JTaylor Europa Park draagt een verantwoordelijkheid voor de veiligheid van 7 miljoen gasten per jaar.
Bij beide branden (binnen 5 jaar) is geen gast gewond geraakt, dus volgens mij dragen ze de verantwoordelijkheid prima. Je kan je afvragen in hoe verre je iets aan een brand kan doen, brandmelders hebben in beide keren prima gewerkt.
Die verantwoordelijkheid nemen vind ik overigens -zonder enige conclusie van een nog lopend onderzoek- in dit geval wel wat anders. Zo zijn er nu wel gasten gewond geraakt en je kan je -koe in zijn kont kijken- achteraf afvragen of deze constructie op die locatie wel zo verantwoordelijk was. Los of de show ingekocht is of niet, het staat uiteindelijk in EP en zij hebben hier ook verantwoordelijkheid.
We moeten eerst maar afwachten wat er gebeurd is, maar ik ben verbaast hoe houtje-touwtje dit geheel in elkaar zat als je zo de brokstukken ziet. Hoe vaak je in Funniest Home Video's ziet dat zwembaden door een simpel lek al breken en een golf water teweeg brengen.
Dit zal een kwestie van slechte berekening of slecht onderhoud zijn dat het bad is 'geklapt' en had je zo'n simpele constructie op zo'n locatie neer moeten zetten is denk ik wel een terechte vraag.
Maar dan hebben we het wel over 1 incident en om dan het park gelijk door het slijk te halen vind ik wat kort door de bocht. Dat had ik bij elk ander park ook niet gedaan. De Efteling is ook niet afgefakkeld (há) op twee korte branden in korte tijd achter elkaar, én een ongeval met de stroomtrein én een gaslek.