ArcovandenBroek ik had ook niet anders verwacht eerlijk gezegd. Rottig incident dit, maar als ik het zo moet inschatten is iedereen dit volgende week wel weer vergeten.

OlympiaLooping Rottig incident dit, maar als ik het zo moet inschatten is iedereen dit volgende week wel weer vergeten.

Behalve de gewonden dan… en hopelijk denkt EP hier in de toekomst ook wat beter over na.

Tonnie Yes gelijk, van de foto’s op Loopings is het beter te zien. Blijft het punt opzich staan dat ik niet verwacht dat er een analyse is gemaakt mocht er een verzakking plaats vinden dat niet meteen het hele gedoe in stort.

Ik verbaas me over een aantal reacties hier. "Europa-Park moet beter nadenken .....".
    Dit soort incidenten zie ik als bedrijfsrisico. In een bedrijf waar veel techniek wordt gebruikt kan wat misgaan, hoe vervelend dat ook is voor gasten en medewerkers. En gelukkig liep het gisteren relatief gezien goed af.

En de oorzaak zou iets heel simpels kunnen zijn geweest. Voor zover het valt te beoordelen op basis van foto's is sprake van een kunststof bassin, aangekleed/omringd met een stalen of houten decor. Als een punt of verbindingsstuk van dat decor in het bassin is gepriemd kan het bassin op enig moment scheuren, zoals dit gisteren gebeurde.

QDude24 ik was er 2 Mei voor het laatst, toen was er wel al iets opgezet, niet veel. De onderste ondersteuning stond alleen nog.

Eduard Dit soort incidenten zie ik als bedrijfsrisico. In een bedrijf waar veel techniek wordt gebruikt kan wat misgaan, hoe vervelend dat ook is voor gasten en medewerkers. En gelukkig liep het gisteren relatief gezien goed af.

Tot er een keer doden vallen… dan kom je er niet meer mee weg om van een ‘bedrijfsrisico’ te spreken. Dan kun je een strafrechterlijk onderzoek verwachten.

Progress
        Dan nog blijft het een bedrijfsrisico. Ik vind dat we dit ook niet spannender moeten maken dan dat het is. Het wordt pas spannend als sprake is van onkundig, nalatig of nog erger saboterend handelen. In het geval van Europa-Park ga ik daar niet vanuit.

Progress Tot er een keer doden vallen… dan kom je er niet meer mee weg om van een ‘bedrijfsrisico’ te spreken. Dan kun je een strafrechterlijk onderzoek verwachten.

Daar heb je wel gelijk in.
        Maar in hoever is EP hier verantwoordelijk voor, want in dit geval is het toch een "ingehuurde" show en geen permanente show van EP zelf, Ondanks dat deze al wel een aantal jaren in het park te vinden is.
        Volgens mij is EP alleen verantwoordelijk voor het uiterlijk. De veiligheid is juist de verantwoordelijkheid van de duikers en hun crew.

De beste stuurlui....... achteraf is alles verkeerd, blablabla. Erg vervelend allemaal dit en ja het had ook anders kunnen aflopen maar om dan meteen met vingers te gaan wijzen!? Alsof Mack veiligheid niet serieus zou nemen of minder serieus dan vroeger? Ik geloof er niets van, sterker nog als fabrikant van rides zullen ze het net nog veel serieuzer nemen dan andere parken om de reputatie van het merk Mack niet in het geding te laten komen.

De constructie van dit bassin wordt al jaren gebruikt door diverse teams en op diverse plekken, zowel in als buiten themaparken, dus men mag ervan uitgaan dat deze teams weten wat ze doen als men deze voor een seizoen in huurt. Sterker nog ik ga ervan uit dat deze teams ook zelf hiervoor verzekert zijn, althans dat zou een eis van mij als opdrachtgever zijn. Net als dat je een schilder in huurt die dan voor een steiger zorgt, dan ga jij ook niet die steiger na lopen of deze wel goed is en juist gezekerd is.

The_Bullgod Maar in hoever is EP hier verantwoordelijk voor, want in dit geval is het toch een "ingehuurde" show en geen permanente show van EP zelf, Ondanks dat deze al wel een aantal jaren in het park te vinden is.
          Volgens mij is EP alleen verantwoordelijk voor het uiterlijk. De veiligheid is juist de verantwoordelijkheid van de duikers en hun crew.

Klopt, maar als zo’n ding pal naast de vaargeul van een attractie staat en instort en er komen brokstukken op een boot terecht… wie is dan verantwoordelijk?

The_Bullgod Nog steeds de crew van die duikers.
            Zij zijn de hoofdverantwoordelijken

Zo makkelijk is het met dat soort contracten zeker niet altijd. Ondanks dat de verantwoordelijkheid wellicht wél bij die crew ligt, kan de juridische verantwoordelijkheid nog steeds bij EP liggen omdat ze de eindverantwoordelijkheid hebben.

Gezien er 2 gasten gewond zijn geraakt, ga ik er van uit dat dit gasten waren die in een bootje van Atlantica zaten (op de foto's is een bootje in de buurt van het ongeval te zien). Het is EP die besloten heeft om de show op deze bijzonder onhandige plaats neer te zetten (want ook als de bak niet ontploft zou zijn, zoek je onnodig risico op door de stuntmensen dusdanig dichtbij een opererende attractie te laten optreden, volgens mij is dat ook niet bepaald volgens DIN norm) dus ook daar kan EP een stukje verantwoordelijkheid op zijn bord krijgen.

John Ze hebben ook geen geluk daar hè!

2x een grote brand in een gebouw waar meerdere keren per minuut boten en treinen met mensen voorbij komen. Is toch wel behóórlijk geluk hebben dat daar niemand gewond is.
            Wie kan zich nog de foto herinneren van een personeelslid op de neus van de rijdende monorail om van daar uit sneeuw van de track te vegen?? Dat is óók geluk hebben dat daar geen ongelukken gebeuren.
            Nu hebben ze een opererende show véél te kort bij een opererende attractie gezet en wederom is de schade eigenlijk minimaal.

Enige pech die ze hebben gehad was die ene dode op Poseidon.. maar dan hebben ze weer geluk met massa en media, want die lijken elk incident in het park vrijwel instant te vergeten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de brand in PHL of het incident met the Smiler.

Ik zou zeggen dat ze tot nu toe nog héél veel geluk hebben gehad.

• Chingu heeft hierop gereageerd.

NIeuwe video vanuit een andere hoek :

Het lijkt wel of de verbinding tussen hoofdgedeelte en de nep omranding (en steun voor de duikplaal) het begeeft.
              En dan alles uit elkaar valt.

Coasterfrenzy ik weet soms niet hoe serieus ik dit moet lezen…
              Mensen zijn die brand bij piraten zeker niet vergeten. Alleen is dit van een lager niveau dan in PHL waar ze letterlijk één van hun headliners verloren zijn en een iconische achtbaan.
              The Smiller is dan nog een graad erger omdat we daar spreken over menselijke fouten en een baan die door zijn theming en marketing nog een beetje extra in de spotlight stond.

De keuringen zullen wel in orde zijn geweest, de normen zullen gerespecteerd zijn en de nodige opleidingen zullen gebeurd zijn. Wij praten over een pretpark dat meespeelt op wereldvlak uit een land dat bekend staat voor zijn strenge keuringen. Om het zo te spelen is een beetje triestig… Europa Park mag misschien verre van jouw favoriete park zijn en ge gaat wrs steeds denken dat ge tegengas moet geven bij de grote “hoera show” bij berichten uit Rust. Maar puur rationeel gezien is dit een externe partner van Europa Park die ofwel te maken heeft met materiaalpech of met een menselijke fout. Is dit aan te rekenen aan Europa Park? Nee, maar het doet het park geen goed!

Chingu Maar puur rationeel gezien is dit een externe partner van Europa Park die ofwel te maken heeft met materiaalpech of met een menselijke fout. Is dit aan te rekenen aan Europa Park? Nee, maar het doet het park geen goed!

Dat is niet hoe een inspectiedienst dat zal zien. Zonder te veel in de details te gaan (want het was best ingrijpend voor de betrokkenen), bij het bedrijf waarvoor ik werk is ongeveer 2 decennia geleden een groot ongeval gebeurd waarbij meerdere mensen om het leven zijn gekomen. Ondanks dat het bedrijf waar ik voor werk niet verantwoordelijk was voor de werkzaamheden, maar hiervoor een contractor had ingehuurd, is het bedrijf wel strafrechtelijk vervolgd omdat men volgens de rechter als opdrachtgever ook moet toezien op de veiligheid.

Nou was dit in Europa-Park absoluut niet zo extreem en ingrijpend, maar ik verbaas me erover dat Atlantica Supersplash nu al weer operationeel is. Ook toen de ketting van Wodan brak, was het slechts een kwestie van nieuwe ketting erin en door. Geen onderzoek, geen RCA, want waarom zou je dit in de toekomst ook willen voorkomen. De brand bij Zauberwelt maakt voor mij ook duidelijk dat er van de brand bij Piraten geen lessen zijn geleerd. Ja, er is (gelukkig) niemand gewond geraakt, maar na een grote brand ga je toch op zijn minst een keer kritisch naar je blusinstallaties kijken om zoiets in de toekomst te voorkomen. Europa-Park komt er voor mijn gevoel gewoon net iets te makkelijk mee weg.

Quefox_ het probleem is dat blusinstallaties niet zomaar ingebouwd kunnen worden. Ik kan me inbeelden dat er een plan op tafel lag na de brand in piraten. Maar jammer genoeg is zoiets niet op 1-2-3 gedaan. Zoals ik al eens eerder gezegd heb was Indiana River ook al jaren een potentiële ramp. En dan spreken wij over een attractie in België, het land met een van de strengste brandreglementeringen!(Dankzij de brand in de innovation)
                  Die is nu ook pas onderhandel genomen, meer dan 15 jaar na die uitspraken…
                  Aangezien we nu al concepten hebben wilt dat zeggen dat er al iets in de pijplijn zat?

Hoe dat gerechtelijk gaat verlopen is altijd een raadsel, ik heb het ook al bij meerdere bedrijven en ongevallen weten uitdraaien tot een gerechtelijke procedure. Zelden is dit een uitspraak tegen het bedrijf of organisatie opzich. Maar ze krijgen vaak een blaam of een symbolische veroordeling. Of EP hier nu fout in is of niet, de imagoschade is er en voor Truus uit Delft of Jan met de Pet is dit voor Europa Park en heel de sector.

Quefox_ Ook toen de ketting van Wodan brak, was het slechts een kwestie van nieuwe ketting erin en door.

Waarbij zelfs een oproep tot sluiting en inspectie bij alle andere GCI woodies door GCI zelf werd genegeerd

Chingu het probleem is dat blusinstallaties niet zomaar ingebouwd kunnen worden. Ik kan me inbeelden dat er een plan op tafel lag na de brand in piraten. Maar jammer genoeg is zoiets niet op 1-2-3 gedaan.

Mwah, er was de afgelopen jaren genoeg tijd en budget vrij voor onnodige rethemes van attracties en zones. Dat geld had ook gebruikt kunnen worden voor het verbeteren van de brandveiligheid. Ik wil niet te veel met de vinger gaan wijzen, maar ik heb het gevoel dat de prioriteiten in Rust soms niet op de goede plek liggen. Van een groep als Parques Reunidos verwacht ik niks anders, maar van het Europa-Park verwacht ik toch beter.

pretparkgekkie05-10 ze hebben het Afrika themagebied omgedoopt tot een uitbreiding van het Oostenrijk themagebied, met (de wanstaltige) Josefina’s Kaiserliche Zauberreise als middelpunt. Dit jaar hebben ze een “nieuw” Liechtenstein themagebied gepresenteerd. En natuurlijk niet te vergeten de bouw van Voltron Coaster, als is dat niet per se een retheme.

Allemaal budget dat ook in verbeterde brandbestrijding had kunnen worden geïnvesteerd. “Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen” gaat inmiddels al niet meer op…