Dit is toch te lachwekkend voor woorden? De Efteling zet zich hier goed voor schut mee. Het idee was al stom, de uitwerking blijkt nog erger. Het is zo stupide dat je je afvraagt of we hier niet gewoon getrolld worden door de Efteling, maar zo hip zijn ze niet, dat kan ik me niet voorstellen.
Efteling Spookslot vereeuwigd in de Metaverse
msnguy omdat dit alleen de 3d modellen zijn. Informatie over animatie en dergelijke zit anders opgeslagen. Uiteindelijk heeft de online viewer (met NFT) nogsteeds een meerwaarde omdat dit alles omvat met de volledige buitenkant, de interface om erdoorheen te lopen en volledige ambiance m met animaties, muziek, etc. Maar het zorgt het inderdaad wel voor dat de meerwaarde nu wel behoorlijk wat verminderd is
Oef, dat dit zo te zien valt is een ding, maar is dit ook hoe het eruit ziet als je er straks doorheen loopt? Ik had het toch wat mooier verwacht.
Wat een lachertje... enerzijds wel te verwachten natuurlijk dat dit ging lekken, maar zo vroeg al! Blijkt maar weer hoe amateuristisch het er soms aan toe gaan in een bedrijf als de Efteling.
Piet_Verdriet Oef, dat dit zo te zien valt is een ding, maar is dit ook hoe het eruit ziet als je er straks doorheen loopt? Ik had het toch wat mooier verwacht.
Ik denk dat dat deels ook met je eigen PC/videokaart of software te maken heeft. De foto's van Looopings zijn vele malen mooier en geven een betere kwaliteit weer. Ook de kwaliteit in de video van de Efteling lijkt veel hoger te liggen dan bovenstaande screenshots.
Daarnaast denk ik dat het bedoeld is om met showlicht te zien, i.p.v. in werklicht. Daar zie je namelijk ook al een flink verschil tussen qua kwaliteit.
CarlosAmigos Zojuist de volgende post op Reddit gevonden, best interessant:
BlueSpirit Ik denk dat dat deels ook met je eigen PC/videokaart of software te maken heeft.
De kwaliteit van het model is zeker wel aan de lage kant (of in ieder geval behoorlijk) low poly. Maar dat was ook al wel te zien in de officiële efteling video. Het model is behoorlijk optimized zodat de 3d visualisatie ook geschikt is om op je mobiel te kijken.
Vind het zelf wel jammer dat ze geen tijd gestoken hebben in een goede pc simulatie. Zeker met de ruwe scan data kan je met een unreal engine een zeer krachtige 3d simulatie neer zetten vol met detail
Voor dit ''project'' en hoe dit allemaal is gegaan, zou je als hoofd marketing eigenlijk je verantwoordelijkheid moeten nemen en je spullen pakken. Wat een clusterfuck.
tuindwerg Ik denk dat veel mensen ook nog de binaries hebben en er nog wel mirrors zullen gaan volgen. Ze hebben de binaries op de officiële server nu wel offline gehaald, maar het kwaad is al geschied.
nevelig_nat Dat vond ik eigenlijk al sinds de eerste aankondiging van de sloop van het Spookslot. De communicatie over dit onderwerp is echt op alle vlakken misgegaan. Daarnaast onderschat de Efteling zélfs na de "Spookslotboekenrun" nog hoe populair en gevoelig het Spookslot is bij veel fans.
Mennoo_ De vraag is wel of dat er allemaal in gaat komen. Dit is volgens mij nergens bevestigd. Ik zie het nog wel gebeuren dat je door een statisch Spookslot loopt zonder geluid en animaties.
- Bijgewerkt
tuindwerg Gelukkig hebben we de screenshots nog
Ik heb de bestanden gedownload. Dus ik kan blijven hangen in. Spookslot [https://www.looopings.nl/weblog/22221/Efteling-blundert-met-NFT-project-3D-modellen-Spookslot-liggen-al-op-straat.html
msnguy Dat vond ik eigenlijk al sinds de eerste aankondiging van de sloop van het Spookslot. De communicatie over dit onderwerp is echt op alle vlakken misgegaan. Daarnaast onderschat de Efteling zélfs na de "Spookslotboekenrun" nog hoe populair en gevoelig het Spookslot is bij veel fans.
Daar ben ik het toch echt niet mee eens. De aankondiging is keurig op tijd gedaan, iedereen heeft voldoende tijd gehad om het Spookslot nog te bezoeken. Dat het niet ging op de manier zoals de fans hadden verwacht, wil niet zeggen dat het op een verkeerde manier is gegaan. Ja, het kwam negatief in het nieuws, maar voornamelijk omdat allemaal types die het Spookslot waarschijnlijk nooit meer bezochten zich er opeens mee gingen bemoeien.
Voor de liefhebbers heeft men de muziek uitgebracht en een mooie videoregistratie én een blik achter de schermen gegeven met de oorspronkelijke bouwers. Al heel snel na de sluiting zagen we een aantal objecten in het Eftelingmuseum.
Ja, de vraag naar het boek was verkeerd ingeschat. Maar op zich was de oplage niet belachelijk laag. Eerder vrij hoog, zoals Erwin Taets (en die beweegt zich in het uitgeverswereldje) ook duidelijk uitlegde.
Wat er misging was dat Eftelingfans vinden dat ze àlles moeten hebben/krijgen/meemaken. Ik heb het idee dat het veel mensen puur ging om het hebben van het boek. Want over de inhoud ervan en de nieuwe informatie die erin stond heb ik vrijwel niemand gehoord.
(Iets dergelijks zien we nu weer bij de heropening van de Vliegende Hollander. Waar mensen uitgingen van een opening op 1 april en nu boos zijn dat de attractie al een dag eerder opengaat. Waardoor ze niet bij de eerste 10000 mensen horen die de nieuwe scene zien, maar bij de eerste 20000. Kijk, iedereen moet zelf weten hoe hij/zij ergens fan van wil zijn, maar je kunt het jezelf ook moeilijk maken).
Wat het NFT verhaal betreft: ik had al nooit de verwachting dat we als fans toegang zouden krijgen tot de VR-versie van het Spookslot. Ik denk dat je uiteindelijk meer hebt aan een goede videoregistratie en die zijn er gelukkig meer dan genoeg (als ik de screenshots zo zie denk ik dat je van de hoofdshow maar weinig meekrijgt in dat VR ding).
Dat men voor de eigen archivering zo'n VR-versie heeft gemaakt is erg interessant en ik denk dat dit ook voornamelijk een test voor de toekomst is geweest. Uiteindelijk is dit de eerste (en hopelijk voorlopig ook laatste) grote thema-attractie die uit het park verdwenen is.
Dat men ervoor gekozen heeft medewerkers toegang te geven d.m.v. een NFT is denk ik uiteindelijk ook een testcase: het geeft de mogelijkheid nieuwe technologie te proberen en te peilen hoe de interesse is. Nu de bestanden gelekt zijn, is het experiment waarschijnlijk al mislukt. Een blunder, maar om dan direct weer het ontslag van het hoofd marketing te eisen vind ik weer zo overtrokken. Het lijkt me sterk dat deze persoon verantwoordelijk voor het beheer van die bestanden is.
En waarom maken we er als fans zo'n groot probleem van? Voor ons verandert er immers niets met dit hele verhaal.
Progress En waarom maken we er als fans zo'n groot probleem van? Voor ons verandert er immers niets met dit hele verhaal.
Omdat de bedoeling is dat die NFT's op de vrije markt komen en dus door ons, fans, gekocht moeten gaan worden (waarom zou je het anders een NFT maken).
nevelig_nat Maar is je probleem dan dat je er als fan voor zou moeten betalen? Of is je probleem dat de bestanden nu gelekt zijn? Dat is me niet helemaal duidelijk.
nevelig_nat Maar dat is dus niet zo. Het is een 'optie' voor de medewerkers om de NFT te verkopen. Dat betekent dus niet dat zij verplicht zijn om dit te doen én dus de kans bestond dat fans het überhaupt niet in handen zouden krijgen.
En waarom zou de Efteling hun medewerkers vragen om dit op de vrije markt door te verkopen? Daar heeft de Efteling commercieel gezien helemaal niks aan en zorgt ook nog voor een groot verschil tussen medewerkers. Want immers, pietje krijgt er méér voor dan adje. En dat is niet eerlijk. Nee, dan had de Efteling zelf de NFT-sleutels moeten verkopen en er zelf geld mee moeten vangen.
Dus nogmaals, zoals Progress zo mooi verwoord:
Progress Wat er misging was dat Eftelingfans vinden dat ze àlles moeten hebben/krijgen/meemaken.
- Bijgewerkt
Progress Daar ben ik het toch echt niet mee eens. De aankondiging is keurig op tijd gedaan, iedereen heeft voldoende tijd gehad om het Spookslot nog te bezoeken. Dat het niet ging op de manier zoals de fans hadden verwacht, wil niet zeggen dat het op een verkeerde manier is gegaan. Ja, het kwam negatief in het nieuws, maar voornamelijk omdat allemaal types die het Spookslot waarschijnlijk nooit meer bezochten zich er opeens mee gingen bemoeien.
Voor de liefhebbers heeft men de muziek uitgebracht en een mooie videoregistratie én een blik achter de schermen gegeven met de oorspronkelijke bouwers. Al heel snel na de sluiting zagen we een aantal objecten in het Eftelingmuseum.Ja, de vraag naar het boek was verkeerd ingeschat. Maar op zich was de oplage niet belachelijk laag. Eerder vrij hoog, zoals Erwin Taets (en die beweegt zich in het uitgeverswereldje) ook duidelijk uitlegde.
Wat er misging was dat Eftelingfans vinden dat ze àlles moeten hebben/krijgen/meemaken. Ik heb het idee dat het veel mensen puur ging om het hebben van het boek. Want over de inhoud ervan en de nieuwe informatie die erin stond heb ik vrijwel niemand gehoord.
(Iets dergelijks zien we nu weer bij de heropening van de Vliegende Hollander. Waar mensen uitgingen van een opening op 1 april en nu boos zijn dat de attractie al een dag eerder opengaat. Waardoor ze niet bij de eerste 10000 mensen horen die de nieuwe scene zien, maar bij de eerste 20000. Kijk, iedereen moet zelf weten hoe hij/zij ergens fan van wil zijn, maar je kunt het jezelf ook moeilijk maken).
Wauw, wat een kolder. Alles ging mis bij dat boek. Alle marketing rondom de afbraak van het spookslot was knullig.
Ik zou de post van John nog even doorlezen in het spookslot topic:
De Efteling heeft mijns inziens hele vervelende fouten gemaakt in de communicatie en in de organisatie van deze ochtend. Niet eens voor zichzelf, want ze krijgen er vanuit alle kanten promotie voor, maar ik voel me als fan slachtoffer van een marketing truc.
Een uiteenzetting van wat er allemaal gebeurt is en wat er fout ging:
https://forum.pretpark.club/d/2456-spookslot-in-de-efteling-open-tm-4-september/248
Ik kan zo gauw m'n eigen post niet terugvinden, maar puur dankzij de Efteling heb ik geen boek besteld omdat ik hem niet zelf in handen kon krijgen, en toen ik hem niet meer kon bestellen bedacht de Efteling dat ze tóch dingen gingen versturen. Ik heb niet vaak zo veel onbegrip voor de communicatie vanuit een park gehad als in de situatie rondom de sluiting van het slot.
BlueSpirit Dus nogmaals, zoals Progress zo mooi verwoord:
Wat er misging was dat Eftelingfans vinden dat ze àlles moeten hebben/krijgen/meemaken.
Ik had het boek graag willen hebben, maar ben verre van een Efteling fan. Jullie zijn hier redelijk ongefundeerd de Efteling aan het verdedigen voor iets dat gewoon oerdom is uitgevoerd en wat ze wel 100 keer beter hadden kunnen doen.
Nu we toch de bestanden hebben... ze zijn in te lezen in Blender en Unreal Engine... als de Efteling geen 'simulatie' uitbrengt zou een creatieve fan het wellicht door Unreal heen kunnen halen en er een doorloopbare versie met licht en geluid van kunnen maken. vrijwilligers?
Niek Jullie zijn hier redelijk ongefundeerd de Efteling aan het verdedigen voor iets dat gewoon oerdom is uitgevoerd en wat ze wel 100 keer beter hadden kunnen doen.
Als je mijn post goed had gelezen, ging mijn post verder over het NFT verhaal. Niet over het boek. Daarnaast ben ik alles behalve fan van hoe de Efteling dit allemaal neerzet en hoe het hele Spookslot debacle is behandeld. Dus ik zal de laatste zijn die de Efteling daarover verdedigt.
Waar ik echter de Efteling (of welk ander bedrijf dan ook) wel in wil verdedigen zijn verdraaiingen door fans/leden van woorden, teksten en anderen zaken hoe die gecommuniceerd zijn vanuit het bedrijf. Zoals ik deed in mijn post.
Daarnaast ben ik wel van mening dat sommige fans denken dat zij het recht hebben op bepaalde dingen. In de kapitalistische wereld waarin wij leven is nou eenmaal niet alles mogelijk/verkrijgbaar. Ja, het boek had een té lage oplage. Dat zal vast met meerdere zaken te maken hebben, waaronder een gigantische inschattingsfout. Deze NFT zal ook om bepaalde redenen enkel voor een bepaalde groep beschikbaar worden gesteld. Waarom? Geen idee. Maar om dan maar te stellen dat het op de vrije markt moet komen zodat fans het moeten kunnen krijgen is gewoon onzin. Die mindset is mijn inziens niet normaal en ik vind dat sommige fans daarin hun verwachtingen moeten temperen.
Hopelijk leert de Efteling van deze fouten. Want dit mag nóóit meer voorkomen voor een dergelijke partij als de Efteling. Net als deze lek is het de zoveelste fout van het collectief achter dit project (niet enkel de manager).
Niek De Efteling heeft mijns inziens hele vervelende fouten gemaakt in de communicatie en in de organisatie van deze ochtend. Niet eens voor zichzelf, want ze krijgen er vanuit alle kanten promotie voor, maar ik voel me als fan slachtoffer van een marketing truc.
Een uiteenzetting van wat er allemaal gebeurt is en wat er fout ging:
Ik stond die dag in de rij voor de poorten bij spookslot, zo draai die open ging werd je geduwd van achteren en Efteling personeel die de poorten openden werd bijna om ver gelopen. Ze hadden die poort gewoon dicht moeten houden met bord erbij. Dan was iedereen bij symbolica geweest. 2500 boeken en pins is erg weinig
BlueSpirit En waarom zou de Efteling hun medewerkers vragen om dit op de vrije markt door te verkopen? Daar heeft de Efteling commercieel gezien helemaal niks aan en zorgt ook nog voor een groot verschil tussen medewerkers. Want immers, pietje krijgt er méér voor dan adje. En dat is niet eerlijk. Nee, dan had de Efteling zelf de NFT-sleutels moeten verkopen en er zelf geld mee moeten vangen.
Nu steek je echt je kop in het zand. Onder de duizenden werknemers gaan echt mensen zitten die deze NFT gaan verhandelen. Daar spreekt de Efteling zelf ook gewoon over en volgens mij krijgt men zelfs uitleg hoe je dat zou kunnen doen als je dat wilt (ze noemen ook OpenSea).
Ze eisen het (uiteraard) niet maar het wordt wel nadrukkelijk erbij gezegd dat je hem kunt verkopen.