Blij met de eerste making off, we hebben veel meer gezien dan ik verwacht had te zien!
Het verhaal gedeelte komt nog wat geforceerd over, maar natuurlijk krijgen we nu maar een stuk te zien van het totaal geheel en gaat dit het komend halfjaar moeten vullen, dus zien we nu vooral opbouw.
Speciale keuze voor de "vlog"-stijl, en dat kwam wat kunstelig over, maar langs de andere kant, het is een pretpark en geen horror film dat gemaakt wordt met bijhorend budget.

Ride systeem ziet er leuk uit, ik denk echt wel dat hier iets leuks mee gedaan kan worden. Fysiek decor is de sterkte van de Efteling, en tenslotte was dat bij het Spookslot ook een statisch decor met wat bewegende delen - ik verwacht dat we heel wat dingen terug gaan zien.
Vooral verrast door de overdaad aan Spookslot-details en hergebruikingen, tot de duiveltjes uit de toren toe, de toortsen... dit is denk ik de grootste hommage die gebracht kan worden voor het Spookslot, en duidelijk een teken dat Jeroen de juiste man is hiervoor.

Ik kan niet wachten!

Njit wat denk je van die enorme bouwlamp die ze hebben gebruikt om het bos in te schijnen terwijl je de vrouw met een ouderwetse lantaarn ziet lopen...

Ach, het is maar de making of. Ga er vanuit dat ze de attractie zelf serieuzer nemen.

Ik denk dat Danse Macabre ook zo'n projection dome bovenop de decoratie krijgt als plafond. Misschien met nog decoratie ervoor, dat je door een vervallen dak heen kunt kijken naar de lucht. Ze houden het plafond niet voor niets geheim en de geruchten over die dome waren er niet voor niets al een tijdje aanwezig.

Dutch23 Ik denk dat Danse Macabre ook zo'n projection dome bovenop de decoratie krijgt als plafond.

Geweldig 🤩..... totdat de projectie na het eerste seizoen af en aan kapot zal zijn en in het zevende jaar helemaal weggehaald wordt. Evenals de windeffecten, mist en de bewegingen van een groot decorstuk.

asuran een drop kunnen we wel verwachten, als je kijkt naar de concept art zie onder het platform een soort van kelder dus ze zijn iets van plan met 2 verdiepingen.

Dat is omdat het station in de kelder is, waarnaa hij omhoog gaat de scene in. Was destijds al te lezen in de lek op Looopings

John waar kwam je deze tegen?

Ruubje

Ruubje totdat de projectie na het eerste seizoen af en aan kapot zal zijn

Ik denk dat het geen projector meer zal zijn, maar eerder zo'n led scherm.

Ik gok erop dat we geen projecties krijgen maar een soortgelijk iets als in de hal met de vlederikken in het Spookslot.
        Want als ik op de animatie afga zie ik wel iets wat lijkt op een constructie met spanten die het dak lijken te dragen.
        Maar goed ook laat de animatie niks van de show zelf zien, alleen maar de beweging van het systeem en het decor zelf met veel lege plekken die plaats bieden voor showelementen zoals animatronics bijvoorbeeld.

Sfeervolle tekening van de ride! Daar de rit waarschijnlijk niet voor een even breed publiek als de oorspronkelijke Spookslot show weggelegd zal zijn vestig ik mijn hoop op de balustrades die achter de ramen op ooghoogte in de tekening zitten. Hoe tof zou het zijn als daar publiek kan staan a la Talocan in Phantasialand, eveneens om te zien hoe achteloze durfduivels proberen een poort naar de onderwereld te berijden. 😎

De attractie vind ik wel heel tof, dit kan serieus een indrukwekkende immersieve ervaring worden. De vergelijking met Villa Volta wordt veel gemaakt, ook in reacties op andere media, maar ik zie dat niet als iets negatiefs.
          Ik heb daarnaast het gevoel dat de bewegingen intenser gaan zijn en het decor meer gaat imponeren.
          Ook erg prettig dat de capaciteit per rit flink is, dan hebben we nog een redelijk ritduur gezien de eerder gecommuniceerde 1250 man per uur.

De making off had helaas toch iets teveel verhaal naar mijn zin, leuk dat er karakters geïntroduceerd worden en er valt natuurlijk nog weinig technisch inhoudelijk te melden. Interactie met Intamin over type attractie lijkt het me te vroeg voor ondanks de aankondiging van het attractietype. Maar de opbouw en trage manier van acteren kon mij niet echt interesseren, en dan nam ik het vloggen nog voor lief gezien sprookjespark.

20cent Hoe tof zou het zijn als daar publiek kan staan a la Talocan in Phantasialand

Ik snap je wens of hoop, en als we werkelijk in de kelder instappen wat ik hoop en het gerucht gaat, zouden er vanaf de concept zeker mogelijkheden voor balustrades zijn. Maar het kan ook ontzettend afbreuk doen aan de immersieve ervaring.
          Om die reden hoop ik eigenlijk niet op publiek.

QDude24 John waar kwam je deze tegen?

laurenstp John
          Waar vond je dit?

Op de website van Intamin. De informatiepagina over dit type ride heeft daar online gestaan maar die informatie is inmiddels offline.

Wellicht onbewust, of zou de Efteling de portomonee getrokken hebben en dit type attractie voor een bepaalde tijd exclusief afgenomen hebben?

JorisR Dan hoop ik dat ze niet alleen denken aan een ruime ingang voor 108 bezoekers per keer, maar ook aan;

• een even zo ruime uitgang;
          • een efficiënt bagagesysteem;
          • een ruime capaciteit van en voldoende buffer na een eventuele voorshow;
          • een razendsnel te controleren beugelsysteem;
          • een showprogrammering die niet vertragend werkt op je operations;
          • en misschien zelfs een pre-seat systeem met nummers op de vloer.

Eric Je zou toch denken dat de Efteling na 40 jaar attracties maken wel genoeg expertise heeft om die fouten niet te maken. Recente voorbeelden bewijzen helaas het tegendeel, maar goed. Hopelijk leert men uit fouten!

• Mark vindt dit leuk.

Ja... hier gaat de reputatie ze inderdaad niet vooruit... Maar laten we hoop houden dat ze geleerd hebben, tot aan de Vliegende Hollander was juist capaciteit een prachtig paradepaardje van de Efteling.

En met Max en Moritz gaat het ook best goed.

• Eric heeft hierop gereageerd.
            • Tim vindt dit leuk.

Mark En met Max en Moritz gaat het ook best goed.

Owja, en geen vertragende zoethoudertjes in de wachtrij!

• Mark vindt dit leuk.

Ik vond nog enkele feitjes vanuit Intamin:

• 4D effects: wind, scent, vibration and unique sound system can be incorporated in the seats
              • Different show profiles possible for a re-rideable experience
              • Number of disabled seats total: 2

Afkomstig uit deze sheet:

Waarom spreekt de Efteling van een uniek design als hij kant en klaar in de folder staat.

Asdfghjkl kant en klaar in de folder zou ik niet willen zeggen. Het attractietype komt gewoon beschikbaar in de catalogus nadat Danse Macabre geopend is. Villa Volta was ook een uniek design, en inmiddels staat de wereld vol met madhouses.

Alles is ooit een Industry First geweest. Ze hadden het ook een prototype kunnen noemen..

Asdfghjkl Waarom spreekt de Efteling van een uniek design als hij kant en klaar in de folder staat.

Omdat de kosten voor het ontwikkelen van iets dusdanig hoog geworden zijn, dat het onrealistisch is om iets voor zich alleen te houden maar dat er, in samenspraak met een fabrikant, afspraken gemaakt worden.
                Dat is bijvoorbeeld de reden waarom de film van Fabula ook door andere parken gebruikt wordt: de kosten van zo'n film exclusief te maken en enkel voor jouw park te gebruiken zijn veel te hoog.

In dit geval is dit inderdaad een uniek design: dit ride-systeem bestaat nog niet, en zoals de Efteling zegt hebben ze het samen ontwikkeld (wat bijvoorbeeld indertijd met Vekoma gebeurd is voor Villa Volta). Met recht en reden dus een uniek design, waarvan er later mogelijk nog anderen van gaan komen. Dat kan dan ook zorgen voor verbeteringen, die uiteindelijk terug naar het origineel kunnen komen - zo zal, mocht een groot onderhoud van Villa Volta nodig zijn - ongetwijfeld de geleerde lessen van 20+ jaar Madhouses ook terug vloeien naar het origineel.