1991 Ja precies, dat zeg je mooi! 😃

Laten we maar gewoon afwachten hoe en wat. We hebben er niets aan om nu al een oordeel te geven aan de hand van een vrij oppervlakkig berichtje. Morgen over een week kunnen we een mooie balans opmaken van de ervaringen.

Ik wil niet misselijk uit de attractie komen.

Ik wil wél dezelfde power ervaren als Ratatouille.

Ik lees ook nergens iets terug over eventuele projecties tijdens de rit, kan me bijna niet voorstellen dat die er niet komen in een moderne spookattractie?

Ik hoorde vanavond best een toffe soundscape over het oude heksenpad, o.a wolven en geluiden alsof er een enorm beest rondstampt.

Eftelflags Maar ik zelf zie daar niet echt de meerwaarde om zoiets zo krap te plannen

Jij neemt nu aan dat het te krap is gepland, maar allicht dat het nu alleen zo krap is geworden door een tegenslag. Dat weten we niet. En met het oog op marketing ga je toch wel enkele maanden vantevoren een datum bekendmaken. Je kan lastig vandaag bekendmaken dat de attractie morgen open is.

In die zin vind ik overigens dat ik zeker wel de vergelijking mag trekken met RidderStrijd. Die was oorspronkelijk aangekondigd voor het voorjaar van 2022, dat is uiteindelijk door tegenslagen het voorjaar van 2024 geworden. Is dat dan ook te krap gepland? Met een kortzichtige blik zou je kunnen concluderen van wel, net zoals jij nu bij Danse Macabre doet.

    Ik snap niet zo goed wat RS ermee te maken heeft, omdat in de laatste fase daar is gekozen voor een soft opening. En los van een openingsjaar was er geen openingsdatum. En de daadwerkelijke officiële openingsdatum is pas bekend gemaakt nadat ze wisten dat het helemaal draaide met minimale storingen. Dus leuk dat jullie mijn werk erbij willen halen, maar ik snap het werkelijk waar niet. Omdat juist dit voorbeeld dat je aanhaalt juist averechts werkt in je argumentatie. En volgens mij is het ook zodanig off topic? Waarom eigenlijk persoonlijk maken? Geen argumenten meer? 🙂 Je wilt me blijkbaar 'op mijn plek zetten' door het persoonlijk te maken. Terwijl ik gewoon een argument aanbreng zonder ondertoon of kritiek. Stop daar mee.

    Terug naar Efteling, en het punt wat ik wilde maken wat ook geen sneer was. Maar het is toch een feit dat de Efteling altijd hele korte (om)bouwtijden heeft? Zie Joris, Symbolica, DVH, Baron etc. Daar is niets mis mee, maar dan heb je bij zo'n type ride de kans dat het tijdens de opening niet lekker werkt. Al heel vroeg is de openingsdatum bekend gemaakt, nog voor de eerste testen. Ik zelf vind dat wel spannend bij een ride waarbij de ritbeleving van de attractie zelf toch vrij essentieel is. Daarbij man elk mens wel concluderen dat de hele bouw en test tijd wat krap is? Een tegenslag moet je wel mee rekenen in je bouwtijd hoor.

    Jullie vallen nu allemaal op een selectieve quote waarbij ik gewoon heel eerlijk 2 punten besprak. Daar zit geen vervelende mening achter.
    1 - de Efteling heeft altijd weinig tijd in zijn projecten voor test and adjust.
    2 - was het slim al een hele marketing op te starten voor iets wat nog niet helemaal gewerkt heeft zoals het moet. Maak je het jezelf niet dan iets te lastig? Je kunt ook marketing starten zonder in een ver voorstadium je openingsdag bekend te moeten maken.

      Eftelflags Jullie vallen nu allemaal op een selectieve quote waarbij ik gewoon heel eerlijk 2 punten besprak. Daar zit geen mening achter.

      Intussen wacht ik nog op je lijst van vele Efteling attracties die bij opening niet af waren.

        Heb ze net genoemd! Even lezen en minder selectief proberen te zijn in je argumentatie 😉

          Piet_Verdriet op DVH na opende deze attracties toch gewoon naar behoren? Dat ze het resultaat tegen vonden vallen en daarna verbetering/aanpassingen hebben gedaan vind ik iets anders. Anders zouden Droomvlucht en Piraña pas na het groot onderhoud van dit jaar af zijn geweest.

            Retrack Joris was ook niet echt lekker getest voordat het open moest. Dat was overigens met een goede reden, de kerstvakantie kwam eraan en de capaciteit was hard nodig.

            Dus nogmaals, het is geen kritiek. En als dat zo gelezen wordt, sorry! 🙂

            Piet_Verdriet Maar wanneer is iets af/niet af? De Efteling blijft altijd attracties plussen, zelfs tientallen jaren na opening. Symbolica is sinds de opening nog geen 5% veranderd. Dat vind ik niet per se “niet af”.

            Dat Raveleijn een nieuwe show kreeg en PandaDroom een andere film vind ik ook vrij logisch en hoort bij zulk soort attracties.

            In feiten zijn alleen Droomvlucht en DVH attracties geweest waar het echt fout ging. Andere attracties werden nog geplust of aangepast, maar om nou te zeggen dat ze daarvoor niet af waren vind ik niet helemaal kloppen.

              Eftelflags

              Bij een bouw is altijd ruimte voor onvoorziene gebreken of uitdagingen ingepland. Dus dat kwartje kan twee kanten opvallen.
              Aan de buitenkant heb je geen gekke ingelaste pauzes tijdens de bouw gezien door bijvoorbeeld weersoverlast, herstelwerkzaamheden of vergunning technische veranderingen.

              Het lijkt me behoorlijk amateuristisch om niet een weloverwogen openingsdag ver vantevoren al in te plannen. Hier stem je marketing op af. Je moet je nieuwe staff hierop aannemen, trainen en efficiënt roosteren en de TD moet het nieuwe apparaat kennen.

              En je hebt gelijk De efteling is vaker met de neus op de feiten gedrukt bij niet bewezen technieken en communiceren van openingsdatums. Maar ik denk dat je simpelweg dat bijna niet kunt voorzien. Je gaat van een werkende toevoeging uit en niet van een defecte toevoeging

              Daar ben ik het mee eens. Absolute goede nuance. Laten we vooral ook de snelle bouwtijd als iets heel positiefs zien. Immers ken ik weinig parken die zo snel iets zo goed kwalitatief kunnen bouwen. En wie weet is volgende week alles perfect.

              Eftelflags Terwijl ik gewoon een argument aanbreng zonder ondertoon of kritiek

              Dan moet je toch eens kritisch kijken naar wat je nou echt hebt getypt, want er is wel degelijk een bepaalde ondertoon merkbaar.

              Ik vind het ook raar dat je voorstelt om pas met marketen te beginnen als je zeker weet dat iets 100% werkt. Dan is het namelijk af en kan de attractie open, dat is nogal laat om met dat soort zaken te beginnen. Daar neem je dus eigenlijk altijd risico mee. Dat kan soms tegenvallen. Overigens is dat bij de Efteling zelden echt een groot probleem geweest. Van alle genoemde voorbeelden hier, zijn het alleen Droomvlucht en de Vliegende Hollander die catastrofaal gefaald hebben, waarbij de opening van beide attracties zelfs een jaar uitgesteld is.

              QDude24 Zeg dat maar tegen Phantasialand

              Ik snap de grap, maar de omstandigheden waren daar natuurlijk compleet anders, met een opening midden in een pandemie. Klugheim bijvoorbeeld had wel gewoon een normale aangekondigde openingsdatum met bijhorende marketingstrategie.

                Quefox_ Ik snap de grap, maar de omstandigheden waren daar natuurlijk compleet anders, met een opening midden in een pandemie. Klugheim bijvoorbeeld had wel gewoon een normale aangekondigde openingsdatum met bijhorende marketingstrategie.

                Het helpt wel dat de attracties welke PHL doorgaans opent significant minder complex zijn dan wat de Efteling met enige regelmaat neerzet. Los van wat je van de kwaliteit vind (note, ik ben geen geweldig fan van PHL)

                Quefox_ Ik vind het ook raar dat je voorstelt om pas met marketen te beginnen als je zeker weet dat iets 100% werkt.

                Daar had ik specifieker moeten zijn met het woord openingsdatum. Dus bij deze nogmaals, ik had het al echt hiervoor een keer benoemd. Maar blijkbaar was je te druk om je grammetje te halen in plaats van gewoon een discussie te lezen 😉?

                  Eftelflags Met deze argumentatie is dus geen enkele attractie ooit af. Precies wat ik al verwacht had.

                  • Zingo heeft hierop gereageerd.