sanderd Hier heeft niemand iets aan. Als je van 't team verwacht dat we leden actief bijsturen kun je posts waar je je aan stoort rapporteren. Eigenhandig mensen naar een ander of eigen forum verwensen is echt ongepast.

Niet direct een thema dat ik bij Toverland verwacht, gezien ik mijnen en magie niet direct associëer. Maar ze zullen er wel wat leuks van gaan maken, het is niet alsof er zoveel mijn-spookhuizen in de buurt zijn. Walibi Belgium heeft een gratis spookhuis met dat thema, maar dat is dan ook een vrij slecht huis.
Ik ben benieuwd wat ze er mee gaan doen.

En de associatie van mijn met Efteling en stelen... er is een groot verschil tussen een attractie en een spookhuis. Tenzij ze daar met Witte Wieven afkomen zie ik weinig reden om gepikt te roepen.

Leuk hoor, die spookhuizen in Toverland zijn erg goed gethematiseerd. Tijdens corona voor het eerst naar een Halloween event geweest en ik vond die van Toverland echt top! Ze wisten de drukte ook heel goed te managen in tegenstelling tot een park in Biddinghuizen.

Kevjoe En de associatie van mijn met Efteling en stelen... er is een groot verschil tussen een attractie en een spookhuis. Tenzij ze daar met Witte Wieven afkomen zie ik weinig reden om gepikt te roepen.

Inderdaad.. het is echt niet alsof de Efteling een patent op het mijn-thema heeft.. En zelfs een mijntoren heb ik al eens voor een halloween event gezien (uiteraard wel beduidend kleiner en simpeler dan een echte toren).

• Jules heeft hierop gereageerd.

Coasterfrenzy Juist. En een beruchte verticale drop-coaster (Tower of Terror in Gold Reef City) opende in 2001 met de drop volledig geïntegreerd in een mijntoren. Zo origineel was Baron dus ook niet.

Coasterfrenzy Nu krijg je wat bij elkaar geraapte meuk dat qua vertelling kant nog wal raakt ten opzichte van waar de vertellingen op gebaseerd zijn

Het is een fictief verhaal dat zich afspeeld in een niet bestaande goudmijn in Kaatsheuvel. Men heeft enkel inspiratie op gedaan bij de Limburgse mijnbouw, ze zijn het niet na gaan maken.

Quefox_
        Mijntoren: Typisch Limburgse mijn
        Jargon: Typisch Limburgse mijn-industrie
        Interieur: Typisch Limburgse mijn.

Het is niet geïnspireerd. Het is nagenoeg gekopiëerd.

Overigens richt de Efteling zich op verhalen, sprookjes en legendes. Goud is nooit in Nederland gemijnd (ook niet in legendes), wel was er spraken van "het zwarte goud", een uitdrukking die de Efteling gewoon verbastaard heeft. Limburgse mijnen hebben genoeg verhalen en legends.. Witte wieven komen ook niet in Brabant voor, noch in Limburg en leven al helemaal niet in mijnen.

Hoe recht je het ook probeert te maken.. De Efteling heeft qua verhaal hier gewoon een gedrocht neer gezet dat kant nog wal raakt ten opzichte van wat De huisstijl en de missie van de efteling is.

Coasterfrenzy ik zie nog steeds het probleem niet. Men heeft hier een bestaande legende gepakt en hier een verhaal omheen gebouwd om e.e.a. aan elkaar te verbinden. De Witte Wieven vinden in het verhaal van de Baron hun oorsprong overigens ook niet ín de mijn, maar juist op de Zompige Heide, waar Gustave na het toevallig vinden van goud de mijn heeft gebouwd. De Witte Wieven zijn hier de geesten die de Zompige Heide (en dat wat eronder ligt) beschermen.

Dat de elementen die de Efteling uiteindelijk heeft gepakt uit verschillende regio's komen en dus historisch nooit exact zo aan elkaar verweven zijn geweest, vind ik bijzaak. De Efteling maakte hier een nieuw en fictief verhaal met elementen uit bestaande legendes en locaties.

• MrRC heeft hierop gereageerd.
          • Kevjoe vindt dit leuk.

Quefox_ De Efteling maakte hier een nieuw en fictief verhaal met elementen uit bestaande legendes en locaties.

Dat is inderdaad het grote verschil.
            Toverland maakt er een veel meer geloofwaardiger verhaal van, wat tevens ook past in het gebied waar Toverland zich bevindt.

MrRC Toverland maakt er een veel meer geloofwaardiger verhaal van, wat tevens ook past in het gebied waar Toverland zich bevindt.

Met alle respect, dat weten we momenteel nog niet. Niet voorop lopen, er zal ten gepaste tijde wel informatie komen over wat ze gaan verwezenlijken.

Overigens zijn er weinig attracties waar alles qua legendes en sagen klopt, dat is namelijk zeer moeilijk uit te werken. Het is net een sterkte wanneer je dingen kan verbinden en een coherent verhaal - gebaseerd op die sagen en legenden - kan neerzetten. Om te zeggen dat iets qua verhaal een gedrocht is om die reden, is heel kort door de bocht.

Kevjoe Overigens zijn er weinig attracties waar alles qua legendes en sagen klopt, dat is namelijk zeer moeilijk uit te werken. Het is net een sterkte wanneer je dingen kan verbinden en een coherent verhaal - gebaseerd op die sagen en legenden - kan neerzetten. Om te zeggen dat iets qua verhaal een gedrocht is om die reden, is heel kort door de bocht.

Coherent is hier wel de sleutel.. en dat is het verhaal van Baron allesbehalve. Dat de mijn zogezegd op een zompige heide gebouwd is valt nergens uit de attractie te halen en is ook volstrekt niet coherent met de rest van het verhaal. (daarnaast is een heide normaliter niet zompig en komen witte wieven voor in moeras-achtige gebieden, geen heides) Immers kun je geen gat graven in zompige grond om er een mijn in te zetten (althans: Nu kan dat, maar in de tijd dat het verhaal speelt niet). Daarnaast blijft het nog steeds zo dat je Witte Wieven in een volstrekt verkeerde locatie hebt zitten. En dat ze zogezegd goud zouden beschermen slaat ook volstrekt nergens op en is er bij de haren bij gesleurd in een slechte poging wat los bij elkaar geraapte dingetjes aan elkaar te lijmen.

Dat terwijl het verhaal héél gemakelijk wél coherent en logisch had kunnen zijn. Spreek over het "zwarte goud" in plaats van goud (maakt het ook wat mysterieuzer). Maak gebruik van mijngas om de mijn instabiel te maken, waardoor je na kort beneden te zijn direct weer naar boven moet. Simpel met een audio fragment boven aan de drop dat je niet naar beneden moet gaan.. ach, te laat!. Mijn ontploft en slingert je met wagen en al door de lucht (achtbaanrit).

Laat witte wieven die niets onder de grond (al dan niet in een mijn) te zoeken hebben en ook niets met goud te maken hebben gewoon achterwege en breng deze legende terug in een eigen attractie/verhaal.

De Efteling heeft gewoon zo goedkoop mogelijk 2 Nederlandse dingen met elkaar geprobeert te combineren en heeft daarmee een gedrocht van een verhaal gecreëerd dat kant nog wal raakt.

Het verhaal van J&D (2 groepen die strijden tegen de draak) slaat al nergens op, maar dat is buiten dit wedstrijd-element tenminste nog trouw aan de originele legende.

• Kevjoe heeft hierop gereageerd.

Kevjoe Om te zeggen dat iets qua verhaal een gedrocht is om die reden, is heel kort door de bocht.

Dat heb ik ook nooit gezegd. Laten we afwachten wat Toverland hier van gaat maken.En niet op eventuele verwachtingen vooruitlopen.

MrRC Toverland maakt er een veel meer geloofwaardiger verhaal van

MrRC Laten we afwachten wat Toverland hier van gaat maken

Dat lijkt mij een prima idee. 😉 Het huis is in lijn met Maison de la Magie dus in dat opzicht heb ik er vertrouwen in.

Loekiloeki Dat lijkt mij een prima idee. 😉 Het huis is in lijn met Maison de la Magie dus in dat opzicht heb ik er vertrouwen in.

Ik hoop wel dat ze geleerd hebben van Maison en het budget wat beter verdelen zodat niet allen de eerste paar en laatste scènes heel goed zijn en het midden veel van dezelfde houten wanden te zien zijn. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ze hoe dan ook een goede toevoeging neer zetten.
                      En stiekem hoop ik ook dat ze afscheid nemen van een van de spookhuizen in Wunderwald, want het verschil in niveau zal nu nóg groter worden.

Achtbaanpakker En stiekem hoop ik ook dat ze afscheid nemen van een van de spookhuizen in Wunderwald, want het verschil in niveau zal nu nóg groter worden.

In dat geval gaat mijn voorkeur heel erg sterk naar dat indoor bos, die vond ik toch wel wat minder zelf

Achtbaanpakker Ik hoop wel dat ze geleerd hebben van Maison en het budget wat beter verdelen zodat niet allen de eerste paar en laatste scènes heel goed zijn en het midden veel van dezelfde houten wanden te zien zijn. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ze hoe dan ook een goede toevoeging neer zetten.
                        En stiekem hoop ik ook dat ze afscheid nemen van een van de spookhuizen in Wunderwald, want het verschil in niveau zal nu nóg groter worden.

Daar zijn ze zich erg van bewust. De tijdelijke spookhuizen zullen nog wel even blijven staan. Al ligt bij Toverland natuurlijk de voorkeur bij vaste huizen. Een belangrijk dingetje is echter dat ze er even geen ruimte voor hebben. En lege gebouwen hebben ze ook niet bepaald.

Coasterfrenzy Maar wat jij aangeeft is natuurlijk een pak minder interessant als verhaal dan een goudmijn. Het wordt ook vrij complex, want op dit moment is er bij de Baron natuurlijk meer achtergrondverhaal via het boek en de verfilming op YouTube, maar hoe ga je vertellen dat er mijngas is - hoe leg je mensen uit wat mijngas uberhaupt is. Dat gaat in mijn ogen te ver op in de realiteit en is eigenlijk onnodig voor het verhaal: een goed verhaal is simpel.
                        Hier is dat een vervloekte mijn die door Witte Wieven beschermd wordt. Is dat het combineren van sagen en legenden - absoluut. Raakt dat van kant nog wal? Niet direct, in een geschiedkundig of mythologische manier is dat misschien niet correct, maar er is geen enkel park dat dit wél goed doet. In de Droomvlucht zijn de elfjes en trollen ook niet mythologisch gezien correct, en dat hoeft ook helemaal niet; er is namelijk iets zoals artistieke vrijheid.
                        Je kan je baseren op iets zonder het exact tot in de details correct te moeten hebben.

Ik heb overigens nog nooit zelf klachten gehoord dat het verhaal van de Baron van kant nog wal raakt, ik denk dat de attractie zeer duidelijk is in wat het doet en uitbeeldt.

Coasterfrenzy Het verhaal van J&D (2 groepen die strijden tegen de draak) slaat al nergens op, maar dat is buiten dit wedstrijd-element tenminste nog trouw aan de originele legende.

De legende bevat ook een stuk waarbij Joris eerst eiste dat ieder zich bekeerden tot het Catholisme en zich lieten dopen, voor hij tegen de draak ging strijden. Dat wordt ook niet uitgebeeld in de Efteling, schandalig!
                        Om maar aan te geven, legendes zijn maar legendes en de vertellingen zijn anders van streek tot streek.
                        Een letterlijke uitbeelding van een legende is niemand in geïntresseerd. Storytelling gebaseerd op legendes gaat altijd afwijken van het origineel (want op welke versie baseer je je?), gezien je een verhaal met een bedoeling probeert te brengen. Het origineel gaat dus altijd aangepast moeten worden, maar ik zie dit niet als een gebrek maar vaak juist als een sterkte.
                        Mocht het verhaal van Joris en de Draak volledig correct uitgebeeld worden volgens de legende, het zou mij nogal een attractie worden.
                        Een verhaal kan zich bewegen in het harnas van een legende, een legende gebruiken maar mag ook de artistieke vrijheid nemen om zich te baseren erop, maar het aan te passen zodat dit beter in het verhaal dat men probeert te vertellen aan te passen. Zo zijn niet alle vampieren in alle boeken hetzelfde, maar zijn daar vaak verschillen. Er is dan wel vaak overlap, maar niet 100%, wat ruimte laat voor andere interpretaties en uitbeeldingen gebaseerd op hetzelfde bronmateriaal.

Meer terug naar Toverland; ook Toverland heeft in Avalon de Arthurian legendes niet volledig doorgevoerd zoals ze bekend zijn. Is het daarom ook een aanfluiting en een gedrocht van een verhaal dat kant nog wal raakt?

MrRC Mijn excuses, dit was gericht aan @Coasterfrenzy 😀

Kevjoe Mijn excuses, dit was gericht aan

Kan gebeuren. Excuses geaccepteerd.

Kevjoe Meer terug naar Toverland;

Ik kan het hier alleen maar eens mee zijn, zullen we het weer over Toverland hebben ipv over de Baron uit de Efteling.