Niek de tijd dat Henk Groenen met de communicatie scepter zwaaide is nog niet zo heel lang geleden… toen werd er 0,0 gedaan voor fans, sterker nog de “fans” werden toen gezien als een last, in de Efteling werken en lid zijn van TP.nl was bijvoorbeeld een doodzonde, enz enz als je ziet waar we nu staan…

En nee een boek is niet perse je van het maar in de vergelijking die ik gaf met PHL die gewoon iets slopen en er dan uiterst geheimzinnig over doen wat ze gaan bouwen, en zelfs fans bannen etc die foto’s/filmpjes maken staat de Efteling er toch echt veel beter voor 😀

-

Eftelingpanda En nee een boek is niet perse je van het

Je mist dat ik hier doelde op het drama dat de Efteling voor de fans heeft georganiseerd.

• Boek alleen te koop in het park
    • Dranghekken en drukte die het nieuws haalt
    • Doodleuk vertellen na alle pijn en moeite dat je online kunt bestellen
    • Alleen afhalen, verzenden kan niet
    • Er zijn er maar 500
    • Er komt géén tweede druk
    • Oh nee, er komen toch meer boeken
    • Er komt wel een nieuwe druk
    • Oh ja, je mag toch online bestellen
    • Tegen betaling van verpakkings- en verzendkosten kun je TOCH verzenden
    • Maar het boek is niet meer te bestellen.
      Daar komt nog bij dat de communicatie rondom de sluiting van het spookslot tegelijk met het nieuwe hotel kwam, waardoor een en ander absoluut niet lekker is gecommuniceerd.

Nee, de Efteling heeft echt goed gedacht aan z'n fans. "Als je ziet waar ze nu staan", nee, dat ben ik niet met je eens. De Efteling staat helemaal nergens, en de vergelijking met Phantasialand gaat zelfs helemaal mank: dat park heeft z'n communicatie prima op orde, maar kiest er heel doelbewust voor om hun nieuwe plannen 100% geheim te houden. En die 'fans bannen', dat gebeurt alleen bij mensen die zich niet aan de regels houden. Zonder regels ook geen gevolgen.

Mooi! Ik ben benieuwd hoeveel tijd hierin zit. Ik zie ook weer beelden van Ton. Die zijn natuurlijk veel eerder opgenomen (mogelijk ten tijde van docu over Fata Morgana). Zouden er ook misschien beelden opgenomen worden voor de toekomst, want de medewerkers van het eerste uur hebben natuurlijk ook niet het eeuwige leven. Ik ben benieuwd naar de docu, de trainer beloofd veel moois

Niek eens met je dat ze het boek volkomen verkeerd hebben aangepakt, in de basis begon dit al met een te lage inschatting van het aantal boeken dat men zou laten drukken, alles wat daarop volgde was fout na fout.

PHL heeft idd zijn communicatie goed op orde maar we weten allemaal hoe men daar met de fanbase omging (lid bepaald forum/website plaatst foto, forum word gesommeerd foto te verwijderen en indien geen gevolg is forum niet meer welkom bij opening etc) het afschaffen van abonnementen is daar misschien nog wel een groter voorbeeld van een dikke middelvinger naar je fans.

Terug naar de basis, dat ik vind dat de Efteling het (nu) met het slot goed doet en ik weinig parken ken die budgetten vrijhouden voor making offs (wat ze helemaal niet hoeven te doen, bezoekers komen toch wel gaat ze echt geen 500.000 bezoekers schelen als ze geen making off doen) samenwerken met fansites om tot fantastische documentaires te komen (Spookslot, Fata, Ton vd Ven, enz enz allemaal direct of indirect samenwerking met een fansite).

Ik kan geen 5 parken (van het zelfde niveau/grote) in Europa opnoemen die dat doen…

Ik ben in ieder geval erg blij dat ze een budget hebben voor een (hopelijk) mooie making off, en dat ze samenwerken aan een mooie documentaire met een fansite.

Eftelingpanda weinig parken ken die budgetten vrijhouden voor making offs (wat ze helemaal niet hoeven te doen, bezoekers komen toch wel gaat ze echt geen 500.000 bezoekers schelen als ze geen making off doen)

Zelfs Hellendoorn Avonturenpark doet aan making-of's. Ook Toverland maakt mooie filmpjes bij hun parkwijzigingen. Je bent hier de Efteling echt een beetje te veel aan het ophemelen hoor.

Daarbij: zo'n making-of is puur marketing. Zo'n making-of zorgt er voor dat er over het onderwerp wordt gepraat in allerlei verschillende media, en daarmee fungeren wij als fans tevens gewoon als instrument. Via fans, fora, podcasts, nieuwssites komt het nieuws de wereld in, zo simpel is het.

Eftelingpanda PHL heeft idd zijn communicatie goed op orde maar we weten allemaal hoe men daar met de fanbase omging (lid bepaald forum/website plaatst foto, forum word gesommeerd foto te verwijderen en indien geen gevolg is forum niet meer welkom bij opening etc) het afschaffen van abonnementen is daar misschien nog wel een groter voorbeeld van een dikke middelvinger naar je fans.

Ja zo leuk als ik het vind om bouwupdates van parken te volgen, ik zou het ook echt niet chill vinden als ik er álles aan zou doen om alles geheim te houden en dat er dan op een website foto's online komen.
        Overigens, ook die abbonnementen keuze heeft niets met de fans te maken, dat is gewoon een financiële overweging. Phantasialand is er volgens mij van overtuigd meer te kunnen halen uit heel veel verschillende bezoekers die gewoon de volle mep betalen, en daar zullen ze ongetwijfeld een onderzoek naar hebben gedaan dat rekening houdt met uitgavenpatroon van de gast in het park, herkomst en het aantal herhaalbezoeken van de gast (of dat nou een abohouder is of niet).

• Japio heeft hierop gereageerd.

JeepeeB The Ride to Happiness in Plopsaland koste 17,5 miljoen euro, inclusief afwerking. Daar zit weliswaar geen echte horeca bij (dat kraampje nagelaten). Om maar te zeggen: 25 miljoen euro is wél een vrij fors budget voor een relatief beperkte attractie (want uiteindelijk is dit een ingeklede flatride).

Niek Daarbij: zo'n making-of is puur marketing. Zo'n making-of zorgt er voor dat er over het onderwerp wordt gepraat in allerlei verschillende media, en daarmee fungeren wij als fans tevens gewoon als instrument. Via fans, fora, podcasts, nieuwssites komt het nieuws de wereld in, zo simpel is het.

Dit inderdaad. De making offs van de Efteling zijn prima gedaan, ze geven genoeg prijs om te hypen voor een attractie. Zeker bij de Baron heeft dat goed gewerkt, toen werd het voor het eerst ook echt gedaan volgens mij. Maar tegelijkertijd gaan ze natuurlijk niets écht laten zien in een making of van tevoren. Daarom zou een uitgebreidere special, waarin je wél beelden van het testen van animatronics, afgekeurde ontwerpen etc zien, interessant zijn.

Niek Nee, de Efteling heeft echt goed gedacht aan z'n fans. "Als je ziet waar ze nu staan", nee, dat ben ik niet met je eens. De Efteling staat helemaal nergens

Eens dat men de interesse voor het boek flink heeft onderschat en dat men er daarna niet meer in is geslaagd om het proces in goede banen te leiden. Die onderschatting was gezien de geringe populariteit van het Spookslot eigenlijk ook helemaal niet vreemd. (En gezien de zeer geringe discussie in de fancommunity over de eigenlijke inhoud van het boek, vermoed ik dat het veel fans meer om de exclusiviteit dan om die inhoud ging).

Maar: juist het feit dat men weinig interesse verwachtte en tóch de moeite heeft genomen om een zeer mooi uitgevoerd, inhoudelijk sterk en zeer schappelijk geprijsd boek te maken, met nieuwe informatie en tot dusver ongepubliceerd artwork is in mijn ogen zeer te prijzen en geeft aan dat men écht iets voor de fans wilde doen.

Ik denk dus dat het echt de goede kant op gaat. Dat zien we ook aan de langzaam interessanter wordende merchandise (denk aan het Sprookjesbos-servies), de Efteling-blog die een steeds nuttiger nieuwsbron wordt en de Wonder, die natuurlijk nog steeds primair een reclameblaadje is, maar tegenwoordig toch wel 1 à 2 inhoudelijke artikelen biedt. Daar komt dan inderdaad nog de medewerking aan fanmedia als D5Z en Kleine Boodschap bij.

Alfa
              Dit vind ik de beruchte appels met peren vergelijken.
              Een achtbaan die het van de thrill moet hebben en een attractie die zwaar op thematisatie moet leunen en waarbij de thrill meer ondergeschikt is.
              Ik begrijp wat je zegt en het blijven bij beide type attracties een hoop geld, maar er zit voor mijn gevoel toch veel verschil waarbij vergelijken naar mijn mening niet gaat.

Japio

De Making Of-video's waren voorheen tv producties. Tot de verbouwing van Droomvlucht werd dat op tv uitgezonden en uitgebracht als leuk souvenir. TROS zond de Making of De Vliegende Hollander en Droomvlucht uit, de AVRO zond de Making of Pandadroom uit en RTL zond de Making of Joris en de Draak uit.

Pretparkgenot Oh zeker, ik ken ze. En daar zie je dus ook meer van de techniek enzo. Bij de Zes Zwanen overigens ook. De Vliegende Hollander was oprecht een serieuze docu om te kijken, Joris en de Draak en Pandadroom een stuk minder boeiend. Dromen met Open Ogen is een pretparkklassieker.

Japio Maar tegelijkertijd gaan ze natuurlijk niets écht laten zien in een making of van tevoren. Daarom zou een uitgebreidere special, waarin je wél beelden van het testen van animatronics, afgekeurde ontwerpen etc zien, interessant zijn.

Dat valt eigenlijk wel mee: zo hebben we zowel in de making-off van Baron 1898 als Symbolica glimpsen gekregen van de animatronics (de Baron: https://youtu.be /Bw469H0FBqo?t=286, Symbolica: https://youtu.be/ 0pLZqVySwRc?t=236 - express met spatie zodat de video's niet tevoorschijn komen). Bij Symbolica zelfs van het testen en inprogrammeren.
                Efteling heeft in mijn mening zelfs heel erg veel laten zien van Symbolica in de making-offs, meer dan ik verwachte. Ik denk dus dat we best veel in de making-offs te zien gaan krijgen, al gaat het grootste gedeelte (de rit zelf) natuurlijk niet zomaar vrijgegeven worden. Maar ik verwacht wel dat we, in verschillende fasen, de hal van de attractie zelf te zien gaan krijgen, maar niet het geheel.

En qua making-offs zijn ze inderdaad niet meer alleen, maar ik denk wel dat Efteling de basis gelegd heeft in onze streek voor making offs - Toverland heeft bijvoorbeeld bij de Making-Off van Avalon/Port Laguna heel goed gekeken naar hoe Efteling het gedaan heeft met Baron 1898 (zelfde type muziek, gebruik van muziek, manier van cuts en in beeld brengen, voice-over stijl).

Maar om terug tot de essentie te komen: de Efteling doet het niet perfect, maar ze proberen het en doen veel goed, maar niet perfect. Ik was er zelf in die stormloop voor het boek van het Spookslot bij en dat had gewoon zoveel beter aangepakt kunnen worden en daar zijn de blunders opeengestapeld, absoluut.
                Maar het boek van het Spookslot is een pareltje, duidelijk met veel liefde gemaakt. Ik begrijp dat ze het conservatief ingeschat hebben qua aantallen - maar ik hoop dat ze die fout nu niet meer gaan maken en er uit geleerd gaan hebben.

Dit jaar zijn er een aantal attracties gesloten - waaronder ik zelf 2 meegemaakt heb, Spookslot en Indiana River. Bobbejaanland heeft een prachtige pin, een boekje, tote bag en een postcard gegeven (slechts op 1 dag, Night of the Indiana River, en in beperkte oplage van 500 stuks) aan hun abonneehouders.

Efteling heeft meer dan 100,000 abonneehouders, dus gratis iets weggeven is moeilijk voor zo'n grote groep. Ze hebben de Spooknacht gedaan en daar heeft zich 150,000 man voor ingeschreven.
                Efteling heeft een prachtig boek uitgebracht en heeft er uiteindelijk 10,000 verkocht. Ik denk niet dat vergelijkbare sluitingen, zoals PandaDroom of de Python, zo'n gigantische interesse hadden opgewerkt. Dus ik begrijp dat ze dit niet verwacht hadden, want eigenlijk zijn dit absurde cijfers.

Hadden ze het beter kunnen aanpakken? Absoluut. Maken ze het nu nodeloos complex voor het ophalen van de boeken? Absoluut. Maar het is dan ook een hele logistieke operatie voor de Efteling voor iets waar ze eigenlijk amper ervaring mee hebben. Om ineens 7500 boeken en 5000 pins te verdelen komt best wat bij kijken, zeker als je geen impact wilt geven op je parkgasten: je wilt eigenlijk geen hele hoop gasten op je parkeerterrein om enkel een pin op te halen en dan weer te vertrekken, want dan krijg je snel enorme gaten op je parkeerterrein die niet opgevuld geraken.
                Als ze dit via het hoofdparkeerterrein gedaan zouden hebben, zou de enige echte plek voor afhaling de gastenservice zijn of het gebouw op de parking (maar dat is niet geschikt voor het opslaan van boeken, gezien boeken bij een bepaalde temperatuur opgeslagen moeten worden en dat gebouw onderaan open is).
                (Nog even benadrukken waarom ik Efteldingen niet vermeld: dan laat je mensen in je park die in feite geen ticket hebben. Dat kan je enkel bewerkstellingen door die te begeleiden, ofwel enkel na parksluit).

Dan is de keuze om het op te halen op een andere plek inderdaad logischer, waarbij in mijn ogen inderdaad het Loonsche Land het meest logische is: vrij grote parkeerplaats dichtbij, maar natuurlijk kan je daar geen overrompeling kwijt. Je kan ook geen gigantische hoeveelheid stock opslaan in het Loonsche Land, dus vermoed ik dat dat de reden is dat we met het huidige systeem uitgekomen zijn. Is het ideaal? Nee, absoluut niet, maar de Efteling is hier dan ook niet voor voorzien en heeft (duidelijk) hier geen ervaringen mee.
                Ik vermoed dan ook dat dit in de toekomst niet meer zal voorvallen of heel anders aangepakt zal worden...

Zet enkele dozen met boeken en pins bij Efteldingen. Zeg dat je vanaf 15/11 kan ophalen. Klaar is Kees.

Niet heel Nederland & België gaat ineens op dezelfde ochtend aan de deur staan hoor.

Tim Het grote probleem daarmee is natuurlijk dat je mensen je park in laat, zonder tickets. Dus dat betekent dat ze enkel onder begeleiding binnen kunnen, of op het einde van de openingsdag.
                    Ook geen optimale oplossing.

• Tim heeft hierop gereageerd.
                    • Tim vindt dit leuk.

Kevjoe Het is toch altijd al mogelijk geweest om een souvenir op te halen zonder parkbezoek?

• Kevjoe heeft hierop gereageerd.

Tim

Dat zal dus wel onder begeleiding zijn, en ook pas in december zodat zoveel mogelijk boeken tegen dan al weg zijn.

Een eerder vreemde verklaring:

Ze hebben dus niet door dat in die tijd dat helemaal niet kon met de wetgeving van toen of zijn het nu ook al tijdreizigers wat ze kunnen ook vloggen. Juridisch gezien kan het vandaag nog niet eens in Belgie in Nederland dacht ik iets van sinds 1998. Zorg eens dat je verhaal klopt Efteling als je er een wil maken en geef je fout toe en verander het zeker voor de attractie🙂
                        https://nl.wikipedia.org/wiki/Geboortenaam