Omdat ik toch even wil reageren op onderstaande bericht die gepost werd in het 'Efteling Spookslot vereeuwigd in de Metaverse'-topic, maar we daar te erg off-topic gingen ga ik hier verder.
wh_k
@Markiewong Dat zou je, je bij iedere recente toevoeging kunnen afvragen. Trekken Max & Moritz, Nest!, Sirocco en Archipel op jaarbasis meer bezoekers naar het park toe? Waarschijnlijk zijn die nummers te verwaarlozen. Het gaat erom dat ze op de lange termijn weer door kunnen met deze attracties zonder al te hoge reparatie- en onderhoudskosten. De Efteling bouwt over het algemeen altijd voor de lange termijn en niet voor een quick win. Danse Macabre kan een aantal tientallen jaren mee, terwijl het Spookslot waarschijnlijk qua onderhoud- en reparatie gedurende die periode duurder had uitgepakt (naast het feit dat deze voor de nieuwe generaties gewoon niet spannend genoeg meer was).
Deze vraag gaat enkel op voor Sirocco gezien de andere attracties geen renovatie waren maar een vervanging. Als je dan gaat kijken naar de prijskaartjes van de projecten: Max en Moritz kostte 15 miljoen, Python 4,5 miljoen, Nest! 2 miljoen en Sirocco + Archipel waren samen 2,8 miljoen. Dat zijn allemaal relatief nuchtere bedragen tegenover de, oorspronkelijk gebudgetteerde, 25 miljoen van Danse Macabre. Ik weet niet hoe duur een renovatie van het Spookslot zou zijn geweest, maar ik zou zeker wel rekenen op iets richting de 8 miljoen en dan ga je gewoon al snel de afweging investering x rendement maken.