Dat het spookslot verdwijnt is erg jammer. Het is een unieke attractie met een fantastische sfeer, soundtrack en goed uitgedacht design. Het is echter wel zo dat animatronic shows eigenlijk gewoon niet meer van deze tijd zijn. Het Spookslot was namelijk ook voor mij een van de dingen die ik als eerste over sloeg als het druk was. Op rustige dagen was ik er echter wel met regelmaat te vinden. De Efteling verliest met de sluiting van het Spookslot een icoon, maar het wordt tijd om te vernieuwen.
Het is wel bizar om te zien hoe de reacties op het sluiten zijn. Mensen reageren of de Efteling van hun is. Alsof iemand anders besluit om een stuk van iemands eigen (speel)tuin te verwijderen. Tegelijk heb je een aantal mensen die het Spookslot liever vandaag nog tegen de vlakte zien gaan om plaats te maken voor iets nieuws. Ik ben het lang niet altijd eens met de beslissingen die er in Kaatsheuvel gemaakt worden, maar ze op deze manier kunnen ze nooit de juiste keuze maken toch?
Ik kijk overigens met plezier naar de vervanging. Het budget valt mij enigszins tegen als ik lees wat er allemaal gebouwd gaat worden op de locatie van het Spookslot, maar ik vind het leuk om eindelijk weer eens te kunnen praten over een nieuwe attractie in de Efteling, waarvan we niet bij voorbaat al weten wat het gaat worden. Ik stem in ieder geval voor een dark ride, maar goed, dat leek mij wel duidelijk toch?