De attractie vind ik wel heel tof, dit kan serieus een indrukwekkende immersieve ervaring worden. De vergelijking met Villa Volta wordt veel gemaakt, ook in reacties op andere media, maar ik zie dat niet als iets negatiefs.
Ik heb daarnaast het gevoel dat de bewegingen intenser gaan zijn en het decor meer gaat imponeren.
Ook erg prettig dat de capaciteit per rit flink is, dan hebben we nog een redelijk ritduur gezien de eerder gecommuniceerde 1250 man per uur.

De making off had helaas toch iets teveel verhaal naar mijn zin, leuk dat er karakters geïntroduceerd worden en er valt natuurlijk nog weinig technisch inhoudelijk te melden. Interactie met Intamin over type attractie lijkt het me te vroeg voor ondanks de aankondiging van het attractietype. Maar de opbouw en trage manier van acteren kon mij niet echt interesseren, en dan nam ik het vloggen nog voor lief gezien sprookjespark.

20cent Hoe tof zou het zijn als daar publiek kan staan a la Talocan in Phantasialand

Ik snap je wens of hoop, en als we werkelijk in de kelder instappen wat ik hoop en het gerucht gaat, zouden er vanaf de concept zeker mogelijkheden voor balustrades zijn. Maar het kan ook ontzettend afbreuk doen aan de immersieve ervaring.
Om die reden hoop ik eigenlijk niet op publiek.

QDude24 John waar kwam je deze tegen?

laurenstp John
Waar vond je dit?

Op de website van Intamin. De informatiepagina over dit type ride heeft daar online gestaan maar die informatie is inmiddels offline.

Wellicht onbewust, of zou de Efteling de portomonee getrokken hebben en dit type attractie voor een bepaalde tijd exclusief afgenomen hebben?

JorisR Dan hoop ik dat ze niet alleen denken aan een ruime ingang voor 108 bezoekers per keer, maar ook aan;

• een even zo ruime uitgang;
  • een efficiënt bagagesysteem;
  • een ruime capaciteit van en voldoende buffer na een eventuele voorshow;
  • een razendsnel te controleren beugelsysteem;
  • een showprogrammering die niet vertragend werkt op je operations;
  • en misschien zelfs een pre-seat systeem met nummers op de vloer.

Eric Je zou toch denken dat de Efteling na 40 jaar attracties maken wel genoeg expertise heeft om die fouten niet te maken. Recente voorbeelden bewijzen helaas het tegendeel, maar goed. Hopelijk leert men uit fouten!

• Mark vindt dit leuk.

Ja... hier gaat de reputatie ze inderdaad niet vooruit... Maar laten we hoop houden dat ze geleerd hebben, tot aan de Vliegende Hollander was juist capaciteit een prachtig paradepaardje van de Efteling.

En met Max en Moritz gaat het ook best goed.

• Eric heeft hierop gereageerd.
    • Tim vindt dit leuk.

Mark En met Max en Moritz gaat het ook best goed.

Owja, en geen vertragende zoethoudertjes in de wachtrij!

• Mark vindt dit leuk.

Ik vond nog enkele feitjes vanuit Intamin:

• 4D effects: wind, scent, vibration and unique sound system can be incorporated in the seats
      • Different show profiles possible for a re-rideable experience
      • Number of disabled seats total: 2

Afkomstig uit deze sheet:

Waarom spreekt de Efteling van een uniek design als hij kant en klaar in de folder staat.

Asdfghjkl kant en klaar in de folder zou ik niet willen zeggen. Het attractietype komt gewoon beschikbaar in de catalogus nadat Danse Macabre geopend is. Villa Volta was ook een uniek design, en inmiddels staat de wereld vol met madhouses.

Alles is ooit een Industry First geweest. Ze hadden het ook een prototype kunnen noemen..

Asdfghjkl Waarom spreekt de Efteling van een uniek design als hij kant en klaar in de folder staat.

Omdat de kosten voor het ontwikkelen van iets dusdanig hoog geworden zijn, dat het onrealistisch is om iets voor zich alleen te houden maar dat er, in samenspraak met een fabrikant, afspraken gemaakt worden.
        Dat is bijvoorbeeld de reden waarom de film van Fabula ook door andere parken gebruikt wordt: de kosten van zo'n film exclusief te maken en enkel voor jouw park te gebruiken zijn veel te hoog.

In dit geval is dit inderdaad een uniek design: dit ride-systeem bestaat nog niet, en zoals de Efteling zegt hebben ze het samen ontwikkeld (wat bijvoorbeeld indertijd met Vekoma gebeurd is voor Villa Volta). Met recht en reden dus een uniek design, waarvan er later mogelijk nog anderen van gaan komen. Dat kan dan ook zorgen voor verbeteringen, die uiteindelijk terug naar het origineel kunnen komen - zo zal, mocht een groot onderhoud van Villa Volta nodig zijn - ongetwijfeld de geleerde lessen van 20+ jaar Madhouses ook terug vloeien naar het origineel.

Kan iemand toelichten wat ik klaarblijkelijk over het hoofd zie?

Esmeralda het draaiorgel is een erfenis van de betovergrootvader van Virginie…

Dat zou dan Jozef moeten zijn aangezien hij volgens zijn grafstenen een blaasinstrument bespeelt en tevens dirigent is, wat wel vaker zo is…

En dan zien we de vervallen banner van het muziekconcours boven de entree hangen waarbij hij is verdwenen…?

Maar als dat zo zou zijn, dan waren de Charlatan’s hun tijd ver vooruit en heeft Otto de achternaam van Virginie overgenomen bij hun huwelijk? Of in die tijd was het niet ongewoon dat je met familie in het huwelijksbootje stapte? 🤣
          Zou de Efteling per ongeluk over hun eigen verhaal zijn gestruikeld en zou het eigenlijk toch de betovergrootvader van Otto moeten zijn?
          Otto kan niet Jozef zijn, aangezien die geen dirigent is, toch?
          Natuurlijk moeten we dit met een korrel zout nemen, maar waarom de moeite nemen om een compleet achtergrond verhaal te bedenken en dan vanaf de start kleine hick-up’s erin te hebben zitten….

heel erg gaaf dit! eindelijk weer een "Flat-ride" type met spanning en een goeie eftelingse hand. ik was al enthousiast maar dit maakt het alleen nog maar beter.

wel vroeg ik me nog af of er in de Danse Macabre ook individual tilt en roll komt op de kerkbanken. Er is hier niet perse iets over gezegd voor zover ik weet, en het wordt ook niet getoond in de teaser van het attractie type die nu bekend is, maar ik kan me voorstellen dat de efteling nog niet alle troeven over het systeem wilt uiten. misschien wordt het dan iets te heftig voor de gemiddelde bezoeker, maar wat mij betreft zou dat zeker wel een interessant effect zijn, vooral gecombineerd met de "free-fall" mogelijkheid op de main schijf als een soort aanloop naar een vloer die instort of een vloek van zweven die verbreekt.

Kevjoe

Het deed mij vermoeden dat de tekeningen van de attractie al een tijdje op de website stonden. Maar dat is dus niet het geval.

Er is eigenlijk maar één ding waar ik me zorgen om maak, en dat is of het decor niet erg plat en statisch gaat voelen. Sure, bij Spookslot zaten er ramen voor, en was het maar voor zo'n 180 graden gethematiseerd, maar het was meesterlijk gedetailleerd en ''logisch'' in dat je bepaalde gebouwen kon herkennen en binnen van buiten kon onderscheiden. Dit voelt vooral nog als torenhoge muren waar wat gevels tegenaan zijn geplakt met beperkte afwisseling en diepte. Sowieso veel herhaling in de thematische elementen op de tekening (een balustrade achter iedere set ramen, etc).

Wie weet wordt het in de praktijk helemaal anders hoor, een Villa Volta heeft ook te maken met platte wanden waar herhalend decor op is geplakt, en dat werkt verbazingwekkend goed. Maar daar verkoopt men vooral een illusie en hier (als ik de communicatie van de Efteling goed interpreteer) een thrillride. Het is een gedachte die ik maar niet kan laten rusten, hoe enthousiast ik ook ben over de sfeer, het ritsysteem en eigenlijk alles.

Trollenbol Dit voelt vooral nog als torenhoge muren waar wat gevels tegenaan zijn geplakt met beperkte afwisseling en diepte. Sowieso veel herhaling in de thematische elementen op de tekening (een balustrade achter iedere set ramen, etc).

Die herhaling is vrij gebruikelijk bij een dergelijke kapel/koepel. Dat zie je in de oude kapel waar 'The Amsterdam Dungeon' zich in bevind ook. Qua dynamiek denk ik dat we die balustrades ook daadwerkelijk in fysieke vorm gaan zien en we op verschillende balustrades verschillende schouwspelen gaan zien. Bijv. een orkest wat op 1 verschijnt, de Dirigent die misschien heel dramatisch op de andere staat etc etc.

Als je kijkt op RCDB bij de foto's van de oude Reaper achtbaan dan zie je wat ik bedoel omtrent de kapel https://rcdb.com/3267.htm#p=13894

Trollenbol Ik denk dat we best nog wat verrassingen mogen verwachten en dat het platte of herhalende wel meevalt. Ligt er ook een beetje aan hoe alles beweegt.

Trouwens, op de concept-art lijken de achterste 2 banken ook een tilt te hebben. Niet meer dan logisch als je show-case ride alle functies aan boord heeft. Ik ben ontzettend benieuwd naar deze ride!

• Ruubje heeft hierop gereageerd.

PatrickO

Om mezelf te quoten

Tonnie Op het Efteling Blog staat
                  "Ze is nog van de betovergrootvader van Virginie geweest. Wist je dat hij ooit deelnam aan een beroemd muziekconcours? Als dirigent notabene."

Dus Jozef is dan de betovergrootvader van Virginie, maar logischerwijs zou die geen Charlatan heten met zijn achternaam, dat is Otto.

Zou t echt zo zijn dat de naam Jozef gewoon gesneuveld is ivm wat controverse die erover was ontstaan?

PatrickO Of in die tijd was het niet ongewoon dat je met familie in het huwelijksbootje stapte? 🤣

Vooropgesteld dat het inderdaad een foutje/latere aanpassing van de Efteling lijkt te zijn was het inderdaad niet ongewoon dat echtgenoten een betovergrootouder deelden. Zeker niet in kleinere dorpen of gehuchten. Ook vandaag de dag zal het in (van oudsher) afgesloten dorpsgemeenschappen nog relatief vaak voorkomen. Realiseer je dat een betovergrootvader de opa van jouw opa is, tegen die tijd ben je het familiegevoel wel kwijt en sowieso raak je anders heel snel door de beschikbare mensen heen. 😛

Edit: Ik hou dit topic niet scherp in de gaten, en heb even gemist wat voor controverse er was over de naam Jozef Charlatan?

Merci voor de reacties! Controverse over de naam Jozef heb ik ook even gemist denk ik…Nu wel heel benieuwd wat daar dan de reden van zou zijn…

Hopelijk is Jozef Charlatan indd als personage vervangen door de nog naamloze betovergrootvader van Virginie…Want naast deze is, voor mijn gevoel, het ook vreemd dat Jozef ‘spoorloos’ van de aardbodem verdwijnt’ terwijl die dan naast de abdij begraven ligt, dan is tie namelijk niet ‘kwijt’ 😅 Op mysterieuze wijze aan z’n einde gekomen is zeker mogelijk, je moet ‘m dan toch nog ergens begraven!

Ik zou het gewoon jammer vinden als we van het ene, achteraf geschreven, gekunstelde verhaal opnieuw een verhaal met plot-gaten krijgen wat niet nodig is. Maar vooralsnog wellicht aannames in een te vroeg stadium. 🤣