Kevjoe Overigens zijn er weinig attracties waar alles qua legendes en sagen klopt, dat is namelijk zeer moeilijk uit te werken. Het is net een sterkte wanneer je dingen kan verbinden en een coherent verhaal - gebaseerd op die sagen en legenden - kan neerzetten. Om te zeggen dat iets qua verhaal een gedrocht is om die reden, is heel kort door de bocht.
Coherent is hier wel de sleutel.. en dat is het verhaal van Baron allesbehalve. Dat de mijn zogezegd op een zompige heide gebouwd is valt nergens uit de attractie te halen en is ook volstrekt niet coherent met de rest van het verhaal. (daarnaast is een heide normaliter niet zompig en komen witte wieven voor in moeras-achtige gebieden, geen heides) Immers kun je geen gat graven in zompige grond om er een mijn in te zetten (althans: Nu kan dat, maar in de tijd dat het verhaal speelt niet). Daarnaast blijft het nog steeds zo dat je Witte Wieven in een volstrekt verkeerde locatie hebt zitten. En dat ze zogezegd goud zouden beschermen slaat ook volstrekt nergens op en is er bij de haren bij gesleurd in een slechte poging wat los bij elkaar geraapte dingetjes aan elkaar te lijmen.
Dat terwijl het verhaal héél gemakelijk wél coherent en logisch had kunnen zijn. Spreek over het "zwarte goud" in plaats van goud (maakt het ook wat mysterieuzer). Maak gebruik van mijngas om de mijn instabiel te maken, waardoor je na kort beneden te zijn direct weer naar boven moet. Simpel met een audio fragment boven aan de drop dat je niet naar beneden moet gaan.. ach, te laat!. Mijn ontploft en slingert je met wagen en al door de lucht (achtbaanrit).
Laat witte wieven die niets onder de grond (al dan niet in een mijn) te zoeken hebben en ook niets met goud te maken hebben gewoon achterwege en breng deze legende terug in een eigen attractie/verhaal.
De Efteling heeft gewoon zo goedkoop mogelijk 2 Nederlandse dingen met elkaar geprobeert te combineren en heeft daarmee een gedrocht van een verhaal gecreëerd dat kant nog wal raakt.
Het verhaal van J&D (2 groepen die strijden tegen de draak) slaat al nergens op, maar dat is buiten dit wedstrijd-element tenminste nog trouw aan de originele legende.