Eftelabbo Doe ik ook maar wordt soms gwn gek van die mensen die zeggen gejat
Toverland werkt aan een nieuw spookhuis met een mijnthema
Zoals ik zelf al aangaf
Ron wellicht door de gebruikte foto bij Looopings
Ik geloof overigens niet in toeval, zeker niet in het geval van Looopings, maar dat terzijde . En hoewel ik er nog steeds bij blijf dat ik het mijnthema niet bij Toverland vindt passen, heb je natuurlijk gelijk dat er best een verbinding gemaakt kan worden. Zoals ik ook al twee keer eerder zei
Ron eerst maar eens afwachten hoe Toverland het uit gaat werken.
Marvin "onderwerp om ver uit de buurt te blijven"
Dit ging niet over het thema, maar de manier waarop sommigen hier denken te moeten reageren. Als Toverland een mooie eigen draai kan geven aan dat mijnthema dan is dat geen enkel probleem. Wat ik bedoelde is dat door de reacties van sommigen de zin om nog te reageren compleet verdwenen is en ook dit voor mij helaas weer een onderwerp is geworden dat ik beter kan negeren in plaats van er überhaupt tijd in te steken.
- Bijgewerkt
De Efteling slaat qua verhaal bij Baron de plank héél zwaar mis. Het is overduidelijk allemaal geïnspireerd op de Limburgse steenkolenmijnen.. maar ze hebben er goed van gemaakt en dan vervolgens witte wieven erbij betrokken (die toch wel écht hun eigen verhaal in de Efteling hadden verdient). Nu krijg je wat bij elkaar geraapte meuk dat qua vertelling kant nog wal raakt ten opzichte van waar de vertellingen op gebaseerd zijn.. en dat is jammer.
Wat dat betreft denk ik dat Toverland toch wel met een toepasselijker verhaal uit de kast gaat komen dat toch meer gebaseerd is op hoe steelkolenmijnen daadwerkelijk waren. En dat past dan zeker ook weer bij de afbeelding van Loopings, die hiervoor gewoon een Stock-Image gebruikt hebben van de steelkolenmijn in Terwinselen.
Joell ik ben heel eerlijk echt een angsthaas, daarom denk ik juist ook dat Toverland zo geschikt is. Ik hou meer van thematisering als van schrikken
Loekiloeki Volgens mij is alles nog geheel onzeker. Ik bedoel er is "mine" gezegd, maar het is nog niet officieel aangekondigd. Dus ik gok dat het ook nog echt afwachten is wat er daadwerkelijk gaat komen en daarom denk ik dat de afbeelding die Looopings heeft gebruikt puur ter illustratie is.
FernandoAlb Volgens mij is alles nog geheel onzeker. Ik bedoel er is "mine" gezegd, maar het is nog niet officieel aangekondigd.
Dat klopt. Een officiële aankondiging komt vanzelf een keer. Maar dat het een mijnthema gaat worden, dat is voor mij wel zeker. Zeker op de manier hoe Luke tijdens zijn presentatie de hint dropte.
FernandoAlb Nou, er zit naar mijn mening meer sfeer in de gebieden van Toverland. Met daarnaast enkele effecten die niet voor de angsthazen zijn. Al is de halloweenstaf ook een optie natuurlijk.
Loekiloeki haha dat lijkt mij ook wel, ben wel benieuwd naar komend seizoen!
Joell jaa dat is ook zo, maar daar is het toch ook voor bedoeld die effecten. Achja ik ga wellicht een keer die kant op dit jaar
FernandoAlb Dubbelposten zo kort naar elkaar komt de leesbaarheid van het forum niet ten goede, daarom hebben we dat liever niet. Je kunt binnen 1 reactie ook op meerdere personen/posts reageren. Klik tijdens het maken van je post simpelweg opnieuw op "Reageren" en de tag wordt aan je post toegevoegd. Daarnaast kun je ook zelf een "@" typen, dan krijg je een lijst met de posts in dit topic te zien. Daaruit kun je dan kiezen op welke je wilt reageren en ook dan wordt automatisch de tag in je post erbij gezet. Lees ook eens onze F.A.Q. voor meer handige tips!
- Bijgewerkt
JaylonToverlandgek Edit
Niet direct een thema dat ik bij Toverland verwacht, gezien ik mijnen en magie niet direct associëer. Maar ze zullen er wel wat leuks van gaan maken, het is niet alsof er zoveel mijn-spookhuizen in de buurt zijn. Walibi Belgium heeft een gratis spookhuis met dat thema, maar dat is dan ook een vrij slecht huis.
Ik ben benieuwd wat ze er mee gaan doen.
En de associatie van mijn met Efteling en stelen... er is een groot verschil tussen een attractie en een spookhuis. Tenzij ze daar met Witte Wieven afkomen zie ik weinig reden om gepikt te roepen.
Leuk hoor, die spookhuizen in Toverland zijn erg goed gethematiseerd. Tijdens corona voor het eerst naar een Halloween event geweest en ik vond die van Toverland echt top! Ze wisten de drukte ook heel goed te managen in tegenstelling tot een park in Biddinghuizen.
Kevjoe En de associatie van mijn met Efteling en stelen... er is een groot verschil tussen een attractie en een spookhuis. Tenzij ze daar met Witte Wieven afkomen zie ik weinig reden om gepikt te roepen.
Inderdaad.. het is echt niet alsof de Efteling een patent op het mijn-thema heeft.. En zelfs een mijntoren heb ik al eens voor een halloween event gezien (uiteraard wel beduidend kleiner en simpeler dan een echte toren).
Coasterfrenzy Juist. En een beruchte verticale drop-coaster (Tower of Terror in Gold Reef City) opende in 2001 met de drop volledig geïntegreerd in een mijntoren. Zo origineel was Baron dus ook niet.
Coasterfrenzy Nu krijg je wat bij elkaar geraapte meuk dat qua vertelling kant nog wal raakt ten opzichte van waar de vertellingen op gebaseerd zijn
Het is een fictief verhaal dat zich afspeeld in een niet bestaande goudmijn in Kaatsheuvel. Men heeft enkel inspiratie op gedaan bij de Limburgse mijnbouw, ze zijn het niet na gaan maken.
- Bijgewerkt
Quefox_
Mijntoren: Typisch Limburgse mijn
Jargon: Typisch Limburgse mijn-industrie
Interieur: Typisch Limburgse mijn.
Het is niet geïnspireerd. Het is nagenoeg gekopiëerd.
Overigens richt de Efteling zich op verhalen, sprookjes en legendes. Goud is nooit in Nederland gemijnd (ook niet in legendes), wel was er spraken van "het zwarte goud", een uitdrukking die de Efteling gewoon verbastaard heeft. Limburgse mijnen hebben genoeg verhalen en legends.. Witte wieven komen ook niet in Brabant voor, noch in Limburg en leven al helemaal niet in mijnen.
Hoe recht je het ook probeert te maken.. De Efteling heeft qua verhaal hier gewoon een gedrocht neer gezet dat kant nog wal raakt ten opzichte van wat De huisstijl en de missie van de efteling is.
Coasterfrenzy ik zie nog steeds het probleem niet. Men heeft hier een bestaande legende gepakt en hier een verhaal omheen gebouwd om e.e.a. aan elkaar te verbinden. De Witte Wieven vinden in het verhaal van de Baron hun oorsprong overigens ook niet ín de mijn, maar juist op de Zompige Heide, waar Gustave na het toevallig vinden van goud de mijn heeft gebouwd. De Witte Wieven zijn hier de geesten die de Zompige Heide (en dat wat eronder ligt) beschermen.
Dat de elementen die de Efteling uiteindelijk heeft gepakt uit verschillende regio's komen en dus historisch nooit exact zo aan elkaar verweven zijn geweest, vind ik bijzaak. De Efteling maakte hier een nieuw en fictief verhaal met elementen uit bestaande legendes en locaties.