Bijzonder grappig doch boeiend topic dit, al was dat de topic starter zijn intentie denk ik niet… Ik denk dat het antwoord ‘simpel’ is: je kan er, zoals bij elk park, evenement, toeristische attractie of wat dan ook, voor kiezen om je wagen ergens in de buurt te parkeren waar het legaal gezien kan en mag om zo de kosten te drukken. Is het sociaal of empathisch naar de buurtbewoners toe? Geen idee eerlijk gezegd. Mijn initiële eerste reactie zou ‘neen’ zijn, onder het mom dat je er (zoals als eerder aangehaald) buurtbewoners ‘onnodig’ mee gaat storen, ook al is het openbaar terrein. Of het nu rijken zijn of minder bedeelde, ik denk dat iedereen het wel lastig vind als je hierin belemmerd wordt (ook al lijkt het voor sommige misschien een luxe probleem). Anderzijds, waarom zou het anti-sociaal zijn als het legaal toegestaan is om er te staan? Als mensen hier geen probleem mee hebben om wat verderop te staan en nog een stukje wandelen om gratis te parkeren, voel je vrij zou ik zeggen (mits het wettelijk mag uiteraard). Persoonlijk sta ik zelf altijd op een parking van het park, mits ik niet in een hotel verblijf op wandelafstand. Gewoon, puur omdat ik wel snel onzeker ben of ik iets al dan niet juist doe en geen zin heb in die nodige zorgen en stress op zo een dagje uit, maar ook puur uit gemakzucht waar het met twee jonge koters geen evidentie is na een lange dag om nog een eindje verder te stappen dan nodig. Vind ik de prijs dan conform? Soms. 12,5 euro vind ik persoonlijk ook wel een duit geld en kan dan sommige wel vinden in het statement dat we die stijgende prijzen niet normaal zouden moeten vinden. Desondanks, in mijn persoonlijk geval, weegt het gemakzucht door tov de gratis parking mits extra verplaatsing. Ik ben dan ook het type dat vroeg voor de poorten staat (gaat ook met kinderen die veel te vroeg wakker zijn uiteraard), waardoor ik meestal ook vrij dichtbij de inkom een parkingplekje kan bemachtigen. Ik vind de prijs van de parking ook schappelijker als ik er wat voor in de plaats krijg. Ik betaal veel liever die som geld, als mijn autootje ook wat luxe krijgt zoals een vaste of besteende plek en liefst nog met wat schutting/schaduw. Een parking als pairi daiza vind ik daardoor, in mijn persoonlijk geval, veel meer prijsconform dan pakweg het voorbeeld BJL.
Hemellief, had niet gedacht dat ik ooit zo lang iets zou neerschrijven over een parking in een pretpark. Wat is mijn hobby juist 🙃?
Coasterfrenzy (wat ook behóórlijk veel bezoekers doen en waarvan je wederom ziet dat dit beduidend meer gebeurd bij parken die belachelijke prijzen hanteren versus parken die schappelijke prijzen hanteren).
Misschien even offtopic, maar als ik mag wou ik hier nog even op inpikken. Ik vraag mij eigenlijk af of dit statement wel echt zo is of niet? Niet dat ik je wil neerhalen dat je onzin uit zou kramen, versta mij niet verkeerd! Eerder dat ik zelf de persoonlijke inruk heb de laatste tijd dat het quasi omgekeerd werkt (of ik maak uitzonderingen mee, dat kan ook).
In Bobbejaanland heb ik bijvoorbeeld zelden lange aanschuifrijen gezien voor horecapunten, rekening houdend dat deze indien toch aanwezig worden gecreëerd door onderbestaffing of traag werkend personeel (wat, naar mijn bescheiden mening, aldaar vaker het probleem vormt in hoeverre die nog representatief is uiteraard). Bjl verkoopt hun toegangskaarten, althans in België, aan echte dumpingprijzen.
, soms via allerhande wegen, waardoor je zou denken dat die bezoekers meer zouden uitgeven door de kortingen op hun tickets. Echter spreek je op die manier, lijkt mij (?), eerder een totaal ander doelpubliek aan die net niet zomaar elke euro extra gaat uitgeven en zodoende alles gaat meepakken wat die kan om verdere kosten te onderdrukken. Dat in tegenstelling tot parken die premium prijzen (durven) vragen en alsnog een belachelijke woekerwinst lijken te verdienen uit hun horeca. Beste voorbeeld denk ik hierbij is Disneyland Parijs. Je kan er van vinden wat je wil, net als de inkomprijzen en prijzen van horeca in het park zelf, er wordt daar nogal wat uitgegeven door menig bezoek aan eten en drinken als je dat eens observeert. Restaurants en buffetten zitten bij al mijn bezoeken helemaal vol, net als alle wachtrijen bij quick service restaurants en snack standen. Het is al jaar en dag de mop om bijvoorbeeld te lachen met de woekerprijzen bij Caseys Corner voor een simpele hotdog, maar die tent zit altijd vol en zie vrijwel altijd mensen in mainstreet rondlopen met een van die ‘gouden’ hotdogs. Je zou kunnen denken: “ja maar Disney verkoopt altijd, dus mensen zijn sneller geneigd om IP voedsel te kopen gewoon omdat het van Disney is”. Ja, dat kan en zal mogelijks wel zijn, maar alsnog is er naar mijn idee geen verbod op het meenemen van een picknick of eten in Parijs (althans toch niet dat ik al ooit heb ondervonden), dus zou iedereen daar denk ik ook perfect te mogelijkheid moeten hebben om zelfvoorzienend te zijn. Denk het enige park dat ik al bezocht heb waar die stelling niet opgaat, is PHL. Hier kan je naar mijn mening voor een schappelijke prijs eten en drinken kopen (lees, sinds mijn laatste bezoek in 2022) en betaal je (soms aan grote kortingen zelfs) ook wel echt een goedkope prijs tov de hoge kwaliteit van het park. Iets wat eerder uitzondering lijkt dan regel.