broodje123
De layout van de paden was ook het eerste dat mij opviel. Los van het feit dat de tekening wel echt boven verwachting sfeervol is en ik zeker positief tegenover deze uitbreiding sta, heb ik de indruk dat de Efteling de laatste jaren niet helemaal begrijpt wat voor impact de aanleg van wandelroutes heeft. Ik begrijp dat ze graag intieme en sfeervolle gebieden willen maken en daardoor liever niet voor massaal open pleinen kiezen, maar dat wil niet zeggen dat er niet logisch moet nagedacht worden over je crowdflow.
Zowel bij de aanleg van het Nest! en de nieuwe Wereld Van Sindbad zijn er grote doorgangen afgesloten en nieuwe bottlenecks gecreëerd op cruciale routes. Ten eerste beperk je op die manier zonder de capaciteit van je padensysteem en voor een park dat naar de 7 miljoen bezoekers per jaar wil lijkt me dat niet de juiste ambitie. Ten tweede maak je je paden onlogisch en onnodig ingewikkeld voor je gasten. Bezoekers volgen steeds intuïtief hun routes en als je ze vlot doorheen je park wil krijgen moet je hier in je ontwerp slim op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan hoe de Disneyparken werken met 'weenies' om iedereen te krijgen waar je ze wil. Tegenovergestelde voorbeelden zie je nu bij de nieuwe plantenperkjes rond de ingang van het Carnaval Festival waar iedereen gewoon overheen loopt en nog liever de planten plat trapt dan af te wijken van hun intuïtieve route. De 'weenies' daar zijn uiteraard de Vogel, de Circusdirecteur en de Jokie's Wereld en de plantenperken zijn exact zo geplaatst dat je niet meer eenvoudig van de ene naar de andere kan.
Ruimere en logischere wandelroutes moeten niet per se ten koste gaan van sfeer en intimiteit. Ook weer een schoolvoorbeeld hier is Disneyland Parijs waarbij er naast de hoofdroutes (bv. Main Street) steeds secundaire routes (bv. de Arcades) zijn om van hetzelfde punt A naar punt B te gaan.
Het lijkt op de nieuwe tekeningen van Danse Macabre inderdaad ook zo (al is dat nog niet bevestigd) dat de doorgang vanaf de Promenade zal worden afgesloten en dit soort keuzes vind ik dan ook absoluut onbegrijpelijk.