Station Anderrijk is natuurlijk een inkoppertje, die heeft bestaan, maar met de komst fata Morgan zalencomplex verdwenen. En past goed bij de huidige stations.
Als je het om wil gooien; Station Oost blijft sowieso, maar als je Marerijk verplaatst naar naast het carrousel complex kan er goed een derde station bij grand hotel bij. En echt een goede plek waar ik zlf niet aan had gedacht. Er zijn ene paar nadelen, het rechte stuk daar is niet erg lang, de achterkant van het carrousselcomplex is heel erg belangrijk voor alle diensten, kantine, leslokalen en andere zaken, waar je dan misschien te dichtbij komt. De trein stopt ook dichtbij een overweg waardoor je mensen makkelijk de gelegenheid geeft om over het spoor de trein op te klimmen om de wachtrij te vermijden.
Leuk dat dit onderwerp nu besproken wordt, ik ben ook al een tijdje bezig met de toekomst van de stoomtrein. Extra stations, spoortraject, het plussen van de ritbeleving en natuurlijk ook de stoom/stroom kwestie. Het is nogal al een flink verhaal maar nu wel de plek om het een keer te posten.
Eerst het traject, waar het hiermee is begonnen. Een uitbreiding achter de Fata Morgana, voor het Theater langs, over het Eiland van de 5 zintuigen, zie ik niet zo zitten omdat de een spoor over het eiland, door meerdere bosschages en paden gevaarlijker is dan het spoor direct achter het hotel zal lopen. Zo direct wordt het trouwens niet want aan de achterkant van het restaurant komt een uitbouw die 9m diep is dus het spoor zal 10m van het hotel afliggen, genoeg om de veiligheid te garanderen. Wat wel een voordeel is van het verleggen van het spoor is dat er bij de uitbreiding van het sprookjesbos geen rekening hoeft te worden gehouden met het spoor overgaan. Daar in tegen ga je wel weer langs de lelijke parkeerplaats, is er meer ruimte nodig omdat het spoor geen scherpe bochten kan maken en volgt het spoor nu dienstweg die waarschijnlijk behouden blijft om het grand hotel en de kleine klaroen te blijven voorzien, dus met een uitbreiding van het sprookjesbos moet je daar toch al op letten. Ook moet het verlegde spoor over het de laan naar het hotel, en als ik nu kijk naar de impressies kom je dan buiten het gebied waar je een kaartje voor nodig hebt, dus wordt het spoor een zwakke plek om binnen te sluipen. Daarnaast is de ruimte achter de Fata te belangrijk als back of the house, en zou daar dan veel meer aankleding moeten komen aan de achterkant van de Fata. Ook wordt dan mijn persoonlijke grootste ergernis nog groter, spoor langs de grens van het park, dat is niet goed aan te kleden voor een mooie beleving.
Nu loopt het traject op 2 stukken langs de grens. Van promenade tot remise kijk je nu uit op de parkeerplaats ☹ en het 2e stuk is vanaf kleuterhof tot de fata, eerst is er langs de gehele oude horst gelukkig nog een groene wal, maar daarna kijk je om de niet zo mooie eftelingsestraat uit. Met de toekomstplannen van de het grand hotel, uitbreiding sprookjesbos en uitbreiding naar het oosten (strookrijk), zou het promenade/remise stuk volledig in het park gaan lopen en het 2e stuk zou verkort worden van python tot fata. Ik denk dat met de plaatsing van de stations nu de meeste mensen het als een attractie ipv transport zien., ook als je kijkt naar de verlaten wandelwagens die er bij station marerijk vaak staan, daarom mag het traject best nog wat meer beleving krijgen.
Met een extra station bij de ingang/grand hotel zullen meer mensen het als transport gaan zien, waardoor het in de capaciteit gaat knellen tussen mensen die een vol rondje willen gaan en mensen die naar het volgend station willen gaan. Daarnaast is het vanaf het grand hotel naar marerijk maar 500m op een traject van 2300m. De beste plek voor een extra station is het oude station zuid/Anderrijk (iets voor de Fata). Dat ligt bijna precies tussen station oost en marerijk. Een extra station bij kleuterhof, zoals op de Circus grand balancé impressie, is maar op 300m van station oost, echt te kort.
Als je gaat kijken naar wat er te zien en te beleven is op het traject heb je nu 2 stukken, de parkeerplaats en achter joris en de draak langs, waar het lelijk en ook doods is. De parkeerplaats gaat hoteltuin en uitbreiding van het sprookjebos worden. En als je nou achter Joris en de draak eens een tafereel zoals het sprookjesstation neer zet. Misschien een gek idee, maar bouwmeester big zou een vaste plek daar kunnen krijgen, het is sowieso wel een plek die constructief aan doet. En als je daar een vaste bouwkeet met een plek waar ontwerpen hangen, misschien soms een hint op toekomstige plannen. Je gaat er met snelheid langs, dus veel tijd om goed te kijken is er niet. En ook op andere plekken zijn kleine focuspunten geen gek idee.
Dan nog het grootste punt, het gebruik van stoom(treinen). De voorkeur gaat natuurlijk uit naar stoomtreinen, maar als kolen stoken toch niet mogelijk is en het elektrisch moet gaan worden zijn er nog meerdere opties. Ik zie 4 manieren voor de aandrijvingen van de treinen en 3 manieren om de energie bij treinen te krijgen. Optie 1 is de minste manier; standaard elektrische treinen zonder poespas, maar dat wil niemand. Optie 2 is een elektrische trein die eruit ziet als een stoomtrein MET stoomeffecten, dus een watertank en boiler voor stoom en die stoom laat je via de schoorsteen en bij die wielzuiger ontsnappen, zodat het net lijkt op een stoomtrein. Optie 3 is dat je de kolen vervangt met elektrische hitte, dus je maakt de stoom die de wielen aandrijft met elektriciteit. Zo hou je eigenlijk een volledig op stoom werkende trein. Het nadeel van optie 3 tov optie 2 en optie 1 is dat optie 3 meer energie verbruikt dan optie 2 en 2 meer verbruikt dan optie 1. En dat is natuurlijk van belang voor de vraag; hoe zorg je voor de elektriciteit? Met een accu wil je natuurlijk zo min mogelijk energie verbruiken, opladen gedurende de dag is lastig en zomers is het park 13 uur open. Wel is accu veiliger dan een geëlektrificeerde rail die door het hele park heen loopt. Een bovenrail zoals we dat van het ‘normale’ spoor kennen is natuurlijk gevaarlijker bij overwegen, grote voortuigen die er onderdoor moeten, maar ook dingen als ballonnen. Daarnaast is het hele stoomtrein effect minder met draden en een afnemer boven de trein. Gelukkig is er een derde optie een derde rail tussen het spoor. Normaal zou dat geen optie zijn bij een overweg want dan komt alles dat oversteekt onder stroom te staan. Maar in Bordeaux hebben ze trams op de weg rijden met een derde rail, dus geen kans op elektrocutie. Het heet APS https://nl.wikipedia.org/wiki/Alimentation_par_le_sol Met dit systeem kan je dus onbeperkt veilig rondrijden, er zullen vast wat haken en ogen aan zitten tov de accu maar ook voordelen, en optie kan makkelijk qua energieverbruik. Wat nog een andere optie is is de stoom die de trein moet aandrijven te maken naast het spoor bij de stations in grote boilers. Bij een station ‘tankt’ de locomotief stoom onder druk, zo heb je geen elektriciteit nodig op het spoor. Het nadeel is de hoeveelheid stoom die nodig is, en de druk die erbij komt kijken, of dat veilig is.
ter afsluiting, de attractie zal zeker blijven want het is iconisch voor het park en ook wel in Nederland, maar aanpassingen zullen moeten worden gedaan.