Ik blijf het grappig vinden dat er zijn die preken voor een blusinstallatie en dat die er moest zijn na de eerdere brand.
Aangezien ik gewerkt heb bij een firma waar de detectie van brand mee gebeurde en dus met installaties van alle leeftijden in contact ben gekomen kan je ik zeggen dat die normen zo fel verschillen afhankelijk van het moment van constructie.
Dus in die tijd was de norm voor detectie al relatief beperkt qua eisen. Maar er zijn hier wel redelijk veel stappen in gezet. Nu bij de beide branden is er een snelle detectie gebeurd—> doel geslaagd.
Dat brengt ons vervolgens bij deel 2: het blussen.
Hiermee ben ik in contact gekomen dankzij mijn vorig werk waar wij in grote bedrijven en kantoren plafondconstructies plaatste. Dus als projectmanager moest ik vaak samenwerken met die projectmanagers van de sprinklers. En ik kan u garanderen dat die normen echt nog niet zo lang strenger zijn geworden. Maar zelfs met de wil voor het aanpassen van oudere installaties stuit je op nog enkele problemen:
Structureel
-kan je een reservoir of leiding met voldoende druk voorzien?
-is er voldoende plaats om de hoofdinstallatie te plaatsen en is deze qua ligging geschikt om alle plaatsen te bereiken in de installatie? Bijkomend kan je de installatie esthetisch inwerken in de huidige thematisatie?
-…
Planning:
-kan je deze attractie voor lange tijd missen in het aanbod?(wij spreken al snel over maanden en maanden installeren)
-is de periode van beschikbaarheid ook geschikt voor de installateur om dit te doen?(mensen in deze sector weten dat dit een knelpunt is qua installateurs en beschikbaarheid)
-…
Ik kan dieper ingaan hierop, maar dit zijn al enkele redenen waarom dit er niet is.
Als je een bestaand gebouw hiermee wilt uitrusten ben je niet op 1-2-3 klaar. Indien EP plannen had na de brand van Piraten konden ze dit bijna niet uitgevoerd hebben op dit ogenblik. Reken iedere darkride even en voorzien dan een planning van elk jaar per aanpassing na het voltooien van piraten… tel daarbij COVID dat de arbeidsmarkt kapot heeft gemaakt in de bouw. Net als de beschikbaarheid van Polen, Oekraïeners, Moldaven,… die meestal het handwerk doen die dankzij de oorlog ook teruggeschakeld zijn.
Dit is niet om EP te verdedigen, maar wel om even rationeel te blijven denken. Deze reeks ongevallen is negatief en of ze nu vermeden konden worden of niet, de perceptie is niet aan de kant van Europa Park. Ikzelf geloof niet in dat de zo gezegde 4 gebeurtenissen een verband hebben met elkaar en dat ze gedeeltelijk “pech” vormen.
De branden zijn jammer en hopelijk hebben ze hun lessen getrokken, alleen zullen wij nooit exact de oorzaak weten. (Als je in industriële omgevingen komt zie je vaak zaken waarvan je niet snapt dat het goed blijft gaan. Hier dus 2x niet…)
De ketting is een vreemd verhaal, maar niet de eerste keer dat dit gebeurd en meestal sluiten ze de attractie “uit voorzorgsmaatregelen”. Maar achter de schermen hoor je dan weet dat het komt omdat ze geen onderdelen hebben.
En het duikongeval is nog af te wachten wat de oorzaak is(materiaalmoeheid, montage fout,…)
Waarschijnlijk gaan ze op de nog bestaande reservoirs een versteviging bijplaatsen als “fail-over” om dit te vermijden. Maar dus ook vijgen na Pasen…