Over negen jaar is die loods wel afgeschreven, net zoals de film. Dan kan het hopelijk door de shredder en kan er een nieuwe attractie op deze plek komen. Het blijft extreem jammer dat de Bob, Pandadroom en het Spookslot naast elkaar staan en in drie/vier jaar allemaal een serieuze vervanging kregen maar dat van onderlinge verbondenheid om er een totaal gebied van te maken totaal niet gebeurd is. Ik zou kunnen zeggen, gebrek aan visie, hoewel dat waarschijnlijk niet helemaal terecht is door de onzekerheid die speelde rondom strookrijk in die jaren. Wat wel terecht is, is dat het dus gewoon jammer is dat dit gebied, bij de entree, zo matig herontworpen is.

Michael Ik begrjjp je theorie ergens wel maar dit gaat echt niet tegen de vlakte , ook niet in de toekomst. Hooguit dat ze de boel leeghalen en opnieuw indelen maar die indoor speelhal en horeca zijn naar mijn weten erg belangrijk voor de Efteling.

R013 die indoor speelhal en horeca zijn naar mijn weten erg belangrijk voor de Efteling.

Dat geloof ik direct, en ik zeg ook nergens dat die functies moeten verdwijnen. Je kan dat prima laten terugkeren in een ander gebouw dat wel beter past op die locatie. Uiteindelijk is dit gebouw niets anders dan twee bioscoopzalen met wat horeca en een speelplaats met een foeilelijk en Efteling onwaardig exterieur. Aan dat laatste kan je iets doen, maar we hebben met Kashba ook gezien wat er gebeurt met het exterieur als het eigenlijk net niet lekker past. Daarom dat gebouw vervangen.

Michael Dat gebouw is dan ook niet extern verhuurd en wanneer deze theming krijgt aan de buitenkant zal dit niet voor tijdelijk zijn zoals bij La Place mijn inziens wel het geval is. Waarom iets slopen wat miljoenen kost om in zelfde vorm terug te brengen als je ook hetgeen er staat kunt herontwikkelen? ik bedoel laat Fabula verdwijnen , stop daar een prachtige wachtrij en station voor een ride in ( log flume?) en laat hem samenvloeien met de nieuw te thematiseren buitenkant. De speeltuin vind ik trouwens helemaal niet lelijk van binnen en vele ouders om mij heen die op hun kroost wachten idem , deze kan echt nog wel een hele poos mee. Het exterieur kan met Uncharted achtige wanden ( Port Aventura) al een hele upgrade krijgen! De Promenade kant vind ik trouwens een prima uitstraling hebben met de watervallen etc. Ik verwacht komende winter een upgrade van de buitenkant vanwege de zichtlijnen van het Grand Hotel.

Michael gebrek aan visie

Dat vooral. Want hoewel het onrealistisch is om te verwachten dat men dit gebouw zomaar platgooit (het hele complex heeft een fortuin gekost en is nog lang niet aan het einde van zijn levensduur) had er wel rekening mee kunnen worden gehouden in de plannen eromheen. En op simpele wijze ook, zoals door, oh, I don't know, de rits flinke bomen die ervoor stonden niet weg te halen.

Jammer dat als over een jaar of 9 Fabula is afgeschreven, Max & Moritz dat nog niet gaat zijn. Deze A-locatie verdient zóveel beter.

Ik denk dat sommigen van jullie onderschatten hoe goed Fabula gewaardeerd wordt. Het is natuurlijk geen serieus onderzoek maar als ik er in zit hoor ik vaak enthousiaste reacties en mensen klappen zelfs vaak na het eind van de film. De binnenspeeltuin die er na komt is voor kleine kinderen ook echt fantastisch en is ideaal voor als het regent.

Fabula wordt inderdaad altijd gewaardeerd als ik er ben. Ze klappen na de 1ste en de 2de film. Ze vinden de wachtrij ook altijd leuk om in te staan met die waterval. Ik waardeer Fabula ook altijd, eens in de maand altijd doen. Jammer van de loods, maar die wordt wel een keer gedaan(: Wat mij betreft mogen die filmen blijven in de Efteling, als ze maar om de 5/10 jaar verandert worden.

Trollenbol Maar zelfs met die rits bomen kwam er een lelijke groene champignon boven uit?

R013 Aan de kanten van Spookslot en Steenbokplein? Nee hoor, in de zomer in ieder geval niet.

Dat geklap snap ik eerlijk gezegd niet bij 3D shows, heb het vaak zat meegemaakt in zowel de Efteling als in andere parken.

Maar als ik me fantasie de vrije loop mag geven had ik persoonlijk het gehele gebied (Fabula en M&M) een vergelijkbare sfeer gegeven als seven dwarfs mine train, Fabula vervangen met iets vergelijkbaars maar intiemers qua formaat, in de zomer kan het best druk zijn maar in de rustige periodes is die zaal heel erg leeg, gewoon erg zonde Ik zou de voorshow en de hoofdshow gedeelte vervangen met 3/4 kleinere ruimtes waardoor je bijv in de rustige periodes zaal 1 en 2 in onderhoud kan doen en de overige zalen gewoon open kunnen blijven. Is het uiteindelijke gebouw een stuk lager en dat scheelt weer kosten om het gehele gebouw te themaniseren. De horeca en speeltuin zou ik bebouden al zouden de speeltoestellen en animatronics effe tijdelijk opgeslagen moeten worden tot het nieuwe lagere gebouw af is. Dan racen Max & Moritz langs een miniberg en de rest van de omgeving die daar ook mooi bij speelt.

Dus een hoop bomen, echte natuursteen granulaten in combinatie met neprotsen van spuitbeton (bijv voor een vergelijkbare waterval grot als bij Big bear Mountain) met als uitsteksel de miniberg waar een vernieuwde fabula in zit.

RoelRoel mensen klappen zelfs vaak na het eind van de film.

Die schaar ik onder dezelfde groep mensen die gaan klappen als een vliegtuig geland is, oftewel ik neem ze niet al te serieus. 😃

• MrRC vindt dit leuk.

Duckface Je ziet wel écht duidelijk een groene paddenstoel achter de bomen, probeer vanaf het M&M plein, en in de rit zelf. Dan kun je écht zien hoe vervelend zo'n kale loods is.

Duckface nu staan er nog volle bomen die het deels verstoppen in die hoek, dat heb je niet in de winter en dan zie je loods meteen wel. Dit blijft gewoon een doorn in de oog aangezien de Efteling andere attracties wel relatief goed weg werkt. DM bijv qua concepten atm lijkt het erop dat elke kant wel aangepakt zal worden.

Tim Eens!! Kon je niet gewoon een andere Bob kopen en dan een exacte replica, van MACK bijvoorbeeld. Ik denk het niet, anders had de Efteling het wel gedaan, maar vraag het nog voor de zekerheid na.

pretparkgekkie05-10 Die Mack bobsleds zijn ook niet echt meer van deze tijd. Ook betwijfel ik of dat kwa capaciteit wel zo verstandig geweest was. In dat departement doet M&M het in ieder geval wel goed.

pretparkgekkie05-10 Eens!! Kon je niet gewoon een andere Bob kopen en dan een exacte replica, van MACK bijvoorbeeld. Ik denk het niet, anders had de Efteling het wel gedaan, maar vraag het nog voor de zekerheid na.

Exacte replica had met Mack sws niet gelukt, de layout was ontworpen voor de kleine intamin karren, niet de lange treinen van Mack. Maar los daarvan bied Mack hun bobslee coaster al die tijd nogsteeds aan. Ik denk echter dat de Efteling een nieuwe bob gewoon niet zag zitten, want die zou wel een hogere minimum lengte hebben dan dat de bob had (die had er namelijk geen). Die van Mack hebben namelijk een minimum lengte van 120 cm.

De Efteling had als vervanger puur een andere achtbaan op het oog waar, net als in de Bob, hele kleine kinderen al in mogen. Die hebben ze gekozen, en er 2 neergezet voor capaciteit.

QDude24 En het was niet echt een project waar ze lekker lang de tijd voor hadden, volgensmij is het hele project in een korte tijd tot stand gekomen en zijn ze pas gaan nadenken over een mogelijke vervanger toen de Bob zijn eerste mankementen liet zien.