asuran Maar een toverschool hoeft toch niet meteen automatisch aan Harry Potter verbonden te zijn? Het is niet alsof J.K. Rowling dat heeft uitgevonden. Als het team van Toverland zoiets echt wil kunnen ze heus wel iets zelfs verzinnen wat past in hun eigen stijl.

Maar ze moeten met zo'n onderwerp wel heel goed oppassen dat het niet lijkt op een slap aftreksel van Harry Potter. Net zoals men bij een verhaal over een fantasievolkje dat een queeste doet met andere fantasiewezens snel Lord of the Rings associaties krijgt of bij een verhaal over strijdende koninkrijken snel denkt aan Game of Thrones.

En naar mijn bescheiden mening zijn Nederlandse parken geen uitblinkers in goede storytelling van zelfbedachte verhalen.

• asuran heeft hierop gereageerd.

Een mooi thema dat ook onlangs nog in de belangstelling gekomen is (met een Netflix serie) is The Worst Witch (De Hopeloze Heks). Ik ben ook half met deze serie opgegroeid met de BBC serie vroeger (op Ketnet).

Zoiets zie ik qua IP perfect passen in Toverland; het is een vrij simpele serie zonder extremen. Geen overdreven CGI en qua heksenschool past het thema volledig.
    Ik denk dat met deze IP ze ook veel creatiever en eigener uit de hoek kunnen komen, en het helpt dat het IP hier toch ook iets of wat bekend is.

BlueSpirit nu je het zo zegt ligt dat idd in de buurt van de Dwervels, nooit zo bekeken. Al zou je dit ook anders aan kunnen pakken zodat het niet een overlap met de Dwervels heeft.
    Aziatisch lijkt me ook heel leuk. Daar kun je ook alle kanten mee uit.

Weet iemand welke stukken Toverland wel mag hebben, aangezien naast de bossen ook alleen weilanden bevinden dacht ik dat ze dit konden kopen, misschien ook voor verblijfsrecreatie

Oh laat de IP’s toch maar ver weg blijven uit Toverland. Komt naar mijn mening de originaliteit niet ten goede, TVL is lekker creatief bezig, zet dat maar door!

pretparkgekkie05-10 ze kunnen de andere kant van de weg op. De bossen zie ik niet gebeuren met de al maar sterker regels rond natuur

Dus kunnen dit deel bedoel je;

Als ze de Schatberg kopen hebben ze ook meteen een zwembad erbij, zwembad goed thematiseren+uitbreiden en je hebt een Rulantica 2.0. Het nadeel is dat de schatberg een 5 sterren camping is en een pareltje voor Landal dus het kan een flinke som geld zijn. Of wat vroeger ook gedaan is Landal wil de Schatberg niet verkopen.

Gewoon even de Schatberg kopen 😅 vraag me af hoe snel ze zo'n investering op ruim 3 kilometer van het park af doen

Sommige ideeën die voorbij komen zijn wel heel erg blue sky 😛 Laat ze eerst maar eens de huidige beschikbare grond volbouwen, voor dat wij als fans na gaan denken naar de grond daar buiten 😉

jordy_a Ik heb al een tijdje dit idee in m’n hoofd over de volgende uitbreidingen van Toverland. Nu ook even snel visueel gemaakt om hier te delen:

Ik vind het idee tof! Zeker voor het nieuwe land zie ik zoiets inderdaad nog wel gebeuren. Al twijfel ik of er al zo snel weer een nieuwe achtbaan gaat komen. Zeker als vervanger voor Booster Bike. Maar wie weet!

Ik denk echter wel dat Port Laguna niet zo snel uitgebreid zal worden. Zeker niet in zo'n langwerpige vorm als jij beoogt. Hoewel het een tof idee is en zeker potentie bevat m.b.t. de darkride/hotel en eventuele show locatie, zie ik vooral operationele problemen. Port Laguna is namelijk al vrij groot en al heel erg leeg. Strek je dit nog verder uit, dan zal de focus denk ik alsnog eerder bij de achterzijde komen te liggen en gaan mensen via Avalon de gebieden betreden. Daarmee los je de 'leegheid' van Port Laguna dus niet op.

Daarnaast is met Port Laguna altijd een kleinschalig entreegebied beoogt. Ook als je naar de eerste ideeën kijkt blijkt dat ze hier nooit iets groots voor bedacht hadden. Ik verwacht dus niet dat we hier snel uitbreidingen voor gaan zien.

Daarnaast neem je nu ook een hele grote slok land weg, waar nog zeker 2 extra themagebieden zouden passen. Op het stuk land van Avalon tot aan de straat zou je gerust 3 kleinere gebieden kwijt kunnen of 2 grote gebieden. Daarmee moet ook rekening gehouden worden met een eventuele doorsteek naar de grond die achter deze gebieden ligt die Toverland al in handen heeft. Ik ben dus bang dat je met jou indeling jezelf op termijn wat vast zet...

Maar nogmaals, hele toffe ideeën en ik zie in het themagebied en de darkride rondom toveren zeker potentie!

Toverland mag van mij wel een beetje Port Laguna uitbreiden met 1/2 attracties, Maar niet meer dan dat. Houd de andere plekken die je hebt vrij om grote goeie themagebieden neer te zetten. Een soort jungle zie ik zeker wel zetten, met een een Deep in Africa trail in een Toverland jasje(:

pretparkgekkie05-10 laat ze eerst die grond maar eens vol bouwen. Tegen die tijd zullen er dingen verouderd zijn die vervangen moeten worden. Aan de andere kant van de middenpeelweg zullen ze nooit komen denk ik. Ik weet dat daar bewoners zitten die daar zeker niet op zitten te wachten

Fatouche Het hoeft ook niet supercomplex te zijn, Port Laguna zelf kan uitgebreid worden met een vergroting van de haven. De school zelf biedt ruimte voor een klaslokaal voor entertainment(een les volgen), de grote kantine dient als horeca en een interactive dark ride. Magisch experiment gaat fout en nu moeten de studenten (bezoekers) het oplossen met magische wapens, de rit zelf is een dus een tour door de school ook, dus ook effe langs de kantine.

Buiten kunnen dan diverse attracties het gebied versterken, een draaimolen met diertjes in de dierenstal, er zijn genoeg fantasiewezens in Toverland, logisch dat studenten over die dieren moeten leren. Rockin' Tug voor in de uitbreiding haven, magie heeft ervoor gezorgd dat een boot in de haven uit zichzelf beweegt.

Een beetje creatief denken en je kan met zoiets al ver komen zonder dat het heel complex hoeft te zijn en zonder meteen een ripoff van harry potter(ook al is dat ook niet het meest origineelst).

pretparkgekkie05-10 Ik zie een make-over van Land van Toos naar een Arthur hal wel zitten. Is het enige parkdeel dat geen thema heeft, TVL is een themapark dus verwacht ik nog wel. In een scandinavisch jasje is leuk. Toos express en Djinn houden voor de nostalgie zou top zijn.

Wat me leuk zou lijken voor land van toos is de wanden en vloer te laten uit zien als gigantische planken zodat het lijkt alsof je in een kist zit. Het dak wat scheef laten lopen (fake dak uiteraard) en aan één kant de ogen van Toos die naar binnen kijken.

De rest allemaal laten uitzien als speelgoed. De zwiermolen kun je vrij eenvoudig voorzien van een grote opdraai-sleutel die draait als de zwiermolen draait. De softplay kan een soort van blokkendoos zijn.

De hal aanpassen is uiteraard het duurste, maar als je dat lukt heb je verder eigenlijk weinig nodig om enig Toy Story land te overtreffen.

Ja, dan heb je bijna het leukste en grappigste themagebied van het park. Niet persé het mooiste, maar het idee is écht te gek als het gebeurt.

Coasterfrenzy goed idee

Coasterfrenzy Wat me leuk zou lijken voor land van toos is de wanden en vloer te laten uit zien als gigantische planken zodat het lijkt alsof je in een kist zit.

Dat is dan letterlijk Toos' Toverdoos 🤣

Ik heb zelf ook even zitten puzzelen met een grove layout van waar Toverland mogelijk nieuwe gebieden zou kunnen openen met daarbij de beschikbare ruimte. Hierbij heb ik ook rekening gehouden met de groei in het park, de wens voor meer internationale gasten en realistische randzaken, zoals infrastructuur.

Ik voorzie in het huidige park nog plek voor ruim 3 tot 4 themawerelden. Deze kunnen flink verschillen in grote en dit is puur ter indicatie. Ook gebaseerd op bestaande gebieden. Daarbij zouden ook 3 resorts gerealiseerd kunnen worden, die eventueel aansluiten bij de themawerelden. Hieronder een beknopte samenvatting van wat ik graag terug zou willen zien in deze opties, in volgorde van wanneer deze zouden openen:

- Camping (2025/2026): zoals al deels uitgelekt, bestaat de wens om de pop-up camping permanent te maken, in grieks thema. Dit is een best flink stuk grond, met mogelijk heden tot uitbreidingen én vaste hotelkamers/huisjes. Dit zou dan - zoals uitgelekt - in Griek/Troyaans thema zijn.

- Jungle/Monsters gedeelte (2026/2027): Het eerst volgende volledige nieuwe gebied is direct naast Avalon. Dit kan als thema Jungle bevatten, al moeten hierdoor wel veel (exotische) beplanting voor worden neergezet. In dit gebied treed je binnen in de jungle opzoek naar mysteries die hier verscholen liggen. Als attracties verwacht ik hier een grote darkride (tegen Fenix bouw aan), een avonturenspeeltuin en mini droptowers. Centraal staat een tempel complex waar de darkride zich in bevindt. Hieromheen zijn oude ruïnes te vinden (deel speeltuin + droptowers) maar is ook een tentenkamp opgezet voor de onderzoekers (horeca, souvenirs + deel speeltuin). Belangrijk in dit gebied is de dikke bebossing en hoge beplanting. Qua inspiratie voor de sfeer kan wellicht gekeken worden naar Disney's Adventureland/Indiana Jones.

Mocht dit niet lukken, qua beplanting of clashen met Avalon, zou een 'Europees Monsters/Transylvania' idee ook passen. Attracties blijven gelijk. Maar in plaats van een jungle, bevinden we ons in een oud Europees dorp. In de grote villa bevind zich de darkride. Qua inspiratie kan wellicht gekeken worden naar het nieuwe Monsters gedeelte in Universal Epic Universe.

- Uitbreiding Jungle/Monsters gedeelte (2028/2029): Aansluitend op het succes van het nieuw geopende gedeelte volgt een uitbreiding van het gebied. Hierin wordt een nieuwe launch coaster geopend. Dit kan een familie-variant zijn (Hagrid's Magical Motor Bike), of een wat heftigere variant. Belangrijk is wel dat deze coaster laag bij de grond blijft en verborgen blijft in het gebied. Als extra toevoeging kan de avonturenspeeltuin vergroot worden en kunnen eventueel enkele andere kleine infills geopend worden.

- Atlantis/Scandinavië gedeelte (2030/2031): Het 2e nieuwe gebied bevindt zich achter het diensten terrein van Port Laguna. Hier zal ook een nieuwe doorgang worden gecreëerd, waardoor Port Laguna nu als rotonde fungeert in het park, in plaats van een Hoefijzer. De cirkel is hiermee dus rond 😉
            Het thema kan verschillende kanten op; maar blauw/aqua staat hierin centraal. Reden hiervoor is dat er al veel groen, geel of bruin aanwezig is. Door de meer 'koude' kleuren te kiezen en daarbij te kiezen voor een waterlandschap, bied je iets unieks aan in dit deel van het park. Daarnaast kunnen beide thema's makkelijk aangesloten worden op Port Laguna, waardoor je geen gigantische stijlen clash krijgt.

Qua attracties hoop ik op een soort Frozen achtig dorp, zoals in Hong Kong. Een dorp met winkeltjes, groot a la carte restaurant en eventueel een indoor theater. Daarnaast een darkride in boot. Logflume zou kunnen, maar bestaat er al dus verwacht ik niet. Aan de andere kant van het meer komt een kinderachtbaan, zoals bijvoorbeeld Seven Dwarfs Mine Train. Mooi opgegaan in de natuurlijke kant van het gebied met leuke afdaling langs het water. De 'berg' die hiermee gebouwd wordt, dient tevens als barrière voor een toekomstig gebied.

- Middeleeuws/Keltisch Hotel + Resort (2031/2032): In navolging van het 2e gebied en het succes van de camping, durft Toverland het aan om het langverwachte Hotel te openen. Deze bevindt zich achter Avalon, aan de andere kant van de vijver. Het hotel bevindt zich direct aan de vijver en biedt mooi zich op Avalon (en het park daarachter). Aan de andere kant van het hotel, komen huisjes: losse blokhutten, boomhutten, maar ook huisjes verscholen in het glooiende landschap. Hiervoor kan inspiratie gezocht worden bij Het Loonsche Land, Safari Resort Beekse Bergen of eventueel Hobbiton.

In geval van geldnood, zou ervoor gekozen kunnen worden om de huisjes pas later toe te voegen.

- Aziatisch (Nepal/Japan) (2035/2036): Na de opening van de 2 gebieden en het 2e resort, is het geld op. Daarom wordt er wat langer gewacht met het volgende gebied. Maar, wanneer deze opent is het gelijk een klapper!

Een gigantisch gebied wordt geopend rondom Aziatische mythologie. Hiervoor kan naar het oude Keizerlijke Japan gekeken worden, maar ook naar het oude Nepal en het Himalaya gebergte. Centraal zijn 2 plekken: een dorps gebied, maar ook een natuurrijk gebied.

In het dorpse gebied bevinden zich smalle steegjes, eetkraampjes, en winkeltjes. Hier zou eventueel ook een Madhouse of mini darkride zoals Snorri toegevoegd kunnen worden. Ook een 'Dojo'/funhouse of een vlieger carrousel kunnen zich hier bevinden. Belangrijkste attractie is een darkride met allerlei curiositeiten (Japan) of de zoektocht door het Himalaya gebergte naar de magie uit het oosten (Nepal).

Het natuurrijke gebied zou dienen als brug tussen de andere werelden en het Aziatische dorpje. Hier zouden enkele infills geopend kunnen worden, maar wellicht ook een extra familie achtbaan als bijv. Flight of the Hippogriff. In dit gebied zou je de mysterieuze Aziatische wezens uit de volksverhalen tegen kunnen komen.

- 3e hotel (2038): Tussen het Aziatische en Atlantis gebied komt een 3e - kleinschaliger hotel. Dit kan aansluiten bij beide gebieden, maar ook bij Port Laguna. Het zou eventueel zelfs in een luxer segment kunnen vallen, gezien de ligging bij de entree. Dit zou eventueel ook kunnen vervallen en als uitbreiding van de bestaande gebieden óf een compleet nieuw gebied.

- Waterpark + Hotel (2040): Het park is redelijk vol gebouwd. Door de komst van het Middeleeuws hotel + resort, is er een weg gebouwd, die verdere park uitbreiding begrenst. Daarnaast is er veel vraag naar extra activiteiten. De familie Gelissen komt met een briljant idee om een eigen indoor waterpark te bouwen! Dit waterpark zal fungeren als een echte 2nd gate. Los van Toverland te bezoeken (slim voor de omgeving en andere verblijfslocaties), maar ook extraatje voor de uren na sluitingstijd.

Het thema kan verschillen. Het kan iets soortgelijks aan Port Laguna worden (al is dat wellicht wat magertjes), maar ook iets compleet vernieuwends. Het concept wordt in ieder geval soort gelijk aan Rulantica. Wellness, indoor + outdoor en glijbanen! Mocht het project slagen en er de wens zijn, kan in de toekomst eventueel uitgebreid worden naar de N277 toe.

Dit is natuurlijk hartstikke Sky Blue Imagineering en wellicht zijn sommige plannen totaal niet binnen de wensen van Toverland of is het budget niet toereikend. Maar toch denk ik dat zulke plannen zeker wel een plek kunnen vinden in Toverland. Het park zet puik werk neer en denk goed na over verhaallijnen én denk ook na over de lange termijn. Daarnaast zien we ook dat de attractiesoorten niet per se uniek hoeven te zijn. Enkel de thema's en verhalen (al worden die ook wel eens vaag 'geleend'.... 😉) zijn belangrijk voor het park.

Dat heb ik ook geprobeerd mee te nemen in deze plannen. Daarnaast blijft het park op deze manier behapbaar op één dag. Als er nog meer richting de N277 wordt gebouwd, krijg je een hele kromme layout, waarbij je als gast wellicht niet alles gaat zien. Mocht dit toch gebeuren, zal er een vervoersmiddels als een trein/monorail/tram/skilift moeten komen en dat vind ik totaal niet passen binnen Toverland. De ruimte die ze beschikbaar hebben (en ik heb bedacht) is al enorm groot en er passen meerdere zoals Frozen Land, Galaxy's Edge of The Wizarding World of Harry Potter in, dus de ruimte is er!

Ik denk dat dit plan nog best realistisch kan zijn, maar ben vooral naar jullie ideeën hierover.