msnguy Dat vond ik eigenlijk al sinds de eerste aankondiging van de sloop van het Spookslot. De communicatie over dit onderwerp is echt op alle vlakken misgegaan. Daarnaast onderschat de Efteling zélfs na de "Spookslotboekenrun" nog hoe populair en gevoelig het Spookslot is bij veel fans.
Daar ben ik het toch echt niet mee eens. De aankondiging is keurig op tijd gedaan, iedereen heeft voldoende tijd gehad om het Spookslot nog te bezoeken. Dat het niet ging op de manier zoals de fans hadden verwacht, wil niet zeggen dat het op een verkeerde manier is gegaan. Ja, het kwam negatief in het nieuws, maar voornamelijk omdat allemaal types die het Spookslot waarschijnlijk nooit meer bezochten zich er opeens mee gingen bemoeien.
Voor de liefhebbers heeft men de muziek uitgebracht en een mooie videoregistratie én een blik achter de schermen gegeven met de oorspronkelijke bouwers. Al heel snel na de sluiting zagen we een aantal objecten in het Eftelingmuseum.
Ja, de vraag naar het boek was verkeerd ingeschat. Maar op zich was de oplage niet belachelijk laag. Eerder vrij hoog, zoals Erwin Taets (en die beweegt zich in het uitgeverswereldje) ook duidelijk uitlegde.
Wat er misging was dat Eftelingfans vinden dat ze àlles moeten hebben/krijgen/meemaken. Ik heb het idee dat het veel mensen puur ging om het hebben van het boek. Want over de inhoud ervan en de nieuwe informatie die erin stond heb ik vrijwel niemand gehoord.
(Iets dergelijks zien we nu weer bij de heropening van de Vliegende Hollander. Waar mensen uitgingen van een opening op 1 april en nu boos zijn dat de attractie al een dag eerder opengaat. Waardoor ze niet bij de eerste 10000 mensen horen die de nieuwe scene zien, maar bij de eerste 20000. Kijk, iedereen moet zelf weten hoe hij/zij ergens fan van wil zijn, maar je kunt het jezelf ook moeilijk maken).
Wat het NFT verhaal betreft: ik had al nooit de verwachting dat we als fans toegang zouden krijgen tot de VR-versie van het Spookslot. Ik denk dat je uiteindelijk meer hebt aan een goede videoregistratie en die zijn er gelukkig meer dan genoeg (als ik de screenshots zo zie denk ik dat je van de hoofdshow maar weinig meekrijgt in dat VR ding).
Dat men voor de eigen archivering zo'n VR-versie heeft gemaakt is erg interessant en ik denk dat dit ook voornamelijk een test voor de toekomst is geweest. Uiteindelijk is dit de eerste (en hopelijk voorlopig ook laatste) grote thema-attractie die uit het park verdwenen is.
Dat men ervoor gekozen heeft medewerkers toegang te geven d.m.v. een NFT is denk ik uiteindelijk ook een testcase: het geeft de mogelijkheid nieuwe technologie te proberen en te peilen hoe de interesse is. Nu de bestanden gelekt zijn, is het experiment waarschijnlijk al mislukt. Een blunder, maar om dan direct weer het ontslag van het hoofd marketing te eisen vind ik weer zo overtrokken. Het lijkt me sterk dat deze persoon verantwoordelijk voor het beheer van die bestanden is.
En waarom maken we er als fans zo'n groot probleem van? Voor ons verandert er immers niets met dit hele verhaal.