4 dagen later
10 dagen later

Pretparkgenot Ze hadden het Spookslot mooi moeten upgraden vind ik en dan in een nieuw themagebied.

Hoe zou je het Spookslot geupgraded hebben? Als je de documentaire van de Vijf Zintuigen bekeken hebt, zal je zien dat er wel degelijk meerdere pistes in het verleden bekeken zijn (en voor besloten werd voor Danse Macabre te gaan, zullen meerdere projecten, inclusief behoud van het slot, wel bekeken zijn).

Ik hield enorm van het slot, maar om dit een nieuw leven te geven zou extreem duur geworden zijn en echt niet in verhouding gestaan hebben. Het Spookslot was ook een grote black box waar eigenlijk niet alle info beschikbaar van was: bij het slopen van het slot hebben ze bijvoorbeeld een waterleiding geraakt, omdat er gewoon totaal geen informatie was waar de leidingen liepen.
Elke wijziging aan het Spookslot had enorme kosten met zich meegebracht, dat is al door anderen (en mijzelf) uitgebreid uitgelegd.

Maar een upgrade van het Spookslot lijkt mij enorm moeilijk geweest te zijn: de ruimte binnen was niet zo extreem groot en voor alles wat ze er binnen gedaan hadden kunnen doen, hadden ze vermoedelijk heel de binnenshow/het decor moeten vervangen door iets brandveiligers. De funderingen van het gebouw waren waarschijnlijk ook niet voorzien op een zwaardere belasting van een ritsysteem en als je de oppervlakte van het slot vergelijkt met andere attracties dan zie je direct dat er niet echt een groot systeem in zou passen.
Ik had zelf ook vroeger de gedachte om mogelijk projecties te doen intern, maar door hoe het opgesteld was zou een projectie teveel extra verlichting veroorzaken en een nadelig effect gehad hebben.

Ik ben er echt wel van overtuigd dat de Efteling alle pistes bekeken heeft voor ze de sloop besloten hebben. Er is oprecht niet over 1 nacht ijs gegaan.

13 dagen later

Camille Saint-Saëns heeft natuurlijk het Danse Macabre stuk geschreven.
Maar ik kwam ook dit stuk van hem tegen. (misschien was dit al bekend)..

"The Carnival of the Animals 1886"

Klik hier voor een wel bekend stukje muziek.

Een update waarin ook geteased wordt dat er een openingsdatum is! Wat denken jullie?

Op Twitter heeft de Efteling deze antwoorden al afgeschoten; mei, juni, juli.
Die kunnen we dus uitsluiten. Een opening midden in het zomerseizoen lijkt me ook sterk dus zal wel op zijn vroegst september worden.

Ik denk dat menig mens hier de opening een stuk eerder in 2024 had verwacht. Helaas blijkt dat wishful thinking. Dan wordt de vernieuwde Piraña vooral het zomer pr pronkstuk waarschijnlijk. Dit betekent dat er bijna 5 jaar tussen Max en Moritz en de eerst volgende nieuwe (echte) attractie zit… Hopelijk is het interval na Dance Macabre korter.

Lijkt me dan toch oktober te worden… Vreemd.

Oktober is logisch gezien het thema; allicht dat de Efteling hem al opent op 1 oktober en dan de hele maand een soort ''openingsceremonie'' viert, hun eenmalige alternatief voor Halloween.

Ik ben geen expert op het gebied, maar hebben ze echt nog bijna een heel jaar nodig om danse macabre af te maken?

Ik zag deze niet aankomen eerlijk gezegd en ben er zelfs wel wat door teleurgesteld.

Had echt verwacht dat zomer 2024 haalbaar was, gezien waar ze nu zijn qua bouw.

• Tim vindt dit leuk.

Hoewel oktober enigszins logisch lijkt voor een griezelattractie te openen is de daaropvolgende maand niet echt. November is traditioneel gezien een bijna doodse maand, zo vlak voor de sint en kerst. Het lijkt me niet echt dat de grote massa in november gaat komen voor enkel danse macabre.
      Tenzij dit natuurlijk ingecalculeerd is als kinderziekteperiode. Tenslotte is het de eerste van zijn soort en je wil natuurlijk niet dat de nieuwe attractie in vol hoogseizoen constant in storing staat door kinderziektes.

keey87 Tenzij dit natuurlijk ingecalculeerd is als kinderziekteperiode. Tenslotte is het de eerste van zijn soort en je wil natuurlijk niet dat de nieuwe attractie in vol hoogseizoen constant in storing staat door kinderziektes.

Ik hoop dat dit wel deels een van de gedachtegangen is daar in Kaatsheuvel. Hopelijk voorkom je dan de debacles als Droomvlucht en Vliegende Hollander die juist ook door die complexe technieken die gebruikt werden, lange tijd stil hebben gelegen.

Daarnaast vind ik het najaar redelijk logisch. Alles wees hier al op qua sfeerbouw, timing en dergelijken.

Geertmans Ik ben geen expert op het gebied, maar hebben ze echt nog bijna een heel jaar nodig om danse macabre af te maken?

Ja. Een gebouw dichtmaken kost niet per se heel veel tijd. Eer de fundatie ligt, kunnen muren snel opgetrokken worden (kijk ook nu maar weer eens hoe snel het dak erop zat nadat de laatste muren geplaatst waren). De enige reden waarom dit iets langer heeft geduurd dan anders is door de plaatsing van de grote attractie onderdelen.

Het venijn zit 'm juist in de afwerking; de details, de leidingen, elektra en het programmeren. Het kan goed zijn dat de bouw rond juli '24 helemaal af is, maar dat ze die 2/3 maanden nog nodig gaan hebben voor afwerkingen, programmeringen en testen. Daarnaast moet ook alles nog getest worden door de TÜV, dus je wilt dat alles gewoon tiptop werkt.

BlueSpirit

Naast dat er ongetwijfeld ook echt veel moet gebeuren om het gebouw van binnen op te leveren, kan ik me ook erg voorstellen dat sfeer een heel belangrijk aspect is van de attractie. Ik kan me zo voorstellen dat de Efteling sowieso de attractie niet wil openen zonder dat alle details gereed zijn, ook wat betrekking tot de aanleg van de tuinen, omliggende vegetatie, ect. Daarnaast is 30 graden en een zonnetje allicht niet het beste moment om een griezelige attractie te openen.

Daarnaast zijn er nog wel een aantal andere mogelijkheden te bedenken waarom een opening in het najaar handig kan zijn. De Efteling wil op de bandwagon springen van de 'halloween events' springen en de opening van Danse Macabre is de opmaat naar een jaarlijks terugkerend eigen Efteling griezel event/ maand (niet perse halloween uiteraard, meer griezelen Efteling style in de herfstvakantie).

Allicht vind de Efteling de zomer druk genoeg en probeert de rustigere maanden in het park wat aantrekkelijker te maken?

En wie weet zijn komende winter ook weer de nodige belangrijke attracties dicht (Fata Morgana), waardoor juist dan een nieuwe attractie goed van pas komt om toch een volle winterefteling aan te kunnen bieden.

Niels heeft het specifiek over 11-10-2024. Dat zou één week zijn voor de start van de herfstvakanties in Nederland en volgens mij gelijk aan de start van de Duitse herfstvakantie van dichtbij gelegen deelstaten. Als dit correct is, een hele logische datum om te openen. De herfstvakantie is immers vaak net zo druk als de zomerperiode.

BlueSpirit

Klopt, was de week Voor de Nederlandse Herst vakantie in de Efteling, overgrote deel vd bezoekers waren Duitse en Vlaamse gezinnen.

Ben benieuwd of de Efteling jaarlijks met Halloween iets extra's gaat toevoegen aan het DM gebied.

Op zich geen ramp dat de attractie later opent, maar hopelijk gaan de bouwhekken wel wat eerder weg. Anderrijk is voorlopig een grote bouwput.

• Tim vindt dit leuk.