Voor dit ''project'' en hoe dit allemaal is gegaan, zou je als hoofd marketing eigenlijk je verantwoordelijkheid moeten nemen en je spullen pakken. Wat een clusterfuck.
Efteling Spookslot vereeuwigd in de Metaverse
tuindwerg Ik denk dat veel mensen ook nog de binaries hebben en er nog wel mirrors zullen gaan volgen. Ze hebben de binaries op de officiële server nu wel offline gehaald, maar het kwaad is al geschied.
nevelig_nat Dat vond ik eigenlijk al sinds de eerste aankondiging van de sloop van het Spookslot. De communicatie over dit onderwerp is echt op alle vlakken misgegaan. Daarnaast onderschat de Efteling zélfs na de "Spookslotboekenrun" nog hoe populair en gevoelig het Spookslot is bij veel fans.
Mennoo_ De vraag is wel of dat er allemaal in gaat komen. Dit is volgens mij nergens bevestigd. Ik zie het nog wel gebeuren dat je door een statisch Spookslot loopt zonder geluid en animaties.
- Bijgewerkt
tuindwerg Gelukkig hebben we de screenshots nog
Ik heb de bestanden gedownload. Dus ik kan blijven hangen in. Spookslot [https://www.looopings.nl/weblog/22221/Efteling-blundert-met-NFT-project-3D-modellen-Spookslot-liggen-al-op-straat.html
msnguy Dat vond ik eigenlijk al sinds de eerste aankondiging van de sloop van het Spookslot. De communicatie over dit onderwerp is echt op alle vlakken misgegaan. Daarnaast onderschat de Efteling zélfs na de "Spookslotboekenrun" nog hoe populair en gevoelig het Spookslot is bij veel fans.
Daar ben ik het toch echt niet mee eens. De aankondiging is keurig op tijd gedaan, iedereen heeft voldoende tijd gehad om het Spookslot nog te bezoeken. Dat het niet ging op de manier zoals de fans hadden verwacht, wil niet zeggen dat het op een verkeerde manier is gegaan. Ja, het kwam negatief in het nieuws, maar voornamelijk omdat allemaal types die het Spookslot waarschijnlijk nooit meer bezochten zich er opeens mee gingen bemoeien.
Voor de liefhebbers heeft men de muziek uitgebracht en een mooie videoregistratie én een blik achter de schermen gegeven met de oorspronkelijke bouwers. Al heel snel na de sluiting zagen we een aantal objecten in het Eftelingmuseum.
Ja, de vraag naar het boek was verkeerd ingeschat. Maar op zich was de oplage niet belachelijk laag. Eerder vrij hoog, zoals Erwin Taets (en die beweegt zich in het uitgeverswereldje) ook duidelijk uitlegde.
Wat er misging was dat Eftelingfans vinden dat ze àlles moeten hebben/krijgen/meemaken. Ik heb het idee dat het veel mensen puur ging om het hebben van het boek. Want over de inhoud ervan en de nieuwe informatie die erin stond heb ik vrijwel niemand gehoord.
(Iets dergelijks zien we nu weer bij de heropening van de Vliegende Hollander. Waar mensen uitgingen van een opening op 1 april en nu boos zijn dat de attractie al een dag eerder opengaat. Waardoor ze niet bij de eerste 10000 mensen horen die de nieuwe scene zien, maar bij de eerste 20000. Kijk, iedereen moet zelf weten hoe hij/zij ergens fan van wil zijn, maar je kunt het jezelf ook moeilijk maken).
Wat het NFT verhaal betreft: ik had al nooit de verwachting dat we als fans toegang zouden krijgen tot de VR-versie van het Spookslot. Ik denk dat je uiteindelijk meer hebt aan een goede videoregistratie en die zijn er gelukkig meer dan genoeg (als ik de screenshots zo zie denk ik dat je van de hoofdshow maar weinig meekrijgt in dat VR ding).
Dat men voor de eigen archivering zo'n VR-versie heeft gemaakt is erg interessant en ik denk dat dit ook voornamelijk een test voor de toekomst is geweest. Uiteindelijk is dit de eerste (en hopelijk voorlopig ook laatste) grote thema-attractie die uit het park verdwenen is.
Dat men ervoor gekozen heeft medewerkers toegang te geven d.m.v. een NFT is denk ik uiteindelijk ook een testcase: het geeft de mogelijkheid nieuwe technologie te proberen en te peilen hoe de interesse is. Nu de bestanden gelekt zijn, is het experiment waarschijnlijk al mislukt. Een blunder, maar om dan direct weer het ontslag van het hoofd marketing te eisen vind ik weer zo overtrokken. Het lijkt me sterk dat deze persoon verantwoordelijk voor het beheer van die bestanden is.
En waarom maken we er als fans zo'n groot probleem van? Voor ons verandert er immers niets met dit hele verhaal.
Progress En waarom maken we er als fans zo'n groot probleem van? Voor ons verandert er immers niets met dit hele verhaal.
Omdat de bedoeling is dat die NFT's op de vrije markt komen en dus door ons, fans, gekocht moeten gaan worden (waarom zou je het anders een NFT maken).
nevelig_nat Maar is je probleem dan dat je er als fan voor zou moeten betalen? Of is je probleem dat de bestanden nu gelekt zijn? Dat is me niet helemaal duidelijk.
nevelig_nat Maar dat is dus niet zo. Het is een 'optie' voor de medewerkers om de NFT te verkopen. Dat betekent dus niet dat zij verplicht zijn om dit te doen én dus de kans bestond dat fans het überhaupt niet in handen zouden krijgen.
En waarom zou de Efteling hun medewerkers vragen om dit op de vrije markt door te verkopen? Daar heeft de Efteling commercieel gezien helemaal niks aan en zorgt ook nog voor een groot verschil tussen medewerkers. Want immers, pietje krijgt er méér voor dan adje. En dat is niet eerlijk. Nee, dan had de Efteling zelf de NFT-sleutels moeten verkopen en er zelf geld mee moeten vangen.
Dus nogmaals, zoals Progress zo mooi verwoord:
Progress Wat er misging was dat Eftelingfans vinden dat ze àlles moeten hebben/krijgen/meemaken.
- Bijgewerkt
Progress Daar ben ik het toch echt niet mee eens. De aankondiging is keurig op tijd gedaan, iedereen heeft voldoende tijd gehad om het Spookslot nog te bezoeken. Dat het niet ging op de manier zoals de fans hadden verwacht, wil niet zeggen dat het op een verkeerde manier is gegaan. Ja, het kwam negatief in het nieuws, maar voornamelijk omdat allemaal types die het Spookslot waarschijnlijk nooit meer bezochten zich er opeens mee gingen bemoeien.
Voor de liefhebbers heeft men de muziek uitgebracht en een mooie videoregistratie én een blik achter de schermen gegeven met de oorspronkelijke bouwers. Al heel snel na de sluiting zagen we een aantal objecten in het Eftelingmuseum.Ja, de vraag naar het boek was verkeerd ingeschat. Maar op zich was de oplage niet belachelijk laag. Eerder vrij hoog, zoals Erwin Taets (en die beweegt zich in het uitgeverswereldje) ook duidelijk uitlegde.
Wat er misging was dat Eftelingfans vinden dat ze àlles moeten hebben/krijgen/meemaken. Ik heb het idee dat het veel mensen puur ging om het hebben van het boek. Want over de inhoud ervan en de nieuwe informatie die erin stond heb ik vrijwel niemand gehoord.
(Iets dergelijks zien we nu weer bij de heropening van de Vliegende Hollander. Waar mensen uitgingen van een opening op 1 april en nu boos zijn dat de attractie al een dag eerder opengaat. Waardoor ze niet bij de eerste 10000 mensen horen die de nieuwe scene zien, maar bij de eerste 20000. Kijk, iedereen moet zelf weten hoe hij/zij ergens fan van wil zijn, maar je kunt het jezelf ook moeilijk maken).
Wauw, wat een kolder. Alles ging mis bij dat boek. Alle marketing rondom de afbraak van het spookslot was knullig.
Ik zou de post van John nog even doorlezen in het spookslot topic:
De Efteling heeft mijns inziens hele vervelende fouten gemaakt in de communicatie en in de organisatie van deze ochtend. Niet eens voor zichzelf, want ze krijgen er vanuit alle kanten promotie voor, maar ik voel me als fan slachtoffer van een marketing truc.
Een uiteenzetting van wat er allemaal gebeurt is en wat er fout ging:
https://forum.pretpark.club/d/2456-spookslot-in-de-efteling-open-tm-4-september/248
Ik kan zo gauw m'n eigen post niet terugvinden, maar puur dankzij de Efteling heb ik geen boek besteld omdat ik hem niet zelf in handen kon krijgen, en toen ik hem niet meer kon bestellen bedacht de Efteling dat ze tóch dingen gingen versturen. Ik heb niet vaak zo veel onbegrip voor de communicatie vanuit een park gehad als in de situatie rondom de sluiting van het slot.
BlueSpirit Dus nogmaals, zoals Progress zo mooi verwoord:
Wat er misging was dat Eftelingfans vinden dat ze àlles moeten hebben/krijgen/meemaken.
Ik had het boek graag willen hebben, maar ben verre van een Efteling fan. Jullie zijn hier redelijk ongefundeerd de Efteling aan het verdedigen voor iets dat gewoon oerdom is uitgevoerd en wat ze wel 100 keer beter hadden kunnen doen.
Nu we toch de bestanden hebben... ze zijn in te lezen in Blender en Unreal Engine... als de Efteling geen 'simulatie' uitbrengt zou een creatieve fan het wellicht door Unreal heen kunnen halen en er een doorloopbare versie met licht en geluid van kunnen maken. vrijwilligers?
Niek Jullie zijn hier redelijk ongefundeerd de Efteling aan het verdedigen voor iets dat gewoon oerdom is uitgevoerd en wat ze wel 100 keer beter hadden kunnen doen.
Als je mijn post goed had gelezen, ging mijn post verder over het NFT verhaal. Niet over het boek. Daarnaast ben ik alles behalve fan van hoe de Efteling dit allemaal neerzet en hoe het hele Spookslot debacle is behandeld. Dus ik zal de laatste zijn die de Efteling daarover verdedigt.
Waar ik echter de Efteling (of welk ander bedrijf dan ook) wel in wil verdedigen zijn verdraaiingen door fans/leden van woorden, teksten en anderen zaken hoe die gecommuniceerd zijn vanuit het bedrijf. Zoals ik deed in mijn post.
Daarnaast ben ik wel van mening dat sommige fans denken dat zij het recht hebben op bepaalde dingen. In de kapitalistische wereld waarin wij leven is nou eenmaal niet alles mogelijk/verkrijgbaar. Ja, het boek had een té lage oplage. Dat zal vast met meerdere zaken te maken hebben, waaronder een gigantische inschattingsfout. Deze NFT zal ook om bepaalde redenen enkel voor een bepaalde groep beschikbaar worden gesteld. Waarom? Geen idee. Maar om dan maar te stellen dat het op de vrije markt moet komen zodat fans het moeten kunnen krijgen is gewoon onzin. Die mindset is mijn inziens niet normaal en ik vind dat sommige fans daarin hun verwachtingen moeten temperen.
Hopelijk leert de Efteling van deze fouten. Want dit mag nóóit meer voorkomen voor een dergelijke partij als de Efteling. Net als deze lek is het de zoveelste fout van het collectief achter dit project (niet enkel de manager).
Niek De Efteling heeft mijns inziens hele vervelende fouten gemaakt in de communicatie en in de organisatie van deze ochtend. Niet eens voor zichzelf, want ze krijgen er vanuit alle kanten promotie voor, maar ik voel me als fan slachtoffer van een marketing truc.
Een uiteenzetting van wat er allemaal gebeurt is en wat er fout ging:
Ik stond die dag in de rij voor de poorten bij spookslot, zo draai die open ging werd je geduwd van achteren en Efteling personeel die de poorten openden werd bijna om ver gelopen. Ze hadden die poort gewoon dicht moeten houden met bord erbij. Dan was iedereen bij symbolica geweest. 2500 boeken en pins is erg weinig
BlueSpirit En waarom zou de Efteling hun medewerkers vragen om dit op de vrije markt door te verkopen? Daar heeft de Efteling commercieel gezien helemaal niks aan en zorgt ook nog voor een groot verschil tussen medewerkers. Want immers, pietje krijgt er méér voor dan adje. En dat is niet eerlijk. Nee, dan had de Efteling zelf de NFT-sleutels moeten verkopen en er zelf geld mee moeten vangen.
Nu steek je echt je kop in het zand. Onder de duizenden werknemers gaan echt mensen zitten die deze NFT gaan verhandelen. Daar spreekt de Efteling zelf ook gewoon over en volgens mij krijgt men zelfs uitleg hoe je dat zou kunnen doen als je dat wilt (ze noemen ook OpenSea).
Ze eisen het (uiteraard) niet maar het wordt wel nadrukkelijk erbij gezegd dat je hem kunt verkopen.
- Bijgewerkt
Progress Wat er misging was dat Eftelingfans vinden dat ze àlles moeten hebben/krijgen/meemaken. Ik heb het idee dat het veel mensen puur ging om het hebben van het boek. Want over de inhoud ervan en de nieuwe informatie die erin stond heb ik vrijwel niemand gehoord.
(Iets dergelijks zien we nu weer bij de heropening van de Vliegende Hollander. Waar mensen uitgingen van een opening op 1 april en nu boos zijn dat de attractie al een dag eerder opengaat. Waardoor ze niet bij de eerste 10000 mensen horen die de nieuwe scene zien, maar bij de eerste 20000. Kijk, iedereen moet zelf weten hoe hij/zij ergens fan van wil zijn, maar je kunt het jezelf ook moeilijk maken).
Dat van de Vliegende Hollander vind ik ook onzin en zo ver ik zie zijn het echt de die-hard Eftelinggekkies die hier moeilijk over doen. Ik ga hem pas over een paar weken doen, so what? Maar ik vind de vergelijking van DVH met de Spookslot NFT als appels met peren vergelijken. Natuurlijk wil ik het spookslot in de Metaverse bezoeken, maar het gaat mij vooral om de vervuiling die de verhandeling van NFT's veroorzaakt. Dat kost belachelijk veel (vaak fossiele) stroom. Ik ben blij dat iemand de Efteling en al haar blunders nog durft te verdedigen, maar het hele NFT gebeuren (en stiekem ook de Spookslotboekenrun met alle gevolgen en negatieve publiciteit van dien) vallen gewoon niet met een realistisch blik te verdedigen.
- Bijgewerkt
Progress Denk je nu echt dat dat kranteninterview bedoeld was als marketing voor een attractie en een hotel die pas 2-2,5 jaar later openen?
De Efteling krijgt er in 2015 een nieuwe achtbaan bij. Het vakantiepark Bosrijk wordt uitgebreid met 400 bedden. Daarmee is een investering van in totaal 36 miljoen euro gemoeid.
De achtbaan is een zogeheten divecoaster, die een val van 37,5 meter maakt. Dat zegt Fons Jurgens, de directeur van het pretpark in Kaatsheuvel, vrijdag in een interview met het Brabants Dagblad.
''Met de nieuwe achtbaan richten we ons ook op de 10- tot 15-jarigen", aldus Jurgens. ''Deze thrillride is een spannende aanvulling. Je valt 37 meter naar beneden, dus het is niet voor iedereen."
Ook het vakantiepark Bosrijk wordt uitgebreid en groeit van 1150 bedden naar 1550 bedden.
Wat was het doel van dit soort vergelijkbare berichten?
- Bijgewerkt
Michael Je haalt er nu een heel ander bericht bij, het is me niet helemaal duidelijk waarom.
Het interview waar we het over hadden had (als ik me goed herinner) meer de strekking van: de Efteling gaat na corona weer met frisse moed verder. De stand van zaken rond het bestemmingsplan en de toekomstige uitbreidingen kwam bv. ook ter sprake.
Over het hotel en de Spookslotvervanging werd verder weinig verteld. Heel anders dan het artikel waar jij mee komt, daarin staat de uitbreiding echt centraal, worden details besproken, etc.
msnguy maar het gaat mij vooral om de vervuiling die de verhandeling van NFT's veroorzaakt. Dat kost belachelijk veel (vaak fossiele) stroom. Ik ben blij dat iemand de Efteling en al haar blunders nog durft te verdedigen, maar het hele NFT gebeuren (en stiekem ook de Spookslotboekenrun met alle gevolgen en negatieve publiciteit van dien) vallen gewoon niet met een realistisch blik te verdedigen.
Dat stroomverbruik was voor mij ook iets waarbij ik vraagtekens zette. Maar In de laatste KB (waar men zeer kritisch was over dit hele verhaal) werd aangehaald dat het met dat stroomverbruik juist ontzettend meevalt omdat gebruik wordt gemaakt van het Ethereum netwerk.
Kijk, van mij hoeven die NFTs óók niet. Maar dat men dit op een relatief kleine schaal een keer probeert vind ik ook niet het eind van de wereld.
Wat die realistische blik betreft: ik heb juist het idee dat met een wat nuchterder kijk heel wat kritiek op de Efteling te ontzenuwen is. Als je het forum hier leest, lijkt het wel of vrijwel niets goed gaat daar. Terwijl in elke organisatie goede en minder goede dingen gebeuren. Verschil is dat de Efteling hier onder een enorm vergrootglas ligt en dat elke foute beslissing het park nog jarenlang wordt nagedragen.
De Efteling kan het volgens mij nooit goed doen, wat ze ook communiceren. Alhoewel ze bij het Spookslot misschien niet gedacht hadden dat ze zóveel fans hadden. In eerste instantie niet met alle ophef en later met de spookboekgate.
Dit hele gebeuren met NFT’s staat daar echter wel los van. Van tevoren hadden ze prima kunnen inschatten wat de reacties hierop zouden worden.