Zou het kunnen zijn dat bezoekers straks voor het kerkhof in de rij staan en dan in groepen door het kerkhof en huiverwoud gestuurd worden? Een beetje zoals het gaat in de wachtrij van Express Platform 13 in Walibi? Dan zouden ze wel een extra spannende ervaring ervan kunnen maken.
Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
Daar ga ik niet van uit, ik denk dat je de volledige wachtrij nodig hebt i.v.m. capaciteit.
- Bijgewerkt
CornelusKuyles Is lastig te zeggen, als ze het willen behouden dan hadden ze het wel meegenomen in het ontwerp lijk me.
Ik hoop op kinetische energie in de wachtrij. Bewegende elementen/ grafstenen. etc.
En ik zie twee krakelen op het dak van het Koetshuys. Hopelijk animaltronics.
Fantastisch
- Bijgewerkt
Joordi 1 van die "geruchten" is nog steeds niet bevestigd en dat is dat mindervaliden in een aparte ruimte een film kijken van de hoofdshow. Dat is niet wat ik heb vernomen uit de wandelgangen. Voor de rest lijkt het Twitter account toch meer accurate informatie te hebben dan mijn bron .
Ik ben overigens enorm fan van de stijl die de Efteling creëert, maar de namen zoals "Wachtreis" en "De Laatste Hoop" vind ik erg goedkoop bedacht. Hopelijk zien we die niet te veel terug in het park zelf. Ik kijk ook met gemengde gevoelens naar het feit dat men mindervaliden via de "normale" rij de attractie willen laten betreden. Mensen met een cognitieve beperking zoals Autisme kunnen daardoor alsnog de attractie niet doen door overprikkeling in de wachtrij. Het stemt me overigens wel heel positief dat ik nog geen grote zig-zag meandering heb gezien!
https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/20230307-schets-themagebied-danse-macabre?fbclid=IwAR0J9RYsZIkFGGvXv2VWuEBfwzxZTcKJzKY6CvJcllAK7QhrzAvuzxSQlzQ
Blog met daarin een high res versie van het ontwerp.
msnguy In de blogpost staat wel het volgende over mindervaliden:
Gasten met een beperking kunnen dezelfde route volgen langs de kruysgang, de kruydentuyn, het kerkhof, het Huyverwoud tot in de kapel van de abdij. Wie niet zelfstandig een stukje kan lopen of de transfer kan maken, gaat met eventuele begeleiders naar een andere ruimte. Daar beleven zij de attractie op een eigen manier.
Dat 'eigen manier' klinkt wel een beetje als de Villa Volta mindervalidebeleving
- Bijgewerkt
Ziet er werkelijk fantastisch uit, dit wordt een machtig mooi gebied, geen twijfel. De tongue-in-cheek namen van horeca en winkel, ik hou er wel van.
Nu weiger ik me vooraf zorgen te maken over details - wat op dit forum soms een ware sport is -, maar toch eentje dan: de bel en bezoekersgegil vanaf Baron 1898 zul je in de wachtrij gewoon goed kunnen horen, vrees ik? Of er moet een goed sound design komen...
- Bijgewerkt
Ik vind het echt een waanzinnig project. De tekening ziet er heel sfeervol uit en ik vind het een heel geslaagd idee dat ze de wachtrij integreren door het gehele gebied. Echt een beleving. Ik vond het woord 'wachtreis' in het persbericht dan ook een leuk woordgrapje.
Robinho1234 Dat 'eigen manier' klinkt wel een beetje als de Villa Volta mindervalidebeleving
Ik denk (en hoop) dat het net iets meer gaat voorstellen. In het persbericht staat namelijk: Er is een zeer passend alternatief beschikbaar, waarbij alle zintuigen worden geprikkeld door geluids-, wind- en lichteffecten, zodat bezoekers na de beleving ervaringen kunnen delen.
- Bijgewerkt
Zie ik goed dat de (waarschijnlijk) Single Rider rij het stuk Kerkhof wachtrij overslaat? Deze lijkt via een trap omgeleid te worden direct naar de ingang. Hangt ook een bordje boven die trap dus neem aan dat dit Single Rider wordt? Vorm van de letters op dat bordje komt wel overeen met het linker bordje boven de entree. Zou wel logisch zijn aangezien bij het Kerkhof alles samengevoegd lijkt te worden.
Mooie concept art! Geeft enorm goed de sfeer weer en ik word erg enthousiast van de ruimte die het Abdijplein inneemt. In verhouding is deze ruimte net zo groot als (al dan niet groter dan) de attractie + wachtrij zelf en laat dus zien dat ze hier echt voor een themagebied gaan.
Edit: Ze spreken over In den Swarte Kat als een ''Kruidenierszaakje", kunnen we hiermee aannemen dat er een soort mini supermarkt gaat komen zoals is ge-pilot in het Carrouselpaleis tijdens COVID?
Achtbaanpakker
In het filmpje spreken ze over het feit je de wachtrij betreed om dan aan "de poort" te komen om het huyverwoud te betreden en ik las ergens je deze in groepjes betreed. Als een soort van "voorshow" kan ik me goed voorstellen.
wh_k Deze lijkt via een trap omgeleid te worden direct naar de ingang
Ik denk wel de trap op, maar dan weer naar de deur achter de poort. En dus de kruidentuin overslaan.
Als ik het pad volg, dan lijkt dit wel te kloppen.
Kan, zelfs op de 300dpi versie, dit bord niet lezen:
Station-de-Oost
Volgens mij staat er 'Buggy Stalling'
Moet wel eerlijk zijn dat ik gecharmeerd ben van het ontwerp, maar niet op alle fronten. Vooral het design van de paden is een beetje vaag lijkt het met kleine stukjes groen ertussen die waarschijnlijk binnen een paar weken platgetrapt zijn. Ook zijn de paden helaas nogal rechthoekig wat niet echt de illusie van een woud zal geven met kronkelende paadjes. Ik heb wel de hoop dat er een voorshow komt in het kleine stukje Spookslot wat nu nog over is doordat die echt aan het gebouw vastgeplakt is in de tekening. Al met al een prima eerste schets, ik hoop dat het net zo mooi wordt in de praktijk.
Pohh mooi werk weer hoor! Kan niet wachten tot volgend seizoen
De layout van de paden was ook het eerste dat mij opviel. Los van het feit dat de tekening wel echt boven verwachting sfeervol is en ik zeker positief tegenover deze uitbreiding sta, heb ik de indruk dat de Efteling de laatste jaren niet helemaal begrijpt wat voor impact de aanleg van wandelroutes heeft. Ik begrijp dat ze graag intieme en sfeervolle gebieden willen maken en daardoor liever niet voor massaal open pleinen kiezen, maar dat wil niet zeggen dat er niet logisch moet nagedacht worden over je crowdflow.
Zowel bij de aanleg van het Nest! en de nieuwe Wereld Van Sindbad zijn er grote doorgangen afgesloten en nieuwe bottlenecks gecreëerd op cruciale routes. Ten eerste beperk je op die manier zonder de capaciteit van je padensysteem en voor een park dat naar de 7 miljoen bezoekers per jaar wil lijkt me dat niet de juiste ambitie. Ten tweede maak je je paden onlogisch en onnodig ingewikkeld voor je gasten. Bezoekers volgen steeds intuïtief hun routes en als je ze vlot doorheen je park wil krijgen moet je hier in je ontwerp slim op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan hoe de Disneyparken werken met 'weenies' om iedereen te krijgen waar je ze wil. Tegenovergestelde voorbeelden zie je nu bij de nieuwe plantenperkjes rond de ingang van het Carnaval Festival waar iedereen gewoon overheen loopt en nog liever de planten plat trapt dan af te wijken van hun intuïtieve route. De 'weenies' daar zijn uiteraard de Vogel, de Circusdirecteur en de Jokie's Wereld en de plantenperken zijn exact zo geplaatst dat je niet meer eenvoudig van de ene naar de andere kan.
Ruimere en logischere wandelroutes moeten niet per se ten koste gaan van sfeer en intimiteit. Ook weer een schoolvoorbeeld hier is Disneyland Parijs waarbij er naast de hoofdroutes (bv. Main Street) steeds secundaire routes (bv. de Arcades) zijn om van hetzelfde punt A naar punt B te gaan.
Het lijkt op de nieuwe tekeningen van Danse Macabre inderdaad ook zo (al is dat nog niet bevestigd) dat de doorgang vanaf de Promenade zal worden afgesloten en dit soort keuzes vind ik dan ook absoluut onbegrijpelijk.