Hoi, een nieuw lid hier! Al enige tijd heb ik meegelezen, maar nu de bouw van Danse Macabre met rasse schreden nadert voelt het als een natuurlijk moment om actief mee te doen met het speculeren en discussiëren.
Wat betreft een serieuze toon/wat minder serieuze toon in Danse Macabre: ik gok op een nadrukkelijk serieuze toon met spaarzaam geplaatste en niet al te detonerende verlichting van de spanning. De sfeertekening en teaservideo bestaan beiden grotendeels uit spannende sfeerscheppers als het beeld met de harp en het monstertje in het logo. Onderwijl heb je daartussen ook de wat speelse zaken als de kat en de (naar mijn mening te) makkelijk gekozen achternamen zitten. De kat lijkt me dan het aangewezen figuur om een beetje houvast te bieden voor de kinderen die het echt spannend vinden, temidden van het echte gegriezel - en passant lijkt de kat trouwens ook een uitgelezen kans voor massa's merchandise 😁 , maar dat terzijde. Ik kan me indenken dat de kat net zo'n houvast-rol kan spelen als het aapje Albert in Mystic Manor (Niet dat ik denk dat Danse Macabre voor jonge kinderen net zo toegankelijk en jolig zal zijn als Mystic Manor, integendeel. Het schrikeffect met het harpspelende beeld in de teaser lijkt me al genoeg reden om aan te nemen dat we met iets engers te maken gaan krijgen dan Mystic Manor).
Ik kan wel een link zien tussen Charlatan/Violinist en de eveneens makkelijke sprookjesfiguurnamen als Sneeuwwitje, Roodkapje, etc. Ik gok dat het park vanuit deze gedachte de namen heeft gekozen (net als bij Hooghmoed, lijkt me). Liever had ik ook "echte" namen gehad, maar de echtheid van namen kan mij iets minder interesseren dan hoe het personage is ingesproken en fysiek overkomt in de attractie. Bij Baron 1898 irriteert de naam van Hooghmoed me in ieder geval nauwelijks door het voortreffelijke stemacteerwerk en de niet onaardige animatronic.
Voor mezelf gesproken zie ik liever een meer spannende attractie verrijzen, maar wanneer er een leeftijdsadvies voor kinderen vanaf acht jaar is afgekondigt vind ik de kat en de namen op zichzelf nog geeneens detonerende elementen. Persoonlijk zie ik dan wel gelijkenissen met de vriendelijk ogende uilen en namen als Kasteel de Efteling in het huidige slot. Ik ben vooral benieuwd of de diverse "ingrediënten" die we nu al van Danse Macabre kennen uiteindelijk een even spannend en sanenhangend "gerecht" kunnen worden zoals het Spookslot nu is.