Joordi Dit is al zeker 2 maanden bekend. Met de komst van het hotel is dit wel zeker een ‘must’.

was ook wel te verwachten, net als in het artikel wordt vermeldt, de loods is voor een aantal hotelkamers een slecht zicht. De efteling kan niet veel geld vragen voor een kamer dat zicht heeft op een loods.

Als je geld leent voor een hotel omdat dat een sterk business plan heeft, kan je best een deel
van dat budget gebruiken om een oude loods aan te kleden. In plaats van hiervoor je eigen middelen aan te spreken.
Zie ik wel gebeuren.

Mark Die loods wegwerken lijkt mij best een kostbaar iets, ik hoop niet dat dat uit het zelfde potje als het hotel komt eerlijk gezegd.

2 dingen:

RJJ zei ooit dat ze nieuwe boompjes vlak langs de loods hadden geplant zodat als ze volwassen zijn, als camouflage voor de loods dienen. Gaan die bomen dan weer weg als ze er alsnog een rotsgevel tegenaan doen?

En: Hoe duur of complex is het precies om een extra gevel voor een gebouw te plaatsen? Als het gewoon een kwestie is van een muurtje ervoor metselen hadden ze dat al lang gedaan, maar blijkbaar ligt dat bouwtechnisch niet zo simpel, omdat je dan niet meer bij de originele gevel kunt voor onderhoud?

Ruubje Vergeet niet dat het om het hele gebouw gaat hé, niet 1 muurtje, ook al staat er aan 1 kant natuurlijk al een rotswand. Je wil ook geen vierkant gebergte hebben natuurlijk.

Ze hadden dit pand gewoon met de grond gelijk moeten maken toen Pandadroom eindigde.

Nu zit je met deze enorme groene paddestoel te kijken en kost het miljoenen om het weg te werken. Terwijl het een simpele 4d film blijft met een leuke speeltuin.

Én een restaurant en andere bijzaken. Het is een flink gebouw en het zou zonde, kapitaalvernietiging zijn om het na twintig jaar al af te breken. Het was destijds de duurste attractie in de geschiedenis van het park.

Als straks de buitenkant er rondom fraai uitziet en ze misschien zelfs van de mogelijkheid gebruik gaan maken om verschillende films te spelen (met fijne zitjes i.p.v. die lompe houten banken) heeft Fabula meer bestaansrecht en hoeft het nog lang niet weg.

Dit gerucht roept van alle kanten dubbele gevoelens op. Aan de ene kant denk ik, investeer hier niet meer in en verwijder het gewoon met een paar jaar. Aan de andere kant zou het ook juist goed kunnen zijn om er wel in te investeren, maar dan moeten ze niet alleen de buitenkant doen. Dan moeten ze ook zorgen voor betere stoelen zodat ze in de avond ook andere films kunnen draaien voor verblijfsgasten als een echte bioscoop. Net zoals Europa-Park hun 4D theater ook op die manier inzet.

Tenslotte vrees ik bij geruchten over een aanpassing als dit direct voor de omgeving om het gebouw. Op veel plekken staat er nu best wat mooi groen omheen. En je kunt er vanuit gaan dat dit dan weer allemaal weg gaat om die buitenkant opnieuw aan te kleden. Waarna je het exterieur allemaal nóg beter ziet.

Eigenlijk past die attractie niet in die zone, toch ? Die staat er zo wat tussen 😅 Ok, mooi natuur eromheen maar met in de toekomst Danse Macabre dat er komt te liggen...dan past dit helemaal niet meer in het thema. Zouden ze het in de toekomst qua uitbreiding plannen mee hebben het in het "griezelthema" toe te voegen ?

Marvin Dan moeten ze ook zorgen voor betere stoelen zodat ze in de avond ook andere films kunnen draaien voor verblijfsgasten als een echte bioscoop. Net zoals Europa-Park hun 4D theater ook op die manier inzet.

Dit zou echt een fantastische zet zijn! En ook niet mega kostbaar lijkt mij.

MisterDream Zouden ze het in de toekomst qua uitbreiding plannen mee hebben het in het "griezelthema" toe te voegen ?

Dit verwacht ik niet, maar opzich is een gebergte met bomen toch niet heel misplaatst als uitzicht vanaf DM?

Hoe tof zou het zijn als ze Fabula gaan ombouwen tot een bioscoop voor de overnachtende gasten? Iedere dag een andere film die ze kunnen aanbieden et cetera? 🙂

Edit: Blijkbaar was er een ander topic en had iemand al hetzelfde idee 😃

MisterDream Zou kunnen, al zou ik er ook niet van staan te kijken als ze het in de toekomst bij Fantasierijk zouden willen trekken. Een extra attractie daar zou het themagebied denk ik wel meer afmaken. Ben dan wel benieuwd wat voor attractie daar passend zou kunnen zijn

• MattaM heeft hierop gereageerd.

Mathijsdehaas-2002 dit is dus wat ik ook denk. Ingang verplaatsen naar de promenade en in de toekomst betrekken bij FR. Zo blijft het DM gebied gescheiden van fabula. Ik denk dat de toekomst van Fabula (niet het gebouw) bij de Efteling al lang vast staat en Fabula een tijdelijke oplossing is.

• Tim vindt dit leuk.

Tja als de Efteling er voor had gekozen om Pandadroom volledig te slopen en vervolgens in 2022 bekend maken dat ook het Spookslot weg ging dan zou er nog wel wat meer kritiek zijn geweest dan er nu al was.

Nu zit je dus met dit uitzicht. Een dure investering al denk ik dat dit gebouw best wel van toegevoegde waarde is voor het park. De attractie (film) misschien niet, maar zeker de horeca en indoor speeltuin die al voor openingstijd open zijn zijn best wel populair. Fijn dat men er toch voor kiest om dit aan te passen, en dat na financieel twee moeilijke jaren.

ben wel benieuwd wat ze zullen gaan doen, themaniseren naar een ''berg'' zou wel kunnen passen met M&M, zeker als de bomen in de omgeving zijn gegroeid.

17 dagen later

Fantaseer al sinds het einde van PandaDroom over een indoor log flume achtige ride in dit gebouw. De thematisering is er naar, trek dit thema in de attractie met een betoverde jungle o.i.d. en je hebt een spectaculaire nieuwe attractie in een belangrijk gebied. 3D/4D bioscopen in een themepark zijn naar mijn idee niet echt meer van deze tijd, of je moet écht all out gaan met een 4D flight ride maar zo'n klassieke theateropstelling werkt gewoon niet meer.