ChasinDreams Klopt, alleen het grote verschil is dat er nog een stuk openbaar terrein ligt bij de Efteling en dat je vanaf het Safari Resort direct al het park in loopt via deze poort en je eigenlijk niet heel makkelijk het resort op kan zonder daar gast te zijn wat bij de Efteling natuurlijk wel is i.v.m de huidige situatie.

En heel gastvrij gaat dat niet zijn, veel verblijfsgasten zijn mensen met kinderen en wandelwagens dat gaat natuurlijk met deze poort niet lukken.

Door de situatie achter de Efteling (deel openbaar gebied / deel prive terrein Efteling) zie ik een uitbereiding van de trein daar in ieder geval niet komen

Ik was 2 weken geleden in EP en verbaasde me hoelang de monorail en de trein bleef door rijden, het park sloot om 19:30 maar de monorail reed zeker tot 21.00 rond, en om 20;00 reden we nog vrolijk rond door het park met de trein, het traject heeft meerdere stations maar was voor mij totaal niet storend.

Wat mij betreft mag er best bij de Efteling entree een station bij gaan komen en ook in het toekomstige strookrijk, afhankelijk hoe de paden aangesloten gaan worden op het huidige park, maar ergens nabij de hotel ingang zou wel wenselijk zijn.

Je hebt dan station Marerijk, Strookrijk, Ruigrijk en Fantasierijk (entree).

laprikantan Volgens mij kan je beter een 2e transport systeem aanleggen waarvan je zeker bent dat deze 24 uur per dag kan rijden dan een stoomtrein die al zeer oud is. Het is niet erg wanneer deze attractie af en toe uitvalt of even de laatste maanden niet rijdt vanwege de stookkosten.

De Efteling is, volgens geruchten die we hier eerder al eens bespraken, al een tijdje van plan de stroomtreinen te vervangen met een elektrische aandrijving.

• Johan heeft hierop gereageerd.

Jules ja hoe staat het daar mee, vind het idee echt geniaal. Ipv electro motoren het water elektrisch verwarmen en toch op stoom rijden.

Ik ben normaal helemaal voor verduurzamen maar kan er niet één uitzondering zijn voor de stoomtrein? Dat is toch gewoon cultureel erfgoed.

Mijn gedachte. Er zijn zoveel grote stappen te halen qua verduurzaming die echt zoden aan de dijk zetten, laten we een beetje blijven genieten van industrieel erfgoed.

RoelRoel Je kunt de stoomtrein ook gewoon behouden, je voegt er een alleen een R aan toe.

Ik snap je beredenering, maar ik denk dat deze stoomtreinen zo om te bouwen zijn dat je het verschil echt niet gaat merken. Wat betreft uiterlijk / geluid is dit allemaal goed na te maken. Hierdoor blijft het op de huidige stoomtrein lijken. Net als veel ander cultuur erfgoed is renovatie soms nodig en mag je het interieur naar eigen smaak aanpassen, zolang je het uiterlijk maar niet veranderd.
          Ik kan niet inschatten hoe slecht deze treinen zijn en wat je er mee wint, maar alle wat betreft het milieu helpen alle beetje.

ChasinDreams ik weet niet hoe dit bij de Beekse Bergen precies zit.

Deze ingang zou dan niet op terrein van de Efteling zitten, maar juist langs de openbare weg. De enige realistische onbemande toegangscontrole in zo'n situatie, is denk ik een groot tourniquet. Die zijn echter weer niet toegankelijk met wandelwagens, wat ook wel een must is voor een familiepretpark.

RoelRoel Mark als ze een elektrische boiler toepassen, is het nog steeds een stoomtrein. Je stookt het water dan alleen niet warm op vervuilende kolen. Denk dat menig bezoeker het niet eens door zou hebben, enige verschil zou de geur zijn.

Quefox_ Deze ingang zou dan niet op terrein van de Efteling zitten, maar juist langs de openbare weg. De enige realistische onbemande toegangscontrole in zo'n situatie, is denk ik een groot tourniquet. Die zijn echter weer niet toegankelijk met wandelwagens, wat ook wel een must is voor een familiepretpark.

Daar is vast wel iets op te vinden, wat aan alle eisen voldoet qua toegankelijkheid

Quefox_ Denk dat menig bezoeker het niet eens door zou hebben, enige verschil zou de geur zijn.

En ook hier zal vast wel iets op te vinden zijn, waardoor het helemaal niet opvalt, terwijl het toch milieuvriendelijk is.

• Ronny heeft hierop gereageerd.

Quefox_ als ze een elektrische boiler toepassen, is het nog steeds een stoomtrein. Je stookt het water dan alleen niet warm op vervuilende kolen. Denk dat menig bezoeker het niet eens door zou hebben, enige verschil zou de geur zijn.

Robkuh84 Ik snap je beredenering, maar ik denk dat deze stoomtreinen zo om te bouwen zijn dat je het verschil echt niet gaat merken.

Voor wie het niet begrijpt, de treinen die de Efteling gebruikt zijn echte originele treinen die in de industrie hebben gewerkt. Het zijn stuk voor stuk museumstukken (op Trijntje na). Je verbouwd een Rembrandt toch ook niet naar een Picasso? Of hangt hem in een moderne lijst?

Bij een stoomtrein hoort de complete beleving; vuur, geur, stoom, rook. Een stoomtrein hoort te leven en met een elektrische boiler haal je de ziel er uit.
                Zouden alle treinen in NL nog op deze manier rijden snap ik het punt van verduurzamen, maar dit soort inimini druppels op een hele gloeiende plaat moeten we vanaf blijven.
                Ik hoop met heel mijn hart dat de Efteling dit ook in blijft zien, in welk lastig pakket ze momenteel ook zitten, maar als ze om nostalgische redenen een oude jaren 80 layout bewaren, mag ik toch hopen dat ze snappen hoe ze met echt industrieel erfgoed om horen te gaan.

Uiterste oplossing zou zijn; Trijntje verbouwen en de overige houden tot wat ze zijn. Bespaar je in ieder geval iets, maar wat zijn we het dan in idioot kleine beetjes aan het zoeken...

Mark Voor wie het niet begrijpt, de treinen die de Efteling gebruikt zijn echte originele treinen die in de industrie hebben gewerkt. Het zijn stuk voor stuk museumstukken.

Om hier even specifiek op in te gaan, Trijntje is in de jaren '90 op bestelling van de Efteling gebouwd en is dus geen "museumstuk" zoals je het nu noemt. De andere locomotieven hebben inderdaad wel een industrieverleden, maar ik zou het zelf nog steeds geen museumstukken willen noemen. Er zijn duizenden van die soort kleine locomotiefjes geweest op de wereld, 2 minder zal niemand merken. Maar ja, dat zijn natuurlijk wel net die 2 waar jij (en vele andere Efteling-fans) persoonlijke nostalgische waarde aan hebben en ze daardoor onterecht belangrijker achten dan ze daadwerkelijk zijn.

Mark Je verbouwd een Rembrandt toch ook niet naar een Picasso?

Klopt, maar die Rembrandt rijdt niet dagelijks rondjes door een pretpark op vervuilende kolen. Niet verduurzamen zal op een bepaald moment betekenen dat de Stoomtrein volledig uit het park verdwijnt en de locomotieven in een museum belanden, of waarschijnlijker, door een schroothandelaar worden overgekocht.

Mark maar als ze om nostalgische redenen een oude jaren 80 layout bewaren, mag ik toch hopen dat ze snappen hoe ze met echt industrieel erfgoed om horen te gaan

Om diezelfde nostalgische redenen hebben ze een paar maanden terug hun eerste grote attractie gesloopt. Ik denk dat we inmiddels allemaal weten hoe de Efteling met nostalgie om gaat: "zolang het maar goedkoper is dan moderniseren".

The_Bullgod Daar is vast wel iets op te vinden, wat aan alle eisen voldoet qua toegankelijkheid

Een brug of een tunnel 😁

Johan Ipv electro motoren het water elektrisch verwarmen en toch op stoom rijden.

Dit is best mogelijk, je zult echter een behoorlijke accu moeten hebben als je een hele dag wilt rijden. 1kg kolen heeft dezelfde enegie inhoud als 6,5kWh. Het scheelt natuurlijk wel als je het eerste opwarmen in de remise kunt doen aan de stekker.
                    Zelf ben ik meer van het behouden van de kolen, ik vindt het elektrisch stoom maken wel hetbesye alternatief. Arbo technisch is er ook wat voor te zeggen.

• Johan heeft hierop gereageerd.

Vind wel leuk om hier eens over na te denken.

Ben voorstander om nog een extra stationnetje.
                      Met het huidig traject van 2,3Km is 2 max 3 stations. Vier op dit korte traject. zie ik niet echt praktische.
                      Zie wel graag gebeuren als het Traject uitgebreid gaat worden.
                      Naar voormalig dwarrelplein toekomstig sprookjesbos. en hopelijk ook strookrijk.

Voor mij is ook onduidelijk waarom men aantal station indertijd heeft terug geschroefd.
                      Dispatch tijden van in en uitstappen, technische oorzaak (koeltijden) van een stoomtrein ?
                      Denk dat er toch meer bij komt kijken dan we denken.

Ik zou niet erg vinden moest de Efteling een nieuwe trein aankopen om daarmee een met.
                      een Kolen vrije stoomlocomotief te ontwikkelen Treintje koste in der tijd 68.000 Euro.
                      Experimenteren mag maar laat de oude locomotief nog intact.

Quefox_ Om hier even specifiek op in te gaan, Trijntje is in de jaren '90 op bestelling van de Efteling gebouwd en is dus geen "museumstuk" zoals je het nu noemt.

Ik had mijn post al aangepast. Vermoedelijk toen je die van jou aan het typen was.

Verder gaan we hier niet uitkomen, als je een stoommachine niet als museumstuk wilt beschouwen. Dat kan, maar vind ik wat kortzichtig. Ik heb weinig op met de meeste moderne kunst of bijvoorbeeld opera’s maar zal niet roepen dat die doeken allemaal maar overgeschilderd kunnen worden of opera’s niet opgevoerd moeten worden. Ik begrijp ook niet alle architectuur maar van mij hoeven gebouwen niet plat. Een groot autoliefhebber ben ik ook niet, maar het elektrisch maken van die paar oldtimers die er nog rond rijden is niet wat ik onder behoud sta. Ook al doen die mij persoonlijk niet veel.

Er zijn duizenden schilderijen gemaakt, miljoenen auto’s gebouwd en van het gros van de type stoomlocomotieven zijn er honderden of duizenden gebouwd.
                      Maar van de meesten zijn er maar enkele exemplaren over, rijdend industrieel erfgoed is in Nederland erg schaars, zeker de smalspoorlocomotieven die de Efteling heeft kan je nog op 1-2 ander locatie’s vinden.

Ik blijf het van de zotte vinden dat iedereen de boeren steunt en maar goedkoop wilt blijven vliegen terwijl daar de resultaten te halen zijn. Niet bij die paar locomotieven die wel bewaard zijn gebleven en we behoren te koesteren.

Mark Verder gaan we hier niet uitkomen, als je een stoommachine niet als museumstuk wilt beschouwen.

Ik dacht dat ik in de zin daarna duidelijk de nuance in mijn uitspraak heb genoemd. Er zijn wereldwijd misschien honderdduizenden of miljoenen stoommachines, een X percentage daarvan zijn stoomlocomotieven. Dan zijn er nog tienduizenden, die kunnen we natuurlijk nooit allemaal in een museum kwijt. In Nederland hebben we natuurlijk al het Spoorwegmuseum en een aantal andere plaatsen waar dergelijke machines tentoongesteld staan (of soms zelfs nog voor educatieve doeleinden in bedrijf zijn), de meesten van een stuk hogere historische waarde, dus lijkt het me niet nodig om deze 2 locomotieven te sparen. Ik juich het ombouwen dan juist ook alleen maar toe.

Mark Ik blijf het van de zotte vinden dat iedereen de boeren steunt en maar goedkoop wilt blijven vliegen terwijl daar de resultaten te halen zijn.

En dat is het ook. Milieudoelen zouden eerlijk verdeeld moeten worden over alle sectoren. Zowel de boeren, als de luchtvaartmaatschappijen, als de Efteling dienen te verduurzamen. Geen uitzonderingen. Helaas denken sommigen daar anders over.

Quefox_ de meesten van een stuk hogere historische waarde, dus lijkt het me niet nodig om deze 2 locomotieven te sparen. Ik juich het ombouwen dan juist ook alleen maar toe.

Je overschat het aantal bewaarde stoomlocomotieven, helemaal die in Nederland gereden hebben en in het bijzonder die van de industriële smalspoorlocomotief. Onbekend maakt onbemind.
                          Leuk dat jij het niet nodig vind, maar als je de waarde van dergelijk industrieel erfgoed niet kan waarderen of daarvoor je kennis niet toereikend is, is die mening niet zo heel veel waard.
                          En nee, volgens mij hebben de locs geen museale status, dus als de Efteling besluit ze om te bouwen zal ze waarschijnlijk geen strobreedte in de weg worden gelegd. Maar het zou een doodzonde zijn gezien het unieke exemplaren zijn. Van de honderden locs die Nederland rijk is geweest zijn er nog maar een handvol over. Helemaal als je enkel de rijdbare modellen telt. In de jaren ‘70 zijn er een aantal gered van de sloop die in Katwijk bij het smalspoormuseum hun ronde doen en dan zijn er de exemplaren in de Efteling.

Iedereen moet zijn steentje bijdrage aan de verduurzaming en de Efteling doet dat ook in ruime mate. Die paar historische locs die er nog zijn, gaan echt het verschil niet maken.

Iedereen mag vinden wat je vind, ik probeer hier enkel vanuit mijn twee passies (treinen, in het bijzonder smalspoor, en pretparken) te duidden hoe uniek de situatie in de Efteling is betreffende hun stoomlocomotieven. Want er wordt in mijn ogen iets te makkelijk zonder kennis maar moderne oplossingen bejubeld, die niet de oplossing van een wereldwijd probleem zijn maar wel een doodzonde als het om het bewaren van erfgoed gaat.

En allicht zijn de stoomlocs in de verduurzaamheidsplannen van de Efteling een grotere druppel op de gloeiende plaat tov het landelijk of mondiale plaatje maar dan hoop ik met heel mijn hart dat instanties snel inzien hoe uniek de situatie is of de Efteling dat aan het verstand weet te brengen om een uitzondering te creëren. Net als een kleinschalige biodynamische boerderij ook andere regels zou moeten krijgen als een Megastal in de buurt van een natuurgebied.
                          Want uitzondering moet er wel degelijk gemaakt kunnen worden voor zaken die zeer beperkt invloed hebben op het probleem.

Quefox_ Om diezelfde nostalgische redenen hebben ze een paar maanden terug hun eerste grote attractie gesloopt. Ik denk dat we inmiddels allemaal weten hoe de Efteling met nostalgie om gaat: "zolang het maar goedkoper is dan moderniseren".

Dit is natuurlijk totale onzin. De Efteling probeert attracties overduidelijk zo lang mogelijk te behouden. Kijk naar de sprookjes en darkrides die er nog vrijwel bij liggen als 30-40 jaar geleden en een Droomvlucht die nu voor 6 miljoen gerenoveerd wordt.
                          Als men voor een bedrag in die orde van grootte het Spookslot nog een paar extra decennia had kunnen geven, had men dat vast gedaan. Maar als het veel duurder gaat uitvallen, moet de vraag wel gesteld worden hoe zinvol het is een nauwelijks bezochte attractie te behouden als men voor een gelijkaardig budget ook een nieuwe grote attractie kan neerzetten.

Ronny kijk eens in dit topic, volgens mij staat het daar uitgelegd met
                            Info van de efteling zelf. Op de foto zie je 2 schema’s zoals het is en zoals ze van plan zijn. https://forum.pretpark.club/d/1243-de-stoomtrein-op-electriciteit-in-2030

De accu hoeft geen dag mee te gaan, ze staan bij iedere stop lang genoeg stil om te snelladen voor het volgende stukje. Ook de ketel vullen met water van een hogere temperatuur scheelt al weer. Al kan het ook zijn dat ze een “3e rail” systeem gaan gebruiken helaas is het niet goed genoeg te zien.

Johan Ik had dit topic blijkbaar verdrongen dank voor de tip, interessant om terug te lezen. Dat van de stoomtrein in Disney Anaheim waarbij het water verwarmd wordt door biodiesel lijkt mij trouwens eenvoudiger te realiseren. Maar dat gaat alleen werken als je de biodiesel in Kaatsheuvel maakt.

• MrRC heeft hierop gereageerd.