Dit is momenteel het huidige bestemmingsplan (vastgesteld 18-10-2016):
https://www.ruimtelijkeplannen.nl/documents/NL.IMRO.1507.KBTOVERLAND-BPV1/t_NL.IMRO.1507.KBTOVERLAND-BPV1.pdf
Dit plan heeft als onderbouwing, dit masterplan:
Vooropgesteld, zover ik het plan nu zie mag in de basis het hele roze gebied op het eerste plaatje gebruikt worden voor recreatie en dus bouw attracties. En hoeft -met een snelle blik- het masterplan niet gevolgd te worden, want dat laatste legt beperkingen op aan het type gebruik, namelijk verblijfsrecreatie in het noordelijk deel van Avalon.
Echter, als je wat dieper het bestemmingsplan in duikt dan haal ik daar onderstaande zaken uit:
- Het Noordelijk deel heeft de aanduiding verblijfsrecreatie en hier mag tevens horeca in de vorm van nacht-
verblijf plaatsvinden (zoals een hotel). Dus attracties kunnen hier ook, wel maximaal 45 meter hoog en geluidsbeperkend.
- De bestaande vijvers mogen enkel bebouwd als het wateroppervlak elders gecompenseerd wordt.
- Gebouwen mogen maximaal 30 meter hoog zijn (hotel 35 meter)
- Er mogen drie stuks attracties hoger als 45 meter gebouwd (tot 100 meter).
- Deze attracties moeten open constructie hebben, dus geen dichte wanden.
- Deze attracties mogen alleen gebouwd in het middenstuk:
Kortom, als we nu lezen dat er vier attracties bij komen in Avalon waaronder 1 vrijeval toren, dan ben ik heel benieuwd hoe Toverland dit ziet. Als ik Google maps erbij pak betekenen bovenstaande regels onderstaand plaatje:
Rood: Deelgebied waarbinnen in het huidige Avalon een attractie van 45-100 meter bouwhoogte past
Groen: Gebied waarbinnen óók verblijfsrecreatie mogelijk is en attracties geluidsbeperkend moeten zijn
Geel 1: Mogelijkheid voor een vrije-valtoren?
Geel 2: Mogelijkheid voor attractie zonder aan de visvijver te komen.
Attractie 3 + 4 moeten haast wel ín de visvijver? Of water moet gecompenseerd.
Daarnaast blijf ik het gevoel houden dat we hier met kleinere attracties te maken hebben. Op de een of andere manier zie ik Toverland nu niet een hele grote investering dien. Ik blijf daarmee uit gaan van flatrides voor kleiner publiek, mogelijk 1 grotere molen voor de hele familie. En een kleinere vrijevaltoren, al zou dat laatste een dubbeling zijn met de toren in de Magische vallei. Dus hopelijk heb ik het mis en is deze toren één van de attracties die tussen de 45 en 100 meter wordt.
Maar dat wordt dus in ieder geval géén dichte constructie gezien eisen bestemmingsplan, een Mysterie Castle is haast uitgesloten!