Eftelflags Terwijl ik gewoon een argument aanbreng zonder ondertoon of kritiek

Dan moet je toch eens kritisch kijken naar wat je nou echt hebt getypt, want er is wel degelijk een bepaalde ondertoon merkbaar.

Ik vind het ook raar dat je voorstelt om pas met marketen te beginnen als je zeker weet dat iets 100% werkt. Dan is het namelijk af en kan de attractie open, dat is nogal laat om met dat soort zaken te beginnen. Daar neem je dus eigenlijk altijd risico mee. Dat kan soms tegenvallen. Overigens is dat bij de Efteling zelden echt een groot probleem geweest. Van alle genoemde voorbeelden hier, zijn het alleen Droomvlucht en de Vliegende Hollander die catastrofaal gefaald hebben, waarbij de opening van beide attracties zelfs een jaar uitgesteld is.

QDude24 Zeg dat maar tegen Phantasialand

Ik snap de grap, maar de omstandigheden waren daar natuurlijk compleet anders, met een opening midden in een pandemie. Klugheim bijvoorbeeld had wel gewoon een normale aangekondigde openingsdatum met bijhorende marketingstrategie.

Quefox_ Ik snap de grap, maar de omstandigheden waren daar natuurlijk compleet anders, met een opening midden in een pandemie. Klugheim bijvoorbeeld had wel gewoon een normale aangekondigde openingsdatum met bijhorende marketingstrategie.

Het helpt wel dat de attracties welke PHL doorgaans opent significant minder complex zijn dan wat de Efteling met enige regelmaat neerzet. Los van wat je van de kwaliteit vind (note, ik ben geen geweldig fan van PHL)

Quefox_ Ik vind het ook raar dat je voorstelt om pas met marketen te beginnen als je zeker weet dat iets 100% werkt.

Daar had ik specifieker moeten zijn met het woord openingsdatum. Dus bij deze nogmaals, ik had het al echt hiervoor een keer benoemd. Maar blijkbaar was je te druk om je grammetje te halen in plaats van gewoon een discussie te lezen 😉?

Eftelflags Met deze argumentatie is dus geen enkele attractie ooit af. Precies wat ik al verwacht had.

• Zingo heeft hierop gereageerd.

Bwa, volgens mij is dat een discussie voor buiten dit topic toch? Maar als je zo graag gelijk wilt hebben; sure!

Progress kom op, volgens mij wil je gewoon niet lezen omdat @Eftelflags het zegt.

Als je kijkt naar de grotere rides van de Efteling in de laatste twintig jaar zijn er best een aantal die later nadrukkelijke aanpassingen gehad hebben of gewoonweg niet lekker af waren bij opening. Of dat de reactie van het publiek is, of te weinig testen is een tweede.

De Vliegende Hollander - lift zowel technisch als de aankleding nooit afgerond conform origineel plan.
        Symbolica - redelijk significante aanpassingen aan meerdere scènes en programmering van voertuigen.
        Aquanura 1 - redelijk wat aanpassingen om de show overdag beter te maken
        Baron - capaciteit en garderobe pas heel. laat na veel testen op orde.

Je ziet bij veel Efteling attracties dat ze achteraf nog best veel opvallende zaken aanpassen of toevoegen welke met net wat meer aandacht in de ontwerp of testfase opgepakt hadden kunnen worden. Dat is niet vervelend, want top dat er aandacht voor is, maar een deel voorkom je met goed doordacht ontwerp en testen.

Zingo Progress kom op, volgens mij wil je gewoon niet lezen omdat @Eftelflags het zegt.

Dit is natuurlijk een hele rare insinuatie. Eftelflags noemde inderdaad een lijstje, en ja, daar heb ik in eerste instantie overheen gelezen. Vooral omdat hij daar attracties noemde waar ik dit beeld niet herken. Ik had dus niet in de gaten dat dit ‘het lijstje’ was en was eerlijk gezegd vooral gefocust op het laatste deel van zijn post. Mijn fout.

Maar als we dan naar het lijstje kijken:
          DVH stond er bijvoorbeeld in. Die attractie spreekt zijn argument ergens tegen, want is een jaar later geopend dan gepland. Maar goed, daarna hebben ze hem nog een keer moeten sluiten vanwege het gedoe met de ketting. Dat kun je dan inderdaad tellen als ‘niet af’, hoewel het in Eftelflags’ oorspronkelijke argument ging om ‘niet af qua beleving’.

Dan heb je Baron: ja, daar is een garderobe-issue geweest dat later werd aangepast. Dat lijkt me typisch iets dat je vóór opening lastig kan voorzien; daarna krijg je immers pas inzicht in de werkelijke bezoekersstromen. Maar ook hier: het ging om beleving. Daar hoort de garderobe voor mij niet bij.

Hij noemt ook Symbolica. Daar zijn naderhand wat minimale aanpassingen geweest, waarvan op dit forum volgens mij niemand vond dat ze de beleving veranderden. Qua beleving was die attractie dus al af bij opening. En ja, velen hier vinden Symbolica niet geslaagd. Maar er waren bij opening geen wezenlijke dingen die niet werkten.

Als laatste noemt hij JEDD. De issues bij de heropening zijn er inderdaad geweest, die was ik vergeten. Maar ik kan me niet herinneren dat er bij de oorspronkelijke opening grote issues waren.

Kijk, je kunt achteraf natuurlijk altijd zeggen dat men meer tijd had moeten nemen of beter over dingen had moeten nadenken. En als de attractie je op een of meerdere punten tegenviel (wat bij de meeste Efteling-attracties het geval is voor velen hier) kun je altijd stellen dat deze niet optimaal ‘af’ is. Maar ik denk niet dat de voorbeelden die Eftelflags aanhaalde wezenlijk anders waren geweest als de opening een paar maanden later was geweest.
          Nogmaals, niets persoonlijks richting Eftelflags dus. Agree to disagree, zullen we maar zeggen.

Het kan natuurlijk best zo zijn dat Danse Macabre wél een voorbeeld blijkt van een attractie die wezenlijk anders zou zijn als men nog twee maanden extra de tijd zou hebben. Gezien de ook voor de leverancier volledig nieuwe techniek is dat nog best waarschijnlijk. Maar dan zou dat in mijn ogen nog steeds een uitzondering zijn voor de Efteling.
          Ik denk overigens dat als de Efteling het advies van Eftelflags zou hebben opgevolgd en de openingsdatum niet bekend had gemaakt tot vlak voor de opening, daar zeer veel kritiek op geweest zou zijn vanuit de fancommunity. Want dan vinden we het ook weer slecht geregeld, een gemiste kans qua marketing of weet ik veel. We vinden altijd wel iets om over te klagen. Kijk maar hoe groot de verontwaardiging was als men vond dat een nieuwe making-of te lang op zich liet wachten 🙂

Eftelflags Daar had ik specifieker moeten zijn met het woord openingsdatum

Ik ging er eigenlijk vanuit dat je wel slim genoeg was om te kunnen inschatten dat ik dezelfde mening zou dragen over het woord “openingsdatum”. Alas…

Maar oke, nu even zwart op wit: datzelfde geldt toch ook voor de openingsdatum? Die wil je toch ook al enigszins vantevoren bekend maken. Er zijn genoeg mensen die hun bezoek of verblijf uitstellen tot een nieuwe attractie open is, je wilt die mensen toch wel enige tijd vantevoren de kans geven iets te plannen. Of heb ik je nu verkeerd begrepen?

Nogmaals, als een attractie 100% werkt, is hij af en ben je te laat met zoiets. De Efteling heeft de openingsdatum nu 3 maanden vantevoren bekend gemaakt, dat is echt niet zo gek vroeg.

Overigens was die sneer op het einde weer nergens voor nodig. Of was deze ook niet als sneer bedoeld? In dat geval was mijn openingszin hier ook niet als sneer bedoeld 😉

Wellicht een gekke zijsprong, maar ze zijn 2 jaar met de bouw van Danse Macabre bezig geweest... ik kan me iets herinneren dat een paar weken terug nog werd gezegd dat ze ruim de tijd voor testen hadden, de ride en het gebouw staan er intussen ook alweer een tijdje (relatief begrip) en 2 jaar bouwtijd is naar mijn mening toch niet zo'n korte periode. Best 'grappig' dat dit onderwerp nu opeens zo omgeslagen is. Nou begreep ik wel van iemand die bij Heijmans werkt dat ze nog nooit met 100% bezetting hadden getest dus wellicht dat daar die testgroep nu zo'n beetje voor was. Wie weet komt iedereen er straks wel overdonderd uit. Ik heb bijvoorbeeld nog niks gelezen over de oude vlederikken die in de ronde zaal van het Spookslot zaten of zoals iemand anders ook schreef iets met projecties. Stille hoop dat daar toch ook nog wel iets van te bespeuren gaat zijn. Nog een weekje en dan weet iedereen het... 😀

Dat er schiinbaar nog niet met 100% bezetting is gewerkt kan ik wel snappen.
          Het is een nieuwe attractie en ik kan min voorstellen dat ook het personeel zijn of haar draai vinden om met de attractie te werken.
          Dan kan je beter voor je officiële opening die ervaring opdoen en langzaam opbouwen zodat je met de grote opening zelfverzekerder een attractie draait in plaats van met stress achter de feiten aanlopen.

Ook bij veel andere bedrijven worden mensen eerst op een rustiger/makkelijker niveau ingewerkt voordat er op volle kracht gewerkt gaat worden.
          Een chirurg doet bij een grote operatie ook eerst meekijken en meewerken met een ervaren iemand en doet in het begin de kleinere handelingen.
          Waar ik werk trainen we mensen wel eerst op de 3 skills zoals dat heet waar ze op gaan werken maar werken ze in het begin ook nog maar op 1 skill en wordt langzaam de boel uitgebouwd zodat mensen effectief kunnen multitasken.

Als de soft opening voor genodigden dus op halve kracht gaat begrijp ik dat heel goed en is er volgens mij geen vuiltje aan de lucht die blijkbaar mensen hier wel zien.
          31 oktober ga ik het zelf meemaken allemaal, en wat heb ik er onwijs veel zin in!

JeepeeB Ook bij veel andere bedrijven worden mensen eerst op een rustiger/makkelijker niveau ingewerkt voordat er op volle kracht gewerkt gaat worden.

Je redenatie voor een chirurg of dergelijke kan ik volgen, maar dat gaat in een attractiepark niet op. In een attractiepark moet je namelijk capaciteit draaien. Doe je dat niet, worden de wachtrijen te lang, mensen ongeduldig en daardoor krijg je vervelende situaties. Het is gewoon algemeen bekend dat wanneer een attractie voor het eerst opent, er massale rijen staan. Dat zien we in Disney, in Universal, bij Europa-Park én bij de Efteling. Daar moet je op voorbereid zijn. Ook als personeel.

Ik kan me dus haast niet voorstellen dat ze denken dat het een goed idee is om géén stresstest te doen! Je wilt dat je personeel weet wat doorwerken inhoudt en dat de capaciteit zo goed en zo snel mogelijk benut wordt. Als de attractie dan kinderziektes ervaart, is dat natuurlijk jammer. Maar met een goede stresstest kun je daar goed op inspelen wanneer je weer door kunt draaien.

Daarbuiten zijn testen op volle capaciteit in een realistische setting ook fijn om de guestflow te analyseren. Loopt het zoals gepland, moeten we routes of werkwijzes aanpassen... Daarmee haal je al veel kinderziektes eruit waar je anders tegenaan zou lopen. Dat had wellicht ook het bagageprobleem bij de Baron al vroegtijdig kunnen oplossen.
            Nu heb ik afgelopen week wel begrepen dat dergelijke testen wél zijn gedaan bij DMC, maar dat er nagenoeg niks met de uitkomst wordt gedaan omwille van de tijd, effecten die nog niet af zijn én budget. Dan is het dus hopen dat het met de previews allemaal gaat meevallen.

BlueSpirit Daarbuiten zijn testen op volle capaciteit in een realistische setting ook fijn om de guestflow te analyseren. Loopt het zoals gepland, moeten we routes of werkwijzes aanpassen... Daarmee haal je al veel kinderziektes eruit waar je anders tegenaan zou lopen. Dat had wellicht ook het bagageprobleem bij de Baron al vroegtijdig kunnen oplossen.

Maar zijn de previews niet deels die stresstesten? De drukte van een echte openingsdag kun je natuurlijk nooit echt van tevoren testen; je moet dan duizenden mensen optrommelen. Geen enkel park is perfect voorbereid op die extreme drukte; dan zou je daar echt je park op moeten inrichten en dat is onhaalbaar. Kijk maar naar Universal waar mensen uren stonden te wachten om het Potter-themagebied überhaupt in te mogen.
              Je moet je als bezoeker er gewoon ook op instellen dat het op de eerste dagen lang wachten is bij de nieuwe attractie. En dat er wellicht kinderziektes zijn en storingen optreden. Dat gebeurt in elk park, ook bij Disney en Universal.

Wat Baron betreft: ik denk dat er tijdens de testen van tevoren geen probleem met de bagage is geweest; iedereen zal toen netjes zijn bagage in de kluisjes hebben gelegd. En de attractie was niet open, dus die kluisjes waren niet bezet door mensen die het nodig vonden die de hele dag als persoonlijke garderobe te gebruiken.

BlueSpirit Je redenatie voor een chirurg of dergelijke kan ik volgen, maar dat gaat in een attractiepark niet op

Klopt, maar je kan bij een nieuwe attractie ook niet verwachten dat zodra het personeel erin kan dat je op volle kracht al kan draaien.
                Ook het personeel moet zichzelf in kunnen werken, en als dat de reden is dat nu schijnbaar op halve capaciteit wordt gewerkt snap ik dat helemaal.
                Je kan tenslotte pas rennen als je eerst hebt leren lopen…

BlueSpirit In een attractiepark moet je namelijk capaciteit draaien. Doe je dat niet, worden de wachtrijen te lang, mensen ongeduldig en daardoor krijg je vervelende situaties. Het is gewoon algemeen bekend dat wanneer een attractie voor het eerst opent, er massale rijen staan. Dat zien we in Disney, in Universal, bij Europa-Park én bij de Efteling. Daar moet je op voorbereid zijn. Ook als personeel

Je hebt helemaal gelijk, maar zolang de attractie nog niet open is is het toch helemaal niet raar om een dergelijke gradient toe te passen. Een compleet nieuwe attractie runnen met een nieuw team gaat natuurlijk niet zomaar. Volgens mij is het helemaal niet gek om je personeel eerst kennis te laten maken met de attractie op standje rustig voordat je ze ze op volle toeren laat testdraaien zodat iedereen weet hoe en wat.

Progress Maar zijn de previews niet deels die stresstesten? De drukte van een echte openingsdag kun je natuurlijk nooit echt van tevoren testen; je moet dan duizenden mensen optrommelen. Geen enkel park is perfect voorbereid op die extreme drukte; dan zou je daar echt je park op moeten inrichten en dat is onhaalbaar.

Eens, maar zo communiceert de Efteling - of menig ander park daargelaten - dat niet. Het wordt gezien als een extraatje voor personeel, genodigden of abonnementhouders om als eerste ergens in te mogen. Want de attractie is immers al 'af'. Als ze dit echt willen gebruiken als stresstesten, zou een disclaimer over de mogelijke gevolgen daarvan best op z'n plek zijn. Daarmee voorkom je boze fans.

JeepeeB Klopt, maar je kan bij een nieuwe attractie ook niet verwachten dat zodra het personeel erin kan dat je op volle kracht al kan draaien.

Met genoeg testen en daarnaast testen met realistische scenario's lijkt me dat dit prima kan. En dat is niet met één avondje gedaan.

JrmWrm Volgens mij is het helemaal niet gek om je personeel eerst kennis te laten maken met de attractie op standje rustig voordat je ze ze op volle toeren laat testdraaien zodat iedereen weet hoe en wat.

Voor de TD en andere technici of de 'hoofd' operators kan ik dat begrijpen inderdaad, maar niet voor het 'normale' personeel wat enkel hoeft te boarden, groupen of dat soort randzaken. Die zouden daar denk ik geen meerwaarde in hebben.

Maargoed, laten we hopen dat de eerste reacties niet helemaal kloppen zoals Wessel pretendeert en het met de previews goed verloopt en dat we een mooi product zien waarvan de show écht af is.

BlueSpirit Als ze dit echt willen gebruiken als stresstesten, zou een disclaimer over de mogelijke gevolgen daarvan best op z'n plek zijn.

Misschien staat die ook wel ergens? Ik heb zelf niet gewonnen, dus kan het niet nakijken.

BlueSpirit Als ze dit echt willen gebruiken als stresstesten, zou een disclaimer over de mogelijke gevolgen daarvan best op z'n plek zijn. Daarmee voorkom je boze fans.

Om de informatie die in de bevestigingsmails voor de previews staat even te citeren: "Omdat het een preview is, kan het zijn dat de attractie tijdelijk stil wordt gezet, of dat nog niet alles goed werkt". En volgens mij was er bij Symbolica en Baron 1898 ook sprake van een dergelijke disclaimer tijdens de previews. Ten tijde van Max & Moritz kan ik niet met zekerheid zeggen, toen had ik geen abonnement. Ik denk ook dat de meeste abonnementhouders inmiddels wel weten hoe dit werkt.

Progress Die previews lijken me geen stress testen. Dat zijn abonnementhouders die weten wat van ze verwacht wordt, dus geen goede weerspiegeling.

Een echte stresstest doe je voor de opening door op een random moment de hekken open te zetten voor een groot aantal gelukkige voorbijgangers, een onaangekondigde soft opening dus. En niet pas de 31ste als de stampede eraan komt. Dat er dan al beelden naar buiten komen, dat is dan jammer. Misschien moeten ze de attractie wat minder als een militair fort beschouwen.

Ik voorzie namelijk al wat problemen met het gasten naar de koorbanken begeleiden m.b.v de lampen. Wij als fans weten wat te verwachten. Maar Truuske is doodsbang, wat ervoor gaat zorgen dat het allemaal verschrikkelijk lang kan gaan duren.

Piet_Verdriet En als ze dat doen lekken er beelden van die soft opening uit. Dat vinden we hier dan niet goed.
                        En als er tijdens de soft openings iets misgaat of tegenvalt, komt dat via Wessel hier terecht en vinden we dat ook niet goed. Want dan zijn de soft openings te vroeg, had er meer getest moeten worden, etc.

Ik denk dat we onder ogen moeten zien dat de Efteling het voor sommigen hier in geen enkel scenario goed kan doen.

Progress Lekker boeiend voor de Efteling wat we er hier op het forum vinden toch? Daar liggen ze echt niet wakker van. Ik snap niet dat je je daar steeds zo druk over maakt, we zijn hier nog geen 1% van de bezoekers.