Ik snap niet zo goed wat RS ermee te maken heeft, omdat in de laatste fase daar is gekozen voor een soft opening. En los van een openingsjaar was er geen openingsdatum. En de daadwerkelijke officiële openingsdatum is pas bekend gemaakt nadat ze wisten dat het helemaal draaide met minimale storingen. Dus leuk dat jullie mijn werk erbij willen halen, maar ik snap het werkelijk waar niet. Omdat juist dit voorbeeld dat je aanhaalt juist averechts werkt in je argumentatie. En volgens mij is het ook zodanig off topic? Waarom eigenlijk persoonlijk maken? Geen argumenten meer? 🙂 Je wilt me blijkbaar 'op mijn plek zetten' door het persoonlijk te maken. Terwijl ik gewoon een argument aanbreng zonder ondertoon of kritiek. Stop daar mee.

Terug naar Efteling, en het punt wat ik wilde maken wat ook geen sneer was. Maar het is toch een feit dat de Efteling altijd hele korte (om)bouwtijden heeft? Zie Joris, Symbolica, DVH, Baron etc. Daar is niets mis mee, maar dan heb je bij zo'n type ride de kans dat het tijdens de opening niet lekker werkt. Al heel vroeg is de openingsdatum bekend gemaakt, nog voor de eerste testen. Ik zelf vind dat wel spannend bij een ride waarbij de ritbeleving van de attractie zelf toch vrij essentieel is. Daarbij man elk mens wel concluderen dat de hele bouw en test tijd wat krap is? Een tegenslag moet je wel mee rekenen in je bouwtijd hoor.

Jullie vallen nu allemaal op een selectieve quote waarbij ik gewoon heel eerlijk 2 punten besprak. Daar zit geen vervelende mening achter.
1 - de Efteling heeft altijd weinig tijd in zijn projecten voor test and adjust.
2 - was het slim al een hele marketing op te starten voor iets wat nog niet helemaal gewerkt heeft zoals het moet. Maak je het jezelf niet dan iets te lastig? Je kunt ook marketing starten zonder in een ver voorstadium je openingsdag bekend te moeten maken.

Eftelflags Jullie vallen nu allemaal op een selectieve quote waarbij ik gewoon heel eerlijk 2 punten besprak. Daar zit geen mening achter.

Intussen wacht ik nog op je lijst van vele Efteling attracties die bij opening niet af waren.

Heb ze net genoemd! Even lezen en minder selectief proberen te zijn in je argumentatie 😉

Piet_Verdriet op DVH na opende deze attracties toch gewoon naar behoren? Dat ze het resultaat tegen vonden vallen en daarna verbetering/aanpassingen hebben gedaan vind ik iets anders. Anders zouden Droomvlucht en Piraña pas na het groot onderhoud van dit jaar af zijn geweest.

Retrack Joris was ook niet echt lekker getest voordat het open moest. Dat was overigens met een goede reden, de kerstvakantie kwam eraan en de capaciteit was hard nodig.

Dus nogmaals, het is geen kritiek. En als dat zo gelezen wordt, sorry! 🙂

Piet_Verdriet Maar wanneer is iets af/niet af? De Efteling blijft altijd attracties plussen, zelfs tientallen jaren na opening. Symbolica is sinds de opening nog geen 5% veranderd. Dat vind ik niet per se “niet af”.

Dat Raveleijn een nieuwe show kreeg en PandaDroom een andere film vind ik ook vrij logisch en hoort bij zulk soort attracties.

In feiten zijn alleen Droomvlucht en DVH attracties geweest waar het echt fout ging. Andere attracties werden nog geplust of aangepast, maar om nou te zeggen dat ze daarvoor niet af waren vind ik niet helemaal kloppen.

Eftelflags

Bij een bouw is altijd ruimte voor onvoorziene gebreken of uitdagingen ingepland. Dus dat kwartje kan twee kanten opvallen.
            Aan de buitenkant heb je geen gekke ingelaste pauzes tijdens de bouw gezien door bijvoorbeeld weersoverlast, herstelwerkzaamheden of vergunning technische veranderingen.

Het lijkt me behoorlijk amateuristisch om niet een weloverwogen openingsdag ver vantevoren al in te plannen. Hier stem je marketing op af. Je moet je nieuwe staff hierop aannemen, trainen en efficiënt roosteren en de TD moet het nieuwe apparaat kennen.

En je hebt gelijk De efteling is vaker met de neus op de feiten gedrukt bij niet bewezen technieken en communiceren van openingsdatums. Maar ik denk dat je simpelweg dat bijna niet kunt voorzien. Je gaat van een werkende toevoeging uit en niet van een defecte toevoeging

Daar ben ik het mee eens. Absolute goede nuance. Laten we vooral ook de snelle bouwtijd als iets heel positiefs zien. Immers ken ik weinig parken die zo snel iets zo goed kwalitatief kunnen bouwen. En wie weet is volgende week alles perfect.

Eftelflags Terwijl ik gewoon een argument aanbreng zonder ondertoon of kritiek

Dan moet je toch eens kritisch kijken naar wat je nou echt hebt getypt, want er is wel degelijk een bepaalde ondertoon merkbaar.

Ik vind het ook raar dat je voorstelt om pas met marketen te beginnen als je zeker weet dat iets 100% werkt. Dan is het namelijk af en kan de attractie open, dat is nogal laat om met dat soort zaken te beginnen. Daar neem je dus eigenlijk altijd risico mee. Dat kan soms tegenvallen. Overigens is dat bij de Efteling zelden echt een groot probleem geweest. Van alle genoemde voorbeelden hier, zijn het alleen Droomvlucht en de Vliegende Hollander die catastrofaal gefaald hebben, waarbij de opening van beide attracties zelfs een jaar uitgesteld is.

QDude24 Zeg dat maar tegen Phantasialand

Ik snap de grap, maar de omstandigheden waren daar natuurlijk compleet anders, met een opening midden in een pandemie. Klugheim bijvoorbeeld had wel gewoon een normale aangekondigde openingsdatum met bijhorende marketingstrategie.

Quefox_ Ik snap de grap, maar de omstandigheden waren daar natuurlijk compleet anders, met een opening midden in een pandemie. Klugheim bijvoorbeeld had wel gewoon een normale aangekondigde openingsdatum met bijhorende marketingstrategie.

Het helpt wel dat de attracties welke PHL doorgaans opent significant minder complex zijn dan wat de Efteling met enige regelmaat neerzet. Los van wat je van de kwaliteit vind (note, ik ben geen geweldig fan van PHL)

Quefox_ Ik vind het ook raar dat je voorstelt om pas met marketen te beginnen als je zeker weet dat iets 100% werkt.

Daar had ik specifieker moeten zijn met het woord openingsdatum. Dus bij deze nogmaals, ik had het al echt hiervoor een keer benoemd. Maar blijkbaar was je te druk om je grammetje te halen in plaats van gewoon een discussie te lezen 😉?

Eftelflags Met deze argumentatie is dus geen enkele attractie ooit af. Precies wat ik al verwacht had.

• Zingo heeft hierop gereageerd.

Bwa, volgens mij is dat een discussie voor buiten dit topic toch? Maar als je zo graag gelijk wilt hebben; sure!

Progress kom op, volgens mij wil je gewoon niet lezen omdat @Eftelflags het zegt.

Als je kijkt naar de grotere rides van de Efteling in de laatste twintig jaar zijn er best een aantal die later nadrukkelijke aanpassingen gehad hebben of gewoonweg niet lekker af waren bij opening. Of dat de reactie van het publiek is, of te weinig testen is een tweede.

De Vliegende Hollander - lift zowel technisch als de aankleding nooit afgerond conform origineel plan.
                  Symbolica - redelijk significante aanpassingen aan meerdere scènes en programmering van voertuigen.
                  Aquanura 1 - redelijk wat aanpassingen om de show overdag beter te maken
                  Baron - capaciteit en garderobe pas heel. laat na veel testen op orde.

Je ziet bij veel Efteling attracties dat ze achteraf nog best veel opvallende zaken aanpassen of toevoegen welke met net wat meer aandacht in de ontwerp of testfase opgepakt hadden kunnen worden. Dat is niet vervelend, want top dat er aandacht voor is, maar een deel voorkom je met goed doordacht ontwerp en testen.

Zingo Progress kom op, volgens mij wil je gewoon niet lezen omdat @Eftelflags het zegt.

Dit is natuurlijk een hele rare insinuatie. Eftelflags noemde inderdaad een lijstje, en ja, daar heb ik in eerste instantie overheen gelezen. Vooral omdat hij daar attracties noemde waar ik dit beeld niet herken. Ik had dus niet in de gaten dat dit ‘het lijstje’ was en was eerlijk gezegd vooral gefocust op het laatste deel van zijn post. Mijn fout.

Maar als we dan naar het lijstje kijken:
                    DVH stond er bijvoorbeeld in. Die attractie spreekt zijn argument ergens tegen, want is een jaar later geopend dan gepland. Maar goed, daarna hebben ze hem nog een keer moeten sluiten vanwege het gedoe met de ketting. Dat kun je dan inderdaad tellen als ‘niet af’, hoewel het in Eftelflags’ oorspronkelijke argument ging om ‘niet af qua beleving’.

Dan heb je Baron: ja, daar is een garderobe-issue geweest dat later werd aangepast. Dat lijkt me typisch iets dat je vóór opening lastig kan voorzien; daarna krijg je immers pas inzicht in de werkelijke bezoekersstromen. Maar ook hier: het ging om beleving. Daar hoort de garderobe voor mij niet bij.

Hij noemt ook Symbolica. Daar zijn naderhand wat minimale aanpassingen geweest, waarvan op dit forum volgens mij niemand vond dat ze de beleving veranderden. Qua beleving was die attractie dus al af bij opening. En ja, velen hier vinden Symbolica niet geslaagd. Maar er waren bij opening geen wezenlijke dingen die niet werkten.

Als laatste noemt hij JEDD. De issues bij de heropening zijn er inderdaad geweest, die was ik vergeten. Maar ik kan me niet herinneren dat er bij de oorspronkelijke opening grote issues waren.

Kijk, je kunt achteraf natuurlijk altijd zeggen dat men meer tijd had moeten nemen of beter over dingen had moeten nadenken. En als de attractie je op een of meerdere punten tegenviel (wat bij de meeste Efteling-attracties het geval is voor velen hier) kun je altijd stellen dat deze niet optimaal ‘af’ is. Maar ik denk niet dat de voorbeelden die Eftelflags aanhaalde wezenlijk anders waren geweest als de opening een paar maanden later was geweest.
                    Nogmaals, niets persoonlijks richting Eftelflags dus. Agree to disagree, zullen we maar zeggen.

Het kan natuurlijk best zo zijn dat Danse Macabre wél een voorbeeld blijkt van een attractie die wezenlijk anders zou zijn als men nog twee maanden extra de tijd zou hebben. Gezien de ook voor de leverancier volledig nieuwe techniek is dat nog best waarschijnlijk. Maar dan zou dat in mijn ogen nog steeds een uitzondering zijn voor de Efteling.
                    Ik denk overigens dat als de Efteling het advies van Eftelflags zou hebben opgevolgd en de openingsdatum niet bekend had gemaakt tot vlak voor de opening, daar zeer veel kritiek op geweest zou zijn vanuit de fancommunity. Want dan vinden we het ook weer slecht geregeld, een gemiste kans qua marketing of weet ik veel. We vinden altijd wel iets om over te klagen. Kijk maar hoe groot de verontwaardiging was als men vond dat een nieuwe making-of te lang op zich liet wachten 🙂

Eftelflags Daar had ik specifieker moeten zijn met het woord openingsdatum

Ik ging er eigenlijk vanuit dat je wel slim genoeg was om te kunnen inschatten dat ik dezelfde mening zou dragen over het woord “openingsdatum”. Alas…

Maar oke, nu even zwart op wit: datzelfde geldt toch ook voor de openingsdatum? Die wil je toch ook al enigszins vantevoren bekend maken. Er zijn genoeg mensen die hun bezoek of verblijf uitstellen tot een nieuwe attractie open is, je wilt die mensen toch wel enige tijd vantevoren de kans geven iets te plannen. Of heb ik je nu verkeerd begrepen?

Nogmaals, als een attractie 100% werkt, is hij af en ben je te laat met zoiets. De Efteling heeft de openingsdatum nu 3 maanden vantevoren bekend gemaakt, dat is echt niet zo gek vroeg.

Overigens was die sneer op het einde weer nergens voor nodig. Of was deze ook niet als sneer bedoeld? In dat geval was mijn openingszin hier ook niet als sneer bedoeld 😉

Wellicht een gekke zijsprong, maar ze zijn 2 jaar met de bouw van Danse Macabre bezig geweest... ik kan me iets herinneren dat een paar weken terug nog werd gezegd dat ze ruim de tijd voor testen hadden, de ride en het gebouw staan er intussen ook alweer een tijdje (relatief begrip) en 2 jaar bouwtijd is naar mijn mening toch niet zo'n korte periode. Best 'grappig' dat dit onderwerp nu opeens zo omgeslagen is. Nou begreep ik wel van iemand die bij Heijmans werkt dat ze nog nooit met 100% bezetting hadden getest dus wellicht dat daar die testgroep nu zo'n beetje voor was. Wie weet komt iedereen er straks wel overdonderd uit. Ik heb bijvoorbeeld nog niks gelezen over de oude vlederikken die in de ronde zaal van het Spookslot zaten of zoals iemand anders ook schreef iets met projecties. Stille hoop dat daar toch ook nog wel iets van te bespeuren gaat zijn. Nog een weekje en dan weet iedereen het... 😀

Dat er schiinbaar nog niet met 100% bezetting is gewerkt kan ik wel snappen.
                    Het is een nieuwe attractie en ik kan min voorstellen dat ook het personeel zijn of haar draai vinden om met de attractie te werken.
                    Dan kan je beter voor je officiële opening die ervaring opdoen en langzaam opbouwen zodat je met de grote opening zelfverzekerder een attractie draait in plaats van met stress achter de feiten aanlopen.

Ook bij veel andere bedrijven worden mensen eerst op een rustiger/makkelijker niveau ingewerkt voordat er op volle kracht gewerkt gaat worden.
                    Een chirurg doet bij een grote operatie ook eerst meekijken en meewerken met een ervaren iemand en doet in het begin de kleinere handelingen.
                    Waar ik werk trainen we mensen wel eerst op de 3 skills zoals dat heet waar ze op gaan werken maar werken ze in het begin ook nog maar op 1 skill en wordt langzaam de boel uitgebouwd zodat mensen effectief kunnen multitasken.

Als de soft opening voor genodigden dus op halve kracht gaat begrijp ik dat heel goed en is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht die blijkbaar mensen hier wel zien.
                    31 oktober ga ik het zelf meemaken allemaal, en wat heb ik er onwijs veel zin in!