Dit is natuurlijk een hele rare insinuatie. Eftelflags noemde inderdaad een lijstje, en ja, daar heb ik in eerste instantie overheen gelezen. Vooral omdat hij daar attracties noemde waar ik dit beeld niet herken. Ik had dus niet in de gaten dat dit ‘het lijstje’ was en was eerlijk gezegd vooral gefocust op het laatste deel van zijn post. Mijn fout.
Maar als we dan naar het lijstje kijken:
DVH stond er bijvoorbeeld in. Die attractie spreekt zijn argument ergens tegen, want is een jaar later geopend dan gepland. Maar goed, daarna hebben ze hem nog een keer moeten sluiten vanwege het gedoe met de ketting. Dat kun je dan inderdaad tellen als ‘niet af’, hoewel het in Eftelflags’ oorspronkelijke argument ging om ‘niet af qua beleving’.
Dan heb je Baron: ja, daar is een garderobe-issue geweest dat later werd aangepast. Dat lijkt me typisch iets dat je vóór opening lastig kan voorzien; daarna krijg je immers pas inzicht in de werkelijke bezoekersstromen. Maar ook hier: het ging om beleving. Daar hoort de garderobe voor mij niet bij.
Hij noemt ook Symbolica. Daar zijn naderhand wat minimale aanpassingen geweest, waarvan op dit forum volgens mij niemand vond dat ze de beleving veranderden. Qua beleving was die attractie dus al af bij opening. En ja, velen hier vinden Symbolica niet geslaagd. Maar er waren bij opening geen wezenlijke dingen die niet werkten.
Als laatste noemt hij JEDD. De issues bij de heropening zijn er inderdaad geweest, die was ik vergeten. Maar ik kan me niet herinneren dat er bij de oorspronkelijke opening grote issues waren.
Kijk, je kunt achteraf natuurlijk altijd zeggen dat men meer tijd had moeten nemen of beter over dingen had moeten nadenken. En als de attractie je op een of meerdere punten tegenviel (wat bij de meeste Efteling-attracties het geval is voor velen hier) kun je altijd stellen dat deze niet optimaal ‘af’ is. Maar ik denk niet dat de voorbeelden die Eftelflags aanhaalde wezenlijk anders waren geweest als de opening een paar maanden later was geweest.
Nogmaals, niets persoonlijks richting Eftelflags dus. Agree to disagree, zullen we maar zeggen.
Het kan natuurlijk best zo zijn dat Danse Macabre wél een voorbeeld blijkt van een attractie die wezenlijk anders zou zijn als men nog twee maanden extra de tijd zou hebben. Gezien de ook voor de leverancier volledig nieuwe techniek is dat nog best waarschijnlijk. Maar dan zou dat in mijn ogen nog steeds een uitzondering zijn voor de Efteling.
Ik denk overigens dat als de Efteling het advies van Eftelflags zou hebben opgevolgd en de openingsdatum niet bekend had gemaakt tot vlak voor de opening, daar zeer veel kritiek op geweest zou zijn vanuit de fancommunity. Want dan vinden we het ook weer slecht geregeld, een gemiste kans qua marketing of weet ik veel. We vinden altijd wel iets om over te klagen. Kijk maar hoe groot de verontwaardiging was als men vond dat een nieuwe making-of te lang op zich liet wachten 🙂