroek Dat zijn vaak doorgaande of doodlopende wegen, parkeerplaatsen hebben deze aanduiding niet.

        Ik zei ook juist dat de wegen die rondom het park liggen die aanduiding hebben. Daar is ofwel geen toegang toe, ofwel parkeren niet toegestaan. "uitgezonderd bestemmingsverkeer". Ik bedoelde dus dat je in de straten direct rondom het park niet mág parkeren, omdat dat dus zelfs is aangegeven met borden. 🙂

          Niek In de straten die wat dichtbij liggen, staan overigens ook netjes borden met 'Parkeren niet toegestaan, uitgezonderd plaatselijk vervoer'

          In die situatie ben ik het met je eens dat je er als parkbezoeker niet zou moeten parkeren. (is ook voor mij de reden geweest dat ik daar nooit geparkeerd heb) Echter het punt van de advies-gever was juist dat op de door hem aangewezen straat dat bord NIET staat en je daar dus gewoon mag parkeren. Immers is dat al best ver van het park af.

          Niek vaak zijn de woonwijken er eerder dan de parken, en dat leidt vaak tot de discussie dat niet de bewoner zijn last dient op te lossen, maar dat de parken voor een oplossing dienen te zorgen om zo de omwonenden tevreden te houden.

          In de praktijk is dit toch zelden waar. En nog minder voor de bewoners die er wonen. BJL opende in 1961, dat is 63 jaar geleden. Er gaat dus geen enkele bewoner meer zijn die er langer woont dan het park. De meeste huizen daar zijn overigens ook beduidend nieuwer. Ook bijvoorbeeld bij de Efteling is Kaatsheuvel aardig dichter op het park gaan liggen. Er waren altijd al huizen dichtbij het park, maar daar zijn meerdere wijken aan vast geknoopt die net zo dicht erbij liggen.

          Wat dat betreft snap ik soms ook niet hoe bepaalde overheden het in hun kop halen om op zo'n plekken woonwijken aan te leggen. Vooral als dat bijvoorbeeld onder de aanvliegroute van een vliegveld is.

          Niek Ik bedoelde dus dat je in de straten direct rondom het park niet mág parkeren, omdat dat dus zelfs is aangegeven met borden. 🙂

          En zijn dat officiële borden, of borden van buurtbewoners?

            msnguy

            De "last" die ik in mijn wijk ervaar, vind ik dus heel logisch en er zullen genoeg buurtbewoners bij pretparken hetzelfde denken. Zo niet, dan moeten ze overwegen om ergens anders te gaan wonen. Een openbare parkeerplek heet niet voor niks openbaar, en mag door iedereen gebruikt worden.

            Hier sluit ik mij ook bij aan. Toen we een huis wilden kopen, zijn we naar een woning naast de parking van Bellewaerde gaan kijken. In de tuin had je een heel mooi zicht op de Boomerang wat ik als pretparkliefhebber uniek vond. Ook krijgt elke bewoner elk jaar een abonnement ter compensatie van de overlast.

            Uiteindelijk hebben we er toch niet voor gekozen omdat het geschreeuw (je hoorde het zelf binnen in de living met de ramen dicht) en de drukte vanaf 9u tot en met 18 à 19u niet was wat we wilden.

            Bobbejaanland bestaat sinds december 1961, dus 63 jaar. Neem nu dat de gemiddelde mens toen een huis bouwde op zijn 20e, dan zou die nu 83 jaar zijn. En al de andere inwoners die er later kwamen, wisten dat er dicht bij hun woning een pretpark was. Waarschijnlijk niet zo groot als nu, akkoord, maar als je een beetje inzicht hebt, weet je dat zoiets kan uitgroeien tot iets groters en dus meer overlast kan veroorzaken.

            Wij wonen nu in een woonwijk in een doodlopende straat waar er een parking staat die grenst aan onze grond. Er is plaats voor 4 auto's naast onze oprit. Daar staan er ook dikwijls auto's die er een ganse dag staan die niet van bewoners zijn. Hierover kunnen we ook klagen of zelf de auto's bekrassen (ik had dit gisteren hier gelezen dat buurtbewoners van Bobbejaanland dit deden, maar ik denk dat die persoon de post heeft verwijderd). Zo verzuurd zijn we gelukkig niet.
            Wij vinden dit maar normaal, aangezien dit van de gemeente is en niet van ons.

              Laetitia Waarschijnlijk niet zo groot als nu, akkoord, maar als je een beetje inzicht hebt, weet je dat zoiets kan uitgroeien tot iets groters en dus meer overlast kan veroorzaken

              Ik laat de rest van de discussie nu maar even links liggen, ik heb mijn kruid wat dat betreft al verschoten, maar dit vind ik wel een interessante stelling. Konden mensen dat echt zien aankomen? Als je vanaf de jaren '90 daar bent gaan wonen vind ik van wel, het park was toen al substantieel aan het groeien zonder een echt einde in zicht. Maar als ik voortborduur op jouw "berekening":

              Mensen die eind jaren '70 begin jaren '80 daar zijn gaan wonen, kunnen onmogelijk de verwachting gehad hebben dat Bobbejaanland zou uitgroeien tot wat het nu is. Die mensen zijn nu, volgens jouw aannames, in de 60. Sommigen zijn al met pensioen, andere zijn aan het aftellen tot. Ik kan me best voorstellen dat die mensen nu niet tevreden zijn. En verhuizen is ook lastig, want er is bijna niemand aan wie je zo'n woning nog gaat kunnen verkopen.

              Hetzelfde geldt voor de meeste wat oudere pretparken. Toen in 1979 het Spookslot opende, de eerste "attractie" buiten het Sprookjesbos, hadden denk ik weinig mensen kunnen zien aankomen dat de Efteling zou uitgroeien tot een van de grootste toeristische trekpleisters van Nederland en Europa.

              Alle pretparken in Europa zijn gigantisch gegroeid in de jaren '80, '90 en '00 (mede door de komst van DLP), ik denk dat serieus maar weinig mensen dit echt hadden kunnen zien aankomen voor die tijd.

                Dat gaat voor Bobbejaanland niet op, dat was ook vroeger een gigantische publiektrekker. Kijk eens even op deze film, zelfs achter huidig Kinderland was een gigaparking en die stond ook helemaal vol.

                Quefox_ Konden mensen dat echt zien aankomen?

                Kort gezegd: JA

                Het maakt eigenlijk niet uit naast welk bedrijf je gaat wonen. Of bedrijventerrein. Dat kan een vliegveld zijn, dat kan een distributie centrum zijn, maar dat kan ook een pretpark zijn.

                Bedrijven Groeien. <punt>

                Het zit echt bij de basislessen economie die je op de middelbaar al krijgt. Groei is één van de drie hoofd-pijlers waar elke bedrijfsstructuur op gebouwd is om te overleven.

                Dat de meeste mensen daar niet direct bij na denken als ze een huis bouwen/kopen is natuurlijk een volstrekt andere waarheid. En zeker ook niet onbegrijpelijk.

                Daarnaast is er nog een keerzijde: want ongeacht of het park of de bewoners er nu eerder waren: de wet geld voor iedereen. Dus ook als het aan komt op bijvoorbeeld maximale geluidsoverlast. Daar hoort elk bedrijf uiteraard gewoon aan te voldoen. Mensen hebben helaas wel de neiging om vaak te zeuren over dingen die wettelijk gezien ruim binnen de marges zitten.

                  Coasterfrenzy Kort gezegd: JA

                  Kort gezegd: NEE.

                  Oke, misschien ging die vlieger niet helemaal op voor Bobbejaanland, maar kijkend naar de Efteling zie ik niet hoe de gemiddelde Nederlander die interesse had in een woning in Kaatsheuvel eind jaren ‘70 had moeten kunnen zien aankomen dat een sportpark met sprookjesbos zo’n 40 jaar later 5 miljoen bezoekers zou trekken.

                  Dat er groei plaats gaat vinden, dat zullen ze zich wel beseft hebben, maar het contrast is echt heel erg groot. Pretparken van dit kaliber waren er toen gewoon nog niet in Europa. Alleen dat wat “die gekken in Amerika” hadden, leek er een beetje op. Maar ook dat was nog lang niet hetzelfde als het moderne pretpark.

                  Coasterfrenzy Groei is één van de drie hoofd-pijlers waar elke bedrijfsstructuur op gebouwd is om te overleven.

                  En om een beetje te mierenneuken (ook al is het misschien iets off-topic): groei is niet nodig om te overleven. Je kan een constant marktaandeel hebben met een constante winstmarge, dan is het bedrijf gewoon gezond. De snackbar bij mij om de hoek is ook nog niet failliet gegaan, en dat terwijl de eigenaar niet ambieert een grote internationale fastfoodketen te worden.

                  Coasterfrenzy Hele fout zienswijze. Het parkeren van je auto is absoluut GEEN extra service, maar gewoon broodnodig voor het park zelf wil er uberhaupt nog volk naar zo'n park komen. Daarom dat bijvoorbeeld in de VAE parkeren overal gratis is. Die snappen wél hoe je sociaal met je bezoekers overweg gaat.

                  Dus jij denkt dat als iets niet apart wordt aangeslagen op de kassa en je het niet kunt terugvinden op je bonnetje het "gratis" is? Zo werkt het natuurlijk niet. Ook in de VAE hebben parkeerplaatsen kosten waar de bezoeker voor betaalt, alleen zit het daar in de entreeprijs ingerekend. Kwestie van een andere formule.

                  Ook dichterbij huis zijn er parken die met andere formules spelen: in Mondo Verde, Duinen Zathe en nog wat parken zit onbeperkt eten en drinken bij je entree inbegrepen. Je zou kunnen stellen dat eten en drinken, net als het parkeren van je auto, ook broodnodig zijn voor het bezoeken van een park. Maar dat betekent niet dat er ergens in een kastje een oneindig aantal frikandellen materialiseert, die kopen ze gewoon ergens in. Hoe dekken ze die kosten? Door de entreeprijs omhoog te gooien...

                  Als je bij Bobbejaanland een broodje bestelt, is dat een service waar je apart voor moet betalen. En ja, dat zijn extra services, want je kunt prima brood van thuis meenemen, en je kunt ook prima het park bezoeken zonder in de auto te stappen.

                    Trollenbol Wat een onzinvergelijk weer. Bij eten en drinken heb je meestal nog aardig wat keuzen.. maar zelfs dát word door parken soms nog (beperkt) gratis aangeboden. Dat de onkosten op een andere manier weer binnen komen heb ik voldoende duidelijk gemaakt met mijn voorbeeld van Holiday World eerder in dit topic.

                    Maar zoals je aan geeft: Mensen nemen prima zélf eten mee. Dat mag ook (en is net zo wel/niet asociaal als parkeren bij een openbare parkeerplaats langs de weg). Maar een eigen parkeerplaats mee slepen word nogal moeilijk, niet??

                    Trollenbol je kunt ook prima het park bezoeken zonder in de auto te stappen

                    Zéker in het geval van Bobbejaanland is dat gewoon letterlijk niet waar voor 99% van de bezoekers uit Nederland. Maar zoals al eerder aangehaald: Haal de parkeerplaatsen maar eens weg en zie hoe snel zo'n park failliet gaat omdat er amper nog iemand komt. Een parkeerplaats heeft het park gewoonweg nodig om mensen te trekken. Eten en drinken hebben ze financieel nodig (grootste winstmarge), maar zal een klant ook even gek van thuis mee nemen. (wat ook behóórlijk veel bezoekers doen en waarvan je wederom ziet dat dit beduidend meer gebeurd bij parken die belachelijke prijzen hanteren versus parken die schappelijke prijzen hanteren).

                      msnguy Sommige mensen hier zijn echt volledig doorgeslagen qua morele bezwaren. Als de mensheid anno 2024 zo snel op hun teentjes is getrapt, dan zie ik de toekomst van de mensheid erg triest in...

                      Haaahahaha, ja de toekomst zal er echt stúkken triester van worden als we met z'n allen wat méér rekening houden met elkaar in het algemeen en buren van pretparken in het bijzonder. Ik zou d'r zwartgallig van worden!

                      ArcovandenBroek En zijn dat officiële borden, of borden van buurtbewoners?

                      Maakt dat uit? Ik hoop van ganser harte dat het antwoord een volmondig neen is, want in de zonnige toekomst die @msnguy niet voor zich ziet hoop ik dat mensen een beetje rekening met elkaar houden - of dat nu moet van een officieel bord of gevraagd wordt in een briefje van een buurtbewoner.

                      Goed, de schellen vallen me in deze discussie steeds weer van de ogen - ik werd er bijna zwartgallig van! - dus wellicht moet ik het hierbij laten.

                        Aurelius Haaahahaha, ja de toekomst zal er echt stúkken triester van worden als we met z'n allen wat méér rekening houden met elkaar in het algemeen en buren van pretparken in het bijzonder. Ik zou d'r zwartgallig van worden!

                        Laten we vooral allemaal rekening gaan houden met die tien buren van bobbejaanland en vooral niet met die 800.000 bezoekers van bobbejaanland.

                        Dat is een beetje het probleem van die "rekening houden met iedereen"-types.. Ze snappen niet dat er twee kanten aan een verhaal zitten en er altijd wel íemand de dupe is en kiezen meestal dan net de verkeerde kant.. In dit geval de (zwaar) elite minderheid (die in principe sowieso al geen last ervaart van een paar parkerende auto's.. zeker niet gezien een gemiddeld huis in die wijk al 4 auto's op eigen terrein kan zetten) in plaats van de minder bedeelde meerderheid die soms al blij is dat ze überhaupt de entree voor een dagje pretpark kunnen ophoesten, en dan nog gechoqueerd worden door asociale parkeertarieven zodat de bazen van PR daar ook nog eens hun dikke mercedes van kunnen spekken.

                        Bijzonder grappig doch boeiend topic dit, al was dat de topic starter zijn intentie denk ik niet… Ik denk dat het antwoord ‘simpel’ is: je kan er, zoals bij elk park, evenement, toeristische attractie of wat dan ook, voor kiezen om je wagen ergens in de buurt te parkeren waar het legaal gezien kan en mag om zo de kosten te drukken. Is het sociaal of empathisch naar de buurtbewoners toe? Geen idee eerlijk gezegd. Mijn initiële eerste reactie zou ‘neen’ zijn, onder het mom dat je er (zoals als eerder aangehaald) buurtbewoners ‘onnodig’ mee gaat storen, ook al is het openbaar terrein. Of het nu rijken zijn of minder bedeelde, ik denk dat iedereen het wel lastig vind als je hierin belemmerd wordt (ook al lijkt het voor sommige misschien een luxe probleem). Anderzijds, waarom zou het anti-sociaal zijn als het legaal toegestaan is om er te staan? Als mensen hier geen probleem mee hebben om wat verderop te staan en nog een stukje wandelen om gratis te parkeren, voel je vrij zou ik zeggen (mits het wettelijk mag uiteraard). Persoonlijk sta ik zelf altijd op een parking van het park, mits ik niet in een hotel verblijf op wandelafstand. Gewoon, puur omdat ik wel snel onzeker ben of ik iets al dan niet juist doe en geen zin heb in die nodige zorgen en stress op zo een dagje uit, maar ook puur uit gemakzucht waar het met twee jonge koters geen evidentie is na een lange dag om nog een eindje verder te stappen dan nodig. Vind ik de prijs dan conform? Soms. 12,5 euro vind ik persoonlijk ook wel een duit geld en kan dan sommige wel vinden in het statement dat we die stijgende prijzen niet normaal zouden moeten vinden. Desondanks, in mijn persoonlijk geval, weegt het gemakzucht door tov de gratis parking mits extra verplaatsing. Ik ben dan ook het type dat vroeg voor de poorten staat (gaat ook met kinderen die veel te vroeg wakker zijn uiteraard), waardoor ik meestal ook vrij dichtbij de inkom een parkingplekje kan bemachtigen. Ik vind de prijs van de parking ook schappelijker als ik er wat voor in de plaats krijg. Ik betaal veel liever die som geld, als mijn autootje ook wat luxe krijgt zoals een vaste of besteende plek en liefst nog met wat schutting/schaduw. Een parking als pairi daiza vind ik daardoor, in mijn persoonlijk geval, veel meer prijsconform dan pakweg het voorbeeld BJL.

                        Hemellief, had niet gedacht dat ik ooit zo lang iets zou neerschrijven over een parking in een pretpark. Wat is mijn hobby juist 🙃?

                        Coasterfrenzy (wat ook behóórlijk veel bezoekers doen en waarvan je wederom ziet dat dit beduidend meer gebeurd bij parken die belachelijke prijzen hanteren versus parken die schappelijke prijzen hanteren).

                        Misschien even offtopic, maar als ik mag wou ik hier nog even op inpikken. Ik vraag mij eigenlijk af of dit statement wel echt zo is of niet? Niet dat ik je wil neerhalen dat je onzin uit zou kramen, versta mij niet verkeerd! Eerder dat ik zelf de persoonlijke inruk heb de laatste tijd dat het quasi omgekeerd werkt (of ik maak uitzonderingen mee, dat kan ook).
                        In Bobbejaanland heb ik bijvoorbeeld zelden lange aanschuifrijen gezien voor horecapunten, rekening houdend dat deze indien toch aanwezig worden gecreëerd door onderbestaffing of traag werkend personeel (wat, naar mijn bescheiden mening, aldaar vaker het probleem vormt in hoeverre die nog representatief is uiteraard). Bjl verkoopt hun toegangskaarten, althans in België, aan echte dumpingprijzen.
                        , soms via allerhande wegen, waardoor je zou denken dat die bezoekers meer zouden uitgeven door de kortingen op hun tickets. Echter spreek je op die manier, lijkt mij (?), eerder een totaal ander doelpubliek aan die net niet zomaar elke euro extra gaat uitgeven en zodoende alles gaat meepakken wat die kan om verdere kosten te onderdrukken. Dat in tegenstelling tot parken die premium prijzen (durven) vragen en alsnog een belachelijke woekerwinst lijken te verdienen uit hun horeca. Beste voorbeeld denk ik hierbij is Disneyland Parijs. Je kan er van vinden wat je wil, net als de inkomprijzen en prijzen van horeca in het park zelf, er wordt daar nogal wat uitgegeven door menig bezoek aan eten en drinken als je dat eens observeert. Restaurants en buffetten zitten bij al mijn bezoeken helemaal vol, net als alle wachtrijen bij quick service restaurants en snack standen. Het is al jaar en dag de mop om bijvoorbeeld te lachen met de woekerprijzen bij Caseys Corner voor een simpele hotdog, maar die tent zit altijd vol en zie vrijwel altijd mensen in mainstreet rondlopen met een van die ‘gouden’ hotdogs. Je zou kunnen denken: “ja maar Disney verkoopt altijd, dus mensen zijn sneller geneigd om IP voedsel te kopen gewoon omdat het van Disney is”. Ja, dat kan en zal mogelijks wel zijn, maar alsnog is er naar mijn idee geen verbod op het meenemen van een picknick of eten in Parijs (althans toch niet dat ik al ooit heb ondervonden), dus zou iedereen daar denk ik ook perfect te mogelijkheid moeten hebben om zelfvoorzienend te zijn. Denk het enige park dat ik al bezocht heb waar die stelling niet opgaat, is PHL. Hier kan je naar mijn mening voor een schappelijke prijs eten en drinken kopen (lees, sinds mijn laatste bezoek in 2022) en betaal je (soms aan grote kortingen zelfs) ook wel echt een goedkope prijs tov de hoge kwaliteit van het park. Iets wat eerder uitzondering lijkt dan regel.

                          Varnonth Disney is voor vrijwel elk vergelijk ongeschikt omdat het park gewoon anders werkt. De meeste parken die al zo lang niets nieuws gezet zouden hebben zouden al lang een extreme daling in bezoekersaantallen zien bijvoorbeeld.

                          Vergeet niet dat bezoekers bij Disney vaak in hotels zitten. Disney is voor de meeste mensen geen dag-bestemming maar juist een meerdaagse bestemming. Zelf eten mee brengen voor een dag kan nog wel (en de kans is groot dat ze dat doen voor de heenreis/eerste dag), maar niet voor meerdere dagen. Zeker niet als die dagen ook nog eens véél langer duren dan bij de meeste parken waardoor je zowat verplicht bent er ook avond eten te nuttigen. Toch was de McDo vaak één van de drukste restaurants in de Villaga na sluiting van de parken.

                          Bobbejaanland daarentegen is een goed voorbeeld. De prijs/kwaliteit verhouding van het eten (wat laten we niet vergeten dat in de realiteit de kwaliteit ook altijd mee speelt) is behoorlijk slecht. Ergo: meer mensen brengen zélf eten mee.

                          De Efteling heeft zo bijvoorbeeld een aantal jaar geleden een flinke upgrade doorgevoerd in hun horeca aanbod om meer dan alleen typisch pretparketen (friet+snack) aan te kunnen bieden en heeft toen ook aan de prijzen gesleuteld. Met groot succes. Inmiddels zijn de prijzen weer flink gestegen en zie je ook weer meer bolderkarren en dergelijke met eigen eten. In veel Duitse parken (PHL, EP, Tripsdrill) zie je dat beduidend minder omdat F&B daar veel schappelijker geprijsd is en de prijs goed bij de kwaliteit past.

                          Uiteindelijk zal een park een balans gaan zoeken. Grof gezegd (en wiskundig klopt dat natuurlijk niet exact). Als de prijs 10% omhoog gaat en het park verkoopt daardoor 10% minder, zijn ze er qua winst niet op vooruit gegaan. Maar gaan ze 10% omhoog en verkopen ze daardoor 5% minder, hebben ze uiteindelijk toch weer meer winst. Een commercieel bedrijf zoekt wat dat betreft meestal de grenzen op.. en dan komen bedrijven als Plopsa en Disney wel héél goed van pas want die voeren de prijs op, waardoor Walibi en BJL daar in mee kunnen gaan. Dat gecombineerd met een behoorlijk onverschillilge houding vanuit de markt - die alles maar lijkt te slikken zonder er over na te denken - en je weet waardoor we de afgelopen paar jaar een vele malen extremere inflatie hebben gehad dan wat valt goed te praten met de typische argumenten.

                            Coasterfrenzy Ik volg je wel in je statement. Enige wat ik dan heb is dat de prijs van het park niet zozeer een impact heeft op het al dan niet kopen van eten in het park/betalen van de parking, maar wel de kwaliteit en de service die je ervoor terugkrijgt de bepalende factor is (grotere klanttevredenheid bij een goed onderhouden en toegankelijke parking in plaats van een afvalberg of halve bouwput)? Maar ik denk dat je daar al op aan het doelen bent neem ik aan 🙂!

                              Varnonth Maar ik denk dat je daar al op aan het doelen bent neem ik aan

                              klopt.
                              Laten we eerlijk zijn: Als mensen het over prijs hebben, dan gaat het vrijwel altijd over de prijs/kwaliteit verhouding en zelden echt over de prijs op zich.

                              Coasterfrenzy Maar een eigen parkeerplaats mee slepen word nogal moeilijk, niet??

                              Als je het mij vraagt kom je zelf steeds aan met onzinvergelijkingen. Want het alternatief voor parkeren bij het park is dus niet dat je zelf een parkeerplaats meeneemt, maar dat je helemaal niet meer met de auto komt. Bekijk die parkeerplaats nu eens als een service in plaats van een product. Zelf ben ik vaak zat als Nederlander met het OV naar Bobbejaanland gereisd, dat is echt geen rocket science...

                              En natuurlijk, hoe verder weg je van een park woont, hoe minder eenvoud het wordt om er te komen. Maar dat geldt óók voor als je met de auto komt. Langdurig binnendoor moeten rijden, kans op file, altijd drama met uitrijden (want iedereen wil om stipt 6 uur naar huis, over gebrainwashte massa gesproken...) en jawel, het kopen van een parkeerticket. Maar de keuze om dan toch naar Bobbejaanland te gaan in plaats van iets dichterbij komt van jezelf en dan moet je ook de gevolgen van die keuze accepteren.