Pretparkgenot Ze hadden het Spookslot mooi moeten upgraden vind ik en dan in een nieuw themagebied.
Hoe zou je het Spookslot geupgraded hebben? Als je de documentaire van de Vijf Zintuigen bekeken hebt, zal je zien dat er wel degelijk meerdere pistes in het verleden bekeken zijn (en voor besloten werd voor Danse Macabre te gaan, zullen meerdere projecten, inclusief behoud van het slot, wel bekeken zijn).
Ik hield enorm van het slot, maar om dit een nieuw leven te geven zou extreem duur geworden zijn en echt niet in verhouding gestaan hebben. Het Spookslot was ook een grote black box waar eigenlijk niet alle info beschikbaar van was: bij het slopen van het slot hebben ze bijvoorbeeld een waterleiding geraakt, omdat er gewoon totaal geen informatie was waar de leidingen liepen.
Elke wijziging aan het Spookslot had enorme kosten met zich meegebracht, dat is al door anderen (en mijzelf) uitgebreid uitgelegd.
Maar een upgrade van het Spookslot lijkt mij enorm moeilijk geweest te zijn: de ruimte binnen was niet zo extreem groot en voor alles wat ze er binnen gedaan hadden kunnen doen, hadden ze vermoedelijk heel de binnenshow/het decor moeten vervangen door iets brandveiligers. De funderingen van het gebouw waren waarschijnlijk ook niet voorzien op een zwaardere belasting van een ritsysteem en als je de oppervlakte van het slot vergelijkt met andere attracties dan zie je direct dat er niet echt een groot systeem in zou passen.
Ik had zelf ook vroeger de gedachte om mogelijk projecties te doen intern, maar door hoe het opgesteld was zou een projectie teveel extra verlichting veroorzaken en een nadelig effect gehad hebben.
Ik ben er echt wel van overtuigd dat de Efteling alle pistes bekeken heeft voor ze de sloop besloten hebben. Er is oprecht niet over 1 nacht ijs gegaan.