- Bijgewerkt
Meint Daarbij noem ik even extreme voorbeelden in Azië zoals Tokyo DisneySea, Universal Japan, en Lotte World. De hoogwaardige OV-verbindingen die zulke parken hebben zijn hier vrijwel overal in Europa echter geen realiteit.
Zelfs daar zijn er nog steeds enorme parkeerplaatsen omdat zélfs het geweldige OV van Japan simpelweg niet toerijkend is om al het volk in de parken te krijgen. Tel daarbij nog eens op dat Universal Japan en Tokyo Disney ook écht bij de stad liggen en dus nog relatief gemakkelijk gebruik kunnen maken van het stadsnetwerk en je dus van alle kanten tot bij die parken kunt komen. Versus een BJL dat in "the middle of nowhere" ligt.
Trollenbol Tja, dat is een klassiek gevalletje vicieuze cirkel. Zolang mensen het OV niet serieus nemen als optie, gaan er ook niet meer bussen rijden. In de huidige situatie is het inderdaad onmogelijk dat de helft van de bezoekers met het OV komt, maar dat hoeft niet altijd zo te blijven. Het aanbod van bussen zal toenemen als de vraag dat ook doet.
In grote lijnen met je eens. Maar wederom verkeerdom berekend. Er is geen mogelijkheid om te kijken of er vraag naar OV is. Mensen gaan niet domweg bij een bushalte staan om te wachten op een bus die niet komt. Mensen kijken vooraf wanneer het OV rijdt en besluit aan de hand van reistijden (en kosten) of het voor hun werkt of niet.
Je zult ten alle tijden éérst het OV moeten verbeteren. En zelfs áls het dan eens verbeterd is, kan het soms nog jaren duren voordat mensen door hebben dat het ook écht beter is en de omslag gaan maken. Want
- Ik heb de auto nu toch al gekocht
- Het OV is al jaren slecht, waarom zou het nu opeens anders zijn.
- Ik ken de tijden waarop de bussen/treinen hier komen, het heeft toch geen nut.
Het duurt écht lang voordat dergelijke gewoontes doorbroken worden en hoe je het ook went of keert: Dat is een extreem dure aangelegenheid voor de personen die het OV moeten bekostigen.
Loekiloeki Gek genoeg zijn dat daar redelijk normale prijzen voor de grotere parken. Niemand kijkt er daar echt van op en dus zijn ze prima bereid om het ervoor te betalen.
Dat zijn dus de gevolgen van een bevolking die jarenlang alles maar slikt. Met hoe hard de kosten hier de laatste jaren stijgen zitten we daar binnen no-time ook op. Uiteraard met Di$ney aan kop.