Wat vet! Die beelden van de bouw heb ik nooit gezien. Waar komen die vandaan? En wie is die dude met de baard aan het einde?

Wat een fantastische trailer, dat belooft veel voor de daadwerkelijke documentaire! 🤩

Wat een verdomd vette trailer zeg! Ik kan niet wachten op het eindresultaat.

Ik zag de trailer vanmiddag op de Efteling beurs in Drunen. Echt super gaaf!

Ik heb de trailer ook gezien op de beurs vanmiddag, echt heel gaaf! 👏🏻 Wordt vast weer een heel leuke en interessante documentaire!😄

Fijn dat dit soort beelden eindelijk uitlekken, van iedere attractie in het park bestaan dit soort beelden maar de efteling (en bepaalde 'prominente' fans) zijn hier altijd bizar beschermend over geweest alsof er goud in handen ligt... Het zou geweldig zijn als iemand naast de mooie documentaires ook gewoon het ruwe materiaal eens online zou zetten dat iedereen gewoon van het hele spul kan genieten. Bij Fata documentaire miste ik een hoop stukjes footage welke wel gefilmd zijn, de DVDtjes daarvan liggen in het Gildehuys in de kast...

Ontzettend gave beelden, fijn dat de Efteling meewerkt aan een fansite als de VZ, nogmaals hoe de Efteling omgaat met documentaires/making offs, en tegenwoordig de omgang met fansites is toch wel te prijzen.

Phantasialand sloopt gewoon, geen making of, geen docu, geen boek niks… ze hoeven het natuurlijk ook niet is goed stukje goodwill.

• Niek heeft hierop gereageerd.
  • JrmWrm vindt dit leuk.

Eftelingpanda hoe de Efteling omgaat met documentaires/making offs, en tegenwoordig de omgang met fansites is toch wel te prijzen
    (...)
    ... boek...

Ja, nee dat is echt wel het beste voorbeeld dat je hier had kunnen geven 👀

Geweldige trailer! Ik ben blij dat er zoveel aandacht en medewerking gekomen is voor de documentaire, dit wordt ongetwijfeld weer een pareltje!

Even nog on topic: ik heb alle vertrouwen over het ride-systeem en de uitwerking van Dance Macabre. Als er 1 pretpark is dat ik vertrouw om goede aankleding te doen, dan is het de Efteling wel. Je mag zeggen wat je wilt van hun recente projecten, maar Baron 1898 en Symbolica worden allebei internationaal geroemd, Sirocco is een ongelofelijke upgrade geweest van een simpele tea-cup ride, de upgrade van de Python heeft de baan ongelofelijk smooth gemaakt, Fabula is een gigantische verbetering op PandaDroom... over Max & Moritz kan je zeggen wat je wilt, maar het park had wel zoiets nodig... ik heb dus geen enkele reden om te twijfelen dat Dance Macabre iets geweldigs gaat worden, en ik zie heel veel mogelijkheden in het ride-systeem: wat ziet dat ding er ongelofelijk cool uit, met zoveel mogelijkheden.

Ik denk nu niet dat dit een kots-machine gaat worden, maar ik denk dat hier met een combinatie van animatronics, projecties, practical effects, rook-effecten (hoe ongelofelijk cool zou dat er niet uit zien om die rook van de schijf te zien afvallen) en belichting echt wel zeer leuke dingen gedaan kunnen worden. Ik heb het gevoel dat er qua theming het uiterste uit de kast gehaald gaat worden en als ik de individuele elementen zie, stelt het mij gerust.
      Ook de hoeveelheid liefde en de details die er in verwerkt zijn, dingen die terugkeren uit het Spookslot, dan kan ik niet anders zeggen dan dat ik eigenlijk geen enkel park ken dat zo liefdevol omgaat met hun legacy en Dance Macabre lijkt bijna een liefdesbrief aan het Spookslot.

En ja, als het in 2024 tegen valt, mag je deze post gerust tegen me gebruiken. Maar ik heb er alle vertrouwen in, en dat zeg ik als een grote Spookslot-fan. Niets heeft het eeuwige leven, maar de geest leeft verder.

Niek de tijd dat Henk Groenen met de communicatie scepter zwaaide is nog niet zo heel lang geleden… toen werd er 0,0 gedaan voor fans, sterker nog de “fans” werden toen gezien als een last, in de Efteling werken en lid zijn van TP.nl was bijvoorbeeld een doodzonde, enz enz als je ziet waar we nu staan…

En nee een boek is niet perse je van het maar in de vergelijking die ik gaf met PHL die gewoon iets slopen en er dan uiterst geheimzinnig over doen wat ze gaan bouwen, en zelfs fans bannen etc die foto’s/filmpjes maken staat de Efteling er toch echt veel beter voor 😀

-

Eftelingpanda En nee een boek is niet perse je van het

Je mist dat ik hier doelde op het drama dat de Efteling voor de fans heeft georganiseerd.

• Boek alleen te koop in het park
        • Dranghekken en drukte die het nieuws haalt
        • Doodleuk vertellen na alle pijn en moeite dat je online kunt bestellen
        • Alleen afhalen, verzenden kan niet
        • Er zijn er maar 500
        • Er komt géén tweede druk
        • Oh nee, er komen toch meer boeken
        • Er komt wel een nieuwe druk
        • Oh ja, je mag toch online bestellen
        • Tegen betaling van verpakkings- en verzendkosten kun je TOCH verzenden
        • Maar het boek is niet meer te bestellen.
          Daar komt nog bij dat de communicatie rondom de sluiting van het spookslot tegelijk met het nieuwe hotel kwam, waardoor een en ander absoluut niet lekker is gecommuniceerd.

Nee, de Efteling heeft echt goed gedacht aan z'n fans. "Als je ziet waar ze nu staan", nee, dat ben ik niet met je eens. De Efteling staat helemaal nergens, en de vergelijking met Phantasialand gaat zelfs helemaal mank: dat park heeft z'n communicatie prima op orde, maar kiest er heel doelbewust voor om hun nieuwe plannen 100% geheim te houden. En die 'fans bannen', dat gebeurt alleen bij mensen die zich niet aan de regels houden. Zonder regels ook geen gevolgen.

Mooi! Ik ben benieuwd hoeveel tijd hierin zit. Ik zie ook weer beelden van Ton. Die zijn natuurlijk veel eerder opgenomen (mogelijk ten tijde van docu over Fata Morgana). Zouden er ook misschien beelden opgenomen worden voor de toekomst, want de medewerkers van het eerste uur hebben natuurlijk ook niet het eeuwige leven. Ik ben benieuwd naar de docu, de trainer beloofd veel moois

Niek eens met je dat ze het boek volkomen verkeerd hebben aangepakt, in de basis begon dit al met een te lage inschatting van het aantal boeken dat men zou laten drukken, alles wat daarop volgde was fout na fout.

PHL heeft idd zijn communicatie goed op orde maar we weten allemaal hoe men daar met de fanbase omging (lid bepaald forum/website plaatst foto, forum word gesommeerd foto te verwijderen en indien geen gevolg is forum niet meer welkom bij opening etc) het afschaffen van abonnementen is daar misschien nog wel een groter voorbeeld van een dikke middelvinger naar je fans.

Terug naar de basis, dat ik vind dat de Efteling het (nu) met het slot goed doet en ik weinig parken ken die budgetten vrijhouden voor making offs (wat ze helemaal niet hoeven te doen, bezoekers komen toch wel gaat ze echt geen 500.000 bezoekers schelen als ze geen making off doen) samenwerken met fansites om tot fantastische documentaires te komen (Spookslot, Fata, Ton vd Ven, enz enz allemaal direct of indirect samenwerking met een fansite).

Ik kan geen 5 parken (van het zelfde niveau/grote) in Europa opnoemen die dat doen…

Ik ben in ieder geval erg blij dat ze een budget hebben voor een (hopelijk) mooie making off, en dat ze samenwerken aan een mooie documentaire met een fansite.

Eftelingpanda weinig parken ken die budgetten vrijhouden voor making offs (wat ze helemaal niet hoeven te doen, bezoekers komen toch wel gaat ze echt geen 500.000 bezoekers schelen als ze geen making off doen)

Zelfs Hellendoorn Avonturenpark doet aan making-of's. Ook Toverland maakt mooie filmpjes bij hun parkwijzigingen. Je bent hier de Efteling echt een beetje te veel aan het ophemelen hoor.

Daarbij: zo'n making-of is puur marketing. Zo'n making-of zorgt er voor dat er over het onderwerp wordt gepraat in allerlei verschillende media, en daarmee fungeren wij als fans tevens gewoon als instrument. Via fans, fora, podcasts, nieuwssites komt het nieuws de wereld in, zo simpel is het.

Eftelingpanda PHL heeft idd zijn communicatie goed op orde maar we weten allemaal hoe men daar met de fanbase omging (lid bepaald forum/website plaatst foto, forum word gesommeerd foto te verwijderen en indien geen gevolg is forum niet meer welkom bij opening etc) het afschaffen van abonnementen is daar misschien nog wel een groter voorbeeld van een dikke middelvinger naar je fans.

Ja zo leuk als ik het vind om bouwupdates van parken te volgen, ik zou het ook echt niet chill vinden als ik er álles aan zou doen om alles geheim te houden en dat er dan op een website foto's online komen.
            Overigens, ook die abbonnementen keuze heeft niets met de fans te maken, dat is gewoon een financiële overweging. Phantasialand is er volgens mij van overtuigd meer te kunnen halen uit heel veel verschillende bezoekers die gewoon de volle mep betalen, en daar zullen ze ongetwijfeld een onderzoek naar hebben gedaan dat rekening houdt met uitgavenpatroon van de gast in het park, herkomst en het aantal herhaalbezoeken van de gast (of dat nou een abohouder is of niet).

• Japio heeft hierop gereageerd.

JeepeeB The Ride to Happiness in Plopsaland koste 17,5 miljoen euro, inclusief afwerking. Daar zit weliswaar geen echte horeca bij (dat kraampje nagelaten). Om maar te zeggen: 25 miljoen euro is wél een vrij fors budget voor een relatief beperkte attractie (want uiteindelijk is dit een ingeklede flatride).

Niek Daarbij: zo'n making-of is puur marketing. Zo'n making-of zorgt er voor dat er over het onderwerp wordt gepraat in allerlei verschillende media, en daarmee fungeren wij als fans tevens gewoon als instrument. Via fans, fora, podcasts, nieuwssites komt het nieuws de wereld in, zo simpel is het.

Dit inderdaad. De making offs van de Efteling zijn prima gedaan, ze geven genoeg prijs om te hypen voor een attractie. Zeker bij de Baron heeft dat goed gewerkt, toen werd het voor het eerst ook echt gedaan volgens mij. Maar tegelijkertijd gaan ze natuurlijk niets écht laten zien in een making of van tevoren. Daarom zou een uitgebreidere special, waarin je wél beelden van het testen van animatronics, afgekeurde ontwerpen etc zien, interessant zijn.

Niek Nee, de Efteling heeft echt goed gedacht aan z'n fans. "Als je ziet waar ze nu staan", nee, dat ben ik niet met je eens. De Efteling staat helemaal nergens

Eens dat men de interesse voor het boek flink heeft onderschat en dat men er daarna niet meer in is geslaagd om het proces in goede banen te leiden. Die onderschatting was gezien de geringe populariteit van het Spookslot eigenlijk ook helemaal niet vreemd. (En gezien de zeer geringe discussie in de fancommunity over de eigenlijke inhoud van het boek, vermoed ik dat het veel fans meer om de exclusiviteit dan om die inhoud ging).

Maar: juist het feit dat men weinig interesse verwachtte en tóch de moeite heeft genomen om een zeer mooi uitgevoerd, inhoudelijk sterk en zeer schappelijk geprijsd boek te maken, met nieuwe informatie en tot dusver ongepubliceerd artwork is in mijn ogen zeer te prijzen en geeft aan dat men écht iets voor de fans wilde doen.

Ik denk dus dat het echt de goede kant op gaat. Dat zien we ook aan de langzaam interessanter wordende merchandise (denk aan het Sprookjesbos-servies), de Efteling-blog die een steeds nuttiger nieuwsbron wordt en de Wonder, die natuurlijk nog steeds primair een reclameblaadje is, maar tegenwoordig toch wel 1 à 2 inhoudelijke artikelen biedt. Daar komt dan inderdaad nog de medewerking aan fanmedia als D5Z en Kleine Boodschap bij.

Alfa
                  Dit vind ik de beruchte appels met peren vergelijken.
                  Een achtbaan die het van de thrill moet hebben en een attractie die zwaar op thematisatie moet leunen en waarbij de thrill meer ondergeschikt is.
                  Ik begrijp wat je zegt en het blijven bij beide type attracties een hoop geld, maar er zit voor mijn gevoel toch veel verschil waarbij vergelijken naar mijn mening niet gaat.