JrmWrm De Efteling geeft letterlijk aan heel zorgvuldig met de sfeer en het thema om te gaan en als nog weten mensen hier zuur te zijn.

De Efteling geeft wel meer dingen aan die je met een korreltje zou kunt nemen, of die zelfs onwaar blijken te zijn. Ik vind dat iedereen zijn eigen mening en verwachtingen mag vormen op basis van alle beschikbare informatie, de PR-machine van de Efteling BV definieert niet de kaders waarbinnen we mogen denken.

Op basis van de beschikbare informatie trek ik het in twijfel dat de Efteling zorgvuldig met de sfeer en het thema omgaat. Dat deed ik al toen ze met Charlatan en Violinist aankwamen.

Liampie Op basis van de beschikbare informatie trek ik het in twijfel dat de Efteling zorgvuldig met de sfeer en het thema omgaat. Dat deed ik al toen ze met Charlatan en Violinist aankwamen.

Wat die zorgvuldigheid betreft, moet dat wel goed zitten. De cringy namen zeggen me nog vrij weinig, want dat heeft de Efteling al vaker gedaan, in nota bene een paar van de beste attracties van het park (Villa Volta en Baron 1898).

Daarnaast zit er in de beschikbare informatie ook verwerkt dat Sander en Jeroen de ontwerpers zijn, die kunnen naar mijn inschatting prima de sfeer creëren die hoort bij wat een Spookslot opvolger hoort te hebben. De voorshow en pre-lift stukken van Baron 1898 zijn daar goed bewijs van.
    Het moet serieus, macaber en griezelig zijn met een half snufje humor. Dat komt wel goed. Het moet niet eng zijn met horror effecten, dat past niet en moet vooral in de halloween events van andere parken blijven. Dat is ook wat Jeroen vertelt.

Wat is er tenenkrommend aan 'Hugo van den Loonsche Duynen'? Dat klinkt daadwerkelijk als een naam, en niet als een grap. En ja, Gustave Hooghmoed is wat mij betreft ook een infantiele keuze. Ik vind autologieën in de meeste contexten maar niets. Ik noem het goedkoop scoren en een teken dat de thematisatie wellicht niet sterk genoeg is om op zichzelf te staan. Als je een ijzersterk ontwerp hebt hoef je geen grappen en grollen erbij te halen om het 'leuk' te maken.

Hoi, een nieuw lid hier! Al enige tijd heb ik meegelezen, maar nu de bouw van Danse Macabre met rasse schreden nadert voelt het als een natuurlijk moment om actief mee te doen met het speculeren en discussiëren.

Wat betreft een serieuze toon/wat minder serieuze toon in Danse Macabre: ik gok op een nadrukkelijk serieuze toon met spaarzaam geplaatste en niet al te detonerende verlichting van de spanning. De sfeertekening en teaservideo bestaan beiden grotendeels uit spannende sfeerscheppers als het beeld met de harp en het monstertje in het logo. Onderwijl heb je daartussen ook de wat speelse zaken als de kat en de (naar mijn mening te) makkelijk gekozen achternamen zitten. De kat lijkt me dan het aangewezen figuur om een beetje houvast te bieden voor de kinderen die het echt spannend vinden, temidden van het echte gegriezel - en passant lijkt de kat trouwens ook een uitgelezen kans voor massa's merchandise 😁 , maar dat terzijde. Ik kan me indenken dat de kat net zo'n houvast-rol kan spelen als het aapje Albert in Mystic Manor (Niet dat ik denk dat Danse Macabre voor jonge kinderen net zo toegankelijk en jolig zal zijn als Mystic Manor, integendeel. Het schrikeffect met het harpspelende beeld in de teaser lijkt me al genoeg reden om aan te nemen dat we met iets engers te maken gaan krijgen dan Mystic Manor).

Ik kan wel een link zien tussen Charlatan/Violinist en de eveneens makkelijke sprookjesfiguurnamen als Sneeuwwitje, Roodkapje, etc. Ik gok dat het park vanuit deze gedachte de namen heeft gekozen (net als bij Hooghmoed, lijkt me). Liever had ik ook "echte" namen gehad, maar de echtheid van namen kan mij iets minder interesseren dan hoe het personage is ingesproken en fysiek overkomt in de attractie. Bij Baron 1898 irriteert de naam van Hooghmoed me in ieder geval nauwelijks door het voortreffelijke stemacteerwerk en de niet onaardige animatronic.

Voor mezelf gesproken zie ik liever een meer spannende attractie verrijzen, maar wanneer er een leeftijdsadvies voor kinderen vanaf acht jaar is afgekondigt vind ik de kat en de namen op zichzelf nog geeneens detonerende elementen. Persoonlijk zie ik dan wel gelijkenissen met de vriendelijk ogende uilen en namen als Kasteel de Efteling in het huidige slot. Ik ben vooral benieuwd of de diverse "ingrediënten" die we nu al van Danse Macabre kennen uiteindelijk een even spannend en sanenhangend "gerecht" kunnen worden zoals het Spookslot nu is.

Liampie Wat is er tenenkrommend aan 'Hugo van den Loonsche Duynen'?

Die is niet per se tenenkrommend of cringy zoals ik het verwoordde, maar het is net zo goed een autologie als de andere karakters die we genoemd hebben. (Ik vind de andere namen ook niet cringy of tenenkrommend trouwens, ik gebruikte die term alleen om aan te geven dat ik refereerde naar Charlatan en Violinist. Maar dat doet er niet toe).

Liampie Ik vind autologieën in de meeste contexten maar niets. Ik noem het goedkoop scoren en een teken dat de thematisatie wellicht niet sterk genoeg is om op zichzelf te staan. Als je een ijzersterk ontwerp hebt hoef je geen grappen en grollen erbij te halen om het 'leuk' te maken.

Ik zie het anders. Je moet een naam verzinnen voor een karakter. Dan kan je een karakter, ik zeg maar wat randoms, Frank Stokman ofzo noemen, maar je kan er ook iets van maken dat past bij het verhaal. Ik zie het meer als een extra detail waar je het thema in kan doortrekken.

Jeroen wist dat zijn humor qoute uit z’n verband getrokken ging worden, want hij zei daarna ook meteen haastig dat het niet te veel humor wordt en dat het serieus griezelig moest blijven. Maar sommige ‘fans’ willen horen wat ze willen horen natuurlijk.

Over de angstlimiet ging het overigens inderdaad dat de kinderen EN volwassenen van nu meer durven en gezien hebben. Dat de attractie een familie attractie wordt. En dat je met angst best wel ver kan gaan met kinderen, zolang er ook lucht tussen de enge momenten zitten.

Al snap ik het even niet meer. Een niet eng Spookslot moet blijven, maar tegelijkertijd moet er een traumatische enge horror rit voor terugkomen?

Loekiloeki 150.000 deelnemers voor Spooknacht wedstrijd. Wow. Logisch dat de meerderheid naast het net vist.

En dan toch nog na die 150.000 inschrijvingen in eerste instantie 2.500 boeken uitbrengen 😆 .
      Hebben ze echt leuk georganiseerd als ik de beelden mag geloven, een vorm van ‘Halloween’ in de Efteling die ik wel toesta, baal dat ik er niet bij was.
      Laatste dagje Spookslot en dan vanaf morgen weer een bouwtopic die we kunnen volgen, kan niet wachten 😁

FloridaMan 150.000 inschrijvingen van mensen die middernacht naar de Efteling willen om enkel het Spookslot te zien. Hoezo niet populair ...

• R013 heeft hierop gereageerd.

The_Real_Infernape dit is iets als in de jaren 70 de meest energie zuinige auto bouwen. Dan komen met een waardige opvolger in 2022 , en wat blijkt hij is net zo zuinig als die van toen. Dan zal je ook niet met droge ogen beweren dat het een ontzettend zuinige auto is.
          Zo voelt deze aankondiging en beschrijving ook. Als het gericht is op familie, laat dan maar.

Pretparkgenot Dat is puur omdat je gratis naar binnen mag en het de laatste kans is. Heeft niets met de populariteit te maken.

laprikantan Huh, maar Spookslot is toch ook bedoeld als familieattractie? Er was in het begin een adviesleeftijd van 8 jaar maar verder is het altijd voor iedereen toegankelijk geweest.

Er staat me een interview met Van de Ven bij (Vijf Zintuigen?) waarin hij vertelt dat bewust is gekozen voor griezelige sferen maar geen schrikeffecten. Dat komt vrijwel identiek voor in de opsomming van Dutch23:

Dutch23 We gaan romantisch en sferisch griezelen. Geen makkelijk horror effecten, maar vooral spannende elementen.

Dat heeft vooral betrekking op de aankleding en sfeer natuurlijk. Daar bovenop komt nog het attractie aspect: de spanningsboog en manier van beleving wordt aangepast naar de moderne tijd, omdat de verwachting van wat een familieattractie is (net als de verwachting van wat een zuinige auto is) in de loop der jaren is verschoven. Daar lijkt goed op te worden ingespeeld, zo bevinden we ons straks middenin de actie in plaats van dat deze ergens ver achter glas plaatsvindt.

En wat betreft misselijkheid, die is bij Villa Volta ook bewust laag gehouden en die attractie wordt dikwijls volgens zelfs de meest kritische liefhebbers bestempeld als de beste van het park, dus dat hoeft geen rol te spelen in de geslaagdheid.

Trollenbol En wat betreft misselijkheid, die is bij Villa Volta ook bewust laag gehouden en die attractie wordt dikwijls volgens zelfs de meest kritische liefhebbers bestempeld als de beste van het park, dus dat hoeft geen rol te spelen in de geslaagdheid.

En als er een attractie is waar ik als fan juist veel kritiek op heb. De voor shows zijn saai en te lang, de attractie is technisch gewoon echt niet op orde (zie de mate van afwijking tussen de trommel en de schommel. Als er een ride is die modernisatie en liefde verdiend is het Villa Volta wel.

Maar genoeg off-topic :-p

Je kan zeggen wat je wilt, maar de Efteling doet wel zijn best om alles zo goed mogelijk te documenteren.

De grootste vraag voor mij momenteel:
              Wordt dit een Spookslot 2.0 met gelijkaardig verhaal vol van hergebruik en verwijzingen naar het verleden?
              Of mogen we een geheel nieuwe attractie verwachten die 'toevallig' op de plek staat, waardoor we enkele minieme verwijzingen krijgen?

Hoe lang na de sluiting zou het duren voordat er meer informatie over Dance Macabre gedeeld wordt door de Efteling? Van de Bob naar Max en Moritz was dit redelijk vlot toch?

Tim Het hergebruik van de muziek en de naam van de attractie zorgen ervoor dat het altijd verbonden zal zijn aan het Spookslot. Het muziekstuk vormt de hart en identiteit van het spookslot. Het zal me niets verbazen als het vol zit met elementen en verwijzingen uit het spookslot. Het lek van Looopings bevestigd dat ook.

laurenstp Hoe lang na de sluiting zou het duren voordat er meer informatie over Dance Macabre gedeeld wordt door de Efteling? Van de Bob naar Max en Moritz was dit redelijk vlot toch?

Ik denk niet dat we dit heel snel hoeven te verwachten.
                  Er komt later vandaag nog een verslag van de sluiting gisteren van ons, en we spraken even kort met Fons, die gaf aan dat we de komende 2 jaar meer te horen krijgen, ik kreeg daar niet het idee van dat we binnenkort echt veel te hoeven verwachten.