Coasterfrenzy Datzelfde gevoel krijg ik - buiten het sprookjesbos - in de Efteling ook steeds meer en meer. Al heeft de Efteling dan in elk geval nog heel veel klein groen (struiken en dergelijke) omdat ietwat te compenseren.
Een echt bos is dan ook niet echt "mooi" an sich. Het beeld dat we als mensen van een bos hebben, is alles behalve een natuurlijk bos. Een echt bos heeft amper begroeing op de bodem, omdat de bomen zo goed als al het zonlicht op zich nemen.
Als mensen zien we dan ook liever iets gemengd: veel bomen, maar ook struiken en lokaal groen. En om dat te doen heb je heel erg veel werk aan groenonderhoud, en daarvoor moet soms ook gewoon gekapt worden.
Om te zeggen dat de Efteling dezelfde kant uitgaat, ben ik het niet mee eens. Als je ziet hoeveel moeite er ditmaal gedaan is om bomen te behouden, en hoeveel werk ze in het algemeen doen voor groenaanplanting... er is de laatste jaren veel diverser aangeplant, minder traditioneel bos zoals wij het zien, maar wel veel meer diversiteit.
Ik heb in de Efteling nog steeds het gevoel in een natuurgebied/park rond te lopen.
Maar nu zijn we wel heel erg hard op de Phantasialand-trein aan het gaan, in een topic over de Efteling en het Spookslot..
Wat ik ook vermoed is, dat eens de werken klaar zijn en de attractie er staat, we een ander soort bomen gaan zien terugkomen dan er vroeger heel veel aanwezig waren. Ik gok vooral op iets donkere, meer grauwere boom-soorten om een duister geheel te geven. Bij Max&Moritz en de Baron is er bewust gekozen om geen al te hoge bomen te hebben, welke een groot effect hebben op schaduw, maar ik vermoed dat dit hier wel eens totaal anders zou kunnen zijn.
Ik heb op dat vlak in ieder geval alle vertrouwen. En als ik zie wat ze met Backerei Krumel gedaan hebben, ben ik echt benieuwd hoe de horeca in dit gebied gaat worden...