https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/20230307-schets-themagebied-danse-macabre?fbclid=IwAR0J9RYsZIkFGGvXv2VWuEBfwzxZTcKJzKY6CvJcllAK7QhrzAvuzxSQlzQ
Blog met daarin een high res versie van het ontwerp.
Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
msnguy In de blogpost staat wel het volgende over mindervaliden:
Gasten met een beperking kunnen dezelfde route volgen langs de kruysgang, de kruydentuyn, het kerkhof, het Huyverwoud tot in de kapel van de abdij. Wie niet zelfstandig een stukje kan lopen of de transfer kan maken, gaat met eventuele begeleiders naar een andere ruimte. Daar beleven zij de attractie op een eigen manier.
Dat 'eigen manier' klinkt wel een beetje als de Villa Volta mindervalidebeleving
- Bijgewerkt
Ziet er werkelijk fantastisch uit, dit wordt een machtig mooi gebied, geen twijfel. De tongue-in-cheek namen van horeca en winkel, ik hou er wel van.
Nu weiger ik me vooraf zorgen te maken over details - wat op dit forum soms een ware sport is -, maar toch eentje dan: de bel en bezoekersgegil vanaf Baron 1898 zul je in de wachtrij gewoon goed kunnen horen, vrees ik? Of er moet een goed sound design komen...
- Bijgewerkt
Ik vind het echt een waanzinnig project. De tekening ziet er heel sfeervol uit en ik vind het een heel geslaagd idee dat ze de wachtrij integreren door het gehele gebied. Echt een beleving. Ik vond het woord 'wachtreis' in het persbericht dan ook een leuk woordgrapje.
Robinho1234 Dat 'eigen manier' klinkt wel een beetje als de Villa Volta mindervalidebeleving
Ik denk (en hoop) dat het net iets meer gaat voorstellen. In het persbericht staat namelijk: Er is een zeer passend alternatief beschikbaar, waarbij alle zintuigen worden geprikkeld door geluids-, wind- en lichteffecten, zodat bezoekers na de beleving ervaringen kunnen delen.
- Bijgewerkt
Zie ik goed dat de (waarschijnlijk) Single Rider rij het stuk Kerkhof wachtrij overslaat? Deze lijkt via een trap omgeleid te worden direct naar de ingang. Hangt ook een bordje boven die trap dus neem aan dat dit Single Rider wordt? Vorm van de letters op dat bordje komt wel overeen met het linker bordje boven de entree. Zou wel logisch zijn aangezien bij het Kerkhof alles samengevoegd lijkt te worden.
Mooie concept art! Geeft enorm goed de sfeer weer en ik word erg enthousiast van de ruimte die het Abdijplein inneemt. In verhouding is deze ruimte net zo groot als (al dan niet groter dan) de attractie + wachtrij zelf en laat dus zien dat ze hier echt voor een themagebied gaan.
Edit: Ze spreken over In den Swarte Kat als een ''Kruidenierszaakje", kunnen we hiermee aannemen dat er een soort mini supermarkt gaat komen zoals is ge-pilot in het Carrouselpaleis tijdens COVID?
Achtbaanpakker
In het filmpje spreken ze over het feit je de wachtrij betreed om dan aan "de poort" te komen om het huyverwoud te betreden en ik las ergens je deze in groepjes betreed. Als een soort van "voorshow" kan ik me goed voorstellen.
wh_k Deze lijkt via een trap omgeleid te worden direct naar de ingang
Ik denk wel de trap op, maar dan weer naar de deur achter de poort. En dus de kruidentuin overslaan.
Als ik het pad volg, dan lijkt dit wel te kloppen.
Kan, zelfs op de 300dpi versie, dit bord niet lezen:
Station-de-Oost
Volgens mij staat er 'Buggy Stalling'
Moet wel eerlijk zijn dat ik gecharmeerd ben van het ontwerp, maar niet op alle fronten. Vooral het design van de paden is een beetje vaag lijkt het met kleine stukjes groen ertussen die waarschijnlijk binnen een paar weken platgetrapt zijn. Ook zijn de paden helaas nogal rechthoekig wat niet echt de illusie van een woud zal geven met kronkelende paadjes. Ik heb wel de hoop dat er een voorshow komt in het kleine stukje Spookslot wat nu nog over is doordat die echt aan het gebouw vastgeplakt is in de tekening. Al met al een prima eerste schets, ik hoop dat het net zo mooi wordt in de praktijk.
Pohh mooi werk weer hoor! Kan niet wachten tot volgend seizoen
De layout van de paden was ook het eerste dat mij opviel. Los van het feit dat de tekening wel echt boven verwachting sfeervol is en ik zeker positief tegenover deze uitbreiding sta, heb ik de indruk dat de Efteling de laatste jaren niet helemaal begrijpt wat voor impact de aanleg van wandelroutes heeft. Ik begrijp dat ze graag intieme en sfeervolle gebieden willen maken en daardoor liever niet voor massaal open pleinen kiezen, maar dat wil niet zeggen dat er niet logisch moet nagedacht worden over je crowdflow.
Zowel bij de aanleg van het Nest! en de nieuwe Wereld Van Sindbad zijn er grote doorgangen afgesloten en nieuwe bottlenecks gecreëerd op cruciale routes. Ten eerste beperk je op die manier zonder de capaciteit van je padensysteem en voor een park dat naar de 7 miljoen bezoekers per jaar wil lijkt me dat niet de juiste ambitie. Ten tweede maak je je paden onlogisch en onnodig ingewikkeld voor je gasten. Bezoekers volgen steeds intuïtief hun routes en als je ze vlot doorheen je park wil krijgen moet je hier in je ontwerp slim op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan hoe de Disneyparken werken met 'weenies' om iedereen te krijgen waar je ze wil. Tegenovergestelde voorbeelden zie je nu bij de nieuwe plantenperkjes rond de ingang van het Carnaval Festival waar iedereen gewoon overheen loopt en nog liever de planten plat trapt dan af te wijken van hun intuïtieve route. De 'weenies' daar zijn uiteraard de Vogel, de Circusdirecteur en de Jokie's Wereld en de plantenperken zijn exact zo geplaatst dat je niet meer eenvoudig van de ene naar de andere kan.
Ruimere en logischere wandelroutes moeten niet per se ten koste gaan van sfeer en intimiteit. Ook weer een schoolvoorbeeld hier is Disneyland Parijs waarbij er naast de hoofdroutes (bv. Main Street) steeds secundaire routes (bv. de Arcades) zijn om van hetzelfde punt A naar punt B te gaan.
Het lijkt op de nieuwe tekeningen van Danse Macabre inderdaad ook zo (al is dat nog niet bevestigd) dat de doorgang vanaf de Promenade zal worden afgesloten en dit soort keuzes vind ik dan ook absoluut onbegrijpelijk.
Station-de-Oost Edit:
Holle Bolle Gijs..
Edit 2:
https://www.efteling.com/nl/blog/nieuws/20230307-dmc-dagboek-charlatans-otto-2Hij werd weer verwijderd.
Volgens Looopings is er een grote kans dat daar de eerste nieuwe Gijs in jaren komt. Vraag me dan wel af waar de matroos zal herrijzen, if even.
Nog een puntje van attentie; er is nergens aangegeven wat voor functie het stukje oude spookslot zal hebben binnen het Huyverwoud, ook valt het niet te zien op de tekening omdat de abdij het zicht erop blokkeert. Wellicht dat het niets bijzonders is, maar ik neig naar een kleine verassing.
Ik ben ook positief! Los van het ontwerp, mooie tekening.
Grootste minpunt voor mij zijn de namen... Ze zijn een beetje uitgeschoten met die pseudo-oudhollandse namen, waardoor het een beetje een karikatuur van een eftelingattractie lijkt. Sowieso mogen ze alles omtrent die Charlatan wat mij betreft achterwege laten. De Laetse Hoop vind ik dan wel weer leuk.
Nog wat dingen die me opvielen, positief, negatief en neutraal
- De uitstekende draagbalken boven het eerste deel van de wachtrij, leuk!
- In den Swarte Kat vind ik wel een aardig ontwerpje, aansluitend bij de Eftelingse traditie van kleine horecagelegenheden volgens een Piecks format
- Meer gescheurde doeken en banieren dan mij lief is
- Dat orgel is een bizarre toevoeging. Past totaal niet in de omgeving. Zal er op het plein zachtjes een orgelvertolking van de Danse Macabre klinken?
- De wachtrij in het bosgedeelte gaat over in een loopbrug
- De grafstenen lopen door buiten het kerkhof (in het bos)
- Raven (?) op het dak van het Koetshuys, animatronics?
- Een aantal dode bomen met grillige takken. Wordt dit echt hout, of krijgen we een aantal nepbomen? Ik ben benieuwd of ze dit geloofwaardig kunnen doen overkomen, in dat laatste geval.
En alweer, een compleet onoverdekte wachtrij. Kunnen we alvast bibberen voor de show uberhaupt begint door de wind en neerslag.
Mijn eerste reactie : Wat een gave concept arts!
Wat ik mooi vindt is dat ze veel elementen van het spookslot in een nieuw jasje in dit concept terug laten komen, maar ondanks dat het echt een ander verhaal heeft. Voorbeelden van wat in nu heb gezien:
- De dirigent lijkt echt een groot onderdeel van het verhaal te zijn.
- de grafstenen komen in de wachtrij terug
- de muziek van het spookslot is het hoofdelement van het verhaal
- het heksen pad blijft bestaan als onderdeel van de wachtrij
- de vervallen spookruine komt terug bij de wc.s
Verder lijkt het erop dat zodra ze klaar zijn met bouwen het stuk tussen danse macabre en Max en moritz weer aangeplant gaat worden met bomen. Dit zou naar mijn idee ook zorgen voor een natuurlijke scheiding tussen de 2 gebieden. Verder ben ik zoals anderen hierboven benieuwd of er nog een doorloop gaat zijn vanuit fabula of dat dit wordt afgesloten.
Nog leuke details die niet in de video voorkomen maar wel op de blog-pagina staan:
- Het zal van tijd tot tijd gaan "spoken" in de Swarte Kat en in de Laetste Hoop. Erg benieuwd naar hoe dit uitpakt! (Al zie ik dan gelijk voor me dat gasten 'uitschieten' tijdens het toiletteren door een jump scare
. Nee, alle gekheid terzijde, het zal wel iets minder heftig zijn en in de handenafwasruimte zijn.)
- De zwarte kat zit rustig spinnend op de rechter kolom van de ingang. In het kerkhof komt de kat nog eens voor, maar nu "wat minder lieflijk".
- Het Huyverwoud-deel van de wachtrij betreed je in afgetelde groepen - naar wat ik persoonlijk gok ook precies de grootte van wat er in één of twee keer in de abdij gaat.
De grote uitstulping aan de abdij lijkt me de ideale ruimte voor een voorshow. Geen idee hoe ze de Spookslot-muren in het geheel gaan trekken. Zou je juist langs die muren de abdij betreden?
Overigens, een beetje pietlutterig, maar gebruikt het park in de communicatie abdij en kapel door elkaar heen? Is de kapel de uitstulping aan de abdij? Ik kan er nog geen chocola van maken.
Verder: bijzonder fraai ontwerp, ben erg benieuwd naar hoe een en ander in het echt zal zijn. De liefde voor het Spookslot vertaalt zich naar een mooi geheel aan details en stijlkenmerken dat enerzijds fris en nieuw aanvoelt, maar toch heerlijk herkenbaar is. Ik word ook erg gelukkig van het terugzien van de oude ingang van het Spookslot.
Gaaf om te zien dat het orgel ook als permanent entertainment aanwezig blijft. Dat soort klein entertainment voegt heel veel toe aan de "echtheid" van een themagebied. Hetzelfde effect als met Frau Schmetterling en bakker Krümel op het Max en Moritz Plein.
Toch vermoed ik dat er aan de andere kant van het grote gebouw ook wat gaat komen, waarom zouden ze anders een stuk van het bestaande spookslot laten staan? Van heel de ruïne is op deze concept arts niks te zien.