Pretparkgenot Eftelflags Als er één park is dat ik al het succes van de wereld gun dan is het Toverland. Géén groot beursgenoteerd bedrijf waar het uiteindelijke doel tevreden aandeelhouders is geworden maar dromen bouwen. Geld is het middel bij Toverland, bij veel andere parken is het een doel - en dat merk je aan de investeringen. Tonnie Nou, ze roepen al jaren dat Europa-Park hun grote voorbeeld is. Een Camp Resort en hotels is dus niet zo gek. Ik verwacht dan ook dat er veel gelijkenissen zullen zijn tussen het concept van het Europa-Park Camp Resort en dat van Toverland. Die cluster van hotels willen ze ook graag. MisterDream Inderdaad, in deze sector is niet investeren het inzetten van een haast onomkeerbare neerwaartse spiraal. Thies Toverland heeft ook best wat dingen die secundaire uitgaven vergen natuurlijk. De toverstokken De Wunderball Mercado Lúdico De souvenirwinkels De actiefoto's De spookhuizen De snoepwinkel De restaurants en take aways De camping met allerlei bij te boeken dingen Parkeren De kluisjes Een fotohokje Spelautomaten
Progress Jules . Je doet nog steeds alsof het allemaal maar net past en klopt, maar dat zie ik in de cijfers gewoon niet terug. Ik geloof dat meteen, maar in de jaarverslagen van voorgaande jaren was dat wel zo. Dus ik ga deze er eens naast leggen en kijken waar de verandering zit.
Marvin Progress Ik geloof dat meteen, maar in de jaarverslagen van voorgaande jaren was dat wel zo. Dus ik ga deze er eens naast leggen en kijken waar de verandering zit. Ik vind het wel bijzonder hoe de uitleg je hier op een presenteerblaadje wordt gegeven, waarvoor dank @Jules want ik kan zelf ook niks met die ruwe materie, en toch trek je het in twijfel. Sterker nog, je doet haast of ze stiekem ergens geld getoverd hebben 😅
cas794 Progress Ik weet nog steeds niet hoe je iemand quote, maar we gaan er gewoon voor. "Nu duimen dat de volgende grote uitbreiding ook écht voor de hele familie gaat zijn 🙂" Ik hoop dat de vier beloofde attracties voor 2023 al attracties zijn die op het hele gezin gericht zijn, en gezien de informatie die we nu hebben is dat vrij waarschijnlijk. Aan de altijd lange wachtrijen bij de Blitz Bahn merk je dat daar behoefte aan is. Op de langere termijn blijf ik toch hopen op een gave darkride 😅
Progress cas794 Ik hoop dat de vier beloofde attracties voor 2023 al attracties zijn die op het hele gezin gericht zijn, en gezien de informatie die we nu hebben is dat vrij waarschijnlijk. Aan de altijd lange wachtrijen bij de Blitz Bahn merk je dat daar behoefte aan is. Ik hoop met je mee, maar een ervan wordt toch een droptorentje? Daar zal al niet iedereen in willen denk ik. Wat de Blitz Bahn betreft denk ik overigens dat die lange wachtrij eerder met beperkte capaciteit te maken heeft. Bij andere attracties voor een breder publiek zijn de rijen altijd een stuk korter. Een darkride zou ik ook graag zien, liefst in Port Laguna. Die familie Magistralis is met de combinatie toveren-piraten/strandjutten veruit het origineelste concept van het park en er wordt eigenlijk maar relatief weinig mee gedaan.
Progress Marvin Ik vind het wel bijzonder hoe de uitleg je hier op een presenteerblaadje wordt gegeven, waarvoor dank @Jules want ik kan zelf ook niks met die ruwe materie, en toch trek je het in twijfel. Sterker nog, je doet haast of ze stiekem ergens geld getoverd hebben 😅 Ik schreef letterlijk ‘ik geloof dat meteen’. Kun je aangeven waarom je dat interpreteert als twijfelen aan wat Jules schrijft? Misschien moet ik me wat duidelijker uitdrukken: ik twijfel geen seconde aan wat hij schrijft, ik begrijp alleen de achterliggende oorzaken niet zo goed (en dat ligt aan mij). De cijfers van nu vormen immers een groot verschil met het laatste pre-corona jaarverslag waarin de financiële positie echt niet best was en de bank bepaalde criteria moest versoepelen omdat het park er anders niet aan kon voldoen. Dat kun je allemaal nalezen. In de coronajaren is er dus ergens een omslag geweest. In het eerste coronajaar is er (begrijpelijk) verlies gemaakt, dus dat zal de positie niet verbeterd hebben. Het tweede coronajaar moet dus een uitzonderlijk goed hoogseizoen gekend hebben óf er is in dat eerste coronajaar toch iets veranderd rondom de schuldpositie. Dat jaarverslag is echter wat lastiger te interpreteren (ik ben óók geen expert) omdat alles slecht vergelijkbaar is met het jaar ervoor (park lang dicht geweest, flink bespaard op kosten, overheidssteun etc.). Dus nogmaals: geen twijfel aan wat Jules schrijft, wel benieuwd naar de achtergronden. Die ga ik dus eens nalezen. Niets meer, niets minder.
Marvin Progress Ik schreef letterlijk ‘ik geloof dat meteen’. Kun je aangeven waarom je dat interpreteert als twijfelen aan wat Jules schrijft? Omdat je die zin vervolgde met het woordje "maar", wat doorgaans betekend dat hetgeen wat ervoor staat niet sluitend is 😉 En nogmaals, ik denk dat @Jules zijn verhaal al sluitend is. Je kunt niet zomaar geld laten verschijnen in een bedrijf, dat zou je terug zien op andere plekken in het verslag. Maar kijk het vooral nog eens na voor jezelf, ik ben benieuwd naar je inzichten.
Progress Marvin Ah, op die manier! Heb je helemaal gelijk in, slordig taalgebruik van mijn kant. In een toch al wat complexe discussie niet ideaal. Ik had hier inderdaad beter twee losse zinnen van kunnen maken, dat leest ook wat prettiger 🙂 Wat betreft het geld laten verschijnen: dat kan inderdaad alleen de ECB. Voor normale stervelingen en bedrijven moet geld boekhoudkundig gezien inderdaad altijd ergens vandaan komen. Dat is dus waar ik me wat verder in wil verdiepen. Niet om Jules’ verhaal onderuit te halen, wel om het beter te begrijpen.
Sjengske Eerlijk gezegd hoop ik niet dat ze een Darkride gaan zetten zoals hier door velen steeds gevraagd wordt. Een goede darkride vergt enorme investeringen of je moet het al met schermen gaan doen maar dat levert doorgaans hier ook altijd een hoop negatieve kritieken op. Voor Toverland gaat momenteel het gezegde op "te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken". Ze hebben laten zien dat ze alleen voor kwaliteit willen gaan, iets wat alleen maar toegejuicht kan worden, echter ik kan me voorstellen dat een darkride van dergelijk niveau zo duur gaat zijn dat dit (nog) niet lonend is met de huidige bezoekersaantallen, dat zie je ook terug bij een Fenix. Gaan ze beknibbelen of de darkride zou ik bang zijn dat ze weer bakken kritiek over zich heen gaan krijgen omdat "er te veel schermen zijn", "de rit te kort is" of "het kwaliteits niveau niet aansluit bij de rest". Laat ze eerst nog maar een paar leuke infills bouwen, deze kunnen ook deels overdekt/indoor worden, een leuke family launch of junior boomerang/sfc zodat de bezoekers aantallen door groeien en dan die gewenste grootschalige darkride. Overigens het is wel goed wat er gedaan wordt, immers kiezen ze voor capaciteits attracties in hun laatste uitbreidingen, ook al is die capaciteit nu nog niet nodig. Zie de boosterbike en de bobkart hier was duidelijk niet ingekocht met het oog op groei naar dergelijke bezoekers aantallen van over het miljoen. Zo komen ze met de laatste uitbreidingen niet in de knoei met grote bezoekers stijgingen. In mijn ogen zijn ze de goede weg ingeslagen en dat blijkt dan ook maar weer uit hun financiële verslag. Ik zou dat wel eens van Walibi NL willen weten.
Quefox_ Sjengske Toverland heeft met Port Laguna en Avalon in één klap 30 miljoen euro geïnvesteerd. De Efteling had voor Symbolica zo'n 35 miljoen begroot. Denk dat Toverland dan écht wel de middelen bij elkaar kan krijgen voor een dark ride van een niveau dat aansluit bij de recente investeringen.
Zingo Sjengske Ik denk dat je overschat hoeveel een goede darkride voor een park als Toverland hoeft te kosten. Je kan best wel een hele leuke darkride neerzetten voor een niet al te groot bedrag. Bedragen tot 10 miljoen levert je al een echte top ride op tegenwoordig. Natuurlijk is het afhankelijk van de keuzes die je maakt, de grote en de capaciteit, maar we moeten niet meteen een Efteling/Disney/Europa Park darkride als maatstaf nemen denk ik. We hebben voor de Dark Ride Database een interview gehouden met Chris Weaver van Sally Dark Rides en die zegt ook het volgende over de mogelijkheden tegenwoordig: What do you think is the future of dark rides in your opinion? Chris: “I think we are seeing some of the future happening right now. I think technology is getting at a price point where we can utilize a lot of really good things, like these projectors in here. We now have high quality projectors at a price point where we can put then in a regional park. We are utilizing fiber optic cables now so you are getting better media. 4K is here, it’s right around the corner and I think that price point is coming into where you will start seeing high quality media. Our animatronics, they are always getting better, they are getting smoother. I think our processing rate with our targets and with the whole system is getting quicker and smoother. I think you are going to start seeing those high quality dark rides at a really good pricepoint.” De kosten van een dark ride worden relatief tegenover de beschikbare techniek steeds goedkoper. Je ziet ook steeds betere integratie met schermen in veel rides. Dit zagen we ook terug bij het bezoek aan Volkanu in Lost Island. De ride is een perfecte combinatie tussen schermen en fysieke sets. Nu is Sally daar sowieso erg goed in, maar de mogelijkheden zijn er zeker.
Sjengske Quefox_ Het bij elkaar krijgen lijkt me inderdaad het probleem niet maar voor dat geld zou ik als ik Toverland was eerder inzetten op meerdere uitbreidingen ipv in 1 darkride. Een gave supersplash zoals in Europapark waar steeds tig mensen staan te kijken en er interactie is met de berijders van de attractie en dat in een gebied met bijvoorbeeld een paar leuke kleinere infills of attracties als oldtimers of iets dergelijks wat rondjes rijden. dan houd je nog over van die 30 miljoen waar je nog genoeg leuke dingen voor kan bouwen. Ik zou denken dat je dat marketing technisch beter weg gezet krijgt dan een darkride of je zou die darkride al op een goede ip kunnen baseren, dat is weer een heel ander verhaal. Een shooter darkride zou ik ook nog wel een goede zet vinden maar Toverland kennende zou deze dan ook uniek gemaakt moeten worden met een bepaalde content waar dan net als Maus au chocolate ook bergen geld in gaan zitten. Persoonlijk ben ik benieuwd naar de Mack attractie voor 2024/25 in Futuroscope.
msnguy Sjengske Een gave supersplash zoals in Europapark waar steeds tig mensen staan te kijken en er interactie is met de berijders van de attractie en dat in een gebied met bijvoorbeeld een paar leuke kleinere infills of attracties als oldtimers of iets dergelijks wat rondjes rijden. Laat dan nou nét een idee zijn dat ze in 2012 in de ijskast hebben gestopt na een begroting van de kosten 😉
StefanV Sjengske Hebben ze met de aanpassing bij Zork en de splash-zone die daar is toegevoegd eigenlijk dat niet al een beetje gemaakt alleen dan met de bestaande zork attractie?
KevinRollercoaster27 Weer niet in hoeverre bekend maar de wunderbal kost nu 6 euro. Volgensmij voorheen 4 euro. Vind het persoonlijk veel geld voor een houtenbal, resultaat nu… erg rustig op de baan.
Dream_wizard Zonde dat alles zo snel duurder moet worden, 6 euro is schrikbarend duur... 4 euro nog om over na te denken en ik heb hem hier liggen.
KevinRollercoaster27 Dream_wizard ja dat vonden de medewerkers zelf ook, maar goed kunnen ze alleen maar van leren.
Progress Van 4 naar 6 euro is een serieuze prijsstijging. Was het er voorheen misschien te druk en willen ze dat het er wat rustiger wordt? Het is natuurlijk iets zonder wachtrij; als het te druk wordt ontstaat er misschien gedoe tussen bezoekers?
Progress KevinRollercoaster27 Toverland weet echt wel wat ze doen, dat is wat mij hier altijd verteld wordt. Ik zou me dus niet te druk maken. Als ze hierdoor echt geen ballen meer verkopen, is terugschroeven van de prijs eenvoudig te realiseren.