Coasterfrenzy Hele fout zienswijze. Het parkeren van je auto is absoluut GEEN extra service, maar gewoon broodnodig voor het park zelf wil er uberhaupt nog volk naar zo'n park komen. Daarom dat bijvoorbeeld in de VAE parkeren overal gratis is. Die snappen wél hoe je sociaal met je bezoekers overweg gaat.

Dus jij denkt dat als iets niet apart wordt aangeslagen op de kassa en je het niet kunt terugvinden op je bonnetje het "gratis" is? Zo werkt het natuurlijk niet. Ook in de VAE hebben parkeerplaatsen kosten waar de bezoeker voor betaalt, alleen zit het daar in de entreeprijs ingerekend. Kwestie van een andere formule.

Ook dichterbij huis zijn er parken die met andere formules spelen: in Mondo Verde, Duinen Zathe en nog wat parken zit onbeperkt eten en drinken bij je entree inbegrepen. Je zou kunnen stellen dat eten en drinken, net als het parkeren van je auto, ook broodnodig zijn voor het bezoeken van een park. Maar dat betekent niet dat er ergens in een kastje een oneindig aantal frikandellen materialiseert, die kopen ze gewoon ergens in. Hoe dekken ze die kosten? Door de entreeprijs omhoog te gooien...

Als je bij Bobbejaanland een broodje bestelt, is dat een service waar je apart voor moet betalen. En ja, dat zijn extra services, want je kunt prima brood van thuis meenemen, en je kunt ook prima het park bezoeken zonder in de auto te stappen.

Trollenbol Wat een onzinvergelijk weer. Bij eten en drinken heb je meestal nog aardig wat keuzen.. maar zelfs dát word door parken soms nog (beperkt) gratis aangeboden. Dat de onkosten op een andere manier weer binnen komen heb ik voldoende duidelijk gemaakt met mijn voorbeeld van Holiday World eerder in dit topic.

Maar zoals je aan geeft: Mensen nemen prima zélf eten mee. Dat mag ook (en is net zo wel/niet asociaal als parkeren bij een openbare parkeerplaats langs de weg). Maar een eigen parkeerplaats mee slepen word nogal moeilijk, niet??

Trollenbol je kunt ook prima het park bezoeken zonder in de auto te stappen

Zéker in het geval van Bobbejaanland is dat gewoon letterlijk niet waar voor 99% van de bezoekers uit Nederland. Maar zoals al eerder aangehaald: Haal de parkeerplaatsen maar eens weg en zie hoe snel zo'n park failliet gaat omdat er amper nog iemand komt. Een parkeerplaats heeft het park gewoonweg nodig om mensen te trekken. Eten en drinken hebben ze financieel nodig (grootste winstmarge), maar zal een klant ook even gek van thuis mee nemen. (wat ook behóórlijk veel bezoekers doen en waarvan je wederom ziet dat dit beduidend meer gebeurd bij parken die belachelijke prijzen hanteren versus parken die schappelijke prijzen hanteren).

msnguy Sommige mensen hier zijn echt volledig doorgeslagen qua morele bezwaren. Als de mensheid anno 2024 zo snel op hun teentjes is getrapt, dan zie ik de toekomst van de mensheid erg triest in...

Haaahahaha, ja de toekomst zal er echt stúkken triester van worden als we met z'n allen wat méér rekening houden met elkaar in het algemeen en buren van pretparken in het bijzonder. Ik zou d'r zwartgallig van worden!

ArcovandenBroek En zijn dat officiële borden, of borden van buurtbewoners?

Maakt dat uit? Ik hoop van ganser harte dat het antwoord een volmondig neen is, want in de zonnige toekomst die @msnguy niet voor zich ziet hoop ik dat mensen een beetje rekening met elkaar houden - of dat nu moet van een officieel bord of gevraagd wordt in een briefje van een buurtbewoner.

Goed, de schellen vallen me in deze discussie steeds weer van de ogen - ik werd er bijna zwartgallig van! - dus wellicht moet ik het hierbij laten.

Aurelius Haaahahaha, ja de toekomst zal er echt stúkken triester van worden als we met z'n allen wat méér rekening houden met elkaar in het algemeen en buren van pretparken in het bijzonder. Ik zou d'r zwartgallig van worden!

Laten we vooral allemaal rekening gaan houden met die tien buren van bobbejaanland en vooral niet met die 800.000 bezoekers van bobbejaanland.

Dat is een beetje het probleem van die "rekening houden met iedereen"-types.. Ze snappen niet dat er twee kanten aan een verhaal zitten en er altijd wel íemand de dupe is en kiezen meestal dan net de verkeerde kant.. In dit geval de (zwaar) elite minderheid (die in principe sowieso al geen last ervaart van een paar parkerende auto's.. zeker niet gezien een gemiddeld huis in die wijk al 4 auto's op eigen terrein kan zetten) in plaats van de minder bedeelde meerderheid die soms al blij is dat ze überhaupt de entree voor een dagje pretpark kunnen ophoesten, en dan nog gechoqueerd worden door asociale parkeertarieven zodat de bazen van PR daar ook nog eens hun dikke mercedes van kunnen spekken.

Bijzonder grappig doch boeiend topic dit, al was dat de topic starter zijn intentie denk ik niet… Ik denk dat het antwoord ‘simpel’ is: je kan er, zoals bij elk park, evenement, toeristische attractie of wat dan ook, voor kiezen om je wagen ergens in de buurt te parkeren waar het legaal gezien kan en mag om zo de kosten te drukken. Is het sociaal of empathisch naar de buurtbewoners toe? Geen idee eerlijk gezegd. Mijn initiële eerste reactie zou ‘neen’ zijn, onder het mom dat je er (zoals als eerder aangehaald) buurtbewoners ‘onnodig’ mee gaat storen, ook al is het openbaar terrein. Of het nu rijken zijn of minder bedeelde, ik denk dat iedereen het wel lastig vind als je hierin belemmerd wordt (ook al lijkt het voor sommige misschien een luxe probleem). Anderzijds, waarom zou het anti-sociaal zijn als het legaal toegestaan is om er te staan? Als mensen hier geen probleem mee hebben om wat verderop te staan en nog een stukje wandelen om gratis te parkeren, voel je vrij zou ik zeggen (mits het wettelijk mag uiteraard). Persoonlijk sta ik zelf altijd op een parking van het park, mits ik niet in een hotel verblijf op wandelafstand. Gewoon, puur omdat ik wel snel onzeker ben of ik iets al dan niet juist doe en geen zin heb in die nodige zorgen en stress op zo een dagje uit, maar ook puur uit gemakzucht waar het met twee jonge koters geen evidentie is na een lange dag om nog een eindje verder te stappen dan nodig. Vind ik de prijs dan conform? Soms. 12,5 euro vind ik persoonlijk ook wel een duit geld en kan dan sommige wel vinden in het statement dat we die stijgende prijzen niet normaal zouden moeten vinden. Desondanks, in mijn persoonlijk geval, weegt het gemakzucht door tov de gratis parking mits extra verplaatsing. Ik ben dan ook het type dat vroeg voor de poorten staat (gaat ook met kinderen die veel te vroeg wakker zijn uiteraard), waardoor ik meestal ook vrij dichtbij de inkom een parkingplekje kan bemachtigen. Ik vind de prijs van de parking ook schappelijker als ik er wat voor in de plaats krijg. Ik betaal veel liever die som geld, als mijn autootje ook wat luxe krijgt zoals een vaste of besteende plek en liefst nog met wat schutting/schaduw. Een parking als pairi daiza vind ik daardoor, in mijn persoonlijk geval, veel meer prijsconform dan pakweg het voorbeeld BJL.

Hemellief, had niet gedacht dat ik ooit zo lang iets zou neerschrijven over een parking in een pretpark. Wat is mijn hobby juist 🙃?

Coasterfrenzy (wat ook behóórlijk veel bezoekers doen en waarvan je wederom ziet dat dit beduidend meer gebeurd bij parken die belachelijke prijzen hanteren versus parken die schappelijke prijzen hanteren).

Misschien even offtopic, maar als ik mag wou ik hier nog even op inpikken. Ik vraag mij eigenlijk af of dit statement wel echt zo is of niet? Niet dat ik je wil neerhalen dat je onzin uit zou kramen, versta mij niet verkeerd! Eerder dat ik zelf de persoonlijke inruk heb de laatste tijd dat het quasi omgekeerd werkt (of ik maak uitzonderingen mee, dat kan ook).
        In Bobbejaanland heb ik bijvoorbeeld zelden lange aanschuifrijen gezien voor horecapunten, rekening houdend dat deze indien toch aanwezig worden gecreëerd door onderbestaffing of traag werkend personeel (wat, naar mijn bescheiden mening, aldaar vaker het probleem vormt in hoeverre die nog representatief is uiteraard). Bjl verkoopt hun toegangskaarten, althans in België, aan echte dumpingprijzen.
        , soms via allerhande wegen, waardoor je zou denken dat die bezoekers meer zouden uitgeven door de kortingen op hun tickets. Echter spreek je op die manier, lijkt mij (?), eerder een totaal ander doelpubliek aan die net niet zomaar elke euro extra gaat uitgeven en zodoende alles gaat meepakken wat die kan om verdere kosten te onderdrukken. Dat in tegenstelling tot parken die premium prijzen (durven) vragen en alsnog een belachelijke woekerwinst lijken te verdienen uit hun horeca. Beste voorbeeld denk ik hierbij is Disneyland Parijs. Je kan er van vinden wat je wil, net als de inkomprijzen en prijzen van horeca in het park zelf, er wordt daar nogal wat uitgegeven door menig bezoek aan eten en drinken als je dat eens observeert. Restaurants en buffetten zitten bij al mijn bezoeken helemaal vol, net als alle wachtrijen bij quick service restaurants en snack standen. Het is al jaar en dag de mop om bijvoorbeeld te lachen met de woekerprijzen bij Caseys Corner voor een simpele hotdog, maar die tent zit altijd vol en zie vrijwel altijd mensen in mainstreet rondlopen met een van die ‘gouden’ hotdogs. Je zou kunnen denken: “ja maar Disney verkoopt altijd, dus mensen zijn sneller geneigd om IP voedsel te kopen gewoon omdat het van Disney is”. Ja, dat kan en zal mogelijks wel zijn, maar alsnog is er naar mijn idee geen verbod op het meenemen van een picknick of eten in Parijs (althans toch niet dat ik al ooit heb ondervonden), dus zou iedereen daar denk ik ook perfect te mogelijkheid moeten hebben om zelfvoorzienend te zijn. Denk het enige park dat ik al bezocht heb waar die stelling niet opgaat, is PHL. Hier kan je naar mijn mening voor een schappelijke prijs eten en drinken kopen (lees, sinds mijn laatste bezoek in 2022) en betaal je (soms aan grote kortingen zelfs) ook wel echt een goedkope prijs tov de hoge kwaliteit van het park. Iets wat eerder uitzondering lijkt dan regel.

Varnonth Disney is voor vrijwel elk vergelijk ongeschikt omdat het park gewoon anders werkt. De meeste parken die al zo lang niets nieuws gezet zouden hebben zouden al lang een extreme daling in bezoekersaantallen zien bijvoorbeeld.

Vergeet niet dat bezoekers bij Disney vaak in hotels zitten. Disney is voor de meeste mensen geen dag-bestemming maar juist een meerdaagse bestemming. Zelf eten mee brengen voor een dag kan nog wel (en de kans is groot dat ze dat doen voor de heenreis/eerste dag), maar niet voor meerdere dagen. Zeker niet als die dagen ook nog eens véél langer duren dan bij de meeste parken waardoor je zowat verplicht bent er ook avond eten te nuttigen. Toch was de McDo vaak één van de drukste restaurants in de Villaga na sluiting van de parken.

Bobbejaanland daarentegen is een goed voorbeeld. De prijs/kwaliteit verhouding van het eten (wat laten we niet vergeten dat in de realiteit de kwaliteit ook altijd mee speelt) is behoorlijk slecht. Ergo: meer mensen brengen zélf eten mee.

De Efteling heeft zo bijvoorbeeld een aantal jaar geleden een flinke upgrade doorgevoerd in hun horeca aanbod om meer dan alleen typisch pretparketen (friet+snack) aan te kunnen bieden en heeft toen ook aan de prijzen gesleuteld. Met groot succes. Inmiddels zijn de prijzen weer flink gestegen en zie je ook weer meer bolderkarren en dergelijke met eigen eten. In veel Duitse parken (PHL, EP, Tripsdrill) zie je dat beduidend minder omdat F&B daar veel schappelijker geprijsd is en de prijs goed bij de kwaliteit past.

Uiteindelijk zal een park een balans gaan zoeken. Grof gezegd (en wiskundig klopt dat natuurlijk niet exact). Als de prijs 10% omhoog gaat en het park verkoopt daardoor 10% minder, zijn ze er qua winst niet op vooruit gegaan. Maar gaan ze 10% omhoog en verkopen ze daardoor 5% minder, hebben ze uiteindelijk toch weer meer winst. Een commercieel bedrijf zoekt wat dat betreft meestal de grenzen op.. en dan komen bedrijven als Plopsa en Disney wel héél goed van pas want die voeren de prijs op, waardoor Walibi en BJL daar in mee kunnen gaan. Dat gecombineerd met een behoorlijk onverschillilge houding vanuit de markt - die alles maar lijkt te slikken zonder er over na te denken - en je weet waardoor we de afgelopen paar jaar een vele malen extremere inflatie hebben gehad dan wat valt goed te praten met de typische argumenten.

Coasterfrenzy Ik volg je wel in je statement. Enige wat ik dan heb is dat de prijs van het park niet zozeer een impact heeft op het al dan niet kopen van eten in het park/betalen van de parking, maar wel de kwaliteit en de service die je ervoor terugkrijgt de bepalende factor is (grotere klanttevredenheid bij een goed onderhouden en toegankelijke parking in plaats van een afvalberg of halve bouwput)? Maar ik denk dat je daar al op aan het doelen bent neem ik aan 🙂!

Varnonth Maar ik denk dat je daar al op aan het doelen bent neem ik aan

klopt.
              Laten we eerlijk zijn: Als mensen het over prijs hebben, dan gaat het vrijwel altijd over de prijs/kwaliteit verhouding en zelden echt over de prijs op zich.

Coasterfrenzy Maar een eigen parkeerplaats mee slepen word nogal moeilijk, niet??

Als je het mij vraagt kom je zelf steeds aan met onzinvergelijkingen. Want het alternatief voor parkeren bij het park is dus niet dat je zelf een parkeerplaats meeneemt, maar dat je helemaal niet meer met de auto komt. Bekijk die parkeerplaats nu eens als een service in plaats van een product. Zelf ben ik vaak zat als Nederlander met het OV naar Bobbejaanland gereisd, dat is echt geen rocket science...

En natuurlijk, hoe verder weg je van een park woont, hoe minder eenvoud het wordt om er te komen. Maar dat geldt óók voor als je met de auto komt. Langdurig binnendoor moeten rijden, kans op file, altijd drama met uitrijden (want iedereen wil om stipt 6 uur naar huis, over gebrainwashte massa gesproken...) en jawel, het kopen van een parkeerticket. Maar de keuze om dan toch naar Bobbejaanland te gaan in plaats van iets dichterbij komt van jezelf en dan moet je ook de gevolgen van die keuze accepteren.

Trollenbol Want het alternatief voor parkeren bij het park is dus niet dat je zelf een parkeerplaats meeneemt, maar dat je helemaal niet meer met de auto komt.

Goed, laten we dit eens uitwerken. De parkeerplaats is te duur en mensen kiezen voor het OV, want buiten de parkgrenzen parkeren mag immers niet. Eerder in dit topic werd aangegeven dat er wel 1.250 auto's met elk 4 mensen erin buiten de parkgrenzen gaan parkeren. In totaal 5.000 mensen die met het OV gaan dus. Compleet achterlijk aantal natuurlijk, maar ik heb het zelf niet bedacht.

Er gaan per dag 5 pendelbussen van station Herentals naar Bobbejaanland. Laten we zeggen dat er in elke bus 100 man passen. Dat is voor een normale stadsbus een ruim aantal. Dan bedraagt de wachttijd voor de mensen die achteraan de rij van 5.000 man staan slechts 10 dagen! Gezellig!

Het OV is kwantitatief gezien geen alternatief voor de auto als je naar een pretpark wilt reizen. Daar zijn de verbindingen niet op berekend. Het vervoerssysteem is berekend op het idee dat de meeste mensen met de auto komen, en dat het park, of waar je ook maar naartoe gaat, ook fatsoenlijke en betaalbare faciliteiten aanbiedt om de auto kwijt te kunnen. Het is geen service, het is een systeem.

En dat systeem kan anders. Daarbij noem ik even extreme voorbeelden in Azië zoals Tokyo DisneySea, Universal Japan, en Lotte World. De hoogwaardige OV-verbindingen die zulke parken hebben zijn hier vrijwel overal in Europa echter geen realiteit. We hebben hier andere keuzes gemaakt en moeten daarbij ook van bedrijven en instanties kunnen verwachten dat ze binnen dit systeem werken, of een ander werkend alternatief aanbieden. Dat werkende alternatief is er op dit moment niet.

Trollenbol want iedereen wil om stipt 6 uur naar huis, over gebrainwashte massa gesproken

Nou ja, wat is het alternatief? De meeste parken hebben geen Downtown Disney-achtig gebied waar je nog even een paar uur kunt rondhangen. Om 6 uur gaat het park dicht en dan kun je niet anders dan naar huis gaan, of naar een restaurant ergens verderop waarmee je alsnog de file moet trotseren.

Tja, dat is een klassiek gevalletje vicieuze cirkel. Zolang mensen het OV niet serieus nemen als optie, gaan er ook niet meer bussen rijden. In de huidige situatie is het inderdaad onmogelijk dat de helft van de bezoekers met het OV komt, maar dat hoeft niet altijd zo te blijven. Het aanbod van bussen zal toenemen als de vraag dat ook doet.

Bij de Efteling is dat al gebeurd, daar gaan tijdens het weekend en vakanties extra bussen die vanaf station Tilburg en Den Bosch rechtstreeks naar de Efteling rijden.

Trollenbol Daar komen we precies bij de kern waar het in deze discussie om gaat. De meerderheid heeft het hier over individuele verantwoordelijkheid, en laat een zekere systeemverantwoordelijkheid waar overheden en bedrijven ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen helemaal achterwege. Dat systeemdenken is iets wat ik totaal mis in deze discussie.

Zie je vervoer en alles wat daarbij komt als een service en iets wat bij aanleg meteen winst moet maken, waar het individu maar kiest of die wel of niet het huis uit komt. Of zie je het als een tegenwoordig hard benodigde voorziening waarbij je moet zorgen voor hoogwaardige verbindingen voor sociale en ecologische duurzaamheid - met uiteraard een prijskaartje om het economische rendabel te maken? Het geeft me een dystopisch gevoel dat de grote meerderheid hier voor de eerste optie kiest.

Meint Het OV is kwantitatief gezien geen alternatief voor de auto als je naar een pretpark wilt reizen. Daar zijn de verbindingen niet op berekend.

Maar het is niet zo dat er geen 5K gasten per dag met het OV komen omdat er te weinig bussen voor rijden.
                    Dit is natuurlijk gewoon een stukje vraag en aanbod, als er elke dag 5K personen met het OV zouden willen dan zouden er langere en meer bussen gaan rijden bijvoorbeeld.

Juist het OV is natuurlijk geschikt om grote aantallen mensen efficient te transporteren (en dat zeg ik als ov hater 😛)

Meint En dat systeem kan anders. Daarbij noem ik even extreme voorbeelden in Azië zoals Tokyo DisneySea, Universal Japan, en Lotte World. De hoogwaardige OV-verbindingen die zulke parken hebben zijn hier vrijwel overal in Europa echter geen realiteit. We hebben hier andere keuzes gemaakt en moeten daarbij ook van bedrijven en instanties kunnen verwachten dat ze binnen dit systeem werken, of een ander werkend alternatief aanbieden. Dat werkende alternatief is er op dit moment niet.

De voorbeelden die je noemt zijn natuurlijk enorm high-density bewoonde gebieden, een groot deel van de lokale bevolking heeft ook geen auto in bezit, niet gek dan dat OV in deze gebieden heel anders ingericht is.

De prijs van het OV in België is ook een sterk argument.

€13 parking, ok, maar als je van Brugge naar Antwerpen de trein neemt, ben je al €35,60 kwijt voor een standaard heen-en-terugticket.
                    Zelfs als je alleen de afstand overbrugt met de auto + parking, is het goedkoper. Laat staan met twee personen...

En Bobbejaanland is gewoon enorm irritant te bereiken met het OV, sorry. Walibi en Plopsaland zijn daarentegen heel goed te doen met de trein.

De dertien euro voor een parkeerkaartje bij Bobbejaanland komt waarschijnlijk van het rendementsmodel (of hoe dat in vaktermen ook mag heten). Ze kiezen er voor om met (te) goedkope kaartjes volk naar het park te trekken. En dan zullen ze de verkoop van souvenirs, eten, drinken en parkeerkaartjes nodig hebben om een deel van de kosten te dekken. En uiteindelijk onder de streep voldoende positief uit te komen. Zonder bezoekers heb je sowieso geen omzet. Een neveneffect daarvan kan zijn dat de buurt last krijgt van bezoekers die wat proberen te besparen. Indirect is het dus het park de eventuele parkeeroverlast in de buurt wel aan te rekenen.

Even offtopic maar hoorde laatst dat parkeren bij SF great adv inmiddels 45 Dollar kost voor regular parking. Met dit soort prijzen kan geen enkele tegenstander van wild parkeren nog iemand iets kwalijk nemen.

Orangedevil Gek genoeg zijn dat daar redelijk normale prijzen voor de grotere parken. Niemand kijkt er daar echt van op en dus zijn ze prima bereid om het ervoor te betalen.

Meint Daarbij noem ik even extreme voorbeelden in Azië zoals Tokyo DisneySea, Universal Japan, en Lotte World. De hoogwaardige OV-verbindingen die zulke parken hebben zijn hier vrijwel overal in Europa echter geen realiteit.

Zelfs daar zijn er nog steeds enorme parkeerplaatsen omdat zélfs het geweldige OV van Japan simpelweg niet toerijkend is om al het volk in de parken te krijgen. Tel daarbij nog eens op dat Universal Japan en Tokyo Disney ook écht bij de stad liggen en dus nog relatief gemakkelijk gebruik kunnen maken van het stadsnetwerk en je dus van alle kanten tot bij die parken kunt komen. Versus een BJL dat in "the middle of nowhere" ligt.

Trollenbol Tja, dat is een klassiek gevalletje vicieuze cirkel. Zolang mensen het OV niet serieus nemen als optie, gaan er ook niet meer bussen rijden. In de huidige situatie is het inderdaad onmogelijk dat de helft van de bezoekers met het OV komt, maar dat hoeft niet altijd zo te blijven. Het aanbod van bussen zal toenemen als de vraag dat ook doet.

In grote lijnen met je eens. Maar wederom verkeerdom berekend. Er is geen mogelijkheid om te kijken of er vraag naar OV is. Mensen gaan niet domweg bij een bushalte staan om te wachten op een bus die niet komt. Mensen kijken vooraf wanneer het OV rijdt en besluit aan de hand van reistijden (en kosten) of het voor hun werkt of niet.

Je zult ten alle tijden éérst het OV moeten verbeteren. En zelfs áls het dan eens verbeterd is, kan het soms nog jaren duren voordat mensen door hebben dat het ook écht beter is en de omslag gaan maken. Want

• Ik heb de auto nu toch al gekocht
                        • Het OV is al jaren slecht, waarom zou het nu opeens anders zijn.
                        • Ik ken de tijden waarop de bussen/treinen hier komen, het heeft toch geen nut.

Het duurt écht lang voordat dergelijke gewoontes doorbroken worden en hoe je het ook went of keert: Dat is een extreem dure aangelegenheid voor de personen die het OV moeten bekostigen.

Loekiloeki Gek genoeg zijn dat daar redelijk normale prijzen voor de grotere parken. Niemand kijkt er daar echt van op en dus zijn ze prima bereid om het ervoor te betalen.

Dat zijn dus de gevolgen van een bevolking die jarenlang alles maar slikt. Met hoe hard de kosten hier de laatste jaren stijgen zitten we daar binnen no-time ook op. Uiteraard met Di$ney aan kop.

• Zingo heeft hierop gereageerd.

Ik weet dat de parkeerkosten in Amerika hoog zijn. Maar van 45 dollar schrok ik toch wel. Normaal gesproken betaalden we altijd 25 dollar ofzo. En die hoge prijzen gaan ze ooit bezoekers kosten. Wij wilden komende herfst naar WDW. Maar voor 3 dagen WDW(zonder hopper) kan je ook 2 weken onbeperkt naar Universal studio's, IOA, Volcano bay en een dag naar Seaworld, Busch Gardens en Aquatica. Dus dan maar geen Tron en Guardians.

Ik ben ginne gek!

Van de andere kant, als je bij de meeste Six Flags parken een abo koopt is het goedkoper dan één ticket + de parkeerkosten. En dat weten ze daar ook ;-)

Coasterfrenzy Dat zijn dus de gevolgen van een bevolking die jarenlang alles maar slikt. Met hoe hard de kosten hier de laatste jaren stijgen zitten we daar binnen no-time ook op. Uiteraard met Di$ney aan kop.

Enige oplossing is geen cent meer uit te geven aan bedrijven die in jouw ogen dergelijk gedrag in de hand werken, ben jij bereid dat te doen? Of blijf je de parken bezoeken?